مقالات آموزشی

راهی برای اضافه کردن بازاریابی محتوا را به فرهنگ شرکت

مفید بود؟

بازاریابی محتوا (content marketing) باید بخشی از زندگی شرکت باشد. در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه بازاریابی محتوا را به بخش جدانشدنی از فرهنگ سازمانی تبدیل کنید. اگر شرکت شما دارای یک دپارتمان بازاریابی حتی کوچک است، به این معنی است که شخصی مسئول تولید محتوا است.

 به طور سنتی بسیاری از بازاریابان تولید محتوا را به چشم یک متن نوشتاری بر روی وبسایت می پندارند که تنها توسط دپارتمان بازاریابی تولید می شود. با این حال، با توجه به تکامل مراحل قیف مشتری و سفر مشتری بازاریابان در تلاشند تا بخشهای دیگر سازمان را نیز در امر ایجاد و تکثیر پیام های بازاریابی مشارکت دهند.

تماس با سایر بخش ها به جذب مشتریان کمک میکند

تماس با سایر بخش ها نه تنها به آنها در جذب مشتریان کمک میکند بلکه اطمینان می یابد که تلاش های بازاریابی به هدر نمی رود. بر طبق گزارش های هاروارد بیزینس، ۷۰ درصد تولید محتوا توسط تیم بازاریابی هرگز توسط نمایندگان فروش استفاده نمی شود.

علت آن این است که نمایندگان فروش از اهمیت و فایده محتوا بی خبرند و یا حتی نمی دانند محتوایی وجود دارد. راه حل این است که اطمینان حاصل کنید بازاریابی محتوا به بخشی از زندگی شرکت تبدیل شود و تنها به دید تلاش یکجانبه به آن نگاه نشود.

از دیدگاههای تمام بخشهای سازمان در بازاریابی محتوا استفاده کنید

شرکت های کوچک و تازه تاسیس کارمندانی دارند که چندین فعالیت را با هم انجام می دهند. زمانی که کارمندان شرکت شامل چهار الی پنج نفر باشد، کارمندان تمام وظایف شرکت از کمک به مشتری گرفته تا بازاریابی و پیام رسانی را انجام می دهند. این بدان معنا است که افرادی که در حوزه فروش و خدمات مشتری فعالیت میکنند در بازاریابی نیز دخیلند و محتوایی که تولید می کنند تمام عناصر سفر مشتری را در بر دارد.

 با این حال، زمانی که شرکت رشد می کند کارها به صورت تخصصی در می آید. از این رو فراموش می شود که از دیدگاه های دیگر بخش ها استفاده شود. در ادامه به شما نشان می دهیم که چگونه دیدگاه های دیگر بخش ها می توانند به شما در نوع نگاه شما به مخاطب هدف کمک کند.

– دیدگاه بخش فروش

  • تیم فروش میداند که چه چیزی مانع از خرید مشتری می شود
  • متداول ترین نکات درد و سوالات مشتریان قبل از خرید را می داند
  • از جزئیات مخاطبان هدف منحصر به فرد عمیقا اگاهی دارد

– دیگاه بخش خدمات مشتری/ موفقیت

  • دارای لیستی از متداول ترین پرسشهایی است که مشتریان پس از خرید در ذهن دارند
  • می دانند چه چیزی مشتریان را راضی و خوشحال نگاه میدارد
  • به عنوان مرجع اصلی مشتری عمل می کنند

– دیدگاه بخش رهبری

  • تصویر بزرگی از مخاطبان هدف دارد
  • علت ایجاد راه حل برای مخاطبان هدف را می داند
  • مشکلات اصلی و راه حل مخاطبان را می شناسد

– دیگاه بخش محصول/ مهندسان

  • می دانند چه چیزی برای مخاطبان ایجاد کردهاند
  • توضیح میدهند که چگونه راه حل ها به مشتری کمک می کند ارزش واقعی محصولات و خدمات را درک کنند

