مفید بود؟

برای یادگیری اصول تولید محتوا در فضای مجازی باید بیاموزیم که چه محتواهایی را می توان با دیگران در فضای مجازی به اشتراک گذاشت و چه محتواهایی را خیر. اینکه باید ها و نباید های تولید محتوا چیست و چگونه باید آن را مدیریت و کنترل کرد.

همچنین باید بتوانیم انواع محتوا در فضای مجازی را بشناسیم و تمایز آنها را از یکدیگر درک کنیم. برای رسیدگی به تک تک این مسائل، این مطلب در وبلاگ وبتو به شما کمک می کند تا به درک مناسبی از اصول تولید محتوا در فضای مجازی برسید. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیاز داشتید، پیشنهاد می کنیم تا سایر مطالب نوشته شده در وبلاگ وبتو را مطالعه کنید.

انواع محتوا در فضای مجازی کدامند؟

تولید محتوا در فضای مجازی یعنی چه؟ هدف از تولید محتوا در فضای مجازی خلق ارزش است. هدف این است که سوالات مخاطب را پاسخ دهیم و به این واسطه در نگاه ِاو ارزشمند و حرفه ای به نظر برسیم. خلق ارزش به شکل گیری اعتماد از جانب مخاطب منجر می شود. زمانی که بتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید، موفق شده اید تا در فضای مجازی به شکلی موثر فعالیت نمایید.

 

برای یادگیری اصول تولید محتوا در فضای مجازی – همانطور که اشاره شد – باید انواع محتوا را بشناسیم. محتواهایی که در زیر لیست شده اند در سایت ها و شبکه های اجتماعی به شکل های مختلف وجود دارند.

  •  محتواهای متنی
  •  محتواهای تصویری
  •  محتواهای ویدیویی
  •  ای بوک ها یا کتاب های الکترونیکی
  • محتواهای ایجاد کننده تعامل با مخاطب
  • محتواهای حاوی ِنقد و بررسی یک محصول، سوژه و غیره
  •  نظرسنجی ها
  •  پاسخ به سوالات رایج مخاطبان
  • مقایسه ها بین دو محصول یا دو سوژه مختلف

استخدام فریلنسر های تولید کننده محتوا

تمرکز اکثر برندها برای تولید محتوا روی سه نوع اول یعنی محتواهای متنی، تصویری و ویدئویی است. کسب و کارهای امروزی سعی می کنند با کمک این سه نوع از محتوا، نظر تعداد زیادی از مخاطبان را به سمت خود جلب کنند. آنها با استخدام فریلنسر های تولید کننده محتواهای تصویری، صوتی، متنی و ویدئویی، برای محصول یا خدمات خود ارزش آفرینی می کنند. اما بیایید ببینیم که آیا واقعا می توان هر محتوایی در فضای مجازی تولید کرد و به اشتراک گذاشت؟

چه محتواهایی را می توان با دیگران در فضای مجازی به اشتراک گذاشت؟

به عنوان مدیر یک برند یا یک کسب و کار برای فعالیت صحیح در فضای مجازی باید از Oversharing خودداری کنید. معنی Over Sharing، به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی یا اطلاعاتی است که برای مخاطب هیچ سودی ندارند و فقط موجبات سوء استفاده از اطلاعات شما را فراهم می کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که فالوور هایتان در instagram، دنبال کنندگان محتوای سایت تان و غیره، همگی به دنبال یافتنِ سطح تخصص، مهارت های تیم شما یا سوابق کاری تان هستند. آنها قصد دارند تا اطلاعات دقیق و شفاف از خدمات یا محصولات تان به دست آورند. دائم تعریف کردن از برندتان یا تیم تان برای آنها جذاب نیست. سعی کنید که از به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی یا تعریف از خود پرهیز کنید و اطلاعاتی را به مخاطب بدهید که به دنبال ِآن است.

در فضای مجازی  حرفه ای رفتار کنید

نکته بعدی در مورد اصول تولید محتوا در فضای مجازی رفتار حرفه ای است. بدگویی یا سرکوب محصولات یا خدمات رقبا، ایجاد حاشیه و دروغگویی، چهره ای خوشایند و مورد قبول از شما نمی سازد. به طور کلی، رقابت ناسالم و رفتار ناصحیح موجب می شود تا تعداد کمتری از مشتریان به شما اعتماد کنند. بنابراین تلاش کنید رفتار حرفه ای و قانونمند در فضای مجازی را بیاموزید.

چگونه محتوای موثر تولید کنیم؟

تا به اینجا در مورد باید ها و نباید های تولید محتوا و انواع محتوا در فضای مجازی صحبت کردیم و درک دُرستی از آنها به دست آوردیم. حال باید ببینیم که وقتی اقدام به تولید محتوا می کنیم، باید چگونه میزان تاثیرگذاری آن را روی مخاطب افزایش دهیم. راه های متعددی برای این منظور وجود دارد. در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

بازنشر کردن محتوا در اصول تولید محتوا در فضای مجازی

یکی از اصول تولید محتوا در فضای مجازی که از قدیم الایام کاربرد دارد و برای ِبسیاری از کسب و کار ها و برندها محبوب است، انتشار مجدد یک محتوا است. این کار باعث می شود تا هم طیف بیشتری از مخاطبان به محتوایتان توجه کنند. هم اینکه باعث می شود مخاطبانی که جدیدا به جمع تان پیوسته اند بتوانند از وجود ِآن محتوا آگاه شوند.

