مقالات آموزشی

سئو کلاه سیاه Black Hat SEO جدیدترین روش ها تا شهریور ۱۳۹۸

مفید بود؟

سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت Black Hat SEO یا سئو آدم بدها نوعی از سئو SEO بهینه سازی موتور جستجو است که در آن مقررات و شرایط خدمات موتور جستجو نقض می‌شود.

سئو کلاه سیاه از دید گوگل

گوگل هم به عنوان مطرح‌ترین موتور جستجو Search Engine سیاست‌های سخت گیرانه‌ای در مورد استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و نقض مقررات و شرایط استفاده از موتور جستجو برای وبسمترها دارد. در این زمینه دستورالعمل‌هایی تحت عنوان دستورالعمل وبمسترها Webmaster Guidelines منتشر کرده و مدیران وبسایت‌ها را به رعایت آن تشویق کرده است.

این گایدلاین یا دستورالعمل به دو بخش تقسیم شده است:

دستورالعمل‌های عمومی

در بخش دستورالعمل‌های عمومی General Guidelines گوگل از مدیران وبسایت خواسته که به گوگل کمک کنند تا صفحات سایت شان را به درستی پیدا کند. همچنین از وبمسترها خواسته به گوگل بگویند چگونه می‌تواند محتوای صفحات آنها را بهتر درک کند. در آخرین بخش از دستورالعمل‌های عمومی گوگل به وبمسترها می‌گوید چگونه به کاربران و بازدید کننده‌ها در استفاده از صفحات وبسایت‌های خود کمک کنند.

دستورالعمل‌های کیفیت

دستورالعمل‌های کیفیت Quality Guidelines تمرکز بر توصیه به عدم استفاده از روش‌های سئو بلک هت و رفتارهای خرابکارانه و با سوء نیت دارد. پاسخ گوگل به اینگونه روش‌ها جریمه و پنالتی Penalty سایت شماست.

اگر وبسایتی می‌شناسید که از یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه برای ارتقای صفحه در گوگل استفاده کرده کافی است فرم گزارش اسپم گوگل که به این منظور در اختیار عموم قرار داده را به دقت پر کنید.

عکس العمل گوگل به این گزارش‌ها جالب است. گوگل با هر سایتی که شما به عنوان اسپم و استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه گزارش کنید دست به یقه نمی‌شود. در عوض توسعه الگوریتم‌هایش را به سمتی می‌برد که سایت‌هایی از این دست کمتر امکان رشد پیدا کنند. پس دنبال یک اثر دائمی بلافاصله پس از گزارش هر سایتی نباشید. شما گزارش کنید و بقیه کار را به گوگل و گذشت زمان بسپارید.

چرا باید از سئو کلاه سیاه دوری کنید؟

سئو کلاه سیاه، نقطه مقابل سئو کلاه سفید است، استفاده از تکنیک‌های سئو بلک هت به راحتی می‌تواند سایت شما را از لیست نتایج گوگل و موتورهای جستجوی دیگر حذف کند. وبسایتی که زمان و هزینه زیادی برای راه اندازی و توسعه آن کشیده‌اید در یک چشم به هم زدن ممکن است دود شود و به هوا برود. وقتی بیشتر در موردش فکر کنید می‌بینید که کار غیر قانونی ارزش‌اش را ندارد و بار کج به منزل نمی‌رسد.

روش‌های شناخته شده سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت

یک سری تکنیک های سئویی وجود دارد که بهتر است از آنها دوری کنید، برای مثال تکنیک‌های سئو زیر به عنوان تکنیک‌های سئو بلک هت Black Hat SEO شناخته شده اند. اگر به دنبال ارتقای جایگاه صفحات وبسایت خود در گوگل و دیگر موتورهای جستجو هستید هیچگاه از این روش‌ها برای ارتقای صفحه استفاده نکنید. در صورت استفاده توسط موتور جستجو جریمه یا پنالتی خواهید شد:

انتشار محتوای خودکار Content Automation

اتوماسیون محتوا یا انتشار محتوای خودکار یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که بر حذف انسان از فرآیند تولید محتوا و در نتیجه تولید محتوا توسط کامپیوتر متمرکز است.

هدف اتوماسیون محتوا یا محتوای خودکار، برنامه ریزی بخشی از فرآیندهای بازاریابی محتوا است که هزینه بر و زمان بر هستند. مثلا یک روش برای آن ترجمه و انتشار خودکار مقالات انگلیسی به فارسی توسط کامپیوتر بر روی صفحات یک وبسایت است.

