مقالات آموزشی

معرفی دامین آتوریتی (Domain Authority) یا اعتبار دامنه

مفید بود؟

امروزه موتور جستجو گوگل بیش از 200 فاکتور سئو را در هنگام رتبه بندی نتایج در SERP بررسی میکند. بنابراین بهینه سازی وب سایت و محتوای خود برای هر یک از عوامل رتبه بندی تقریباً غیرممکن است.

اما حتی اگر نمی توانید برای همه فاکتورهای رتبه بندی Google بهینه سازی کنید ، شما می توانید برای یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی موتور جستجو – دامیت آتوریتی – سایت خود را بهینه کنید.

دامین اتوریتی، اصطلاح تازه‌ای در زمینه سئو نیست ولی با این حال یکی از رتبه بندی‌هایی است که اکثر مدیران وب سایت‌ها به آن توجه می‌کنند و در راستای بالا بردن استاندارد‌های سئوی سایت، دامین اتوریتی را در نظر می‌گیرند. اگر این اصطلاح را شنیده‌اید ولی از چند و چون آن اطلاع ندارید این مطلب را دنبال کنید.

 

راهنمای مطالعه متن
  • دامین آتوریتی (Domain Authority) یا اعتبار دامنه چیست؟
  • یک دامین آتوریتی خوب چگونه است؟
  • تعریف فنی دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه
  • چگونه بر روی دامین اتوریتی تأثیر بگذاریم؟
  • چرا دامین آتوریتی سایت دائما در حال تغییر است؟
  • تفاوت دامین آتوریتی و اعتبار صفحه
  • چه امتیازی برای اعتبار صفحه و دامنه مناسب است؟

 

دامین آتوریتی (Domain Authority) یا اعتبار دامنه چیست؟

دامین اتوریتی یا به اختصار DA، ابزاری است که توسط شرکت MOZ تدوین و توسعه داده شده است. به عبارتی می‌توان گفت ابزار DA پیش‌بینی و تعیین می‌کند که هر وب سایت تا چه میزان قدرت و یا پتانسیل دارد که در صدر لیست نتایج جستجو قرار بگیرد. برای مثال با استفاده از ابزار دامین اتوریتی می‌توانیم بررسی کنیم و ببینیم سایت poonehmedia.com تا چه حد امکان این را دارد که در موتور جستجویی مانند گوگل، رتبه خوبی کسب کند.
DA بر اساس چند فاکتور، محاسبات خود را انجام می‌دهد. یکی از فاکتور‌هایی که در محاسبات دامین اتوریتی دخالت دارد، تعداد لینک‌هایی است که در سایت‌های دیگر به سایت شما ارجاع داده شده‌اند. پس هر چقدر تعداد لینک‌ها بیشتر و معتبر‌تر باشند دامین اتوریتی بالاتری خواهید داشت.

با تمام این تفاسیر به یک نکته توجه داشته باشید که Domain Authority به گوگل هیچ ربطی ندارد و تنها توسط شرکت MOZ ایجاد شده است و با این حساب رتبه‌ای که در دامین آتوریتی دارید هیچ تأثیری بر رتبه بندی سایت شما در گوگل نخواهد داشت.

 

به احتمال زیاد سایتی که وضعیت دامین اتوریتی مناسبی داشته باشد، رتبه خوبی در نتایج گوگل خواهد داشت ولی منظور ما این است که این تأثیرات به صورت غیر مستقیم هستند زیرا همان‌طور که گفتیم دامین اتوریتی صرفاً گزارش و پیش‌بینی است که از قدرت وب سایت شما در موتور‌های جستجو در آینده خبر می دهد.

برای اینکه دامین اتوریتی یک وب سایت را بررسی کنید می‌توانید به لینک MozBar مراجعه کرده و بررسی خود را انجام دهید.

