مفید بود؟

oltp چیست ؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم به زبانی ساده و روان اصطلاح oltp را به شما توضیح دهیم تا بتوانید با این فرآیند پر کاربرد که امروزه تقریبا در همه کار های روزمره ما وجود دارد آشنا شوید.

oltp در اصل مخفف online transactional processing است که به معنای پردازش تراکنش های آنلاین است. oltp در حقیقت پردازش های سریع و بسیار دقیق داده ها است که در جا هایی مثل دستگاه های خودپرداز، بانکداری های آنلاین، صندوق های نقدی، تجارت الکترونیک و بسیاری از خدماتی که در طول روز استفاده می کنیم نقش اساسی دارد و انجام آن ها را ممکن می کند.

oltp چیست و چه کاری انجام می دهد؟

در واقع کار oltp پردازش و اجرای تراکنش های Real-Time که توسط تعداد بالایی از افراد که درون یک شبکه قرار دارند است. این گونه تراکنش ها معمولا در شبکه اینترنت اتفاق می افتد.

تراکنش هایی که در پایگاه داده انجام می شوند، مواردی مثل تغییرات و درج شدن موارد یا درخواست داده جدید در پایگاه داده هستنند. سیستم oltp بسیاری از تراکنش های مالی ای که افراد در طول روز انجام می دهند مانند تراکنش های بانکی و خود پرداز، تجارت های الکترونیک، خرید از فروشگاه آنلاین و یا حتی رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما را امکان پذیر می کند. همچنین oltp می تواند کار های دیگری که به پایگاه داده مربوط نیستند را نیز عملی کند و آن ها را انجام دهد، مثل تغییر رمز های عبور و ارسال پیام های متنی.

سیستم oltp چیست و آیا امکان خطا در آن وجود دارد؟

در اصل در سیستم oltp امکان خطا وجود ندارد؛ زیرا تمامی کار های این سیستم اتمی است؛ یعنی یک تراکنش کاملا موفق خواهد بود. شکست خوردن آن، یک مورد نادر است و امکان وقوع بسیار کمی دارد. به همین خاطر در oltp هیچ تراکنشی به صورت معلق یا نامعلوم باقی نمی ماند.

ویژگی های سیستم oltp

حال، سوال بعدی ای که پیش می آید این است که سیستم oltp چیست و آیا ویژگی های دیگری دارد که بتواند کار های دیگری هم انجام دهد؟

جواب سوال، بله است. در این بخش سعی می کنیم تمام ویژگی های آن را برای شما شرح دهیم. در واقع تمام ویژگی های oltp در ادامه متن آمده است.

  • یک سیستم oltp تعداد بسیار زیادی از تراکنش های ساده را می تواند انجام دهد؛ مثل انجام درج ها، به روز رسانی ها، حذف داده ها و یا انجام عملیات بسیار ساده مثل نمایش موجودی کارت افراد در دستگاه های خود پرداز.
  • امکان دسترسی چند کاربره به یک داده در حالی که می توان از یکپارچه و مطمئن بودن آن خیالی آسوده داشت؛ زیرا یک سیستم oltp با الگوریتم های همزمانی هماهنگ است و می توانید مطمئن باشید که هیچ وقت دو کاربر نمی توانند یک مورد را در یک لحظه به صورت همزمان تغییر دهند و همه تغییرات و تراکنش ها به ترتیب انجام خواهند شد. این کار موجب می شود تا هیچ گاه اختلالی مثل دو بار رزرو شدن اتاق یک هتل توسط دو فرد متفاوت امکان نداشته باشد یا دارندگان حساب های بانکی مشترک را از برداشت اضافه تصادفی محافظت کند.
  • مورد بعدی این است که oltp چیست و آیا می توان به سرعت آن اطمینان داشت تا اختلالی به خاطر سرعت پایین رخ ندهد؟ صد در صد. سرعت پاسخگویی سیستم oltp به درخواست چیزی در حدود میلی ثانیه است که نشان از سرعت بسیار بالای آن است.
  • سیستم های oltp بسیاری از داده های مهم و حیاتی را پردازش می کنند. هر چند که احتمال خطا در سیستم oltp بسیار پایین است؛ اما برای اطمینان همیشه باید یک نسخه پشتیبان از اطلاعات وجود داشته باشد؛ زیرا ممکن است خرابی آن ها آسیب های سخت و جبران ناپذیری همراه داشته باشد. به همین علت سیستم های oltp به طور مستمر نیاز به پشتیبان گیری دارند.

oltp در برابر olap

oltp چیست ؟ olap چیست؟ کدام یک بهتر است؟ ارتباط این دو با یکدیگر چیست؟

در بیشتر اوقات oltp با olap یا پردازش تحلیلی آنلاین اشتباه گرفته می شود. حروف و اسم آن ها مشابه یکدیگر است؛ اما این تنها وجه اشتراک آن ها است. شباهت های این دو در همین جا به پایان می رسد.

سیستم oltp چیست؟ این سیستم مخصوص اجرای تراکنش های پایگاه داده به صورت آنلاین است و برای همین کار هم بهینه شده است. از این سیستم کارمندان صندوق دار و عابر بانک ها و کارمندان میزکار استفاده می کنند یا از آن برای خدمات به مشتری مثل بانکداری های آنلاین و تجارت های الکترونیک یا رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما استفاده می شود؛ زیرا برای همین کار، ساخته و بهینه شده اند. حال برای درک بهتر، olap را توضیح می دهیم.

Olap برای انجام محاسبات و تجزیه و تحلیل های پیچیده استفاده می شود که استفاده کنندگان آن دانشمندانی هستند که با داده های زیادی سر و کار دارند. همچنین تحلیلگران کسب و کار ها، از آن برای استفاده در حوزه هوش تجاری (BI) یا داده کاوی و کار های دیگر این حوزه استفاده می کنند.

پس هرگز نباید این دو را به خاطر شباهت اسمی با هم اشتباه گرفت؛ زیرا این دو برای دو کار بسیار متفاوت طراحی شده اند و تفاوت های فنی بسیاری دارند، از جمله:

  • محاسبات و کار هایی که oltp در پایگاه داده انجام می دهد بسیار ساده است؛ اما محاسبات olap بسیار پیچیده است که هر محاسبه آن نیز بر خلاف oltp در چند مرحله انجام می شود.
  • زمان پاسخگویی به درخواست ها در oltp بسیار بالاست؛ اما olap به علت محاسبات بسیار پیچیده ای که دارد سرعت به نسبت کمتری از oltp دارد.
  • سیستم های oltp اغلب داده ها را تغییر می دهند؛ زیرا یکی از ماهیت های پردازش تراکنش است؛ اما سیستم های olap در طول محاسبات خود هیچ تغییری در داده ها ایجاد نخواهند کرد.
  • کاری که oltp اکثر اوقات انجام می دهد، ایجاد تعادل در خواندن و نوشتن است؛ اما بار کاری olap در اکثر اوقات خواندن است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.