مقالات آموزشی

بررسی اهمیت سوال توجه در صدر قرار گرفتن سئو تکنیکال چیست؟

مفید بود؟

اجازه دهید با این گفته شروع کنیم که تا چه اندازه داشتن سئو تکنیکال (Technical Seo)و سئو در صفحه (On-site Seo) اهمیت و ارزش فوق العادهای دارد. سئو تکنیکال به بهینه سازی سایت و ساختار سایت گفته میشود، به طوری که خزنده های موتور جستجو بتوانند با حداکثر سرعت و کارآمد در سایت شما خزیده و آن را اندکس گذاری کنند.

داشتن سئو تکنیکال ضعیف با وجود اینکه بقیه مولفه های سایت به خوبی بهینه شده است مانند راندن یک لامبورگینی بدون موتور است. سئو در صفحه نیز به بهینه سازی محتوا هم برای رتبه بندی موتور جستجو و هم کاربران اشاره دارد. قصد شما این است که محتوایتان در صفحه اول نتایج موتور جستجو ظاهر شود و مورد توجه قرار گیرد.

 با توجه به این نکات شما هم به سئو تکنیکال و هم سئو در صفحه به عنوان مبانی اصولی کار نیاز دارید. بدون این اصول شما روی یک تردمیل بی پایان گیر خواهید کرد.

 آنها اهمیت دارند اما…

ناامیدی من ناشی از این مطلب است که شما به آنها نیاز مبرم دارید و یک دوره آموزشی سئو پیشرفته ۹۹۹ دلاری میتواند تفاوت قابل توجهی برای شما ایجاد کند.اما شاید در بسیاری از سناریوها این موضوع صادق باشد، اما در اکثر سایت ها نمی تواند شما را جلوتر از رقبا قرار دهد یا مشکلات اساسی شما مانند کیفیت محتوای ضعیف و یا لینک دهی ضعیف را برطرف کند. 

 

از آنها چه کاری بر می آید و چه کاری بر نمی آید؟

سئو تکنیکال و سئو روی صفحه به عنوان مبانی و اصول بهینه سازی سایت دارای چند مولفه و عنصر مهم هستند. این مولفه های اصلی هستند که تفاوت قابل ملاحظه ای را ایجاد می کنند:

  • خزش/ اندکس گذاری
  • سرعت سایت
  • ساختار سایت /معماری ولینک دهی داخلی قوی
  • اسکیما (در برخی موارد)
  • بازبینی و رتبهبندی، قیمتگذاری، لینک های سایت،NAP برای کسب و کارهای محلی و سایر موارد که می تواند به نمایش محتوای سایت در SERPsکمک کند.
  • تگ های canonical
  • ریدایرکت صحیح
  • سازگاری با موبایل
  • محتوای خوب متا
  • H1 و H2 بهینه شده در محتوا و بدنه محتوا
  • جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد
  • عناوین <کلمات کلیدی

 این مولفه ها دارای بیشترین تاثیر در سایت هستند، اما سرمایه گذاری در این موارد به صورت افراطی نمیتواند تفاوت بیش از حد ایجاد کند.

 به عنوان مثال:

 اسکیما یک ابزار مفید و عالی است که میتوانید به طور استراتژیک آن را به کار ببرید. اما زیاده روی در نشانه گذاری هر صفحه به کمک اسکیما نمی تواند باعث تفاوت در رتبه بندی موتور جستجو شود. اجازه ندهید که متخصصان صنعت جور دیگری شما را متقاعد کنند. اسکیما تا آنجایی که ما میدانیم حتی یک فاکتور رتبه بندی مستقیم هم نیست.

قابلیت های زیادی برای نشانه گذاری به کمک اسکیما وجود دارد، اما شما نمی توانید تنها با این مورد رتبه بندی سایت خود را افزایش دهید. بهبود سرعت سایت از ۲۰ به ۹۰ نه تنها باعث بهبود چشمگیر تجربه کاربر می شود، بلکه باعث کاهش نرخ پرش شده و می تواند به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در نظر گرفته شود.

بسیاری از مشتریان ما بعد از افزایش سرعت سایت شاهد رشد چشمگیر ترافیک سایت بودند. همینطور تجارب مشابهی از افراد دیگر صنعت نیز شنیده ایم.

اما همیشه این نقل قول از Matt Cutts را به خاطر بسپارید:

«کیفیت باید اولین و مهمترین دغدغه صاحبان سایت باشد. این تغییر، سایت های دور از صفحه اول نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد. تخمین میزنیم که کمتر از یک درصد کوئری ها در آنها تحت تأثیر قرار گیرد. اگر شما بهترین منبع هستید، احتمال رویت مجدد شما وجود دارد.»

