مفید بود؟

محتوای ستونی یا pillar page از جدید ترین ساختارهای محتوای سایت است که در بهترین وب سایت های محتوایی دنیا به کار می رود. اطلاعات کامل درباره محتوای ستونی را در این مطلب بخوانید.

صفحات ستونی (pilar page) پستهای کاملی هستند که موضوعات جامع و اصلی سایت شما را پوشش می دهند. این اصطلاح توسط Hubspot در سال 2017 ابداع شد. این سایت ساختار محتوای خود را بر اساس صفحات ستونی چید و این روش را به عنوان یک استراتژی تولید محتوا معرفی کرد.

محتوای پیلار بر خلاف سایر فرم های محتوا مانند آسمان خراش به صورت تک پیج نیست و یک مجموعه از چند محتواست که به صورت خوشه بندی شده به محتوای اصلی که یکی از موضوعات جامع سایت است متصل می شوند. اصطلاح خوشه بندی محتوا (content clusters) شامل دسته بندی های موضوع اصلی محتوا می شود.
هدف اصلی محتوای ستونیف هدفمند کردن محتوای سایت و جلوگیری از ایجاد محتوای اضافه و جانبی در سایت است. با این روش محتواهای سایت کاملا هدفمند و طبق موضوعات اصلی سایت ایجاد می شوند و با متصل شدن به موضوعات اصلی باعث تقویت و افزایش رتبه محتوای اصلی (pillar) می شوند.

محتوای ستونی (pillar page) چیست؟

یک صفحه ستونی یک محتوای جامع است که تقریباً همه چیزهایی را که مخاطبان هدف شما باید درباره یک موضوع بدانند، را در بر می گیرد. به هر کدام از بخش های موضوع اصلی به صورت کلی اشاره می شود و توضیح کامل آن در محتواهای خوشه بندی شده قرار می گیرد. تمام محتوا های خوشه بندی شده که مرتبط با موضوع اصلی ما هستند باید به مقاله جامع آن لینک شوند و همچنین در محتوای ستونی جامع نیز لینک مقالات خوشه یی مرتبط قرار داده می شوند.
شما نمی توانید تمامی مطالب و حواشی یک موضوع جامع مانند آموزش سئو را در یک مطلب جمع آوری کنید. اما یک صفحه محتوای ستونی جنبه های اصلی موضوع را در یک صفحه جمع آوری میکند تا مخاطب سایت شما آشنایی کلی با موضوع پیدا کند و کسب اطلاعات کند و برای عمیق تر شدن در موضوع و خواندن جزئبات آن می تواند به مقاله های خوشه بندی مراجعه کند تا اطلاعات کاملی درباره موضوع اصلی به دست آورد.

خوشه های محتوایی چیست

خوشه های محتوا، که به آن خوشه های موضوعی نیز گفته می شود، مجموعه ای از مطالب است که به طور مستقیم به موضوعی مربوط می شود که حالت عمومی دارد و میخواهد با آن ترافیک بگیرید. این پست ها به خرده موضوعات ، سؤالات ، مفاهیم و موقعیت هایی که شما نمی توانید در پست اصلی خود بنویسید، می پردازد.

خوشه های موضوعی به شما کمک می کنند تا کاربران سایت را به صفحات مختلف هدایت کنید. به عنوان مثال موضوع بازاریابی محتوا یک موضوع گسترده است که شامل موارد زیاد از جمله تحقیق کلمات کلیدی می شود. شما یک مطلب جامع درباره بازاریابی محتوا دارید که به همه زیر مجموعه های بازاریابی محتوا در آن اشاره شده است. اما نمی توانید جزئیات همه حواشی این موضوع را در همان صفحه قرار بدهید چون مطلب شما بیش از حد طولانی می شود. اینجاست که خوشه های محتوایی به کمک شما می آید. شما یک مطلب کامل درباره تحقیق کلمات کلیدی نوشته اید که لینک این مقاله را در مطلب جامع بازاریابی محتوا قرار می دهید.

