مقالات آموزشی

تعریف SERP و بیان خصوصیات صفحه نتایج جستجو گوگل

مفید بود؟

به احتمال زیاد شما کلمه SERP را در مقالات مختلفی مشاهده کرده اید اگر شما برای کسب و کار خود یک سایت دارید حتما باید با مفاهیم اولیه موتورهای جستجو آشنا بشوید که یکی از این مفاهیم SERP است. در این مطلب ما تلاش میکنیم که شما را با SERP یا صفحه نتایج موتورهای جستجوی بیشتر آشنا کنیم. SERP ویژگی های مختلفی نیز دارد که شما با یادگیری و استفاده از هر یک از آنها میتوانید رتبه خود را در گوگل بالا برده و به صفحه اول گوگل صعود کنید.

 

راهنمای مطالعه متن
  • SERP چیست ؟
  • SERP از چه قسمت هایی تشکیل شده و چه امکاناتی دارد؟
  • چند مورد از خصوصیات محبوب در SERP

 

SERP چیست ؟

SERP به عنوان کلمه ای برای صفحه نتایج گوگل به کار می رود و مخفف Search Engine Results Page یا صفحه نتایج موتورهای جستجو است. وقتی در گوگل کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو می کنید؛ نتایج جستجو در SERP به شما نمایش داده می شود. این نتایج شامل نتایج ارگانیک و طبیعی جستجو و یک سری افزونه و خصوصیات جانبی در خصوص SERP است که در ادامه به آن می پردازیم.

SERP از چه قسمت هایی تشکیل شده و چه امکاناتی دارد؟

1. Rich Snippets: ریچ اسنیپت به نتایج موجود یک لایه افزونه ی تصویری اضافه می کند. این لایه به عنوان مثال می تواند شامل رتبه بندی بر اساس ستاره دهی برای محصولات، قیمت محصول، نظرات کاربران و… باشد.

 

2. AdWords :نتایج نمایش داده شده بر اساس پرداخت هایی که به گوگل انجام شده است. این نتایج به طور معمول در بالا یا پایین نتایج طبیعی گوگل قرار میگیرند و شما میتوانید در کنار سایت هایی که از این ویژگی استفاده کرده اند کلمه AD را مشاهده کنید. شما میتوانید با پرداخت هزینه به گوگل برای کلمه کلیدی مد نظر خود در صفحه اول گوگل حضور پیدا کنید. تصویر زیر تبلیغات در گوگل را برای کلمه کلیدی “قیمت سئو سایت” نشان میدهد.

 

3. نتایج عمومی که به نتایج طبیعی جستجو اضافه می شود؛ مانند اضافه کردن تصاویر مرتبط با کلمه ی کلیدی، نتایج مشابه در اخبار و افزونه های ویژه و خاص مربوط به سایت.

4. اطلاعات مربوط به گراف دانش (Knowledge Graph) که به صورت باکس یا پنل در کنار نتایج جستجو ظاهر می شود. برای این مورد می توان از گزارشات مربوط به آب و هوا و اطلاعات مهم در مورد آدم های معروف به عنوان مثال نام برد.

 

 

هر کدام از این بخش ها شامل موارد مربوط به خود می شود که در ادامه به بررسی محبوب ترین و پر بازده ترین ویژگی های SERP می پردازیم.

در سالهایی که گوگل مثل امروز تا به این حد پیشرفت نکرده بود، تمامی نتایج جستجو به یک شکل نمایش داده می شد. ولی بعد از ظهور گوگل ادوردز در سال 2001؛ می توان گفت که سَر گوگل با نمایش دادن سایت هایی که به طور طبیعی نمایش داده نمی شدند و از طریق تبلیغات گوگل ادوردز نمایش داده شده بودند گرم شد و به تدریج امکانات زیادی به صفحه نتایج موتور های جستجو (SERP) خود اضافه کرد.

چند مورد از خصوصیات محبوب در SERP

تمرکز گوگل روی این است که کاربران خود را سریع به جواب مورد نظرشان برساند، این کار در SERP بوسیله ی خصوصیات ویژه ای که به صفحه نتایج جستجو می دهند انجام می شود. شما می توانید از این خصوصیات استفاده کنید تا در دسترس مخاطب بودن، اعتماد و در پایان فروش خود را افزایش دهید. پس در ادامه با وبتو همراه باشید تا بتوانید از این خصوصیت ها برای ارتقاء کسب و کار خود استفاده کنید.