نوع دیگری از آن تولید محتوای کامپیوتری با استفاده از کلمات کلیدی و جملات مبهم و احتمالا بی‌معناست.

این استراتژی سئو کلاه سیاه می‌تواند به رتبه صفحات شما در گوگل صدمه جدی وارد کند. پس بهتر است از آن صرفنظر کنید.

صفحات دروازه Doorway Pages

صفحاتی هستند که کاربر پس از کلیک بر روی لینک در لیست موتور جستجو و به محض ورود به آنها، از آنجا به یک صفحه دیگر هدایت می‌شود.

صفحات دروازه، برای کلمات کلیدی پر ترافیک بهینه سازی شده اند، ولی کاربر با کلیک بر روی آنها به یک محتوای بی‌ربط با اهداف تجاری هدایت می‌شود. مثلا اگر به دنبال دانلود یک ترانه هستید آن را در گوگل جستجو می‌کنید و وارد یک صفحه دروازه در مورد آن ترانه می‌شوید ولی بعد از چند ثانیه یا با اولین کلیک در هر جای صفحه، به صفحه فروش یک محصول نامرتبط هدایت می‌شوید.

در این صورت هم صفحه دروازه و هم صفحه مقصد نهایی که به آن ریدارکت می‌شوید توسط موتور جستجو شناسایی و جریمه خواهند شد، چرا که از یک تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کرده‌اید که توسط بسیاری از موتورهای جستجو شناخته شده است.

مخفی سازی متن یا لینک در محتوا به منظور دستکاری رتبه سایت در نتایج جستجو گوگل یکی از راه‌هایی است که قبلا مدیریان وبسایت‌ها و وبمسترها به منظور گول زدن گوگل به کار می‌بردند. متن یا لینک را می‌شود به روش‌های مختلفی از دید کاربر مخفی کرد:

  • استفاده از متن با رنگ سفید بر پس زمینه سفید background-color:white; color:white
  • قراردادن متن پشت یک عکس یا ویدئو
  • استفاده از استایل CSS به منظور قراردادن متن بیرون از کادر مرورگر Off-screen
  • تنظیم سایز فونت بر روی عدد صفر font-size:0
  • تنظیم یک کاراکتر کوچک مثل نقطه به عنوان متن لینک

هر متن یا لینک درج شده در صفحه که به راحتی توسط کاربر قابل تشخیص نباشد از سوی گوگل به عنوان یک متن مخفی لحاظ می‌شود. هر متن یا لینکی را که نه برای کاربر بلکه برای موتور جستجو در صفحه قرار داده باشید شامل این قانون است.

البته هر متنی که قابل مشاهده نیست از سوی گوگل استفاده از تکنیک سئو کلاه سیاه یا بلک هت تلقی نمی‌شود. یک مثال رایج استفاده از متن جایگزین یا Alt Text برای تصاویر و عکس‌های صفحه است. این متن عموما مخفی است و فقط زمانی نمایش داده می‌شود که عکس بارگذاری نشده یا قابل بارگذاری نباشد و یا کاربر قادر به مشاهده آن نباشد.

اگر متنی را با استفاده از استایل CSS به طور کامل مخفی کرده‌اید display:none مشکلی در مورد آن وجود ندارد و لازم نیست نگران جریمه از طرف موتورهای جستجو باشید.

تکرار کلمه کلیدی Keyword Stuffing

چپاندن کلمه کلیدی یا تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یا آکندن کلمه کلیدی Keyword Stuffing همگی نوعی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه هستند که سبب کاهش کیفیت محتوا و ایجاد نارضایتی در کاربر نهایی و در نتیجه جریمه از طرف موتور جستجو خواهند شد.

تکنیک چپاندن کلمه کلیدی یا تکرار کلمه کلیدی Keyword Stuffing یکی از انواع وب اسپم Webspam یا هرزآگهی Spamdexing به شمار می‌رود. هرزآگهی نوعی از تبلیغات اینترنتی است که تمرکزش بر تولید محتوای نادرست و نامرتبط برای جذب کاربر و ترافیک بالا است.

تکرار کلمه کلیدی ممکن است در عنوان Title، متای کلمات کلیدی Keywords Meta، آدرس صفحه URL، توضیح متا Meta Description و یا متن محتوای صفحه رخ دهد.

