مقالات آموزشی

معرفی وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی)

مفید بود؟

در مقاله های قبلی گروه تولید محتوای دیجیتال مارکتینگ پدیده تجارت ( طراحی سایت و اپلیکیشن در اصفهان) به  معرفی طراحی کمپین تبلیغات آنلاین پرداخته است و اما در اینجا قصد دارد به نوع دیگری از آن یعنی وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی) چیست؟ بپردازد. آرزوی هر بازاریاب موفقی این است که کمپین تبلیغاتی  را که ایجاد کرده و در آن سخت کار کرده اند ، یکی از بهترین کمپین های وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی) تلقی شود. اما حقیقت غم انگیز این است که هیچ کس نمی تواند با دقت 100٪ پیش بینی کند که آیا فعالیت آنها ویروسی (viral)خواهد شد ،به عبارتی کمپین  و تجارت آنها دیده خواهد شد؟بازاریابی ویروسی می تواند به عنوان یک ابزار مستقل یا به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی بزرگتر مؤثر باشد که می تواند توسط هر دو شرکت بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گیرد ، اما می تواند به خصوص برای مشاغل کوچ کتر جذاب باشد ، زیرا می تواند مقرون به صرفه تر از تلاش های سنتی بازاریابی باشد.

وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی) چیست؟

بازاریابی ویروسی عبارت است از قادر به ایجاد علاقه و فروش بالقوه برند یا کالایی از طریق پیامهایی که مانند ویروس گسترش می یابد و به عبارتی هر روش بازاریابی است که وب سایتها یا کاربران را وادار می کند تا یک پیام بازاریابی را به سایتها یا کاربران دیگر منتقل کنند ، و این یک رشد بالقوه نمایی در میزان دید و اثر پیام ایجاد می کند. به دلیل سرعت و سهولت در اشتراک ، شبکه های اجتماعی اصلی ترین مکان برای این نوع بازاریابی هستند. گسترده ترین نمونه در زمان های اخیر ایجاد فیلم های احساسی ، شگفت آور ، خنده دار یا بی نظیر در YouTube است که سپس در فیس بوک ، توییتر ،اینستا و کانال های دیگر به اشتراک گذاشته می شوند.با این حال بازاریابی ویروسی می تواند یک شمشیر دو لبه باشد.یادآوری این نکته حائز اهمیت است که در این نوع کمپین ، قسمت اعظمی از کنترل به دست کاربران می رسد و این خطر وجود دارد که بتوان پیام را به صورت نادرست تفسیر یا پاراگراف کرد. از طرف دیگر ، یک کمپین ویروسی موفق می تواند معجزه کند برای نتایج برند شما و شما را به هزاران نفر به طور حیح معرفی کند.

عملکرد یک کمپین بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ) چگونه است؟

از لحاظ تئوری ، ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی بسیار ساده است: یک فیلم یا نوع دیگری از مطالب را که برای هدف شما جذاب است ایجاد کنید ، آن را در اینترنت قرار دهید و آن را تبلیغ کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا کاربران  آن را ببینند و شروع به اشتراک گذاری کنند.در برخی موارد ، ویروسی به طور تصادفی اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، هنگامی که یک ویدیوی توسط یک کاربر خصوصی بارگذاری می شود که ناگهان محبوب می شود و شروع به گردش در سراسر اینترنت می کند.ایجاد و تنظیم یک کمپین بازاریابی ویروسی در حال حرکت است که اساساً محتوا را چنان جذاب و جذاب ایجاد می کند که مردم نتوانند به شما کمک کنند اما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند: “سلام ، شما باید این را ببینید!”

پس شما محتوا را برنامه ریزی و تولید می کنید ، آن را تا آنجا که ممکن است در یک فضای مناسب به اشتراک بگذارید، سپس آن را آزاد می کنید با این امید که از طریق دهان به دهان پخش شود.این همان چیزی است که آن را غیرقابل پیش بینی می کند. همه آنچه بازاریاب ایجاد می کند با مخاطبان خود طنین انداز نخواهد شد. و حتی اگر این اتفاق بیفتد ، هر قطعه طنین انداز کاربران را ترغیب نمی کند که آن را در حلقه های خود پخش کنند.

انواع تکنیک های بازاریابی ویروسی

برای بازاریابی اساسی ویروسی سه معیار وجود دارد. پیام رسان ، پیام و محیط. هر سه باید به طور مؤثر اجرا شوند تا پیام ویروسی موفقیت آمیز باشد.برخی از تکنیک ها برای بازاریابی مؤثر شامل هدف قرار دادن مخاطبان و کانال های مناسب ، ایجاد فیلم ، ارائه خدمات یا کالای ارزشمند به صورت رایگان ، ایجاد جذابیت عاطفی ، دسترسی اجتماعی و امکان سهولت و بارگیری آسان است.

مزایای بازاریابی ویروسی (viral marketing )

1.کم هزینه:

: نیازی به هزینه زیادی برای تولید چیزی نیست که مردم بخواهند آن را به اشتراک بگذارند و کاربران بخش قابل توجهی از کار را برای برند انجام می دهند ، که هزینه های پراکندگی را به شدت کاهش می دهد. خرید تبلیغات یا فضای رسانه ای غیر ضروری است که بسیاری از هزینه های تبلیغات را کاهش میدهد.

2.پتانسیل دستیابی زیاد:

یک فیلم ویروسی در اینترنت امکان دستیابی به مخاطبان عظیم بین المللی را بدون نیاز به سرمایه گذاری یک تن پول و یا تلاش اضافی دارد. به همین دلیل ، یک شرکت کوچک یا حتی یک شخص خصوصی می تواند بسیار ویروسی(وایرال) شود.

3.تهاجمی نیست:

در بازاریابی ویروسی ، کاربر رسانه های اجتماعی کسی است که تصمیم به مشارکت و به اشتراک گذاری مطالب می گیرد ، بنابراین احتمال اینکه این مارک به عنوان تهاجمی رخ دهد ، کمتر می شود.

اعتبار:

ناگهان ، مارک شما در دید همه قرار میگیرد، یا موضوعی می شود که همه در یک مهمانی راجب آن صحبت میکنند که همین امر سبب اعتبار سنجی هدف شمل و جذب مشتریان بالقوه میشود.

سخن پایانی

آینده از آن کسب و کار آنلاین است پس برای عقب نماندن و پیشی گرفتن از رقیبان خود هرچه زودتر اقدام کنید. تیم آموزش مجازی دیجیتال مارکتینگ اصفهان همواره همراه شما عزیزان است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.