اگه کسب و کار شما به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده یا به دلایل مسائل بهداشتی به مشکل برخوردین؛ روشهایی وجود داره که شروع به جذب مشتری در دوران کرونا ویروس بکنین. رعایت فاصله اجتماعی اگر چه برای بهداشت عمومی مهمه اما برای مشاغل کوچیک مضر و مرگ باره. از زمان شیوع ویروس کرونا به دلیل موندن مردم و مشتری در خانه و قرنطینه کردن خودشون، ترافیک به شدت کاهش پیدا کرده و این نشون میده اقتصاد جهانی در خوابی عمیق فرو رفته. سوالات مهمی که وجود داره اینه که چه کنیم تا اقتصاد دوباره بیدار و فعال بشه؟ برای کسب مشتری در دوران کرونا چه کنیم؟ برای نگهداری مشتری در دوران کرونا چه نکاتی رو باید رعایت کنیم؟
طولانی شدن این مسئله صاحبان مشاغل مختلف رو نگران کرده. اونها میترسن تاثیر کووید 19 عمیقتر از چیزی باشه که پیش بینی شده؛ بنابراین بازرگانان در مشاغل مختلف به دنبال راهی برای جذب مشتری در این دوران هستن. در این مقاله چند راهکار برای جذب مشتری در دوران کرونا از راه دور به شما آموزش میدیم.
با مشتریان خود ارتباط پیش گیرانه برقرار کنین
در قرنی که زندگی میکنیم همه چیز به سرعت در حال تغییره و باید برای ادامه زندگی خودتون رو با شرایط وقف بدین. به مرور زمان وضعیت رو به تکامل پیش میره و کسی خبری از آینده نداره. برای جذب مشتری در دوران کرونا، باید از راهکاری استفاده کنین که مشتری احساس خطر نکنه و ارتباط صحیح و سالمی با شما برقرار کنه در این صورت مشتریان میتونن با بازرگانان و صاحبان کسب و کار احساس همدلی کنن و این مسئله باعث کسب مشتری در دوران کرونا میشه.
اولین گام برای ایجاد این حس در مشتری اینه که مشتریان رو در جریان تمامی اقدامات پیش گیرانه خودتون قرار بدین، اقداماتی مثل تغییر ساعات کاری خود یا اقداماتی که برای رعایت بهداشت محیط کار و کارمندان خود انجام دادین یا اگه فروشگاه شما در حال بسته شدنه از طریق وب سایت خود یا ایمیل به مشتریان وفادار خود اطلاع رسانی کنین. اگه فروشگاه شما بازه مراحلی که برای رعایت بهداشت و پیش گیری از این بیماری انجام دادین رو برای مشتری شرح بدین.
میتونین بروشوری قابل تنظیم پر کنین و به مشتریان خودتون ارائه بدین. به جای این که مدام از تدارکات خود به مشتری اطلاع رسانی کنین میتونین به اونها یه راه ارتباطی با خود بدین تا از راه دور بتونن با شما ارتباط برقرار کنن. توجه کنین که مشتریانی که بیشتر وقت خودشون رو در خونه میگذرونن و باز هم احتیاج به خرید لوازمی دارن؛ این نوع مصرف کنندگان رو به فروشگاه آنلاین خود راهنمایی کنین و از طریق شبکههای اجتماعی سفارش بگیرین. خبر خوب اینه که باید منتظر باشین تا در ماه های آینده مشتریان آنلاین شما افزایش پیدا کنه. این راهکار یکی از روشهای ساده برای جذب مشتری در دوران کروناست.
کارتهای هدیه خودتون رو تبلیغ کنین
برای جذب مشتری در دوران کرونا یکی از موثرترین راه حلهای موجود، تبلیغ کارتهای هدیه شما است. کارتهای هدیه به منزله تزریق فوری وجه نقد به حساب شماست؛ همچنین بازگشت دوباره مشتری رو به تجارت یا کسب و کار شما در آینده تضمین میکنه.
اگه شما صاحب رستورانین و نمیدونین برای جذب مشتری و نگهداری مشتری در دوران کرونا ویروس چه کنین؛ به شما کارتهای هدیه رو پیشنهاد میکنیم. رستورانهایی که حاشیه اونها در حال حاضر بسیار مشهوره، کارتهای هدیه میتونه بهشون کمک کنه تا در بحران به کار خودشون ادامه بدن. به عنوان مثال مشتریان سعی میکنن از کافهها و غذاخوریها چیزی نخرن چون اطمینانی به اونها ندارن؛ در این شرایط کارتهای هدیه یه راهکار آسون برای حرکت جریانهای نقدی محسوب میشه. میتونین برای جذب مشتری و کاهش خطرات ارتباط انسانی، یه برنامه کارت هدیه الکترونیکی یا آنلاین ارائه بدین.