در این مورد موتور جستجو نه تنها رشد و ارتقای اضافی در نتیجه این تکرار را از سایت خاطی سلب می‌کند، بلکه در مواردی سایت خاطی را جریمه و یا از لیست نتایج جستجوی خود حذف می‌کند یا در صفحات با اولویت بسیار پایین قرار می‌دهد.

در یکی از دستورالعمل‌های کیفیت Quality Guidelines در سایت گوگل، با عنوان کلمات کلیدی غیر مرتبط Irrelevant Keywords چنین آمده است:

تکرار کلمه کلیدی Keyword Stuffing فرآیند بارگذاری یک صفحه وب با کلمات کلیدی یا اعداد با هدف دستکاری رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل است که اغلب به شکل لیست طولانی از کلمات کلیدی بی‌ارتباط به محتوا و عنوان صفحه ظاهر می‌شود. این کار منجر به نارضایتی کاربر جستجو و رتبه سایت شما می‌شود.

چند مثال از تکرار کلمات کلیدی یا کیورد استافینگ:

  • لیستی طولانی از شماره تلفن‌ها بدون هیچ اطلاعات ارزشمند دیگری به عنوان تنها محتوای صفحه
  • لیستی از نام شهرها و استان‌ها و نقاط جغرافیایی با هدف ارتقای سئو محلی
  • تکرار خنده دار و مضحک و بیش از اندازه کلمات و لغات کلیدی و ریشه‌ای در متن به منظور ارتقای رتبه در لیست نتایج جستجو

گزارش رقیب Reporting a Competitor

اگر دائما رقبای خود را بی‌دلیل به گوگل گزارش کنید و عنوان کنید که از تکنیک‌های اشتباه به منظور تغییر در رتبه نتایج جستجو بهره می‌برند، گوگل متوجه قصد اصلی شما شده و وبسایت شما را جریمه خواهد کرد.

سئو منفی Negative SEO

پس از آپدیت الگوریتم پاندا Panda Algorithm گوگل، جامعه وبمسترها متوجه شدند که گوگل سایت‌هایی را که از لینک‌های خریداری شده برای افزایش اعتبار استفاده می‌کنند، جریمه می‌کند. این انگیزه‌ای شد برای سئو منفی یا نگاتیو سئو! وبمسترها از سایت‌های رقیب برای شما از سایت‌های مبدا اسپم که فروشنده لینک بودند، لینک میخریدند! بدون آنکه شما خبر دار شوید. پس از مدتی شمار بک لینک Backlink های شما افزایش پیدا می‌کرد و این در نگاه اول خوشحال کننده بود.

ولی از آنجا که مبدا این لینک‌ها سایت‌های مشکل دار و شناخته شده اسپم بودند گوگل سایت شما را در رتبه بندی پنالتی می‌کرد. حالا گوگل خیلی هوشمندتر شده و این کار را که از سوی رقبای شما صورت گرفته نوعی سئو کلاه سیاه تشخیص داده و آنها را پنالتی می‌کند. می‌بینید که گوگل شبانه روز در حال پنالتی زدن به این و آن است!

تغییر مسیر دزدکی Sneaky Redirects

تغییر مسیر مخفیانه یا تغییر مسیر دزدکی نوعی از تغییر مسیر اغلب با استفاده از جاوااسکریپت است که کاربر نهایی را پس از کلیک بر روی لینک بلافاصله به یک صفحه کاملا متفاوت هدایت می‌کند. البته امروزه که موتورهای جستجو جاوااسکریپت را هم تفسیر و اجرا می‌کنند، از انواع دیگر آن مثل متای رفرش Refresh Meta و Mouseover و Frames هم استفاده می‌شود.

تغییر مسیر دزدکی معمولا با تکنیک سئو کلاه سیاه صفحات دروازه Doorway Pages استفاده می‌شود. در دستورالعمل کیفیت Quality Guidelines گوگل مثال‌هایی از تغییر مسیر دزدکی یا مخفیانه ذکر شده:

  • موتور جستجو نوع دیگری از محتوا را به کاربر نشان می‌دهد در صورتی که کاربر محتوای کاملا متفاوتی را مشاهده می‌کند.
  • یک صفحه عادی به کاربر دسکتاپ نمایش داده می‌شود، در صورتی که کاربر موبایل به یک دامنه اسپم و کاملا متفاوت هدایت می‌شود.