 این درصد در ۹ سال گذشته تغییر کرده است اما نکته اصلی اینجا است:

کیفیت محتوا و مرتبط بودن همیشه برنده است.  واضح است که سرعت سایت نیاز به بهبود دارد، اما به دست آوردن یک رتبه حاشیه ای بیشتر ارزش صرف زمان ندارد، مگر اینکه شما یک شرکت با اندازه قابل توجه باشید. یک قطعه محتوای ضعیف در صفحه اول SERP قرار نمی گیرد و نمی تواند جبران کننده اعتبار پایین شما باشد.

 

آیا سئو تکنیکال باید در صدر توجه شما باشد؟

اشتباه نکنید. شاید شما با وجود سرعت پایین سایت، مشکلات برچسب گذاری، ریدایرکت های غیر ضروری و ساختار ضعیف سایت همچنان دارای عملکرد ارگانیک قوی باشید. در چنین وضعیتی باز هم میتوانید از مزایای سئو تکنیکال و سئو در صفحه نیز بهره مند شوید.

 اگر دارای مجموعه غنی از محتوا و لینک های قوی هستید شاید در ابتدا نتایجی را که از اصلاح مبانی اصولی سئو تکنیکال و سئو در صفحه به دنبال آن هستید مشاهده نکنید. اما باید نسبت به اصلاح این مبانی اصولی اقدام کنید و از اهرم اصلی محتوا و اعتبار خود نهایت استفاده را ببرید.

 توجه داشته باشید که اگر در چنین وضعیتی قرار دارید (عدم توجه به اصول مبانی حتی با وجود محتوا و لینک های غنی) ممکن است با جریمه روبرو شوید. در این صورت کنسول موتور جستجو و manual action را بررسی کنید.

همچنین مراقب جریمه های الگوریتم های گوگل باشید. از سلامت پروفایل لینک های خود اطمینان حاصل کنید:

  • آیا اخیراً از لینک های خریداری شده استفاده کردهاید؟
  • آیا انکر تکست های لینک های شما بهینه سازی افراطی شده است؟

پس محتوای خود را از نظر انباشتگی کلمات کلیدی و یا بهینه سازی بیش از حد کلمات کلیدی بررسی کنید و با یک کارشناس سئو در زمینه مشکلات بلند مدت و غیر قابل حل خود صحبت کنید.

 چرا سئو تکنیکال و سئو در صفحه کافی نیستند؟

دو فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل که تا به اکنون ثابت بوده اند به قرار زیر هستند:

  • کیفیت محتوا
  • لینک دهی یا (اعتبار)

 پیاده سازی اسکیما پیشرفته، بهینه سازی اسنیپت، افزایش سرعت سایت و ساختار عالی سایت از اقدامات عالی برای بهبود سئو سایت هستند که همیشه باید و تا جای ممکن به آنها توجه شود. اما آنها هرگز نمی توانند جایگزین کیفیت محتوا و یا اعتبار لینک ها شوند.

 از خود بپرسید آیا زمان و تلاش خود را در جای مناسبی صرف میکنید؟

اگر تصور می کنید محتوای عالی در اختیار دارید و یا نسبت به رقبا دارای پروفایل لینک دهی بهتری هستید آنگاه در جای درستی قرار دارید. تا آن زمان تعادل بین محتوا و لینک سازی می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

 تنها کافی است صفحات دارای رتبه بندی بالا را بررسی کنید و ببینید که چگونه لینک دهی مستقیم به این صفحات و اعتبار بالای آنها بیشترین تاثیر را داشته است. به عنوان مثال، سایت رتبه سرعت گوگل را بررسی کنید و ۳ نتیجه برتر برای کوئری «نشانه های سرطان» را بررسی کنید.

 ملاحظه می کنید که حتی WebMDدارای سرعت پایین9/100بر روی موبایل است:

 تنها ۲ از ۳ سایت دارای اسکیما هستند و یکی از آنها دارای نوعی اسکیما است که گوگل قادر به شناخت و درک آن نیست. با این وجود این سایت ها دارای رتبه بندی بالایی هستند و علت آن وجود محتوای با کیفیت و مرتبط و اعتبار است. حتی سرعت پایین سایت به عنوان یک فاکتور رتبه بندی نتوانسته بر اعتبار آنان خدشه ای وارد کند.

