مقالات آموزشی

برخی از اشتباهات رایج در طراحی سایت

مفید بود؟
طراحی سایت، طراحی وب سایت، طراحی وب، اشتباهات طراحی سایت

طراحی سایت برای کسب و کار نوپای شما میتواند عاملی بسیار مهم تر از آنچه که تصور میکنید باشد. زمانی که صاحب کسب و کار آنلاین هستید، قضاوت کاربران سایتتان معمولاً بستگی به جزئیات بسیار کوچک در طراحی دارد.
مشتریان نمی توانند به راحتی به هر سایتی اعتماد کنند. چرا باید در بین کلیه سایت های دیگر به شما اعتماد کنند ؟ اگر نظر آن ها را در چند ثانیه اول جلب نکنید آن ها سایت شما را ترک میکنند.
در واقع جزئیات کوچک هستند که بیشترین تفاوت را ایجاد میکنند. اما چنانچه قصد ایجاد یک برند مورد اعتماد و کسب درآمد دارید این جزئیات باید به دقت آزمایش شده و تنظیم شوند. در این مقاله راجع به اشتباهات رایجی که طراحان تازه کار انجام میدهند صحبت میکنیم. حتی اگر قابلیت های محدودی در زمینه طراحی داشته باشید، میتوانید برخی اشتباهات رایج را که در طراحی سایت اتفاق افتاده تشخیص داده و شناسایی کنید.

1. استفاده نادرست از قالب

در طراحی سایت کسب و کارهای بزرگ گاهی اوقات از قالب استفاده میشود ولی نیاز به قالب در طراحی سایت کسب و کارهای کوچک هم دیده میشود. چنانچه از قالب در طراحی سایت خود استفاده کردید بهتر است از یک طراح برای سفارشی سازی آن برای برند خود کمک بگیرید.
مشکل مشترک بین وب سایت های ساخته شده با قالب های از پیش طراحی شده، ارتباط ظاهری ضعیف بین لوگو و دیگر بخش های سایت میباشد. ممکن است در لوگو رنگ هایی باشد که در هیچ جای دیگر سایت تکرار نشده باشد یا فونت هایی که با فونت های استفاده شده در سایت هماهنگ نیستند.
چنانچه قصد گسترش و معرفی برند خود را دارید حداقل تلاش کنید که این تناقض ها را در قالب خود از بین ببرید.

2. استفاده از ظاهر پیش فرض بوت استرپ

یک خطای دیگر استفاده از ظاهر پیش فرض بوت استرپ در طراحی سایت شرکتتان میباشد. تمایز قائل شدن بین چندین وب سایت که طراحی یکسانی دارند کار راحتی نیست و همین به برند شما صدمه میزند.
یک نشانه که مشخص میکند سایت شما با بوت استرپ ساخته شده فونت آیکونی بوت سترپ (Font Awesome) میباشد. این فونت به دلیل داشتن کتابخانه ای جامع از انواع آیکون هایی که مورد استفاده قرار میگیرد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
مسلماً خصوصیات برنامه شما چیزی فراتر و خاص تر از چند آیکون عمومی میباشد. پس چرا به دنبال پیدا کردن مجموعه آیکون های خاص تر برای سایت خود نیستید یا حتی میتوانید از یک گرافیست برای طراحی آیکون های مختص به خودتان استفاده کنید.

3. مشکلات مربوط به کنتراست تایپوگرافی

فونت ها خیلی مهم تر از آنچه هستند که افراد غیر طراح یا طراحان تازه کار تصور میکنند. آن ها میتوانند طراحی شما را بهبود بخشیده و یا تخریب کنند با اینکه تنها تعدادی حروف هستند.
مشکل رایج در برخی طراحی ها وجود کنتراست بسیار کم بین عناوین و فونت های body میباشد. ایجاد تفاوت تنها در سایز این مشکل را حل نمی کند. فونت عناوین خود را bold کنید و آن ها را مشخص تر از بقیه محتوا نمایش دهید. این کار به حالت سلسله مراتبی سایت کمک میکند و به آرامی چشم را در طول وب سایت هدایت میکند.

4. استفاده از پس زمینه های تیره

رنگ پس زمینه بیشترین سطح سایتتتان را پوشش میدهد پس بهتر است که آن را با دقت انتخاب نمایید.
اصولاً وب سایت هایی که پس زمینه تیره دارند زیبا و خوب به نظر نمی آیند مگر اینکه به صورت تخصصی و به درستی طراحی شده باشد. رنگ سفید رنگ مطمئن و کم ریسکی میباشد البته بیشتر طراحان از طوسی خیلی کم رنگ استفاده میکنند. توجه داشته باشید هر چقدر که طوسی پر رنگ تر باشد خواندن حروف سیاه بر روی اسن پس زمینه مشکلتر میشود.