آپدیت مطلبی قدیمی از سایت خود

به عنوان مثال شاید بارها دیده باشید که یک پیج بیزینسی در اینستاگرام یا یک بلاگر، پست دو سال پیش خود را مجددا داخل استوری اش قرار می دهد. یا یک برند خاص مطلبی قدیمی از سایت خود را در پست جدیدی لینک می کند و به مخاطبان پیشنهاد می دهد که حتما آن را مشاهده یا مطالعه کنند. بهتر است در تقویم محتوایتان جایی برای انتشار مجدد محتواهایی که قبلا تولید کرده اید قرار دهید.

از مخاطبان یا سایر افراد تیم تان بخواهید محتوایتان را به محض انتشار، تبلیغ کنند.

یکی از اصول تولید محتوا در فضای مجازی ترغیب مخاطب یا 70 درصد از افراد تیم تان برای انتشار و تبلیغ یک محتوا است. البته این کار چندان ساده نیست! اما می توانید از استراتژی های تولید محتوای تان کمک بگیرید و شیوه های تبلیغاتی مختلف را مورد استفاده قرار دهید.

پیشنهاد جایزه یا بهره مندی از خدمات ویژه‌ی برند یا کسب و کارتان می تواند در این زمینه به شما کمک کند. مثلا به مخاطبان وعده دهید که اگر این محتوا را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کرده یا تبلیغ کنند به آنها کد تخفیف 50 درصد می دهید. همچنین برای کارمندان یا افراد تیم خود مزایای ویژه در نظر بگیرید. این روش سالهاست که نقشِ مهمی در دیده شدن محتوای کسب و کار ها و برند های مختلف ایفا می کند.

نویسندگان قوی را استخدام کنید.

یکی از اصول تولید محتوا در فضای مجازی این است که سعی کنید با افراد قوی و حرفه ای کار کنید. هر ویدئو، هر روایت متنی و هر تصویر به برنامه ریزی نیاز دارد. سپس باید با قلمی تاثیرگذار نوشته شود. محتوا باید دست کم تا 60 درصد روی مشتریان و مخاطبان تاثیر مفید بگذارد.

هر شخصی نمی تواند نویسنده باشد، اما در عین حال تنها برخی از نویسندگان محتواها هستند که می توانند به دیده شدن محتوایتان کمک کنند. نویسندگان ِبا تجربه ای که در زمینه نگارش محتوا ها در فضای مجازی فعالیت دارند، به خوبی از نقاط قوت و ضعف مخاطبان آگاه دارند. آنها به خوبی می دانند که چگونه می توانند با کمک تِرند های روز، یک موضوع را در نگاه مخاطب بزرگ جلوه دهند. پس برای استخدام کردن آنها تا می توانید سرمایه گذاری کنید.

با افراد محبوب و محبوب همکاری کنید.

شاید تا به حال بارها دیده باشید که یک کسب و کار یا برند توانسته است با کمک همکاری با یک فرد شناخته شده، جنجال به پا کند؛ آن هم از نوع ِخوب! پس چرا شما چنین کاری انجام ندهید؟ هزینه کردن در این زمینه، اهمیتی ندارد.

 

زیرا در نهایت سرمایه به جیب تان سرازیر خواهد شد. همکاری با افراد محبوب و شناخته شده، شکل های مختلفی دارد. از یک مکاتبه ساده با یک فرد معروف می توانید محتوای ارزشمند تولید کنید. همچنین می توانید از تصویر او در ویدئو ها یا تصاویر تبلیغاتی تان استفاده کنید.

چگونه محتوا را در فضای مجازی مدیریت کنیم؟

در این مرحله تصور می کنیم که شما توانسته اید محتواهای جذاب تولید کنید و با پیروی از اصول تولید محتوا در فضای مجازی، تعداد بسیاری از مخاطبان را به سمت خود جلب کنید. اما در روال تولید محتوا، همه چیز به تولید و انتشار محتوا در زمان مناسب خلاصه نمی شود. شما باید بتوانید محتوای تولید شده را به شکلی کاملا موثر مدیریت کنید.

شیوه مدیریت محتوا در فضای مجازی 

در هر کسب و کار یا سازمان ِخاص، شیوه مدیریت محتوا در فضای مجازی متفاوت است. زیرا اهداف و استراتژی های هر سازمان یا شرکت برای تولید محتوا قوانین و قواعد خاص خود را دارد. مثلا اگر یک سازمان خبری اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی کند، می بایست شیوه‌ی مدیریت متفاوتی نسبت به یک شرکت فعال در زمینه  IT اتخاذ نماید.

