امروزه بسیاری از کسب و کارها و مشاغل به سمت تولید محتوا ویدیویی گرایش پیدا کردهاند. آنها از طریق ویدیو، خدمات، محصولات و کسب و کار خود را برای مخاطبان تشریح میکنند تا به نوعی بازاریابی انجام دهند.
از آنجا که درک و پردازش ویدیو یا فیلم برای اغلب جوامع ملموستر است، افراد، هر روز بیشتر از قبل به سوی آن متمایل میشوند. در ادامه با ما همراه باشید تا راجع به محتوای ویدیویی بیشتر بدانیم.
مفهوم تولید محتوا ویدیویی
برای شروع بحث، ابتدا مفهوم کلی از تولید محتوا را شرح میدهیم تا برای خوانندگان یک پیش زمینه ایجاد شود. در حال حاضر، اغلب کسب و کارهای دنیا برای شروع و ادامه فعالیت خود، به تولید محتوا نیاز دارند تا بتوانند محصولات یا خدماتشان را از طریق آن، برای مخاطبان خود تشریح کنند.
صاحبان مشاغل از طریق تولید محتوا به ابهامات و سؤالاتی که در ذهن مخاطبان وجود دارد، پاسخ میدهند و آنها را در انتخاب آگاهانه راهنمایی میکنند. آنها با این کار تلاش میکنند تا مشتریهای بیشتری را جذب کنند و در نهایت به درآمدهای بالاتری دست پیدا کنند.
صاحبان کسب و کارها برای تولید محتوا، روشهای متفاوتی را به کار میبرند. برخی تولید محتوای متنی را برمیگزینند، برخی دیگر محتوای تصویری را ترجیح میدهند و گروهی دیگر نیز تولید محتوا ویدیویی انجام میدهند تا بتوانند همواره رضایت مشتریان خود را جلب کنند. در این مبحث به تشریح محتوای تصویری خواهیم پرداخت.
محتوای ویدیویی چیست؟
برخی کسب و کارها برای تعامل با مشتریان خود و ارتباط داشتن با آنها، روش تولید محتوا ویدیویی را انتخاب میکنند. از آنجا که با پخش فیلم یا ویدیو میتوان راحتتر پیامها را رد و بدل کرد، بنابراین مخاطبان نیز با ویدیو ارتباط بیشتری برقرار میکنند و این روش تأثیرگذارتر است.
در حال حاضر، اکثر مشاغل برای معرفی محصولات و یا خدماتشان با ویدیو مخاطبان را جذب میکنند و از طریق آن، اطلاعات مورد نظر را به آنها منتقل میکنند تا بتوانند به هدف خود که بازاریابی و در نتیجه کسب درآمد بالا است، برسند.
انواع تولید محتوای ویدیویی
برای افرادی که قصد گسترش و یا توسعه کسب و کارشان را دارند، روشهای متفاوتی از تولید محتوا ویدیویی وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
ویدیوهای بازاریابی و تبلیغاتی
برخی از صاحبان کسب و کارها برای اینکه بتوانند کار و محصولات خود را به مخاطبانشان معرفی کنند، اقدام به ساخت ویدیوهای بازاریابی میکنند تا بتوانند علاوه بر آشنا کردن افراد با خدماتشان، جذب مشتری نیز انجام دهند و سود بالایی کسب کنند.در این گونه موارد به بررسی تمام جوانب محصولات و ویژگیهای آنها میپردازند و با این کار تلاش میکنند اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند تا تبلیغات آنها منتج به خرید شود.
ویدیو مصاحبه
یکی از روشهای متداول در محتوای ویدیویی، مصاحبه کردن با افراد موفق در آن مشاغل است. همچنین میتوان با رؤسای شرکتها یا افرادی که راهکارهای بازاریابی را به خوبی میدانند، صحبت کرد و فیلم آن را در اختیار افرادی که مخاطب آن کسب و کار هستند، قرار داد.
انتشار ویدیو در وبلاگها و سایتها
امروزه برای هر کسب و کاری میتوان ویدیویی تولید کرد و آن را در وبلاگها و سایتها منتشر کرد تا مخاطبان از آن استفاده کنند. تهیه ویدیو میتواند تمام جوانب موضوعی که قصد بیان آن را دارند، به تصویر بکشد و برای مخاطبان قابلفهمتر و ملموستر باشد.
