طراحی صفحه سؤالات متداول (FAQ)یکی از بهترین شیوه ها برای کمک به افرادی است که از سایت شما بازدید میکنند. در این مقاله 25 نمونه از بهترین صفحات سؤالات متداول (FAQ)معرفی شده است که خلاقانه طراحی شده اند و میتوانند برای شما مفید و الهام بخش باشند.
صفحه به کسب و کار شما کمک میکند تا سریعتر و بهتر به مشکلات، سؤالات و نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهید. یک منبع مؤثر سؤالات متداول میتواند کاربر را به طور واقعی از طریق محتوای وبسایت و اهداف و نتایج نهایی تعیین شده، آموزش دهد، اطلاع مناسب را دراختیار او قرار دهد و راهنمایی کند. در حقیقت، یک صفحه سؤالات متداول صفحه ای است که حتماً باید در سایت شما وجود داشته باشد.
پیشنهاد می کنیم در ادامه مقاله 5 نکته مهم در مورد بهبود سئو برای بهینه سازی وبسایت خبری را مطالعه نمایید
از آنجا که صفحات سؤالات متداول (FAQ) میتوانند از طریق جستجوی ارگانیک، بازدیدکنندگان جدیدی را به سمت وبسایت شما و سایر صفحات مرتبط هدایت کنند، باید حتماً در طراحی صفحات وبسایت خود این بخش را نیز داشته باشید. صفحه سؤالات متداول یکی از بهترین شیوه ها برای کمک به افرادی است که از سایت شما بازدید میکنند. آنها سریعتر به هدف خود دست می یابند زیرا شما با ایجاد این صفحه و پاسخ به سؤالات احتمالی آنها، هرگونه موانع احتمالی را در مورد کسب اطلاعات و افزایش اعتماد از بین میبرید.
چرا طراحی صفحه سؤالات متداول باید از اولویتهای اصلی هر وبسایتی باشد؟
صفحه سؤالات متداول همچنان جز اولویتهای حرفه ای در سئو و بازاریابی دیجیتال است. صفحات سؤالات متداول(FAQ) یکی از ساده ترین روشها هستند که میتوانند در جهت بهبود سایت شما و کمک به حل مشکلات و رفع نیازهای بازدیدکنندگان و کاربران سایت مورد استفاده قرارگیرند. در سالهای اخیر اهمیت صفحات سؤالات متداول (FAQ) به دلیل رشد جستجوی صوتی، جستجو از طریق موبایل و غیره افزایش یافته است.
یک صفحه سؤالات متداول مؤثر:
• نیازهای مخاطبان خود را منعکس میکند.
• طیف وسیعی از اهداف کاربران (تجاری، اطلاعاتی و غیره) را پوشش میدهد.
• اغلب بر اساس داده های جدید به روز میشود.
• از طریق حل مشکلات کاربران جدید، آنها وارد وبسایت میکند.
• کاربران با مشاهده صفحات اصلی این بخش به سایر صفحات مهم هدایت میشوند.
• موجب ایجاد وبلاگ مفید همراه با محتوای عمیق و خاص میشود.
• تخصص، اعتماد و اعتبار یک وبسایت را در زمینه فعالیت به نمایش میگذارد.
در ادامه این مقاله قصد داریم 25 نمونه عالی از صفحات سؤالات متداول(FAQ) و همچنین دلیل مؤثر بودن آنها را بررسی کنیم.
1. Twitter
صفحه سؤالات متداول وبسایت Twitter به دلیل شخصی سازی خوب، سهولت استفاده از امکانات جستجو و طراحی زیبا که در کمتر وبسایتی دیده میشود، یکی از بهترین صفحات است.
2. YouTube
طراحی صفحه سؤالات متداول YouTube سفید و ساده است و برای دسترسی به متداولترین موضوعات یک “راهنما ” طراحی شده است.
3. MacDonald’s
صفحه سؤالات متداول MacDonald’s به طور غیررسمی و اجتماعی طراحی شده است و مردم را تشویق میکند تا تجربیات خود را در مورد سؤالات متداول خود را به اشتراک بگذارند.