– دیدگاه بخش مالی 

  • دیدگاه منحصر به فردی راجع به معیارهایی که برای تمامی کسب و کارها وجود دارد ارائه می دهند
  • توضیح میدهند که چرا کسب و کارها حرکات خاصی را انجام می دهند، از جمله حذف یک پیشنهاد و یا گسترش دیگری

– چیزهای دیگر

  • به این فکر کنید که چگونه بخش های مختلف کسب و کار شما می تواند دیدگاه منحصر به فرد خود را در مورد خدمت رسانی بهتر به مشتریان ارائه دهد 

 

در تولید و بازاریابی محتوا از بخش های دیگر سازمان به غیر از دپارتمان بازاریابی دعوت به عمل آورید

 اکنون که درک کرده اید چگونه حوزه تمرکز هر بخش سازمان می تواند به درک مخاطب و همینطور شناخت آنها از سازمان شما کمک کند اکنون لازم است که از دیگر بخش ها در فرایند بازاریابی محتوا دعوت کنید  مشتریان به شنیدن صدای دپارتمان بازاریابی شما عادت کردهاند، اما می توانند از دیدگاه های مختلف بخش های شرکت نیز بهره مند شوند.  کلید بازاریابی منسجم محتوا از طریق بخش های مختلف داشتن راهنمای سبک نوشتاری است.

در این زمینه باید لحن و ویژگی های محتوای خود را تعریف کنید. سبک نوشتاری شما چیست؟

  • جدی؟
  • تکنیکی؟
  • دوستانه؟
  • خودمانی؟
  • طنز ؟

اطمینان یابید که پیش از انجام کار این ویژگی ها را تعیین کنید. همینطور اطمینان یابید که تمام اعضای بخش های سازمان از ماموریت و شخصیت برند شما مطلع هستند تا بتوانند خود را با آن همنوا سازند. در هنگام دعوت مشارکت بخشهای دیگر سازمان در بازاریابی محتوا به نویسندگان اجازه دهید در مورد موضوعاتی که از نظر آنها برای مخاطبان هدف مفید است فکر کنند.

این امر موجب جلوگیری از سونگری های آتی می شود. دلیل اصلی این از مشارکت تیم فروش و تیم مالی استفاده می شود این است که ممکن است دارای دیدگاه منحصر به فردی باشند که تیم بازاریابی از آن برخوردار نیست. در همین راستا، ارائه راهنمایی در مواقع ضروری می تواند مفید باشد، اما خلاقیت یا دیدگاه آنان را محدود نکنید.

محتوا را بعد از این نیز می توانید از لحاظ گرامری، حقایق و برخی مولفه های عینی نگارشی ویرایش کنید. اجازه دهید محتوای شرکت کننده بر اساس دیدگاه و خلاقیت آنها نوشته شود. به علاوه اگر آنها متوجه شوند چیزی که در ابتدا ایجاد کردهاند با چیزی که به واقع نهایی شده است تفاوت زیادی دارد، آنگاه انگیزه خود را برای مشارکت از دست میدهند.

 

تعریف محتوای خود را گسترش دهید

یکی از راه های دیگر ادغام بازاریابی محتوا به چرخه کسب و کار این است که تعریف خود را از محتوا بسط دهید. مطمئناً وبلاگها و مقاله ها همه از نوع محتوا هستند، اما اگر زاویه دید خود را بسط دهید می بینید که مولفه های دیگری مانند، ایمیل، ویدیو و رسانه های اجتماعی حرفه ای نیز وجود دارند که از طریق آنها میتوانید محتوای خود را منتشر کنید.

در این بین با دپارتمان های مختلف صحبت کنید و دریابید که آنها از چه محتوایی در رسانه های اجتماعی استفاده می کنند که منجر به ترغیب مشتری بیشتر می شود و یا در هنگام ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه چه چیزی بیشتر از همه جواب می دهد. همچنین آیا مشتریان از ویدیو های آموزشی محصولات و خدمات استفاده می کنند و یا نه.