این وظیفه شماست که تشخیص بدین اکثر مشتریان با وجودی که در قرنطینه هستن نیاز دارن که سرگرم بشن پس این دوران به منظور حذف خدمات نیست بلکه فقط راه ارائه خدمات عوض شده و اگه راه و رسم این شیوه رو یاد بگیرین خیلی راحت میتونین سود خوبی از کسب و کار خود داشته باشین و حتی کسب مشتری در دوران کرونا برای شما ساده تر و بیشتر هم میشه؛ به عبار دیگه میتونین از آب گل آلود ماهی بگیرین.
خدمات خودتون رو به صورت استریم یا گپ تصویری انجام بدین
برای جذب مشتری در دوران کرونا به جای این که یه گوشه بشینین و در آرزوی مشتری باشین، بهترین کار اینه که خدمات خودتون رو دیجیتال کنین. شاید خیلی از مشتریان در خونه نشستن و آرزوی این رو دارن تا از خدمات شما استفاده کنن پس این راه رو براشون هموار کنین.
برای مثال مربیان و پزشکان و درمانگران، خدمات خودشون رو به شکل مجازی به مشتریان ارائه میدن به این شکل در همه حال حتی در شرایط بحرانی کرونا ویروس در دسترس مشتریان خود هستن. برای جذب مشتری از راه دور و ارائه خدمات خود میتونین از ابزار رایگانی مثل Google Hangouts، Skype یا Zoom استفاده کنین. همچنین شما میتونین خدمات آموزشی خود رو در قالب فیلم به مشتریان ارائه بدین؛ این شیوه شاید خیلی سودآور نباشه اما به گردش مالی تجارت شما کمک میکنه. بذارین با یه مثال این روش رو براتون شفافتر کنم؛ مثلاً آرایشگاهی خدماتی رو به مردم در قالب فیلم ارائه میداد به این صورت که مشتریان با پرداخت هزینه به صرفهای نحوه رنگ زدن مو بدون آسیب به ریشه رو در قالب فیلمی آموزشی یاد میگرفتن.
یه اتفاق مهم رو به صورت آنلاین برگزار کنین
برای برخی از بازرگانان و صاحبان کسب و کار بزرگترین نقطه ضربه زننده ناشی از لغو وقایع و اتفاقات مهمه. برای مثال یکی از صاحبان کسب و کار در بالتیمور گفت که ما 6 ساله منتظر همچین سالی هستیم تا مهمانی وابسته به شرکت خود رو برگزار کنیم اما با این اتفاق تمامی برنامههای ما بهم ریخت.
همونطور که قبلاً گفتیم میزان جذب مشتری در دوران کرونا بستگی به تشخیص درست شما داره. برای مثال همه ما میدونیم مردمی که در خونههای خودشون حبس شدن و قرنطینه هستن نیاز به سرگرمی دارن، لایوهای اینستاگرامی و فیس بوک میتونه سرگرمی خوبی برای این مردم مشتاق باشه.
اگه افتتاحیه دارین یا رونمایی از محصول یا جشن سالانه میتونین اون رو با مردم در شبکههای اجتماعی به اشتراک بذارین. این یه روش عالی برای جذب مشتری و ایجاد حسن نیت و فروش محصولات شما محسوب میشه. برای بازدید بیشتر از رویداد زنده شما میتونین برای 100 نفر اولی که این رویداد رو آنلاین پخش میکنن، کد تخفیف ویژه بدین یا محصولی منحصر به فرد برای اونها در نظر بگیرین. باید به یاد داشته باشین که برای جذب مشتری باید خلاق باشین و مدام به این فکر کنین که چطوری میشه مشتری از سرمایه گذاری در برند شما احساس رضایت کنه و درگیر محصولات و خدمات شما باشه.
به نفع خود از تخفیف استفاده کنین!
برای جذب مشتری در دوران کرونا یکی از شیوههای طلایی روش تخفیف است. اکنون زمان مناسبی برای فریب خریدهای طولانی مدت با تخفیف ویژه است. اگه این روش با شیوه کسب و کار شما همسو است بهتره که مشتریان رو تشویق کنین که اکنون عضویت یکساله رو با نرخی ارزونتر از شما بگیرن یا مثلاً برای بعد از شکست دادن کرونا، ورزشگاهها از الان تخفیف ویژه سالانه برای عضویت بذارن.
اگه کسب و کار شما کوچیکه و خرده فروشی دارین میتونین تحویل سفارش با پیک رایگان داشته باشین یا تخفیفات ویژه برای افرادی که آنلاین خرید میکنن در نظر بگیرین. یه پیشنهاد جالبتر هم برای مشاغل کوچیک هست؛ میتونین از مشتری بخواین با ارائه یه قبض خرید از کسب و کار کوچیک دیگه (غیر از رقبای شما) از شما تخفیف ویژه بگیره این کار به کسب و کارهای کوچیک دیگه کمک میکنه و فروش شما هم بیشتر میشه و در نتیجه مشتری بیشتری به خود جذب میکنین.