4. WhatsApp
صفحه سؤالات متداول WhatsApp جذاب است و به راحتی میتوان از آن استفاده کرد. همچنین این صفحات هم برای دسکتاپ و هم برای تلفن همراه طراحی شده اند.
5. Wikipedia
بخش راهنمایی Wikipedia یک نمونه عالی از صفحات سؤالات متداول (FAQ) است. متن این بخش بسیار زیاد است و موضوعات اصلی در این بخش به صورت قالب بندی شده اند. در این بخش به طور وسیع از تمام حوزه ها پشتیبانی میشود و شما میتوانید مطالب موردنیاز خود را در زمینه های مختلف پیدا کنید.
6. Microsoft
طراحان صفحه سؤالات متداول Microsoft از قابلیت گسترش (آکاردئون) استفاده کرده اند تا برای اولین بار کاربران موبایل به طور مؤثر از این بخش استفاده کند؛ زیرا این قابلیت موجب دسترسی سریع به اطلاعات، بدون پیمایش زیاد در وبسایت میشود.
7. UCAS
صفحه سؤالات متداول UCAS ساده، کوتاه و مختصر است. همچنین این بخش دارای یک سؤال در مورد مفید بودن اطلاعات است تا مدیران وبسایت از بازخورد کاربران برای بهبود منابع این صفحه استفاده کنند.
8. WorldFirst
در صفحه سؤالات متداول WorldFirst با توجه به تقسیم بندی محتوا میتوانید با یک کلیک، اطلاعات مورد نظر خود را بیابید، به علاوه بخش مهمی از صفحه سؤالات متداول این وبسایت، مشاهده قابلیت استفاده از منابع درجه اول است.
9. Ninetendo
صفحه سؤالات متداول آنلاین Ninetendo خوانا، کاربردی و ساده است. محتوای این بخش به هم ریخته نیست و به راحتی قابل خواندن است.
10. DaysOutGuide
منبع سؤالات متداول DaysOutGuide تگها را یکی میکند تا کاربران تمام دستگاهها با استفاده از یک کلیک اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند و سایت بیشتر ارتقا پیدا کند. تعادل ایجاد شده بین متن، تصاویر ویژگیهای تعاملی این بخش بسیار عالی است.
11. SendInBlue
صفحه سؤالات متداول SendInBlue ازنظر طراحی بسیار ساده است. در این لیست بهترین و مؤثرترین سؤالات متداول وجود دارند که به خوبی به نیازها و مشکلات کاربران پاسخ داده شده است. راه حلها ساده هستند، اما تقریباً همیشه نادیده گرفته میشود.
12. FreeSpirit
صفحه سؤالات متداول FreeSpirit ویژگی هدایت به سمت اطلاعات مفید را با محتوای تعاملی ترکیب میکند و به کاربر این امکان را میدهد تا از طریق وبسایت اطلاعات خود را افزایش دهند و سریعتر برای خرید تصمیمگیری کنند.
13. Amazon Web Services
سؤالات متداول Amazon Web Services کاربردی هستند، به راحتی قابل جستجو هستند و برای استفاده آسان دسته بندی شده اند. در صفحه سؤالات متداول این وبسایت هیچ مطلب فرعی وجود ندارد.
14. Silicone Engineering
صفحه سؤالات متداول Silicone Engineering به ساده سازی یک حوزه پیچیده سنتی کمک کرد. این وبسایت از ترکیبی از پیوندهای سریع، پرسش از یک متخصص و ارائه محتوا با پاسخهای کاربردی و عمیق، بدون توجه به زمان دسترسی یا دستگاه مورد استفاده کاربر، موجب افزایش کارایی این بخش شده است.
15. Dropbox
Help Dropbox با امکان انتخاب تصاویر توسط کاربر، بخش سؤالات متداول خود را سرگرم کننده ساخت و کاربران را تشویق میکند تا باتجربه خود بخشهای مختلف سایت را کشف کنند.