اسنیپت های ویژه Featured Snippet در صفحه نتایج جستجو

یکی از برجسته ترین ویژگی  Featured Snippet این است که مشخصا برای دادن جواب مشخص و دقیق به استفاده کنندگان طراحی شده است. همچنین جایگاه  Featured Snippetدر صفحه ی نتایج جستجو نسبت به بقیه نتایج موجود در SERP در بالاترین نقطه قرار دارد (بالاتر از نتایج طبیعی جستجو و سایر ویژگی های SERP) و اولین عنصری است که به چشم مخاطب می خورد؛ تنها چیزی که بالاتر از این  Featured Snippet قرار دارد، قسمت مربوط به گوگل ادوردز است (چرا؟ چون به خاطر نمایش این بخش کاربر هزینه کرده است). محتوای موجود در  Featured Snippet از بین نتایج جستجو در صفحه اول و معمولا از بین 5 اولویت اول انتخاب می شود، و این یعنی لزوما جواب موجود در این بخش از اولین نتیجه به دست آمده در جستجو نیست. اگر دوست دارید در این قسمت برای کاربران نمایان شوید باید محتوای خوبی تولید که شامل جواب های مخاطب باشد و از طرفی اعتبار دامنه شما به گونه ای باشد که در صفحه نتایج در بین پنج سایت اول جایگاه خود را باز کرده باشید.

 

ویژگی مربوط به مکان یا همان Local Pack در SERP

این امکان وقتی در SERP به شما نمایش داده می شود که کلمه یا عبارتی که جستجو کرده باشید در خصوص یافتن مکان خاصی باشد. به عنوان مثال کافی شاپ نزدیک من یا طبق تصویر پایین Web developer near me که یعنی توسعه دهنده وب نزدیک من را وقتی جستجو کنید مجموعه از پاسخ های سر راست و درست را دریافت می کنید و می توانید زودتر به پاسخ خود برسید، در این قسمت نیز وقتی عبارت مورد نظر خود را جستجو می کنید، پنل مربوط به مکان یابی بالاتر از نتایج طبیعی جستجو و پایین سایت های مرتبطی که از گوگل ادوردز استفاده می کنند می آید. البته در مواردی که مکان یابی جغرافیایی برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد این پنل به وسط یا حتی پایین صفحه نقل مکان خواهد کرد.
این امکان برای کسب و کار های محلی بسیار مفید و کارآمد است.

 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
پنجره نقشه The Map Pack
پنجره نقشه The Map Pack

 

این خصوصیت از SERP بری روی استفاده کنندگان از موبایل به دلیل این که استفاده ی راحتی دارد و نقشه ی به دست آمده تمامی صفحه را اشغال می کند بسیار موثر تر و کارآمد تر است. از طرفی استفاده کنندگان از کامپیوتر اکثرا ثابت هستند ولی استفاده کنندگان از تلفن همراه با تغییر در مکان خود و جستجوی دوباره نتایج متفاوتی در این قسمت بدست خواهند آورد.

 

نظرات Review  در صفحه نتایج موتور جستجو

احتمالا قسمت نظرات یکی از آشنا ترین قسمت ها برای عموم مخاطبان است که با ستاره های زرد رنگ در زیر آدرس URL برای شما نمایش داده می شود. هر چه سایت شما در این قسمت رتبه ی بهتری داشته یا به قول معروف ستاره ی بیشتری از کاربران دریافت کرده باشد میانگین رابط کاربری وب سایت شما بالاتر رفته و در SERP در جایگاه بالاتری نشان داده می شوید. دقت داشته باشید که موتور جستجوی گوگل در این مورد هوشمند عمل می کند و بر روی این قضیه حساس است که نظرات حتما از طرف کاربر باشد. (به صورت ساده تر می توان گفت گوگل بیشتر از این که مشتاق شنیدن تعریف های شما از خودتان باشد؛ منتظر است که نظر کاربران واقعی را در مورد سایت شما بداند.)

