مفید بود؟

در طراحی گرافیک افراد حرفه ای برای برقراری ارتباط پیام ها محتوای بصری ایجاد می کنند. با استفاده از سلسله مراتب بصری و تکنیک های صفحه آرایی ، طراحان از تایپوگرافی و تصاویر برای برآوردن نیازهای خاص کاربران و تمرکز بر منطق نمایش عناصر در طراحی های تعاملی ، برای بهینه سازی تجربه کاربر استفاده می کنند.با ما همراه باشید تا

در مقاله زیر با موضوع  “طراحی گرافیک وب سایت چیست ؟” بیشتر با مفاهیمی چون :

گرافیک وب  چیست؟

تفاوت طراحی گرافیک و طراحی وب

نکات اساسی در زمینه طراحی گرافیک

آشنا شویم.

گرافیک وب چیست؟

گرافیک وب در هر وب سایت به اندازه محتوای سایت قابل توجه است. یک گرافیک عالی می تواند ایده های بهتر و خلاقانه تری از آنچه که مشتری به دنبالش است ارائه دهد. گرافیک وب به طراحان کمک می کند تا با افزودن رنگ ، جذابیت های بصری ، طراحی وب سایت را بهبود بخشند و به ایجاد مهارت حرفه ای هنری در خلاقیت آنها کمک کنند. وب سایت هایی که گرافیک وب ندارند ، مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نمی گیرند. موفقیت های گرافیک وب به مکان موثر و کارآمد در وب سایت ها بستگی دارد. قرارگیری مناسب گرافیک ها نه تنها کاربران نهایی را به خود جلب می کند بلکه باعث می شود وب سایت به خوبی شناخته شود. گرافیک ها برای قدرت برند ، وضوح تصویر و سهولت استفاده برای رابط ها بسیار مهم هستند.

استفاده مناسب از ابزارهای Photoshop ، Flash ، Dream weaver و Fireworks در طراحی و ایجاد گرافیک منحصر به فرد کمک می کند. این گرافیک های حرفه ای خلاقیت طراح وب را نشان می دهد و کیفیت وب سایت را افزایش می دهد. معمولاً از گرافیک برای توضیح چیزها و ایده هایی استفاده می شود که با کلمات بیان نمی شوند.

 

تفاوت طراحی گرافیک و طراحی وب

طراحی گرافیک (Graphic Design) چیست؟

طراحی گرافیک استفاده از گرافیک ، تایپوگرافی ، نمودار و تصاویر برای برقراری ارتباط ایده است. طراحان گرافیک می توانند هم در پروژه های چاپی و هم در پروژه های دیجیتالی کار کنند. برخلاف طراحی وب ، طراحی گرافیک فقط مربوط به ایجاد گرافیک برای استفاده در وب سایت ها یا چاپ می باشد. طراحان گرافیک هیچ برنامه نویسی نمی کنند.

 

طراحی وب (Web Design) چیست؟

طراحی وب ، دقیقاً مانند طراحی گرافیک ، ایجاد گرافیک ، تایپوگرافی ، نمودار و تصاویر برای انتقال ایده است. با این حال ، طراحی وب فقط مربوط به وب سایت ها است ، نه چاپی. طراحان وب مسئول ایجاد وب سایت هایی هستند که نه تنها خوب به نظر می رسند بلکه سریع بارگذاری می شوند. بنابراین ، طراحان وب با محدودیت های خاصی روبرو هستند که طراحان گرافیک آن را ندارند. به عنوان مثال ، آنها باید مواردی مانند اندازه پرونده ، وضوح تصویر و غیره را در نظر بگیرند.

آنها همچنین باید طرح های خود را گرفته و به یک وب سایت فعال تبدیل کنند ، که شامل برنامه نویسی است. طراحان وب باید دانش خوبی در مورد HTML ، CSS و احتمالاً زبانهای برنامه نویسی دیگر مانند JavaScript ، PHP و … داشته باشند.

همچنین ، باید در نظر بگیرید که برخلاف رسانه های چاپی ، وب سایت ها یک رسانه پویاتر هستند. طراحان تخصصی به نام طراحان   UX(تجربه کاربر( وجود دارند که در افرادی که وب سایت احساس می کند از آنها استفاده می کنند و طراحان UI  (رابط کاربری) متخصص در زمینه چیدمان وب سایت و سبک کلی آن تخصص دارند. اینها هر دو بسیار مهم هستند ، زیرا کاربران یک وب سایت برخلاف صرف خواندن روزنامه ، باید با آن تعامل داشته باشند. در حالی که طراحانی وجود دارند که به طور خاص در این زمینه ها تخصص دارند ، یک طراح وب خوب باید در مورد هر دو دانش کمی داشته باشد ، تا بتواند هنگام تهیه وب سایت از این دانش استفاده کند.

بیشتر بخوانید: UX  و UI  چیست؟

چرا این تفاوت مهم است؟

بسیاری از مردم تفاوت این دو حرفه را واقعاً نمی دانند. بنابراین ، گاهی اوقات یک پروژه وب یک طراح گرافیک استخدام می کند ، انتظار دارد که آنها بدانند که چگونه کارهایی را انجام دهد که فقط یک طراح وب می داند چگونه انجام دهد.