16. TUI
سؤالات متداول TUI در قالب شبکه ای است که منجر به پوشش عمیق اطلاعات در هر یک از بخشهای سایت میشود و منعکس کننده حجم اطلاعات موجود در سایت است. صفحه سؤالات متداول این وبسایت ازنظر طراحی چندان زیبایی ندارد، اما عملکرد خوبی دارد و تقریباً موجب یکپارچه سازی اطلاعات این وبسایت میشود.
17. UPS
مرکز راهنما و پشتیبانی UPS شامل یک دستیار مجازی چت است که در اکثر موارد از سؤالات متداول برای پاسخ به سؤالات به شکل استاتیک استفاده میکند. Chatbots که عمدتاً بر اساس قابلیت آنها در تسریع و هدایت سفر کاربر طراحی شده اند، برای پاسخ به سؤالات متداول ایده آل هستند.
18. Transpack
مرکز راهنمای محصول Transpack هم به عنوان یک منبع برای پاسخگویی به سؤالات متداول و هم به عنوان یک منبع جمع آوری ایجاد یک راهنما عمل میکند؛ یعنی کاربران میتوانند به اطلاعات سطح بالا و همچنین راهنماهای خرید، اطلاعات مربوط به سنجش محصولات و مجموعه ای از دیدگاههای دیگر دسترسی داشته باشند که فقط از طریق وبلاگها قابل دسترسی هستند.
19. FatFace
مرکز راهنمای FatFace و منبع سؤالات متداول آن نمونه خوبی از یک برند بزرگ است که در مسیر درستی عمل میکند. این وبسایت برای اولین بار مرکز راهنمایی کاربران را با موضوعات مختلف تحت پوشش قرار داد و همچنان مفید و جذاب است.
20. King College London
صفحه پرسش و پاسخ King College London به بخشهای سؤالات متداول در قسمتهای اصلی وبسایت تقسیم میشود. این طراحی در صفحه سؤالات متداول دراین وبسایت، امکان هدایت منابع پشتیبانی بسیار هدفمند را که توسط یک واحد هدایت میشود، فراهم میکند. تقسیم بندی سؤالات متداول بخش متمایز این وبسایت است.
21. Pinterest
مرکز راهنمای Pinterest به سادگی کاربر را به سطوح بعدی هدایت میکند. نحوه طراحی اطلاعات ارائه شده با اولویت کاربران تلفن همراه، به گونه ای است که کاربران با ترکیب عناصر بصری و متنی میتوانند به راحتی مطالب مورد نظر خود را پیدا کنند.
22. Elite Island Holidays Uk
سؤالات متداول Elite Island Holidays بر اساس نیازهای مخاطبان طراحی شده است و برای پاسخگویی درست به مشکلات مردم در مورد تعطیلات، از آماده سازی تا کمک و پشتیبانی در لحظات آخر، راه اندازی شده است. ماهیت پاسخهای این وبلاگ به گونه ای است که بازدیدکننده سایت برای کمک نیازی ندارد به صفحه سؤالات متداول وبسایت دیگری برود.
23. Airtable
مرکز راهنمای Airtable سرگرم کننده است، ازنظر بصری کاربران را به بخشهای مختلف هدایت میکند و حتی اطلاعات مفیدی در مورد نحوه استفاده از صفحه سؤالات متداول ارائه کرده است. ایجاد یک منبع ارائه کمک سرگرم کننده آسان نیست، با این حال، Airtable موفق به طراحی آن شده است.
24. Pretty Little Thing
سؤالات متداول در سایت Pretty Little Thing بلافاصله به شما در مورد مخاطبان خود اطلاعات میدهد و بر اساس وضعیت مخاطبان، طراحی اطلاعات و ارائه محتوا را فراهم میکند. همچنین به نظر میرسد صفحه سؤالات متداول این وبسایت برای ایجاد تعامل با مخاطبان، طراحی خوب و جذابی دارد.
