مقالات آموزشی

معرفی صفحه یتیم یا Orphan Page و چگونگی پیدا کردن آن

مفید بود؟

صفحات یتیم یا Orphan Pages صفحاتی از وبسایت هستند که از بخش های دیگر سایت به آن ها هیچ لینکی صورت نگرفته است. این بدان معناست که کاربر نمی داند برای دسترسی به اطلاعات بیشتر باید در گام بعدی به کدام بخش برود زیرا صفحه ی یتیم به بقیه ی سایت لینک سازی نشده است.

این صفحات به صورت فهرست در نمی آیند و توسط خزنده های موتور جستجو یافت نمی شوند. این صفحات نمایانگر فرصت های از دست رفته برای به دست آوردن مشتریان هستند و می توانند به نرخ پرش شما آسیب بزنند. از دست دادن ترافیک، ماندگاری و درآمد صفحه و اخلال در روند موفقیت سئوی آن به خاطر صفحات یتیم، چیزی است که توصیه نمی شود.

 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

 

در مورد خزنده ها نیز این نکته وجود دارد که آن ها برای پیدا کردن صفحات تان می بایست بتوانند به صفحات دیگر لینک شوند که در صفحات یتیم این امکان وجود ندارد. فرض کنید عنکبوتی می خواهد بر روی یک تور بخزد. اگر قسمت هایی از تور پاره باشند، عنکبوت برای رفتن از قسمتی به قسمت دیگر با دشواری روبه رو خواهد شد. اگر این اتفاق در مورد مشتریان شما بیافتد، آن ها وقت خود را بر روی صفحه ی یتیم شما تلف نمی کنند و کلا سایت را ترک می کنند. به طور کل باید از صفحاتی که به آن ها لینکی انجام نشده دوری کرد.

شناسایی صفحه یتیم

شما می توانید برای شناسایی و مشخص کردن صفحات یتیم سایت تان پنج گام ساده را طی کنید:

  • لیستی کامل از صفحات فعلی وبسایت تان تهیه کنید

نشان دادن راه حل بازرسی وبسایت محبوب تان به صفحه ی اصلی و داشتن این انتظار که صفحات یتیم سایت را برایتان پیدا کند، جواب نمی دهد. زیرا طبق تعریف، صفحات یتیم از هیچ صفحه ی دامنه ای لینک دریافت نمی کنند و خرنده هرگز آن ها را پیدا نخواهد کرد. در عوض لیستی کامل از URLهای سایت را تهیه کنید که خزنده بتواند آن ها را بازرسی کند. دو روش برای تهیه ی لیست URLها عبارتند از استفاده از فایل نقشه ی سایت و دانلود کردن لیست URLهای سایت.

  • برای صفحاتی که فاقد هیچ گونه لینک ورودی هستند، دست به دامن یک خزنده ی وبسایت شوید

برای شناسایی صفحات یتیم، یک قانون بازرسی را وضع کنید مبنی بر اینکه تمام صفحاتی که فاقد حداقل یک لینک ورودی هستند مشخص شوند. هنگام انجام تنظیمات مربوط به بازرسی، یک خزیدن تکرار شونده را هم برای یافتن هرگونه صفحه ی فاقد لینک در آینده تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که اگر به لیست URLها متکی باشید، نیاز خواهید داشت تا از سیستم مدیریت محتوایتان یک لیست به روز رسانی دریافت کنید.

  • نتیجه ی بررسی را تحلیل کنید

پس از پایان بازرسی، دوباره وارد ContentIQ شوید و نتایج بازرسی تان را مشاهده کنید.صفحات یتیم را شناسایی کرده و هدف آن ها را تعیین کنید: آیا به طور فعال ترافیک پولی یا رایگان را به سمت تان هدایت می کنند؟ آیا دارای بک لینک های با کیفیت هستند؟ آیا بازدید کنندگان از سایت از طریق جستجوی در سایت به طور گسترده به آن ها دسترسی دارند؟
برای ارزیابی منبع ترافیک ها، بازدیدهای صورت گرفته از صفحه و رفتارهای ورود و خروج از راه حل های تجزیه و تحلیل وب خود استفاده کنید.

  • مشکل صفحات یتیم یافت شده را برطرف کنید

وقتی که فهمیدید هدف از به کار گیری صفحه ی یتیم چیست و این صفحه چگونه در رساندن وبسایت تان به هدف هایش موثر است می توانید برای آینده ی این صفحه ی یتیم تصمیم گیری کنید:
– اگر پیدا کردن این صفحه برای کاربران ضروری است، از صفحات ورودی دیگر به آن لینک بدهید.
– اگر دیگر نیازی به این صفحه نیست، آن را آرشیو کنید.
– اگر در خدمت یک نیاز کسب و کار است اما نیازی به لینک ورودی ندارد، بگذارید به همان صورت باقی بماند.

  • به صورت دوره ای بازرسی را مجددا اجرا کنید تا صفحات فاقد لینک جدید را پیدا کنید.

از آنجایی که صفحات از طریق افزودن محتوای جدید و فراموش کردن لینک کردن به آن یا حذف اتفاقی لینک هایی در اعماق ساختار سایت استفاده شده اند، ممکن است صفحات بعضا به صورت یتیم در آیند، بررسی دوره ای سایت به منظور پیدا کردن مشکلات جدید امری ضروری است.

محتوای یتیم چیست؟

محتوای یتیم یا Orphaned Content به محتوایی گفته می شود که هیچ لینکی را از پست ها و صفحات دیگر همان وبسایت دریافت نمی کند. در نتیجه ی این امر، پیدا کردن محتوا هم برای گوگل و هم برای بازدید کنندگان سخت خواهد بود. پست ها و صفحات نیازمند لینک ورودی هستن تا مناسب ساختار سایت بوده و به راحتی قابل پیدا شدن باشند. دقت کنید که در اینجا منظور از لینک، «لینک های متنی» هستند. اگر از صفحه ی اصلی، نقشه ی سایت یا صفحات مربوط به دسته بندی ها و تگ ها به محتوای مورد نظر لینک انجام شده باشد اما این لینک، لینک متنی نباشد، این محتوا همچنان به عنوان محتوای یتیم قلمداد می شود. دلیل این امر آن است که لینک های متنی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو متن را به ارمغان می آورند و بنابراین، ارزش بیشتری دارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.