مقالات آموزشی

اهمیت تجربه کاربری (UX) مهمتر است یا سئو

مفید بود؟

برای داشتن یک سایت ایده آل با هدف رسیدن به یک تجربه کاربری بهتر کارهای زیادی را می توان اجرا نمود اما بدون شک نمی توان اهمیت سئو را در نظر نگرفت. طراحی وب سایت یک کار پر چالش می باشد. زیرا همواره بر سر یک دوراهی قرار می گیرید که به کاربر توجه نماید و یا اینکه گوکل را معیار اصلی خود قرار دهد. در سال های اخیر گوگل ترجیح داده است در نتایج جست و جو سایت هایی را به کاربران نشان دهد که تجربه خوبی را در استفاده از آن سایت داشته باشند. همین امر خود به تنهایی موجب می شود که تجربه کاربری بر سئو سایت و قرارگیری آن در نتایج جست و جو تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

تجربه کاربری چیست؟

به زبان ساده طراحی تجربه کاربری ( UXD یا UED) پروسه ای است که موجب وفاداری و رضایت مشتری می شود. که از طریق راحتی کاربر در استفاده از سایت و درک بهتر محتوا حاصل خواهد شد.

تجربه کاربری = راحتی کاربر در استفاده از امکانات و درک هر چه بهتر محتوا

 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
تجربه کاربری UX چیست؟

 

 

تجربه کاربری مهمتر است یا سئو

تجربه کاربری و سئو سایت ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. بدون شک نمی توان، فقط با توجه به یک پارامتر، سایتی موفق داشت. جالب است بدانید که این تجربه کاربری و سئو سایت همیشه در کنار یکدیگر قرار ندارند و گاهی اوقات در تقابل با یکدیگر قرار می گیرند و زمانیکه در تقابل با یکدیگر قرار می گیرند باید از تجربه کاربری در راستای بهبود سئو سایت استفاده کنید و حفظ تعادل بین این دو پارامتر ضمن توجه به کیفیت هنر شما خواهد بود. بنابراین رابطه بین سئو و ux یک رابطه دوستانه می باشد. بدون شک درست است که کارهای زیادی را می توان برای تجربه کاربری انجام داد اما زمانی سایت شما موفق خواهد شد که ازتجربه کاربری در راستای رسیدن به سئو وب سایت استفاده نماید. تجربه کاربری یعنی توجه به کاربر؛ سئو نیز به معنای توجه به موتور جست و جو می باشد.

عناصر و اجزای مشترک برای بهبود تجربه کاربری و سئو سایت

تاثیر تجربه کاربری بر سئو و رتبه بندی سایت

از آن جهت که سئو و تجربه کاربری بر یکدیگر تاثیرمی گذارند و نمی توان دو مورد را از یکدیگر جدا نمود. بنابراین نگاهی دقیقتر به عناصر و اجزای مشترک که به تجربه کاربری سایت و سئو سایت کمک می کنند، می تواند به درک بهتر ارتباط این دو فاکتور به شما کمک کند.

  • ساختار صفحه بندی و ترتیب قرار گیری المانها در سایت

زمانیکه در طراحی سایت تنها بر ux توجه داشته باشیم ترجیح می دهیم که کاربر با مراجعه به هر صفحه به تمامی اطلاعاتی که نیاز داشته باشد دسترسی داشته باشد. در این روش عموما سئو فدای تجربه کابری می شود. نمایش اطلاعات در بالای صفحه، نقش بسزایی در جلب کاربران سایت به سایت شما دارد. بازیابی اطلاعات با سرعت بالا، سبک قرار گیری محتوا و همچنین سبک طراحی عناصر و المان ها در سایت و ترکیب مناسب عناصر متنی و بصری نقش بسزایی در موفقیت سایت شما خواهد داشت.

از نمونه سایت هایی که سئو را فدای داشتن تجربه کاربری بهتر نموده است می توان به سایت دانرو اشاره کرد. سایت دانرو اطلاعات مربوطه به مشاغل و همچنین کسب و کارهای و مکان های موجود در سطح شهر را به کاربران خود ارائه می دهد.