5. به کار بردن چندین عملیات اصلی در یک صفحه

هر صفحه از سایت باید تنها یک عملیات اصلی داشته باشد. در صورتی که یک عملیات مشخص قرار ندهید کاربران دچار سردرگمی میشوند و ممکن است به همین دلیل سایت شما را ترک کنند.
سعی کنید عملیات های اصلی را در هر صفحه به حداقل برسانید. تصمیم گیری و انجام عملیات را برای کاربران خود ساده نمایید که بدن نیاز به زمان زیادی برای فکر کردن عملیات مورد نظر را انجام دهند. چنانچه عملیات مورد نظرتان عملیات ثبت نام باشد یا هر عملیات دیگری سعی کنید آن را با استفاده از گرافیک طوری مشخص کنید که کاربر به راحتی تشخیص دهد و دیگر آپشن های موجود در صفحه را با تأکید کمتر و ملایم تر قرار دهید.

6. مشکلات تنظیم و قرارگیری و فاصله گذاری

فاصله گذاری کار مشکلی است. ایجاد فضای کافی ولی نه بیش از حد در اطراف یک عنصر میتواند کار بسیار سختی در طراحی باشد. ولی انجام این کار با استفاده از چند قانون میتواند ساده و راحت شود.
ابتدا اطمینان حاصل کنید که کلیه عناصر به درستی گروه بندی شده اند، سپس فضای سفید به اندازه لازم در اطراف آن گروه ها قرار دهید.

7. جمله بندی و نوشتار غیرتخصصی

نوشتن کار دشواری است ولی چنانچه قصد پیشرفت در اینترنت را دارید باید به آن توجه نمایید. به خصوص اگر قصر فروش چیزی را دارید باید اطمینان حاصل کنید که نوشته های شما قابل فهم و بدون غلط املایی باشد.
گاهی اوقات با جملات بسیار بد و نامفهوم در برخی وب سایت ها مواجه میشویم برای جلوگیری از این مسئله ایده خوبی است که کسی قبل از انتشار مطالب در سایت آن ها را بخواند و در صورت نیاز تصحیح کند.

8. مشکل نا خوانا بودن

هرچقدر هم که محتوای خوب در سایت خود قرار دهید چنانچه ناخوانا باشد کاملاً بی فایده خواهد بود. جزئیات بسیاری در خوانا بودن متن و به دنبال آن در نحوه شناخته شدن شرکتتان تأثیر دارند.
مشکلاتی مانند ارتفاع خط خیلی کم، فونت کوچک ناخوانا یا کنتراست خیلی کم بین پس زمینه و فونت را حتماً برطرف کنید. حتی اگر این مشکلات تأثیر زیادی در خوانا بودن مطالبتان نداشته باشند ولی وجود آن ها در وب سایت باعث میشود که وب سایتتان غیرحرفه ای به نظر برسد. آیا میتوانید تصور کنید که چنین مشکلی در فیس بوک وجود داشته باشد ؟!

9. تناقض

نام تجاری یا برند شما باید به صورت کامل هماهنگ و سازگار باشد. هر جایی که حضور پیدا میکنید چه در شبکه های اجتماعی چه در تبلیغات فیس بوک یا چه به صورت آفلاین، مشتریانتان باید بتوانند فوراً برند شما را تشخیص دهند.
ولی قبل از همه اینها ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که وب سایتتان به طور تناقضی ندارد و سازگار و هماهنگ است.
آیا رنگ لولگوی شما با رنگ های استفاده شده در سایت هماهنگ است؟ آیا از سایه یا shade یکسان در همه جا استفاده کرده اید یا فقط چیزی شبیه به آن را به کار برده اید ؟ معمولاً با مرتب کردن و بررسی فایل های CSS و حذف کردن کدهای غیرضروری مشکل تناقض و ناسازگاری حل میشود.

10. طراحی قدیمی

خواه ناخواه نحوه طراحی و ظاهر سایت ها با گذشته فرق کرده و دیگر سایت هایی که در گذشته طراحی میشد در این زمان مورد پسند نیستند. در واقع سایت هایی با گرادیان زیاد و سایه و افکت های زیاد و طراحی سنگین دیگر زیاد مورد پسند نیست و این نوع طراحی قدیمی میباشد. نوع طراحی که این روزهای بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد طراحی مسطح (flat design) است.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.