یک نکته دیگر هم در مورد دامین اتوریتی وجود دارد که بهتر است آن را هم مد نظر داشته باشید. رتبه بندی در دامین اتوریتی از ۱ تا ۱۰۰ می‌باشد. چنین می‌توان گفت که بالا بردن دامین اتوریتی از نقطه ۲۰ به ۳۰ بسیار آسان‌تر از بالا بردن آن از نقطه ۷۰ به ۸۰ است. چرا که در رتبه‌های بالاتر کیفیت فاکتور‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

یک دامین آتوریتی خوب چگونه است؟

به زبان ساده، وب سایتی که تعداد زیادی از لینک‌های خارجی و با کیفیت داشته باشد، دارای امتیاز خوبی در دامین اتوریتی است. برای مثال وب سایت‌های ویکی پدیا و گوگل در بالاترین سطوح دامین اتوریتی قرار دارند. از طرفی کسب و کار‌های کوچک با وب سایت‌های کوچک که لینک‌های خروجی کمی دارند، امتیاز کمی در دامین اتوریتی کسب می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که حتی کسب و کار‌های بزرگ هم با سایت‌های بزرگ و قدرتمند در ابتدای کار، دامین اتوریتی با امتیاز ۱ از ۱۰۰ را کسب می کنند.

دامین اتوریتی به این دلیل بوجود آمده که به شما گزارش بدهد که آیا وب سایت، قابلیت گرفتن رتبه‌های بالا را در موتور‌های جستجو دارد یا خیر. پس نباید دامین اتوریتی را به عنوان یک هدف قرار دهید.

می‌توانید به امتیاز دامین اتوریتی وب سایت توجه کرده و آن را با امتیاز رقبای خود، مقایسه کنید. آن دسته از رقیبان را مد نظر قرار بدهید که در موتور‌های جستجو، رتبه بهتری دارند اگر احساس کردید وب سایت شما نسبت به آن‌ها در سطح پایین‌تری قرار گرفته، می‌توانید دامین اتوریتی خود را تقویت کرده و در آینده منتظر بالا رفتن رتبه سایت در موتور‌های جستجو باشید.

حالا با تمام تفاسیر می‌توانیم بگوییم از آنجایی که ابزار دامین اتوریتی یک ابزار برای مقایسه است پس به صورت کلی برای وب سایت‌ها، نمی‌توانیم دامین اتوریتی با امتیاز خوب یا بد تعیین کنیم.

تعریف فنی دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه

Domain Authority بر اساس داده های Link Explorer ماز بدست می آید و از ده ها عامل در محاسبات خود استفاده می کند.
محاسبه عددی Domain Authority از یک ماشین برای یافتن “بهترین تناسب” استفاده می کند که با توجه به مقیاس های متفاوتی این “بهترین” در موتورهای جستجوی مختلف اندازه گیری میشود.
از آنجایی که نمره اعتبار دامنه بر اساس یک ماشین است سایت شما نسبت به اطلاعاتی که این ماشین پردازش میکند اندازه گیری میشود. مثلا اگر فیسبوک هزار لینک جدید دریافت کند سایت شما نسبت به فیسبوک افت DA را مشاهده خواهد کرد. به همین دلیل توجه داشته باشید که اعتبار دامنه یک فاکتور نسبی است.

چگونه بر روی دامین اتوریتی تأثیر بگذاریم؟

تغییر دادن دامین اتوریتی تا حدی مشکل است و این تغییر را به صورت مستقیم نمی‌توانیم بوجود بیاوریم. فاکتوری مانند لینک های خارجی می‌تواند بر دامین اتوریتی تأثیر بگذارد. از طرفی وظیفه اصلی ابزار دامین اتوریتی این است که پتانسیل وب سایت را برای قرار گرفتن در لیست جستجوی گوگل تعیین کند، گوگل هم که از چندین فاکتور استفاده می‌کند که این رتبه بندی‌ها را انجام بدهد. بنابراین پس از مدتی آرگومان و فاکتور‌های دامین اتوریتی تغییر می‌کند، با این همه برای ایجاد تأثیر مثبت در دامین اتوریتی بایستی لینک های خارجی با‌ ارزشی به وب سایت ما ارجاع داده شوند.

