مقالات آموزشی

میزان متوسط Bounce Rate یا نرخ پرش برای یک وب سایت

مفید بود؟

اگر سایتی را اداره می‌کنید یا متخصص سئو هستید، حتماً هر چند وقت یک بار از تجزیه و تحلیل‌های آنالیتیکس استفاده می‌کنید تا بدانید سایت در وضعیت رضایت بخشی قرار دارد یا نه. می‌توان گفت این کار مانند چکاپ‌هایی است که پزشکان برای مراجعه کنندگان انجام می‌دهند. اگر همه چیز خوب باشد، که نیاز به کار خاصی نیست ولی اگر مشکلی پیش بیاید و قسمتی از سیستم درست کار نکند، باید پیشنهاد‌ها و راه‌حل‌هایی ارائه دهیم تا همه چیز به حالت نرمال برگردد.

معمولاً برای بررسی عمل‌کرد سایت از گزارش‌های آنالیتیکس استفاده می‌کنیم. شاید این گزارش‌ها تنها خلاصه‌ای از وضعیت سایت باشند ولی بهر حال نقطه شروع مناسبی هستند. با استفاده از گزارش‌های گوگل آنالیتیکس می‌توانیم فاکتور‌هایی مانند نرخ پرش (Bounce Rate)، نرخ بازدید، Session Duration و… را بررسی کنیم.

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید درباره عمل‌کرد سایت بررسی کنیم، نرخ پرش یا Bounce Rate باشد به خاطر اینکه بسیاری از مشتریان طراحی وب سایت در این باره سؤالات بسیاری دارند. با این مطلب همراه شوید تا همه چیز را درباره نرخ پرش مناسب بدانیم.

 

Bounce Rate یا نرخ پرش چیست؟

Bounce Rate یا نرخ پرش به در صد بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که بعد از دیدن سایت، آن را ترک می‌کنند. یعنی هر چه میزان Bounce Rate بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران بیشتری به سایت آمده‌اند و در زمان کمتری آن را ترک کرده‌اند. پس جذابیت آن صفحه از سایت کم بوده و نمی‌تواند کاربران را جذب کند.

البته باید دقت داشته باشید که فاکتور نرخ پرش یا Bounce Rate برای همه صفحات به یک میزان اهمیت ندارد. برای مثال اگر یک لندینگ پیج داشته باشید و کاربران به سبب کلیک کردن بر لینک شبکه‌های اجتماعی، صفحه را ترک کنند، نرخ پرش بالا به این معنی است که لندینگ پیج شما محبوب است. پس در همین جا به این نکته هم اشاره می‌کنیم که پرش بنا بر دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، و همیشه به معنی غیر جذاب بودن صفحه نیست.

یک Bounce Rate خوب چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم بسیاری از مشتریان طراحی وب، سوال‌هایی درباره نرخ پرش دارند، برای مثال، یک نرخ پرش مناسب چگونه است، یا میانگین نرخ پرش چیست؟

 

یک نرخ پرش خوب چیست؟

می‌دانیم که برای هر صفحه باید بر اساس محتوا و هدف آن صفحه نظر بدهیم. یعنی برای خوب بودن نرخ پرش هر صفحه، ابتدا گزارش آن را از ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس، استخراج کنیم، سپس بررسی کنیم و ببینیم محتوای صفحه چیست و به طور کلی صفحه چه هدفی را دنبال می‌کند.
اگر صفحه وبی که داریم بررسی می‌کنیم، شامل محتوای متنی می‌باشد، می‌توانیم یک میانگین زمانی برای مطالعه کل متن در نظر بگیریم که مثلاً ۵ دقیقه است، حال با استفاده از گوگل آنالیتیکس ببینیم میزان Session Duration و Bounce Rate آن چقدر است. باید توجه داشته باشیم که هدف یک صفحه با محتوای متنی مانند مقالات، جذب کاربر برای خواندن کل مطلب است.

اما اگر صفحه‌ای که داریم بررسی می‌کنیم یک لندینگ پیج است باید این گزارش و رفتار کاربران رابا دقت بیشتری بررسی کنیم. باید ببینیم کاربر به چه دلیلی کانورت کرده‌ است. آیا با فشردن یکی از دکمه های موجود در سایت، قصد به اشتراک گذاری صفحه را داشته یا دکمه CTA را فشرده است و اصلاً به طور کلی سایت را ترک کرده؟

پس برای تعیین یک Bounce Rate خوب لازم است صفحه و محتوا و هدف آن را بررسی کرده و سپس قضاوت کنیم.