البته برای کسانی که سعی در تصمیم گیری در مورد مسیر شغلی دارند نیز مهم است. هر دو حرفه از مهارت های مختلفی استفاده می کنند ، طراحی گرافیک بیشتر بر مهارت های هنری متمرکز است و طراحی وب بر برنامه نویسی و دانش وب تأکید دارد ، اگرچه در هر دو زمینه کاملاً هم پوشانی وجود دارد.

اصول اساسی در زمینه طراحی گرافیک عبارتند از:

1-  تعادل یا the balance

این به توزیع عناصر طراحی گرافیک ، مانند اشکال ، جعبه متن و تصاویر ، از یک طرح به طور مساوی در یک طرح خاص اشاره دارد. طراحان می توانند از بین طرح متعادل (پایدار) یا طرح  نامتعادل (پویا) انتخاب کنند. در زمینه طراحی گرافیک ، تعادل بر سه نوع است.

متقارن – این نوع طراحی در امتداد یک محور عمودی و یا محور افقی تشکیل می شود ، جایی که وزن عناصر به طور مساوی به دو طرف طرح تقسیم می شود.

نامتقارن – این نوع تعادل از مقیاس ، کنتراست و رنگ استفاده می کند تا جریان طرح را یکنواخت کند. این معمولاً در وب سایت هایی یافت می شود که دو طرف یک صفحه وب با یکدیگر متفاوت هستند اما حاوی عناصر مشابه هستند.

شعاعی– در اینجا ، عناصر یک طرح به صورت دایره ای روی طرح قرار می گیرند. این امر حس حرکت و پویایی را در دید بیننده ایجاد می کند.

2-  ترازبندی یا Alignment

این جنبه اساسی از یک طراحی است که باعث ایجاد ارتباط بصری بین عناصر مانند تصاویر ، اشکال یا بلوک متن می شود. ترازبندی با از بین بردن هرگونه پیچیدگی در چیدمان ، به ایجاد ظاهری تیز و مرتب کمک می کند. این مقیاس هر عنصر را با مقایسه نسبت آنها و تمرکز بر روی عناصری نشان می دهد که می توانند تأثیر زیادی بر کاربران داشته باشند.

3-   سلسله مراتب یا Hierarchy

این روش دو جنبه غلبه و اولویت را با هم ترکیب می کند و به عناصر خاصی از یک طراحی نسبت به سایرین اهمیت بیشتری می دهد. به مارک ها کمک می کند تا با تمرکز بر روی عنصر خاصی از طرح ، پیام خود را به مخاطب برسانند. سلسله مراتب را می توان با استفاده از موارد زیر بدست آورد:

برجسته سازی عنوان با استفاده از فونت های بزرگ یا پررنگ ؛

قرار دادن پیام کلیدی در سطح بالاتر از سایر عناصر ؛

اضافه کردن اشکال برای کادر نمای کانونی ؛

اجرای تصاویری دقیق و رنگارنگ.

4-  کنتراست یا Contrast

کنتراست یک اصل مهم در هر شکل از هنرهای تجسمی است زیرا توجه مشتری را به عناصر اصلی یک طراحی هدایت می کند. این برای حفظ تمایز بین عناصر مشابه در یک طرح ضروری است ، بنابراین خوانایی کلی یک طرح را افزایش می دهد. کنتراست زمانی شکل می گیرد که عناصر طراحی در یک طرح در تقابل قرار بگیرند ، به عنوان مثال:

-تاریک در مقابل نور

-ضخیم در مقابل نازک

-معاصر در مقابل سنتی

-بزرگ در مقابل کوچک

5-  ریتم یا Rhythm

ریتم عناصر مختلف را گرد هم می آورد تا ظاهری منظم و سازگارتر ایجاد کند. تکرار عناصر خاص مانند آرم یا رنگ می تواند به راحتی یک مارک را تشخیص داده و باعث تقویت ظاهر کلی شود.

6-   رنگ و فضا یا Color and space

انتخاب رنگ مناسب می تواند به تعیین تن طرح کمک کند. طراحان می توانند طیف وسیعی از ترکیبات رنگی را برای پس زمینه و متن طرح انتخاب کنند. فضا به ناحیه اطراف یا بین عناصر مختلف طراحی اطلاق می شود. هم می تواند برای ایجاد اشکال استفاده شود و هم جنبه های مهم یک طرح را برجسته کند. طراحان گرافیک از یک پالت رنگ برای انتخاب رنگهایی استفاده می کنند که می تواند کنتراست ایجاد کند یا حتی با هم کار کنند تا عناصر دیگر را تکمیل کنند.

سخن آخر

در مجموع پرداختیم به این موضوع که برای اینکه سایت شما بیشترین بازدید را داشته باشد باید به گرافیک و ظاهر سایت خود بیش از پیش اهمیت دهید و با کمک یک تیم متخصص وب سایت خود را ارتقا دهید.

ما در مجموعه پدیده با بیش از 10 سال سابقه کار در زمینه طراحی گرافیک وب و طراحی وب سایت با برترین برنامه نویسان  و گرافیست ها شما را در داشتن سایتی پربازدید یاری خواهیم کرد.برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران در تماس باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.