  • ایمیل

از جعبه بازاریابی کلاسیک ایمیل خارج شوید و بررسی کنید که تیم های فروش و خدمات مشتری برای مخاطبین خود چه چیزهایی ارسال می کنند:

  • موضوعاتی که آنها استفاده می کنند چیست؟
  • از طریق ایمیل بیشتر به چه سوالاتی پاسخ می دهند؟
  • ویژگی های ایمیل آنها چیست؟
  • آیا آنها از لینک های اضافی استفاده می کنند؟

قالب محتوا و ایمیل(email) را متنوع سازید. لازم نیست قالب ها و طرح های شیک داشته باشید. یک ایمیل تمام متن کلاسیک اغلب به بهترین شیوه جواب میدهد. شاید اضافه کردن یک یا دو گیف نیز مفید باشد. به همین صورت، دریابید که چگونه ارسال ایمیل از سوی شخص دیگری غیر از بازاریابان محتوا میتواند در معیارهای ایمیل و یا پیگیری مشتری تاثیرگذار باشد.

  • اگر یک مشتری از مدیر عامل یک ایمیل دریافت کند چه احساسی به دست می آورد؟
  • اگر یک مشتری از تیم محصول یا مهندسی یک ایمیل دریافت کند چه احساسی پیدا می کند؟

مولفه های مختلف بازاریابی محتوا را در ایمیل خود آزمایش کنید و ببینید کدام یک نرخ تعامل بیشتری به دست می آورد.

 

  • ویدئو

ویدئوها امروز همه جا وجود دارند. اخیراً محصولی مشاهده کردیم که در آن یک گروه کوچک کسب و کار ویدیو ۲۰ ثانیه تشکر به مشتریان ارسال می کرد. همچنین ما از محصولی به نام Loom استفاده میکنیم که از طریق آن می توانیم ویدیوهای کوچک به مشتریان، دستیاران و غیره ارسال کنیم.

علاوه بر آن همیشه من از ویدیو های آموزشی یوتیوب استفاده می کنم.  تمامی این مولفه ها باعث می شود فکر کنم که به عنوان بازاریاب به خوبی عمل می کنم. لازم نیست ویدیو را پرتاب موشک تصور کنیم. حتی یک ویدیوی ساده که بتواند توضیحی کوتاه در مورد محصول دهد .

و یا از مشتری به خاطر در اختیار دادن وقتش تشکر کند میتواند جنبه انسانی شرکت را نشان دهد و یک مزیت بزرگ برای بازاریابان محتوا به حساب آید. در حقیقت وقتی ما به ویدیوهای که در رسانههای اجتماعی توجه میکنیم میبینیم که در آن تنها یک نفر برای چند دقیقه یا بیشتر با دوربین صحبت می کند. به روشهای دیگری فکر کنید که می توانید ویدیو های سریع و ساده تولید کنید.

  • رسانه های اجتماعی

بارها دیده ایم که بازاریابی، رسانه های اجتماعی را قلمرو خود میدانند و این منطقی است. ما به طور سنتی همواره سعی در تولید استراتژی پیامرسانی و استفاده از رسانههای اجتماعی داشته ایم. با این حال من فکر میکنم مهم است بدانیم آیا همکاران ما در بخش های دیگر از رسانه های اجتماعی برای فروش یا پاسخ دهی به سوالات مشتری استفاده می کنند یا خیر.

به این صورت، نه تنها می توانیم از کار آنها الگوبرداری کنیم بلکه میتوانیم تلاش های بازاریابی خود را با پلتفرم های حرفهای رسانه های اجتماعی آنان ادغام کنیم. به عنوان مثال نرم افزار حمایت از کارمند اطمینان می یابد که تمامی همکاران در سراسر بخشها مطالب شرکت را منتشر می کنند.

 روش های زیادی برای ادغام بازاریابی محتوا در ساختار شرکت وجود دارد. اما کلید اصلی این استراتژی گسترش جادوی بازاریابی محتوا در سراسر شرکت است. این به معنای مشارکت بیشتر فرای از بازاریابی، استراتژی ایده پردازی، ایجاد و انتشار محتوای بازاریابی است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.