انواع صفحات محتوای ستونی

نمی توان یک قالب پیش فرض برای محتوای ستونی صفحه تعریف کرد. نوع محتوا و صفحه بستگی به مطالب و حوزه کاری سایت شما دارد و ممکن است یک قالب خاص نباشد و یا ترکیبی از چند مدل محتوا باشد. به طور کلی می توان انواع محتواهای جامع را به صورت زیر دسته بندی کرد.

محتوای راهنمایی جامع

صفحات راهنما یک ساختار مشترک برای صفحات ستون است چون می توان از طریق راهنمایی، یک محتوای جامع و کامل ایجاد کرد. عموماً مردم اطمینان دارند که “راهنمای قطعی” برای یک موضوع ، همه چیزهایی را که باید در مورد آن بدانند رل بیان می کند. صفحات راهنما را باید برای مخاطبانی بنویسید که هیچ اطلاعاتی از موضوع ندارند و به صورت کامل و جامع نوشته شود.
بخش های یک مطلب راهنما میتواند شامل: توضیح درباره مفهوم موضوع، چگونگی انجام آن، چرا مهم است ، شامل چه زیرمجموعه ها و جزئیاتی است و سایر مطالبی که به مخاطب اطلاعات مفید بدهد. هر کدام از این بخش ها می تواند یک مقاله جدا داشته باشد که در مقاله اصلی به آن ها لینک داده شود.
مثال هایی از محتوای راهنمایی:
راهنمای جامع نوشتن تایتل برای مطالب
راهنمای جامع محتوای تکراری
راهنمای جامع نقشه سایت

محتوای سوالی و پاسخ سوال

این نوع محتوا که با نام محتوای چیست ( what is) شناخته می شودف از انواع پرکاربرد محتوای جامع برای نوشتن صفحات ستونی است. بسیاری از مردم هنگام سرچ کردن به دنبال این هستند که بفهمند یک موضوع یا کلمه چه معنایی دارد و برای جواب گرفتن خیلی از اوقات با قرار دادن کلمه چیست در انتهای عبارت آن را جستجو می کنند. اگر بخواهیم به این سوالات کاربران پاسخ بدهید ممکن است در چند جمله پاسخ داده شود اما در نوشتن این صفحات باید پاسخ را بسیار گسترده تر و جامع تر ارائه دهید و تمام سوالات جانبی موضوع هم پاسخ داده شود.
از نمونه های این نوع مقاله می توان به مطلب تگ کنونیکال چیست؟ و همین مطلب با عنوان محتوای ستونی چیست اشاره کرد.

محتوای لیستی یا بهترین ها

در بسیاری از از موضوعات نمی توان از ساختار محتوای راهنمای جامع استفاده کرد چون ممکن است مطلب بسیار طولانی شود و کاربر را خسته کند. بسیاری از کاربران در گوگول به دنبال یک لیست از بهترین های یک موضوع و یا روش های انجام یک موضوع هستند. مثلا برای نوشتن یک محتوا برای تمامی ابزار های سئو، محتوایی که لیست بهرین ها را ارائه بدهد با عنوان بهترین ابزار های سئو می تواند یک مطلب مناسب برای کاربران باشد.

مزایای نوشتن صفحات ستونی

صفحات ستونی از جنبه های مختلف برای وب سایت مفید است. اولین مزیت این صفحات سازماندهی کردن وب سایت و مقالات سایت است. با استفاده از این ساختار مطالب اضافه از سایت شما حذف می شوند و مطمئن می شوید که مطالب سایت هدفمند و در جهت اهداف آینده شما سازماندهی شده اند. زمانی که صفحات جامع سایت را ایجاد کنید با استفاده از خوشه بندی های محتوایی که در مطلب اصلی قرار گرفته میتوانید برنامه محتوای خود را بچینید چون می دانید که در آینده باید درباره چه موضوعاتی مطلب بنویسید.