مدیریت محتوا در فضای مجازی و آشنایی به اصول تولید محتوا در فضای مجازی چند دستورالعمل کلی دارد که تمامی سازمان ها، کسب و کارها و شرکت ها موظف می کند تا طبق آنها عمل کنند. پیروی و توجه به این قوانین به شما کمک می کند تا به شکلی موثر در فضای مجازی محتوا تولید کرده و انتشار دهید.

چک لیست نحوه‌ی مدیریت محتوا در فضای مجازی

کسی که محتوا را به وجود آورده است باید مسئولیت ویرایش آن را نیز بر عهده بگیرد. اگر مخاطبان نسبت به یک غلط املایی، نگارشی یا یک جمله نادرست (از نظر معنا) در محتوای ویدئویی به شما هشدار دهند باید آن را حتما بررسی کنید. هر گونه غلط و انتقال ِاشتباه اطلاعات می تواند منجر به بی اعتمادی کاربران یا مخاطبان نسبت به محتوای شما شود.

  • مدیریت محتوا در فضای مجازی به این معناست که شما باید هر چند وقت یکبار نسبت به آپدیت یا به روز رسانی محتوای خود اقدام کنید.
  • حتما باید یک تقویم محتوایی داشته باشید تا زمان انتشار، ویرایش، نگارش، به روز رسانی و … را در آن تعیین کنید. تقویم محتوا به شما کمک می کند تا میزان بازخوردی که از جانب مخاطب دریافت کرده اید را به شکلی منظم و حساب شده در آن وارد کنید. سپس روال پیشرفت خود را اندازه گیری کنید.

 

  • اگر تولید کنندگان محتوا هایتان به هر دلیلی دائما اشتباهات ِخود را تکرار می کنند و به تذکر هایتان توجه نمی کنند، آنها را تیم کنار بگذارید. افرادی که در تیم تولید محتوا یتان فعالیت می کنند باید مسئولیت پذیر و دلسوز باشند. وجود یک عامل مخرب در تیم تولید محتوا نتیجه تلاش سایر افراد را مختل خواهد کرد.
  •  برای مدیریت محتوا در فضای مجازی به صورت موثر، حتما هر چند وقت یکبار محتواهای تولیدی تان را بررسی کنید و ببینید که آیا شما را به هدفی که قصد داشتید به آن دست پیدا کنید رسانده اند یا خیر. اگر محتوای تولیدی نتوانسته باشد اهداف شما را محقق کند، این وظیفه تیم تولید محتواست تا شکست های مربوط به محتوا را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها برآیند.

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا مناسب

برای رعایت اصول تولید محتوا در فضای مجازی، باید یک سیستم مدیریت محتوا مناسب و کاربردی تعیین کنید. سیستم مدیریت محتوا های امروزی شامل وردپرس، جوملا، دروپال هستند. اما برخی از کسب و کارها یا سازمان ها ترجیح می دهند تا سیستم مدیریت محتوای اختصاصی خود را داشته باشند.

این موضوع کاملا به اهداف و استراتژی های شما جهت بازاریابی در فضای مجازی مربوط می شود. هر نوع سیستم مدیریت محتوایی را که برگزیده اید، باید از فرآیند های زیر پشتیبانی کرده و آنها را به نحو احسن انجام دهد. از جمله این فرآیند ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد نقش ها و مسئولیت های مختلف برای تیم تولید محتوا و سایر افراد
  •  ایجاد و انتشار محتواهای متنی و یا تصویری و صوتی
  •  امکان به روز رسانی آسان و پیگیری آمار Interaction با محتواهای انتشار یافته
  •  ابزارهای مناسب برای بازاریابی و تبلیغ محتوا در سایر شبکه های اجتماعی
  •  و غیره.

ختم کلام: به چرخه عمر محتوای تولید شده اهمیت دهید.

همانطور که در مورد اصول تولید محتوا در فضای مجازی توضیح داده شد، یک محتوا از زمان ایجاد تا ابد، باید بتواند حرف تازه ای برای گفتن به مخاطب داشته باشد. برای اینکه محتوا مانند یک میوه تابستانی تازه و قابل استفاده باشد، باید دائما ویرایش شود.

 

همچنین در صورت لزوم باید آن را آپدیت کرد. یا اینکه به موارد قبلی توضیحات بیشتری افزود. محتوا نباید دارای غلط های مختلف و ایهام در انتقال مفهوم به مخاطب باشد. همچنین نباید اطلاعات نادرست و غلط به مخاطب بدهد.

با مخاطب صادق باشید

در اصول تولید محتوا در فضای مجازی یک نکته همواره اهمیت ویژه ای دارد. آن هم این است که باید در روال تولید محتوا با مخاطب صادق باشید و در پی گول زدن او نباشید. این نکته تا به ابد می تواند به عنوان راهنمای شما در زمینه تولید محتوا کارایی داشته باشد.

در هر شرایط، هرگز در پی فریب دادن مخاطب نباشید. زیرا پس از آن، هرگز نمی توانید وجهه و تصویر قبلی خود را در ذهن مخاطب بازیابی کنید. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیاز داشتید، پیشنهاد می کنیم تا سایر مطالب نوشته شده در وبلاگ وبتو را مطالعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.