بر اساس نتایج AHREF آنها دارای رتبه 87 در DR هستند. این تنها یک نتیجه از میلیاردها نتیجه است. خودتان امتحان کنید و ببینید که رتبه بندی، سرعت بالا و اسکیما در سایت های برتر در مقابل رتبه دامنه آنها چگونه است.

مهمترین قضیه چیست؟

تاکنون بسیار تاکید کرده ایم که سئو تکنیکال به عنوان مبانی کار سئو سایت باید در نظر گرفته شود. بدون این مبانی قادر نخواهید بود محتوای خود را در موتورهای جستجو ایندکس گذاری کنید. از طرفی کاربران نیز قادر نخواهند بود محتوا و منابعی که شما وقت زیادی را صرف تولید آنها کردهاید بیابند.

 سئو در صفحه نیز باید به عنوان عامل کمکی در تولید محتوا و اصول تکنیکال در نظر گرفته شود. همچنین در تولید محتوا برای هر صفحه روی کلمات کلیدی تمرکز کنید. در این زمینه از بهترین شیوه ها برای نوشتن کلمات کلیدی در عناوین، زیر عناوین و بدنه محتوا استفاده کنید. اما در این راه کلمات کلیدی را به زور در محتوا نگنجانید.

در حال حاضر در دنیای سئو دو مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است : 

 استراتژی و محتوای با کیفیت

نوشتن بهترین محتوا با هدف قرار گیری در صدر فهرست نتایج اینترنت می تواند تاثیر شگرفی در رتبه بندی شما داشته باشد. استفاده از منابع مرتبط و معتبر نه تنها گواهی بر مشروعیت محتوا در نظر کاربران است، بلکه گوگل اعلام کرده که تالیف محتوا از منابع تایید شده و معتبر بیش از منابعی که از طرف یک نویسنده عمومی محتوا و بدون تجربه نوشته شده برای آنها از اعتبار برخوردار است.

 طبیعتاً، استفاده از کلمات کلیدی و زیر عناوین یکی دیگر از استراتژی های نوشتن محتوا است. به یاد داشته باشید، هدف، نوشتن محتوایی است که به بهترین شیوه بر اساس یک موضوع نوشته شود. این امر مستلزم استفاده از زیر عناوین و نه تنها کلمات کلیدی در هر پست است. بزرگ فکر کنید و جامع عمل کنید.

اعتبار سایت

تعداد دامنه لینک های منحصر به فرد به وب سایت شما در کنار کیفیت نسبی هر یک از این لینک ها در رتبه بندی سایت تاثیر شگرفی دارد. حتی با وجود محتوای با کیفیت نمی توانید از بازیکنان رده بالایی که دارای اعتبار بالاتر هستند پیشی بگیرید.

 شما می توانید از کلمات کلیدی طولانی که دارای اعتبار پایین تری استفاده کنید و یا در بازار هدف خود در صورت رقابت کم تنها با تولید محتوا رقابت کنید. اما با گذشت زمان، سایت های بیشتر و بیشتری در زمینه سئو و استراتژی های تولید محتوا متخصص می شوند تا جایی که تمام فرصت های موجود را از آن خود می کنند. در این صورت ادامه کار بدون داشتن اعتبار قوی تقریباً مشکل است.

 پس چطور می توانید اعتبار خود را افزایش دهید؟

 گزینه های متعددی برای شما وجود دارد. اما لینک سازی از طریق نوشتن پست مهمان، بازاریابی محتوا، روابط عمومی و غیره از مهم ترین انتخاب های شما هستند.

 آیا به دنبال رشد ارگانیک و بلند مدت هستید؟ پس به محتوای خوب و لینک های قوی احتیاج دارید.

 شاید در ۵ تا ۱۰ سال آینده لینک ها اهمیت کمتری پیدا کنند و گوگل اهمیت بیشتری بر اسکیما و دیگر مولفه های فنی قرار دهد و آنها را به عوامل مهم رتبه بندی تبدیل کند.

تا آن زمان به شما توصیه می کنیم که موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مبنای تکنیکال قوی برای افزایش و اندکس گذاری ایجاد کنید
  • محتوای فوق العاده تولید کنید
  • از سایت های معتبر به سایت محتوای خود لینک به دست آورید
  • به طور مداوم فرصت ها و پیشرفت های موجود در سئو سایت را ارزیابی و تکرار کنید
  • فرصت های سئو تکنیکال پیشرفتهتری را مد نظر قرار دهید

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.