 

دسترسی آنی برای موبایل AMP در صفحه نتایج جستجو

استفاده از موبایل در دنیای اینترنت تاثیر بسیار زیادی داشته است و تعداد استفاده کنندگان از اینترنت با موبایل روز به روز در حال افزایش است. این خصوصیت کمک می کند که وقتی کاربر از موبایل استفاده می کند، صفحات زود تر از اینکه موتور های جستجو دست به کار شوند در معرض دید مخاطب قرار بگیرند. این امکان برای افرادی که محتوا متنی تولید می کنند موثر واقع می شود، ولی اگر به طور کلی به قضیه نگاه کنیم سایر کسب و کار های آنلاین نیز می توانند از این امکان استفاده کنند.

 

لینک های سایت SiteLinks در نتایج جستجو

وقتی گوگل اطمینان داشته باشد که سایت شما برای مخاطب قوی و به درد بخور خواهد بود، در زیر لینک اصلی سایت شما در صفحه نتایج جستجو سایر لینک های مربوط به وب سایت (دسته بندی ها ، تگ ها و…) را مانند تصویر زیر به معرض نمایش کاربر می گذارد و همبن موضوع باعث بالا رفتن ترافیک ورودی سایت شما خواهد شد. معمولا لینک سایت هایی نمایش داده می شوند که دارای اعتبار و ترافیک ورودی بالایی باشند. در ادامه باید گفت که این لینکها به راحتی کاربر را هدایت کرده و مستقیما و بدون جابجای زیاد به هدف خود در وب سایت شما برسند.

 

ویدیو های مرتبط

ویدیوها در SERP همراه با سایر نتایج جستجوی ظاهر می شود، درست زمانی که گوگل احساس می کند مشاهده ی ویدیو می تواند به کاربر کمک کند. اکثر ویدیو هایی که به مخاطب معرفی می شود از شبکه های به اشتراک گذاری ویدیو با لینک دهی استفاده شده است.

 

ماجرا های برتر top storeis

این قسمت مربوط به اخبار و مقالات مرتبط با مواردی است قصد جستجو در مورد آنها را دارید. این بخش در نیمه ی بالایی SERP نشان داده می شود. تعداد این اخبارها و مقالات برای استفاده کنندگان از دسکتاپ 3 عدد و برای استفاده کنندگان از تلفن همراه به صورتی است که می توانند به چندین خبر دسترسی داشته باشند. محتوایی که در این قسمت نمایش داده می شود همیشه از نرخ مشارکت بالای برخوردار بوده است، دلیل این موضوع هم این است که Top stories همیشه در خصوص مسائل مرتبط با موضوع جستجو و اخبار جذاب و به روز است.

 

نمایش تصاویر در  SERP

وقتی کلمه یا عبارتی که در گوگل جستجو شود و گوگل تشخیص دهد که نتیجه ی جستجو در مورد عبارت کلیدی مورد نظر ممکن است شامل تصویر باشد (کاربر به دنبال تصویر بگردد، نه مطلب). صفحه نتایج موتور جستجو  یک ردیف از عکس های مرتبط در اختیار کاربر قرار می دهد و کابر با کلیک کردن روی عکس از قسمت All در نتایج جستجو به  قسمت Image منتقل شده و کلیه عکس های که در ارتباط با مطلب جستجو شده در فهرست گوگل قرار دارد در معرض دید مخاطب قرار می گیرد.

 

پنل آگاهی دهنده Knowledge Panel

این پنل یک جواب دقیق به یک سوال مشخص می دهد، ولی با ویژگی Featured Snippe تفاوت دارد. در این حالت گوگل با درسترسی به اطلاعات درست با منابع دقیقی که دارد یک سوال مرتبط و کلیدی در مورد موضوع جستجوی شما را جوا می دهد، به عنوان مثال اگر در مورد مساحت ماه سوال کرده باشید سایر مختصات و اطلاعات موثق علمی نیز دریافت می کنید. جایگاه این پنل معمولا در گوشه بالای سمت راست مانیتور و در موبایل ها در بالای صفحه ی SERP قرار دارد. البته باز هم تکرار می کنم که بالاترین جایگاه در صفحه ی نتایج جستجوی گوگل مربوط به کسانی است است که از گوگل ادوردز استفاده می کنند. راهیابی به این پنل برای سایت ها بسیار سخت می باشد، چرا که گوگل روی صحت و درستی این قسمت بسیار حساس است و منابع دقیق و معتبری را انتخاب می کند.