چرا دامین آتوریتی سایت دائما در حال تغییر است؟

از آنجاییکه دامین اتوریتی یک وب سایت با فاکتور‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود، تعیین دلیل دقیق تغییرات دامین اتوریتی، کمی چالش بر انگیز خواهد بود.
اگر امتیاز دامین اتوریتی وب سایت شما بالا یا پایین رفت می‌تواند چندین دلیل داشته باشد:

  • مجموع تعداد لینک های خارجی جدیدی که به وب سایت شما وجود دارد هنوز توسط MOZ ایندکس نشده است.
  • اگر لینک های خارجی که به سایت ارجاع می‌دهند به صورت تصاعدی رشد کرده باشند امتیاز در دامین اتوریتی هم بیشتر خواهد شد.
  • اگر لینک هایی که به سایت شما وجود دارد، در سایت‌هایی باشند که در گوگل رتبه بالایی ندارد، امتیاز شما در دامین اتوریتی پایین می آید.
  • ممکن است در مدتی مشخص، MOZ تصمیم بگیرد لینک‌های مرتبط با سایت‌ها را به دفعات بیشتر یا کمتر Crawl کند که این باعث می‌شود که امتیاز دامین اتوریتی وب سایت شما بالا یا پایین برود.

 

نکته ای که در هنگام محاسبه اعتبار دامنه باید در نظر بگیرید این است که این معیار به فاکتور های مختلفی بستگی دارد به طوری که اگه یک سایت سئو خود را بهبود ببخشد اعتبار دامنه ممکن است این موضوع را نشان ندهد. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید میشه به مثال زیر توجه کرد.
فرض کنید سنگاپور در سال 2018 یکی از بهترین کولرها رو تولید کرد و هر ساله در حال بهبود کیفیت کولرهای خود است. آیا به این معناست که آنها هنوز در سال 2019 تولید کننده بهترین کولرها هستند؟ شاید در کنار اینکه سنگاپور داره کولرهای خودش را پیشرفته میکند 10 تا کشور دیگه هم شروع به ساختن بهترین کولر بکنند و در آخر از مقایسه تمام این کولرها ما به این نتیجه برسیم که با اینکه سنگاپور کولرهای خود را پیشرفته تر و بهتر کرده است اما رتبه 10 را به خودش اختصاص داده است چرا که در این رتبه بندی فاکتورهایی وجود داشته که از دست این کشور خارج بوده است.
اعتبار دامنه یا Domain Authority هم به همین صورت عمل میکند. پس شما ممکن است سایت خودتان را بهبود ببخشید اما باز هم رتبه اعتبار دامنه شما پایین بیاید. نمره دامنه بهتر است به عنوان معیار مقایسه ای در نظر گرفته شود تا یک معیار مطلق.

تفاوت دامین آتوریتی و اعتبار صفحه

Domain Authority قدرت رتبه بندی کل دامنه یا زیر دامنه سایت شما را اندازه گیری می کند ،در حالی که Page Authority قدرت صفحات منفرد را اندازه گیری می کند.

چه امتیازی برای اعتبار صفحه و دامنه مناسب است؟

  • عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است! کمتر سایتی در ایران چنین است!
  • عدد ۶۰ و بالاتر بسیار بسیار عدد مناسبی است.
  • عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است.
  • عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.
  • عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آنچنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.
  • عدد ۲۰ برای سایت های تازه تاسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن،عدد پایینی است.

جمع بندی‌

فراموش نکنید که دامین اتوریتی یک ابزار برای مقایسه است و نباید بالا بردن امتیاز دامین اتوریتی برای شما به یک هدف تبدیل شود بلکه با استفاده از این ابزار ارزشمند باید بتوانید سایت خود را با وب سایت‌های رقیب، مقایسه کرده و پیشرفت کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.