مقالات آموزشی

نکاتی درباره نحوه ساخت کدهای  UTM

مفید بود؟

مانی که یک سایت را راه اندازی می کنید، باید از طرق مختلف سایت خود را در معرض دید قرار دهید. یکی از این روش‌ها، ساخت UTM است.
به‌عنوان‌مثال تبلیغاتی در سایت های مختلف، ایمیل مارکتینگ ها، شبکه های اجتماعی یا حتی در دنیای واقعی انجام می دهید تا سایتتان بیشتر بازدید داشته باشد، اما باید یک معیار و سنجش هم وجود داشته باشد که بفهمید کدام یک از تبلیغاتتان بازدید و بهره‌وری بیشتری داشته است و بتوانید روی آن بیشتر سرمایه گذاری کنید؛ دقیقاً همین جاست که  UTM به کمکتان می آید.

ساخت UTM چیست؟

در سال ۲۰۰۵، نرم‌افزاری ساخته شد که بعدها آن را ارتقا دادند و تبدیل به گوگل آنالیتیکس شد که امروز از آن استفاده می کنند تا ببینند که سایت چه روندی داشته و داده های آن در بخش های مختلف چه عملکردی داشته اند. UTM در واقع یک قطعه کد است که این آمارگیری را برای شما انجام می دهد.

ساخت UTM

برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید، کافی است که آن را به انتهای هر کدام از لینک هایی که می‌خواهید اضافه کنید تا گزارشات را دریافت کنید.
بعد از اینکه روند مورد نظر طی شود و گزارشات را دریافت کنید، دقیقاً می توانید بفهمید که هر عملکردتان چه نتیجه ای داشته و در بازه های زمانی مختلف چقدر روی آن کلیک شده و به طور کل مورد پسند یا بازدید مخاطب قرار گرفته است یا نه؟

آیا ساخت UTM جزئیات بازدید کاربر را هم در اختیار ما قرار می‌دهد؟

بله! UTM می تواند به کاربردی ترین شکل ممکن به شما توضیح دهد که کاربران چقدر مطالبتان را پسندیده و از آنها استفاده کردند. به‌عنوان‌مثال می تواند بگوید کاربر مورد نظر به صورت مستقیم وارد لینک شده یا اینکه از جای دیگر، سایت ثانویه یا کمپین دیگری سایت شما را پیدا کرده است.
اگر از سایت دیگر آمده، دقیقاً اسم سایت چیست یا با استفاده از کدام بنر با شما آشنا شده است. پس همان‌طور که متوجه شدید، ساخت UTM می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقداماتی باشد که انجام می دهید.

نحوه ساخت کدهای  UTM

خوشبختانه امروز با پیشرفت تکنولوژی می‌توانید هر کاری را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید که ساخت UTM هم از این قاعده مستثنی نیست. یعنی شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای رایگان در اینترنت، UTM بسازید، اما اگر می‌خواهید خودتان این روش را انجام دهید، کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1

اول باید URL ساز کمپین مشخص شود. اگر وارد گوگل شوید، می‌توانید از طریق آن سه نوع تگ ردیابی را بیابید. دو مدل از اینها مربوط به اپ های جدید فروشگاه است که میزان ترافیک را مشخص می‌کند که بهتر است آنها را نادیده بگیرید. کاری که باید در این مرحله انجام دهید، این است که به سراغ URL ساز کمپین بروید.

مرحله 2

URL را معرفی کنید. در مورد معرفی URL، نکته اینجاست که URL معرفی شده، باید کامل باشد؛ یعنی همه کدها و اعداد را کامل در آن جا قرار دهید. از طرفی اگر به دنبال یک URL تأثیر گذار هستید، می¬توانید آن را مختصر، اما واضح بسازید. معمولاً URLهای کوتاه و واضح می‌توانند خیلی مفید واقع شوند و رتبه بهتری را در گوگل برایتان اخذ کنند.