 

 جواب آنی  Instant Answer یا Answer Box

این خصوصیت زمانی نمایان می شود که شما به صورت مستیقیم یک سوال از گوگل بپرسید و او آنرا به سرعت جواب دهد، از نظر ساختار مشابه knowledge panel دارد. جواب های که در این قسمت مشاهده می کنید بسیار کوتاه هستند و گاهی جواب شما فقط یک لینک می باشد. شما به راحتی می توانید در این قسمت در مورد مشاهیر، شخصیتهای مختلف، رویدادها و حقایق علمی، ورزش، تبدیل مقاس ها و واحد ها و بسیار بسیار موارد دیگر از گوگل سوال کنید و به سرعت جواب خود را بگیرید.

 

سوالاتی که سایر کاربران پرسیده اند people also search for

این قسمت شامل چهار سوال مشابه با سوالی که شما پرسیده اید است و در کنار هر سوال یک فلش رو به پایین زده شده است که با کلیک بر روی آن می توانید یک جواب کوتاه مشابه با  Featured Snippet را دریافت می کنید. جایگاه این پنل در بالای صفحه نتایج جستجو ( SERP ) است.

 

ادوردز ADWords

ادوردز اولین ویژگی اضافه شده به SERP است؛ اگر بخواهیم تاریخچه صفحه نتایج گوگل را بررسی کنیم می بینیم اولین چیزی که گوگل را از حالت اولیه خود بیرون آورد ادوردز بود! اگر نه تا قبل از آن صفحه نتایج گوگل فقط و فقط یک سری لینک آبی رنگ معمولی بود. تفاوتی که بین این ویژگی و مواردی که تا حالا گفته شده است وجو دارد این است که : شما باید برای فعال سازی گوگل ادوردز هزینه ای پرداخت کنید؛ این هزینه بر اساس آمار جستجو شدن کلمه ی کلیدی مورد نظرتان و جایگاهی که در SERP مد نظر دارید متفاوت است.
حداکثر تعداد ممکن برای حضور سایت های استفاده کننده از google adwords در بالای SERP چهار عدد و در پایین همان صفحه نیز چهار عدد است. سایت هایی که از گوگل ادوردز استفاده کرده اند را می توانید با علامت {AD} مشکی رنگی که در کنار آن ها وجود دارد تشخیص دهید.
هنگام استفاده از این ویژگی امکان کاهش نرخ تعامل و تجربه کاربری شما وجود دارد. دقت داشته باشید که استفاده از یک کمپین در ادوردز بسیار ساده است، ولی امکان ندارد که با خرج کردن بی هدف پول در زمینه ی تبلیغات یک شبه برنده شوید. صد البته هنوز هم ادوردز به دلیل امکانات و خصوصیاتی که در اختیار شما قرار می دهد یکی از بهترین ابزار های موجود برای راهیابی به بالاترین حد در صفحه جستجو است و از آنجایی که لینک سایت شما بالاتر از همه نتایج طبیعی جستجو و سایر ویژگی های SERP قرار می گیرد و افراد بیشتری شما را می بینند.

product listing Ads (shopping Ads ) (تبلیغات مربوط به خرید محصول)

shopping Ads ادوردز مخصوصی است که برای فروش مستقیم محصولات طراحی شده که خصوصیات، اسم، تصویرو نام وب سایت ارائه دهنده محصول را نشان می دهد و یک لینک مستقیم برای خرید برای کاربر در نظر گرفته است. جایگاه نمایش این تبلیغات بالا یا گوشه بالای سمت راست، بالاتر از ادوردز های معمولی می باشد. این تبلیغات نسبت به ادوردز های معمولی جلب توجه کننده تر و ثمر بخش تر است.

 

آخرین نکته در مورد ویژگی های SERP

استراتژی گوگل بر این اساس است که کاربران را زودتر به جواب سریع برساند، پس شما باید پا به پای گوگل پیش بیایید و از الگوهای ارائه شده توسط آن پیروی کنید تا به نتیجه مورد نظر خود برسید. استفاده از ویژگی های مختلف SERP و در نظر گرفتن آنها می تواند باعث پیشرفت نرخ کلیک خوردن و به طور موثری باعث افزایش ترافیک ورودی شما شود. از طرفی مطالبی که در این مقاله مطالعه کردید به شما قدرت تشخیص بالایی در خصوص عناصر موجود در صفحه نتایج جستجو گوگل می دهد.

برای اطلاع از خدمات ارائه شده توسط تیم وبتو و آگاهی از قیمت سئو با ما تماس بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.