در طراحی سایت هایی از این قبیل زمانی که بر تجربه کاربری بیشتر از سئو توجه داشته باشیم باکس هایی برای جست و جو قرار می دهیم تا کاربر آنچه را می خواهد جست و جو نماید. از معایب این روش می توان به این مورد اشاره کرد که سایت ما نمی تواند تعداد صفحات زیادی برای هدف گیری طیف وسیعی از کلمات را داشته باشد. فرض کنید به دنبال مزون لباس در تهران می باشید. با جست و جو این عبارت در سایت دانرو تمام مزون های موجود در تهران در یک صفحه برای شما نمایش داده می شود اما حقیقت این است که عباراتی مانند مزون لباس در غرب تهران، مزون مانتو در تهران و …. نیز در گوگل سرچ می شوند و نمی توان این عبارات را برای صفحات خاصی هدف گیری نمود.

آیا شما برای عباراتی که مرتبط با کسب و کار شما در گوگل جست و جو می شوند صفحات هدفی در نظر گرفته اید؟

 

  •  محتوای با کیفیت

داشتن یک محتوای با کیفیت که هم پاسخگوی نیاز مشتریان و هم برای جستجوگرها باشد، یک امر حیاتی خواهد بود. به وضوح روشن است، گوگل سایت هایی را که محتوای تکراری و ضعیفی دارند را مجازات می کند و آن سایت را از نتایج جست و جو حذف خواهد کرد. بنابراین شما باید اطمینان حاصل نمایید که محتواهای سایت شما آموزنده، جذاب و مناسب می باشد. زمانیکه محتوای بی کیفیتی را در سایت خود قرار دهید بدون شک کاربران علاقه به ماندن در سایت شما ندارند و سایت شما را ترک می کنند.

  •  منو سایت و استفاده از breadcrumbs

کاربران و موتورجست و جو باید بتوانند در سایت شما به راحتی و کاملا بصری گشت و گذار نمایند، استفاده از breadcrumbs و دسته بندی درست محصولات در منوها به کاربران این امکان را می دهد که ضمن اینکه اطلاع می یابند در کدام قسمت از سایت هستند بتوانند بین قسمت های مختلف نیز گشت و گذار نمایند.

فرض کنید تصمیم به خرید آهن آلات دارید و به سایت شهر آهن مراجعه نموده اید در این سایت منوها کاملا بر اساس سئو و تجربه کاربری ساخته شده اند. سهولت استفاده و گشت و گذار راحت در این سایت را می توان از مزایای آن به شمار آورد.

 

  • سرعت صفحات

اگر سایت شما برای بارگذاری به بیش از دو الی سه ثانیه زمان نیاز داشته باشد. کاربران بدون شک برای داشتن سرعتی بهتر به سایت های دیگر مراجعه می کنند. که موجب افزایش نرخ bounce rates به صورت نمایی خواهد شد که تاثیری مخرب بر رتبه بندی سایت شما در موتورهای جست و جو خواهد داشت.

  •  نقشه سایت

دارا بودن یک نقشه سایت از نوع html علاوه بر اینکه موجب می شود وب سایت شما برای کاربران مفید باشد و به راحتی بین تمام قسمت های سایت گشت و گذار نمایند. همچنین موجب می شود که موتورهای جست و جو تمامی محتوای سایت شما را به ترتیب خزش و ایندکس نمایند.

امروزه بهترین شیوه های سئو سایت شامل توجه کردن به تجربه کاربری ( UX ) می باشد.

SEO + UX = Success

از دیگر مواردی که هم بر سئو سایت و هم بر تجربه کاربری تاثیر مثبت می گذارد، می توان به نمایش صحیح اطلاعات در دستگاه های مختلف (کامپیوتر، موبایل، تبلت)، امکان ارسال نظر با قابلیت پاسخگویی به ان ها و امتیاز دهی به محتوا اشاره کرد.

سخن آخر:

بدون شک تا به حال به این نتیجه رسده اید که سئو از تجربه کاربری مهم تر می باشد و نمی توان از تاثیر این دو پارامتر بر روی یکدیگر غافل شد. یک سایت خوب باید بتواند از تجربه کاربری برای رسیدن به جایگاه بهتر در موتورهای جست و جو نهایت استفاده را ببرد

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.