مقالات آموزشی

اهمیت پارک دامنه بر روی سئو سایت

مفید بود؟
راهنمای مطالعه متن
  • پارک دامنه چیست؟
  • پارک دامین و سئو آیا تاثیری روی هم دارند
  • معایب پارک دامنه برای سئو سایت

وبمستران و مدیران وب سایت ها برای افزایش سئو سایت و بهبود رتبه، از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنند. برخی از این روش ها به‌عنوان باورهای غلط ممکن است آنها را با مشکلاتی نیز مواجه کنند. استفاده از پارک دامنه یکی از روش هایی عنوان می شود که وبمستران معتقدند از طریق آن می‌توانند وب سایت خود را به کاربران معرفی کنند.
با این حال بررسی تخصصی این راهکار نشان می‌دهد که استفاده از تعداد بالای دامنه های سایت توسط شما نتیجه جز امضای سند مرگ سئو سایت را پیش رو نخواهد داشت.
تصور کنید شما از یک دامنه برای وب سایت خود استفاده می کنید. اکنون با اضافه کردن دامنه ای دیگر، یک رقیب کاملاً مشابه برای سایت خود ایجاد کرده اید. الگوریتم های هوشمند گوگل با بررسی محتوای موجود در وب سایت های با دامنه های مختلف، آنها را به صورت کاملا مجزا تشخیص می دهند. اگر در هر کدام از وب سایت ها با دامنه های گوناگون محتواهایی حاوی کپی قرار دهید، گوگل به واسطه الگوریتم های هوشمندی که دارد پی به تقلب شما خواهد برد. به همین علت به احتمال زیاد با جریمه هایی از طرف گوگل مواجه خواهید شد. شرایطی که نتیجه‌ای جز کاهش سئو سایت شما در پی نخواهد داشت. قبل از هر نکته‌ای بهتر است یک تعریف کامل از پارک دامنه برای شما عنوان کنیم.

پارک دامنه چیست؟

ممکن است برای شما نیز این سوال تاکنون به وجود آمده باشد که آیا مشابه آدرس سایت شما، وب سایتی با دامنه دیگر نیز وجود دارد یا خیر. به طور کلی هنگامی که شما قصد داشته باشید از چند دامنه مختلف برای وب سایت خود استفاده کنید، از روش پارک دامنه بهره برده اید. بسیاری از مدیران وب سایت ها و وبمسترها از دامنه های رایج و متفاوت برای سایت خود استفاده می کنند. این شرایط موجب می شود که دیگران قابلیت خرید دامین یا دامنه های مختلف و استفاده از نام وب سایت آنها را نداشته باشند.
به عنوان مثال برای وب سایت poonehmedia.com می توان از دامنه های مختلفی مانند poonehmedia.ir و حتی poonehmedia.net نیز استفاده کرد. در چنین شرایطی کاربران قادرند با آدرس های مختلف به وب سایت وبتو وارد شوند. خرید دامنه های مختلف و پارک کردن این دامنه ها دسترسی رقبا به آنها را قطع خواهند نمود. اینکه پارک دامنه برای ارتقاء جایگاه وب سایت و سئو سایت مناسب است یا خیر، به شرایط مختلفی بستگی دارد. با وجود اینکه بسیاری از مدیران وب سایت ها بر این باورند که پارک دامنه تأثیر مثبتی بر سئو دارد، ولی مشکلاتی نیز پیش روی آن ها قرار می‌دهد.

 

پارک دامین و سئو آیا تاثیری روی هم دارند

همانگونه که عنوان شد برای جلوگیری از دسترسی رقبا به دامنه های مختلف، مدیران وب سایت ها ترجیح می دهند که از روش پارک دامین استفاده کنند. در واقع صاحبان وب سایت ها و کسب و کارها به دنبال راهکارهایی هستند که کاربران بتوانند برای ورود به سایت با هر پسوندی اقدام نمایند. این افراد با تصور اینکه تعیین کلمات کلیدی و استفاده از دامنه های مختلف می تواند رتبه آنها را ارتقا دهد، روی به استفاده از این راهکار می آورند. برخلاف اینکه این تکنیک به ظاهر برای سئو سایت می‌تواند مزایایی داشته باشد ولی در عمل نشان داده که برای وب سایت و جایگاه آن، معایبی نیز به همراه خواهد داشت.
هنگامی که شما از یک دامنه استفاده می کنید هرکدام از سایت ها و دامنه های خریداری شده به عنوان یک وب سایت مجزا محسوب می شوند. این شرایط تاثیر منفی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت. الگوریتم ها و ربات های هوشمند گوگل برای بررسی وب سایت ها به منظور رتبه‌بندی آن ها، محتواهای بارگذاری شده را به دقت بررسی می‌کنند. اگر محتوای قرار داده شده بر روی سایت های شما با دامنه های گوناگون، حاوی مطالب کپی باشند، رتبه سایت شما با نزول مواجه می شود و با جریمه هایی همراه خواهید شد. به همین علت با توجه به تاثیر منفی پارک دامنه بر روی سایت و سئو، همواره تاکید می شود از راهکارهای دیگر مانند ریدایرکت برای ارتقاء سئو سایت استفاده کنید.

 

معایب پارک دامنه برای سئو سایت

خرید و بهره گیری از دامنه های پارک شده به عنوان یک اشتباه رایج توسط بسیاری از وب مسترها مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که از دامنه های دیگر برای سایت خود استفاده می کنید و صفحات مختلف را با محتوای مشابه برای کاربران فراهم می کنید، به تشخیص گوگل تنها یکی از دامنه ها رتبه خواهد گرفت. گوگل در این شرایط سایر صفحات با آدرس های قرار داده شده را به عنوان صفحات کپی شناسایی خواهد کرد. به همین علت تاکید می شود برای ارتقاء وب سایت خود از روش ۳۰۱ ریدایرکت استفاده کنید.
در کنار این مورد، پارک دامنه هیچ گونه تأثیری برای ارتقاء رتبه سایت اصلی شما نخواهد داشت. این تفکر آماتور گونه ممکن است رتبه کنونی شما را نیز با مشکلاتی مواجه کند.
علاوه بر این موارد مدیر وب سایت برای مدیریت مطالب موجود باید از یک سیستم مدیریت محتوایی با چند آدرس استفاده کند. در این شرایط باید شانس با او یار باشد که از نظر گوگل، دامنه مد نظر آنها که به دنبال بهبود جایگاه آن هستند، به عنوان آدرس اصلی در نظر گرفته شود.
برای ارتقاء جایگاه وب سایت خود و بهبود سئو سایت می توانید از خدمات ارائه شده در وبتو استفاده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.