تجارت خود رو به خانه مشتریان ببرین
جذب مشتری در دوران کرونا میتونه ساده باشه به این ترتیب که تحویل به درب منزل از یه امر راحتی به ضرورت زندگی روزمره تبدیل شده. در این بحران در کشور ایتالیا شاهد این بودیم که تحویل منازل آنلاین در دو ماه تا دو برابر افزایش پیدا کرد.
رستورانهایی که برنامهای برای تحویل سریع به درب منازل داشتن در این بحران موفقتر عمل کردن؛ همچنین برخی از شرکتهای تازه تاسیس تحویل وعدههای غذایی با افزایش 25% مشتری مواجه شدن. در ایالات متحده، گزینههای تحویل در خانه پاشو از غذا هم فراتر گذاشته مثلاً داروخانهها خدمات آزمایشی تجویز شده خود رو به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار میدن. نمایندگیهای اتومبیل هم برای تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه به درب منازل ماشین میفرستن. این کار در شرایط حاضر به جذب مشتری خیلی کمک میکنه.
عملیات فیزیکی رو بدون لمس انجام بدین
اگه بخشی از ارائه خدمات مشتری باید با تماس فیزیکی همراه باشه، تبدیل عملیات بدون تماس رو در نظر بگیرین. ایالات متحده شاهد افزایش 20% الویت مشتری برای عملیات بدون تماس بوده. امروزه صنایع متعددی با این تغییرات سازگار شدن.
Meituan به عنوان یه سرویس تحویل غذا و محصول کار خود رو شروع کرده. این پروسه کوچیک کم کم به یه اکوسیستم دیجیتال تبدیل شد. اولین شرکت، یه شرکت چینی بود که تحویل بدون تماس رو در ووهان چین ارائه کرد. این مسئله برای جذب مشتری در دوران کرونا خیلی ضروری و حائز اهمیته و میتونه به راحتی به شما این شانسو بده تا از رقبا پیشی بگیرین. این سرویس به سرعت بین مشتریان محبوب شد حتی رستورانی در چین از رباتها برای تحویل غذا به مشتری کمک گرفت که استقبال چشمگیری از این روش شد. شاید بشه این روش رو در بخش بازاریابی دیجیتال قرار داد یا بهتره بگم نوع جدیدی از اونه.
در این مقاله سعی کردیم کاربردیترین راهکارها رو برای جذب مشتری در دوران کرونا به شما معرفی کنیم اما به یاد داشته باشین که با کمی هوشیاری و آگاهی به دیجیتال مارکتینگ و استراتژیهای اون میتونین به راحتی جذب مشتری کنین. برای نگهداری مشتری در دوران کرونا با رعایت نکات گفته شده میتونین حس اعتماد رو در مشتری خود ایجاد کرده و مشتریان وفادار خود رو حفظ کنین. لازم به ذکر است بگم عصری که در اون زندگی میکنیم با سرعت باد رو به جلو حرکت میکنه و هر کس که نتونه خودش رو با سیستم جدید وقف بده محکوم به نابودیه پس برای بقای کسب و کار خود واجبه که با تمامی این تعاریف و روش ها آشنا بشین و بقای تجارت خود رو تضمین کنین.
در آخر باید اضافه کنیم که مدیران کسب و کار نباید چشم خودشون رو روی نقاط ضعف و استفاده از پروتکلهای بهداشتی ببندن چون در صورت نادیده گرفتن چنین مواردی، میتونه آسیب زیادی به بیزنس وارد بشه.
وقتی صحبت از مراقبت از سلامت کارمندان میشه اطمینان حاصل کنین که مراقبت از اونها دو برابر شده باشه و مطمئن باشین مشتریان متوجه این حساسیت شما شده و از شما قدردانی لازم رو به عمل میارن. تصور نکنین که مشتریان به شکل خودکار به سیستم دیجیتال شما جذب میشن و به عبارتی از وسط آسمون میفتن تو کسب و کار شما!
باید برای جذب مشتری تلاش کنین و به شکل فعال آگاهی خود رو افزایش بدین و تواناییهای داخلی مورد نیاز خود رو تقویت کنین. برای تقویت نیازهای داخلی خود سری به شبکههای اجتماعی خود و بازخورد مشتری بزنین. در صورت نیاز کسب و کار خودتون رو از این جنبه تقویت کنین و بدونین که این یه امر مهم در عصر ماست.
در این مقاله نهایت سعی خودمون رو کردیم تا روشهای جذب مشتری در این بحران خطرناک اقتصادی رو برای شما بازگو کنیم، در صورت رعایت نکات گفته شده میتونین کسب و کار خودتون رو از رکود نجات بدین و از این باتلاق اقتصادی جون سالم به در ببرین.
شما برای جذب مشتری تو این بحران کرونا از چه روشهایی استفاده کردین؟ آیا جز اون دسته کسب و کارهایی بودین که از این شرایط نهایت استفاده رو بردن و موفق شدن و یا دنبال راهی برای دوباره سرپا شدن و زنده نگهداشتن بازار خودتون میگردین؟