محتوای پوششی Cloaking

یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده از محتوای پوششی Cloaking است که دو محتوای متفاوت را به موتور جستجو و کاربر نهایی نمایش می‌دهد. به منظور اعمال این تفاوت از آدرس‌های آی پی شناخته شده خزنده موتورهای جستجو و یا هدرهای HTTP Headers استفاده می‌کند تا تشخیص دهد درخواست کننده صفحه یک موتور جستجو است یا یک کاربر انسانی.

هدف متقاعد کردن موتور جستجو به ارزش و فایده بالای محتوا است تا در رتبه بالاتری آن را به کاربر نهایی نشان دهد. در آخر کاربر نهایی با محتوایی متفاوت از محتوای تبلیغ شده مواجه می‌شود.

نوع خاصی از محتوای پوششی یا Cloaking به نام هدف گیری جغرافیایی Geotargeting یا ارائه بر پایه آدرس آی پی IP Delivery هست که بر مبنای آدرس آی پی درخواست کننده نسخه‌های متفاوتی را ارائه می‌کند. در این حالت موتور جستجو قادر به مشاهده هر دو نسخه هست. فایده این روش در مورد وبسایت‌هایی است که بخش عمده محتوای آنها گرافیکی و تصویری و بصری است و محتوای متنی بسیار ناچیزی دارند.

هر لینک با هدف دستکاری رتبه پیج رنک PageRank یا رتبه صفحه در لیست نتایج جستجوی گوگل ممکن است به عنوان تقلب در لینک در نظر گرفته شود. این مساله هم شامل لینک‌های ورودی به سایت و هم لینک‌های خروجی از سایت می‌شود.

لینک دهی یک رویه طبیعی در وب است. یک لینک طبیعی بخشی از محتوای یکی صفحه از وب را به یک صفحه دیگر در وب متصل می‌کند. از آنجا که یک موتور جستجو بر اساس این لینک‌ها در وب می‌خزش Crawl می‌کند و لینک پارامتری مهم و اثرگذار در محاسبه رتبه بندی صفحه است، موتورهای جستجو بر روی سوء استفاده از لینک‌ها در اینترنت بسیار حساس اند. موارد زیر مثال‌هایی از تقلب در لینک دهی هستند:

  • خرید یا فروش لینک به منظور نقل و انتقال پیج رنک PageRank شامل هر گونه نقل و انتقال پول، خدمات، کالاها، یا محصولات پولی یا رایگان در قبال لینک یا محتوای شامل لینک
  • تبادل لینک Link Exchange
  • بازاریابی مقاله Article Marketing
  • شبکه و کمپین وبلاگ نویسی میهمان Guest Blogging شامل لینک با متن مملو از کلمات کلیدی
  • لینک سازی ماشینی Automated Links در ابعاد وسیع
  • الزام کاربران به لینک دهی به شما به عنوان بخشی از رویه ارائه خدمات
  • تبلیغات متنی به منظور نقل و انتقال پیج رنک PageRank
  • درج لینک پولی در آموزش‌های تبلیغاتی به منظور نقل و انتقال پیج رنک PageRank
  • لینک‌های بی‌کیفیت از دایرکتوری‌ها و سایت‌های بوک مارکینگ
  • لینک دهی از ویجت‌ها و ابزارک‌ها نظیر ابزارک شمارش ویزیتور سایت
  • لینک دهی از فوتر وبسایت‌ها نظیر لینک به طراح وبسایت
  • لینک از کامنت و نوشته در انجمن‌های اینترنتی

لینک‌هایی که از تبلیغات کلیکی PPC بدون نقل و انتقال پیج رنک PageRank به صفحات سایت شما وارد می‌شوند، نقض قوانین و در نتیجه استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب نمی‌شوند.

برای جلوگیری از نقل و انتقال پیج رنک PageRank دو راه شناخته شده وجود دارد:

  • استفاده از rel=nofollow در لینک
  • هدایت لینک به یک صفحه واسط که در دسترس موتور جستجو نیست (با کمک فایل robots. txt)

مزرعه لینک یا چرخه لینک Link Wheel یا شبکه لینک Link Network یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه است که در آن صفحات مختلف تنها به منظور لینک دهی به یک صفحه یا مجموعه‌ای از صفحات مقصد به منظور ارتقای رتبه در لیست نتایج جستجو ایجاد شده اند.