و اما سؤال بعدی، میانگین نرخ پرش است.

میانگین نرخ پرش چیست؟

اگر برای مدت زمان محدودی تعدادی سایت را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که Bounce Rate یا نرخ پرش آن‌ها عددی بین ۲۶ تا ۷۰ در صد خواهد بود. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم اگر نرخ پرش عددی بین ۲۶ تا ۴۰ در صد باشد، یعنی وضعیت صفحه یا سایت عالیست. اگر این عدد بین ۵۶ تا ۷۰ در صد باشد باید با احتیاط بیشتری عمل کرده و صفحات را بهینه سازی کنیم یا محتوا را بهبود ببخشیم، و اگر نرخ پرش بیش از ۷۰ درصد باشد، برای هر نوع صفحه با هر نوع محتوا و هدفی، بسیار ناراحت‌کننده و بد است.

 

نرخ پرش عالی یاایده آل

برای اغلب سایت‌ها نرخ پرش ایده‌آل عدد ۲۹ در صد می‌باشد. البته باز هم می‌گوییم که توجه داشته باشید باید بر اساس محتوا و هدف هر صفحه نرخ پرش را مد نظر قرار دهید. برای مثال سایت خبری را تصور کنید که اخبار به صورت خلاصه و چند جمله‌ای ارائه می‌دهد. کاملاً واضح است که چنین سایتی اخبار فوری و به روز را در اولویت کار خود قرار داده است پس اگر Bounce Rate یا نرخ پرش این سایت بالا باشد، نشانه خوبیست زیرا مشخص می‌شود که کاربران زیادی به سایت می‌آیند، اخبار کوتاه را می‌خوانند و آن را ترک می‌کنند. پس چنین سایتی به هدف خود رسیده است و بالا بودن درصد نرخ پرش، درباره این‌گونه سایت‌ها اصلاً بد نیست.

به یک نکته دیگر هم در این باره توجه داشته باشید که در سایت‌هایی که مطالب را همراه با تاریخ انتشار درج می‌کنند ممکن است نرخ پرش بالاتر برود زیرا حتی اگر صفحه توسط موتور‌های جستجو ایندکس شده باشد، و کاربر را برای کلیک کردن جذب کند، ممکن است کاربر با دیدن زمان انتشار (اگر قدیمی باشد) صفحه را ترک کند. پس بهتر است اگر قصد دارید محتوایی که تولید می‌کنید به همراه تاریخ در سایت درج شود، به صورت روزانه تولید محتوا داشته باشید.

با این حال توصیه ما به شما این است که به جای تمرکز روی نرخ پرش سایت، بیشترین سرمایه و تمرکز خود را روی تولید محتوا صرف کنید و مطمئن باشید با این کار با یک تیر چند نشان می‌زنید. به علاوه اینکه رفتار کاربران و آینده سایت را نمی‌توانید تنها با در نظر گرفتن یک فاکتور آن هم فاکتور نرخ پرش، مورد بررسی قرار دهید. در دوره های زمانی مختلف سایت شما دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد و همچنین رفتار کاربران در دوره‌ها، فصل‌ها و رخداد‌ها متفاوت است.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که به کرات در این مطلب اشاره کردیم باز هم می‌گوییم برای بررسی عمل‌کرد سایت لازم است به فاکتور‌های مختلفی توجه کنیم و تنها در نظر گرفتن Bounce Rate یا نرخ پرش نمی‌تواند کمک ویژه‌ای در راستای بهتر شدن سایت باشد. به علاوه بسیاری از سایت‌ها با ایجاد دروازه‌ها یا بهتر بگوییم تله‌هایی کاربران را وادار می‌کنند که قبل از ترک کردن سایت، کاری را انجام دهند، این کار‌های اجباری، قطعاً تأثیر منفی روی محبوبیت سایت خواهد داشت با اینکه ممکن است در مدت زمانی محدود، نرخ پرش را به ظاهر پایین ببرد. پس باز هم برای بهینه سازی سئو باید تنها و تنها کاربر را محور تولید محتوا قرار دهید، تا بهترین نتیجه را بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.