مرحله 3

فرم‌هایی که لازم است را پر کنید. بعد از طی کردن دو مرحله قبلی، وارد صفحه جدیدی می شوید که فرم‌های مخصوصی در آنها وجود دارد. کاری که باید انجام دهید، این است که URL را به همراه تمامی پارامترهای UTM در این قسمت وارد کنید.
بهتر است عجله نکرده و اول URL خلاصه شده را وارد کنید. سپس به سراغ مراحل بعدی بروید. حتی می‌توانید از اول موارد داخل فرم را برای خودتان یادداشت کنید. این کار سرعتتان را افزایش خواهد داد.

مرحله 4

کمپین را مشخص کنید. در این مرحله باید مشخص کنید که URL کمپین چیست و آن را وارد کنید. مراقب باشید که URL سایت را با URL کمپین اشتباه نگیرید و حتماً برای کمپین را وارد کنید.

 

مرحله 5

واسطه کمپین را مشخص کنید. اکنون در این مرحله باید مشخص کنید که واسطه بازاریابی کمپین شما از کجاست. در واقع منبع کمپین را باید تعیین کنید. مثلاً اگر این واسطه از طریق شبکه های اجتماعی بوده، آن را ذکر کنید. مثلاً ایمیل ها یا بنرهای تبلیغاتی هم می‌توانند منبع کمپین باشند.

مرحله 6

اکنون باید کلمات کلیدی را معرفی کنید که از طریق آنها کمپین، رتبه¬بندی می شود. دقت کنید، زیرا این مرحله بسیار حائز اهمیت است. از قبل باید ببینید که مخاطبانتان با چه کلمات کلیدی وارد وب سایت شما می‌شوند، سپس آنها را برای خودتان مشخص کنید.

مرحله 7

محتوای کمپین خود را مشاهده کنید. در این مرحله می‌توانید ببینید که تابه‌حال برای شناسایی کمپین خود چه محتواهای مختلفی را استفاده کرده¬اید.

مرحله 8

با مراحل مختلف جذب مخاطب آشنا شوید. این مرحله اطلاعات خوبی می‌دهد. در این قسمت می‌توانید روش-های مختلف که باعث می‌شود مخاطب به صفحه شما بیایید را مشاهده کنید.

مرحله 9

از لینک خود در کمپین ها استفاده کنید. حال برایتان لینکی به وجود آمده است که می‌توانید از آن در کمپین‌های بازاریابی استفاده کنید، اما لینک¬های کوتاه¬تر معمولاً طرفدار بیشتری دارند که می‌توانید از ابزارهای مخصوص برای کوتاه کردن لینک استفاده کنید.
ایجاد لینک های کوتاه تر کار خودتان را نیز راحت¬تر می‌کند. تقریباً به مراحل نهایی ساخت UTM رسیده¬اید.

مرحله 10

سطح موفقیتتان را بسنجید. حالا به مرحله نهایی و اصلی رسیدید. اگر حساب گوگل آنالیتیکس را داشته باشید، به صورت کاملاً اتوماتیک توسط گوگل ردیابی می‌شوید. سپس می‌توانید نتایج را در قسمت مخاطبان ببینید و متوجه شوید که در این مدت از چه راهکارهایی بیشتر نتیجه گرفته اید و آن‌ها را ادامه دهید. با مشخص کردن منبع و کمپین و کلیک روی هر کدام از آنها، واسطه و منبع به طور کامل مشخص می شود.

 

جمع بندی

هنگامی که زحمت راه اندازی یک سایت را می‌کشید، قطعاً به دنبال این هستید که بیشترین استفاده و بهره وری را از آن داشته باشید.
پس چه بهتر که از طریق ابزاری بتوانید بفهمید که کدام اقداماتتان مؤثر بوده است و چگونه می توانید وب سایت خود را ارتقا دهید و کاربران بیشتری را روانه سایت خود کنید که انجامش از طریق ساخت UTM امکان‌پذیر خواهد بود.
این روش به شما کمک می کند که بتوانید به راحتی همه چیز را تحت کنترل خود نگه دارید و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.ش

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.