تمرکز در این روش‌ها بر افزایش حجم صفحات و لینک‌ها و ایجاد صفحات و لینک‌های میانی برای گم کردن رد تقلب و نجات صفحات مقصد نهایی از جریمه و پنالتی شدن توسط موتور جستجو است.

استفاده از PBN ها

قبل از این که گوگل به هوشمندی امروزش شود، PBN ‌ها یا شبکه های وبلاگ خصوصی به عنوان لینک‌هایی شناخته می‌شدند که می‌توانستند برای Page Rank وب‌ سایت اصلی بسیار کمک کننده باشند و رفته رفته شبکه‌های اینترنتی از وب‌ سایت‌ هایی پر شد که از این طریق به درآمد خوبی رسیده بودند اما پس از مدتی شبکه‌ها اینترنتی مملو از وب سایت ها و لینک های نامربوط و بی کیفیت شده بود سپس الگوریتم‌های گوگل پیشرفت کردند و امروزه با هوشمندتر شدن گوگل، شبکه‌های وبلاگ خصوصی به عنوان تاکتیک کلاه سیاه سئو، شناخته می‌شن و باید به هر قیمتی از تشکیل اونها اجتناب کنین.

اسپم اسنیپت‌های جستجو Rich Snippet Markup Spam

اسنیپت‌های جستجو یا هر یک از آیتم‌های لیست نتایج جستجو را می‌توان با داده‌های بیشتر که در مارک آپ صفحه گنجانده می‌شود غنی‌تر کرد. مثال‌هایی از آن درج قیمت برای یک محصول یا زمان بندی برای بلیت پرواز هواپیما یا تعداد ستاره برای امتیازدهی کاربران به یک نوشته است. در صورتی که داده‌های معرفی شده برای ریچ اسنیپت در صفحه اسپم و تقلبی شناسایی شود توسط موتور جستجو جریمه و پنالتی Penalty خواهید شد. پس بهتر است از این تکنیک سئو بلک هت نیز استفاده نکنید.

ارسال درخواست‌های اتوماتیک به گوگل

ارسال درخواست‌های ماشینی به گوگل به منظور شبیه سازی کلیک کاربران بر روی نتایج جستجو نوعی تقلب و استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب شده و در نتیجه توسط این موتور جستجو جریمه خواهید شد.

دیگر روش‌های سئو کلاه سیاه

به طور کلی هر روشی که در آن به دنبال جلب توجه موتور جستجو باشید و هدف شما جلب توجه کاربر نهایی نباشد یک روش سئو بلک هت شناخته می‌شود. ممکن است در حال حاضر موتورهای جستجو هنوز الگوریتم‌های خود را به منظور شناسایی و جریمه این رخدادها ارتقا نداده باشند. ولی دیر یا زود روش‌های جدید با به روز رسانی الگوریتم‌های جستجو شناسایی و رخنه‌های نفوذ ترمیم خواهند شد.، البته به جز سئو کلاه سیاه روش‌های دیگری نیز وجود دارند که جز دسته سئو کلاه خاکستری قرار می‌گیرند که باید مراقب آنها باشید!

گزارش کردن سئو بلک هت یا سئو کلاه سیاه

حال که با انواع روش‌های سئو کلاه سیاه آشنا شدیم در صورت مواجهه با وبسایتی که از این روش‌ها و تکنیک‌ها استفاده می‌کند باید چه کنیم؟ چگونه آن را به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر گزارش کنیم؟

به دو دلیل ممکن است مایل باشید که مواجهه خود با استفاده یک سایت از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را گزارش کنید. ممکن است وبسایت شما مورد تهاجم و هک قرار گرفته باشد و یک رقیب یا هکر با استفاده از لینک‌های اسپم سعی در کاهش رتبه صفحات سایت شما دارد. و یا اینکه نتایج اسپم را در مورد کلمات کلیدی حوزه فعالیت خود مشاهده می‌کنید. تنها در مورد دوم از طریق صفحه گزارش وب اسپم در گوگل وبمسترز گزارش خود را ثبت کنید.

دقت کنید که گزارش کردن وب اسپم به معنی گزارش کردن سایت‌های با رتبه بهتر از شما نیست. با این کار احتمالا مرتکب یک سئو کلاه سیاه شده‌اید و خود شما جریمه خواهید شد!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.