مزیت مهم دیگر صفحات ستونی بهبود سئو سایت است چون خود این صفحات از نظر ساختار و محتوا می توانند به صورت کامل برای سئو بهینه شوند و مقالات خوشه بندی شده و لینک داخلی قدرتمند سایت باعث قوی تر شدن صفحات ستونی برای سئو خواهد شد. در ادامه به مزیت های ساختار صفحات ستونی بیشتر پرداخته می شود.

سازماندهی محتوای وب سایت

سالهاست اصلی ترین چیزی که بازاریابان در مورد وبلاگ نویسی شنیدند این بود که باید به طور مداوم محتوا تولید کنند و طبق برنامه مثلا در هفته پنج محتوا در سایت منتشر کنند. اما با این روش بعد از چند هفته، تعداد زیادی پست در سایت منتشر می شوند که خیلی از آن ها هدفمند نبوده و بدون بازدید در سایت رها می شوند.

این بدان معنی است که وقتی گوگل وب سایت شما را بررسی (crawl) میکند، با صفحات زیادی مواجه می شود که هیچ بازدیدی ندارند. بنابراین Google صفحاتی را که هیچ بازدیدی ندارند در نتایج بالا نشان نمی دهد. این مورد باعث کم شدن کلیک و بازدید در بسیاری از صفحات شده که روی کل سایت نیز تاثیر منفی می گذارد.
تولید محتوای ستونی یکی از روش های جلوگیری از ایجاد صفحات اضافه در سایت است. با ایجاد ساختار ستونی در محتوا، حوزه های اصلی محتوایی سایت شما مشخص می شود و سایر مقالات سایت نیز در همین حوزه و مرتبط با موضوعات اصلی سایت شما نوشه می شوند که همان مطالب خوشه بندی شده هستند. این مطالب با توجه به هدفمند بودن در موضوعاتی هستند که مورد نیاز کاربران است و بازدید می شوند.
پیلار پیج ها شما را وادار می کند که در مورد چگونگی ارتباط صفحات خود به یکدیگر فکر کنید ویک مسیر برای مخاطبانی که وارد سایت شما می شوند ایجاد کنید. با این سیستم احتمال اینکه شخصی مدت طولانی در سایت شما بماند و مطالب بیشتری بخواند افزایش می یابد.

بهبود سئو سایت

تاثیر محتوای جامع و طولانی برای بهبود سئو کاملا مشخص و اثبات شده است. یکی از اهداف صفحات ستونی رتبه بندی برای کلمات کلیدی خاص است. هنگامی که تصمیم گرفتید سایت شما برای چه موضوعاتی باید شناخته شود، متوجه می شوید که مخاطبان شما در مورد آن موضوعات به دنبال چه چیزی هستند و چگونه در گوگل سرچ می کنند و طبق نیازهای مخاطبان پست جامع می نویسید.

پستهای طولانی تر به طور خودکار در گوگل رتبه نمی گیرند، اما هرچه جامع تر باشد، پست شما طولانی تر خواهد بود و کلمه های کلیدی جامع تر و پر سرچ تری به صفحه شما اختصاص می یابد.
دلیل دیگری که صفحات ستونی باعث بهبود سئو شما می شود قابلیت بالا برای ایجاد لینک های داخلی مناسب و مرتبط می شود که یکی از فاکتورهای مهم در سئو به شمار می رود.

صفحات خوشه های مبحث شما به صفحات مختلف لینک خواهند شد، اما همه آنها باید به صفحه ستونی که مرتبط با ان است لینک شوند. این به گوگل کمک می کند تا تشخیص دهد که صفحه ستون شما بهترین مکان برای ارسال افراد برای یادگیری در مورد آن موضوع است. این سیگنال نشان می دهد که این صفحه سایت شما مهمترین و جامع ترین صفحه در مورد این موضوع است.

Webone تیم کاملی از طراحان وب باتجربه دارد که تمام دوران کاری خود را صرف طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی کرده اند. عملکرد فوق العاده و برجسته آنان با مشتریان، باعث شده هر کسب و کاری که برای طراحی سایت جدید به ما مراجعه کرده به نتایج درخشانی برسد. حالا، ما قصد داریم به شما هم برای رسیدن به چنین نتایجی کمک کنیم. 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.