25. First Direct
پرسشهای متداول First Direct با گردآوری مطالب مفید در مورد مسائل مالی و ابزارهای مالی مهم در یک بخش واحد، یک مرکز کمک و منبع راهنمای عالی را برای کاربران ایجاد کرده است. ارائه موضوعات پیچیده و خشک مالی به طور مستقیم و قابل دسترس آسان نیست، اما این بخش به خوبی طراحی و راه اندازی شده است.
نحوه طراحی صحیح و مؤثر یک صفحه سؤالات متداول
اگر شما یک صفحه سؤالات متداول دارید، اما فکر میکنید که میتوانید بیشتر به مخاطبان کمک کنید یا به دنبال ایجاد یک منبع پرسش و پاسخ جدید برای وبسایت خود هستید، موارد زیر را حتماً در نظر بگیرید.
1. هدف صفحه سؤالات متداول خود را مشخص کنید:
اگر میخواهید متخصصان خود را در این بخش وارد کنید و به طور مداوم از مخاطبان خود پشتیبانی کنید، باید صفحه سؤالات متداول شما بسیار از متفاوت دسترسی راحت به اطلاعات و محتویات اصلی وبسایت شما باشد.
2. برای به روز رسانی سؤالات متداول خود برنامه ریزی کنید:
سؤالات مخاطبان شما همیشه در حال تغییر است و باید اطمینان حاصل کنید که محتوای صفحه سؤالات متداول شما، سؤالات آنها را پاسخ میدهد. داده های موجود در Google Search Console (GSC)، نحوه رفتار جستجوگران در سایت و پیگیری برندهای بزرگ در صنعت یا حوزه شما، به اطلاعرسانی بهتر این امر کمک میکنند.
3. به پایگاه داده خارج از شرکت خود نگاه کنید:
در حالی که داده های شما برای ارائه خدمات به مشتریان فعلی شما فوق العاده هستند اما اغلب چندین لایه از سؤالات متداول وجود دارند. میتوانید از ابزارهای رایگان مانند Answer the Public برای پاسخگویی به سؤالات عمومی، Google Trends، سایتهای رقیب و موارد دیگر در طراحی صفحه سؤالات متداول استفاده کنید.
4. ساختار سؤالات متداول را مشخص کنید:
هم صفحه اصلی وبسایت شما و هم صفحه سؤالات متداول ؛ نیاز به ساختاری برای در دسترسی آسان به بسیاری از مطالب متنوع برای کاربر و موتورهای جستجو دارد. در سطح صفحه مخصوص، متن را براساس یک کلیک قابل توسعه قالب بندی کنید تا پاسخها راحت و آسان قابل استفاده باشند.
در سطح صفحه وبسایت، به اولویت بندی محتوا بر اساس ارزش و تقاضای مخاطبان و موارد ضروری برای بهینه سازی فنی مانند استفاده از نمودار، سرعت صفحه و سازگاری با موبایل، بپردازید.
5. از داده ها برای اصلاح و بهبود وبسایت استفاده کنید:
صفحات سؤالات متداول (FAQ) به سرعت و باگذشت زمان دچار کاهش ارزش میشوند. اطمینان حاصل کنید که تغییرات صفحه را بررسی میکنید و به طور مکرر همه بخشها را ازجمله سرفصلها، عناصر قابل کلیک صفحه و اضافه شدن محتوا با داده های جدید را مورد بازبینی قرار میدهید.
6. افراد را فراموش نکنید:
صفحات سؤالات متداول (FAQ) وبسایتهای معروف اغلب به خاطر درک عمیق نیازهای افرادی که قصد دارند به آنها کمک کنند، موفق میشوند. داده ها همیشه مهم هستند، اما شما نیاز به ایجاد تعادل بین داده ها و دیدگاههای واقعی افراد دارید. بهترین افرادی که میتوانند در این زمینه کمک کنند، کارکنانی هستند که به طور روزانه با مخاطبان شما در ارتباط هستند و درک درستی از نحوه پاسخگویی و غنی سازی سؤالات متداول آنلاین و آفلاین دارند.