در حال حاضر به علت مشغلههای فراوان و کمبود وقتی که وجود دارد، بیشتر افراد مایل هستند از طریق ویدیو و به صورت مجازی برخی آموزشها را ببینند. تولید ویدیوهای آموزشی به یک سری تکنیکها نیاز دارد که با آماده سازی آنها میتوان کاری باکیفیت و اثرگذار را به مخاطبان تحویل داد.
مزیتهای تولید محتوا ویدیویی
با توجه به میزان آمارها متوجه میشویم که افراد، به جای خواندن محتوای متنی طولانی و خسته کننده، به دیدن ویدیوها رغبت بیشتری نشان میدهند. تولید محتوای ویدیویی برتریهای زیادی نسبت به دیگر روشهای تولید محتوا دارد.
یکی از این مزیتها این است که در ویدیوها، همه چیز به زبان ساده و روان نمایش داده میشود و همین موضوع را برای مخاطبان قابلفهمتر میکند. مخاطب هنگام تماشای ویدیو میتواند آن را به راحتی دریابد و در ذهن خود تجزیه و تحلیل کند.
ویدیوها برتری دیگری دارند و آن این است که اثرگذاری بالاتری روی مخاطب دارند و به همین علت مخاطب به سرعت آنها را با دوستان یا آشنایان خود به اشتراک میگذارد تا آنها نیز استفاده کنند و در صورت نیاز، آن محصولات را خریداری نمایند.
مزیت دیگر این است که در محتوای متنی، خواننده ممکن است در طول خواندن متن خسته شود و نتواند آن گونه که باید، با متن ارتباط برقرار کند. در حالی که در ویدیو، مخاطب کمتر خسته میشود و همین موضوع سبب میشود که آن را با تمرکز بیشتری تماشا کند و در نتیجه ارتباط بهتری با آن برقرار نماید.
مقایسه با محتواهای دیگر
برتری دیگری که راجع به آن صحبت خواهیم کرد این است که بر اساس آنچه آمارها نشان میدهد، اغلب مخاطبان هنگامی که ویدیو تبلیغاتی را مشاهده میکنند، به سرعت آن را باور میکنند. البته لازم به ذکر است، در مقایسهای که با محتواهای دیگر انجام شده، محتوای ویدیویی زودتر از سایر محتواها به سفارش و خرید منجر میشود.
تأثیر گذاری
از منظر دیگری که بنگریم، متوجه خواهیم شد که ویدیوها را میتوان به راحتی و سهولت در وسایل الکترونیکی خود از جمله گوشیهای تلفن همراه تماشا کرد. حتی افرادی که در این زمینه تخصص کمی دارند، نیز میتوانند بدون دردسر و به سادگی این ویدیوها را در گوشی تلفن همراه خود پخش کنند و از آنها استفاده کنند.
بالطبع در یک ویدیو، پیامها را میتوان با کمک انواع روشها به مخاطب منتقل کرد. به دلیل اینکه در ویدیو، چندین حس مخاطب به کار گرفته میشود و باعث میشود او درک بالاتری از جزئیات آن محصول به دست بیاورد و همچنین احتمال تأثیر گذاری آن نیز چند برابر میشود.
معایب تولید محتوا ویدیویی
همان گونه که در بالا به برخی از مزیتهای تولید محتوا ویدیویی اشاره کردیم، در این بخش قصد داریم برخی معایب آن را نیز بازگو کنیم.
برای تولید محتوای ویدیویی به فردی خبره و متخصص نیاز است و این کار از عهده هر کسی برنمیآید. پس برای تولید آن باید به دنبال فردی متخصص بگردند که لوازم ضروری و پیشرفته کار را نیز به همراه داشته باشد تا بتواند کاری باکیفیت تولید کند.
همچنین هزینه محتوای ویدیویی در مقایسه با انواع دیگر محتوا، بالا است. زمانی که ویدیوها تولید میشوند، باید در سایتها بارگذاری شوند. همین بارگذاری هزینه بالایی را برای صاحبان مشاغل به دنبال خواهد داشت.
برخی افراد به دلیل سرعت کمی که اینترنت دارد، قید دانلود کردن ویدیوها را میزنند و ترجیح میدهند به وسیله انواع دیگری از محتواها با محصولات آشنا شوند.
جمع بندی
همانطور که میدانیم تولید محتوا ویدیویی کاری راحت نیست و برای تهیه آن باید به یک سری اصول توجه کرد تا بتوان کار با کیفیتی را ارائه داد. اولین چیزی که مخاطب را جذب میکند، عنوان جذاب است. پس باید در انتخاب آن نهایت دقت را به عمل آورد.