مقالات آموزشی

بررسی محتوای ضعیف و چگونه می‏توانید مشکل آن را برطرف کنید؟

مفید بود؟

محتوای ضعیف (Thin content) می‌تواند بر روی رتبه بندی جستجوی وب‏سایت شما و تجربه کاربر در سایت تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه جستجوگران به دنبال محتوای بیشتر در سایر سایت‏ها هستند. در این مقاله نحوه پیدا کردن محتوای ضعیف و رفع آن ارائه شده است. مطمئناً در جستجوهای خود اصطلاح “محتوای ضعیف” را دیده اید. این اصطلاح در بازاریابی دیجیتال به محتوایی گفته می‌شود که هیچ ارزشی ندارد، فاقد کیفیت است و هیچ مشکلی را برای خواننده حل نمی‌کند؛ در نتیجه آن‌ها به دنبال جستجوی محتوای بیشتر هستند.

 

محتواهای زیادی وجود دارند فاقد تمرکز بلندمدت بر روی موضوعات روز هستند، محتوای ضعیف شبیه بیماری مسری در بازاریابی دیجیتال امروزی است و سریع پخش می‌شود. بیشتر آن‌ها مرتبط با قصد کاربر نیستند یا موجب هدایت جستجوگران به صفحه خاص نمی‏شوند. انتشار محتوای ضعیف در وب‌سایت شما می‌تواند به وجه تجاری شما آسیب برساند، از تعامل خوانندگان جلوگیری ‌کند و باعث از بین رفتن اعتماد موتورهای جستجو به برند شما ‌شود؛ اما محتوای ضعیف دقیقاً چیست؟ این تعریف کاملاً ساده نیست. در این مقاله شما در مورد محتوای ضعیف، اطلاعاتی دریافت خواهید، زیرا این مقاله به سه بخش تقسیم می‌شود:

• محتوای ضعیف چیست و نمونه هایی از انواع محتوای ضعیف ارائه می‏شود.

• چگونه محتوای فعلی را تجزیه و تحلیل و متمایز کنید.

• چگونه صفحات یا پست‌های دارای محتوای ضعیف (ازجمله برخی عناصر فنی سئو) را برطرف کنید و برای آینده محتوای قوی را آماده کنید.

پیشنهاد می کنیم در مقاله 5 راهکار که می‏توانید برای بهبود رتبه بندی E-A-T گوگل انجام دهید اطلاعات بیشتری در مورد رتبه بندی گوگل مطالعه نمایید.

محتوای ضعیف دقیقاً چیست؟

درگذشته وب‌سایت‌های کم ارزش با افزایش کلمات کلیدی در محتوا، توانستند در موتورهای جستجو بالاترین رتبه را بر اساس کلمات کلیدی رقابتی کسب کنند. در آن زمان، بسیاری از صاحبان مشاغل، متخصصان سئو و تیم‌های بازاریابی محتوا، از وب‌سایت‌های مبتنی بر ارزش کپی می‏کردند و از روش‌های ایجاد لینک مخفی استفاده می‌کردند تا رتبه محتوای خود را بالاتر از محتوا سازان اصلی قرار دهند. این مسئله، در میان سایر روش‌های شبه هرزنامه سئو، گوگل را بر آن داشت تا اولین به روز رسانی الگوریتم Panda خود را در فوریه 2011 منتشر کند. به روز رسانی Panda یک هدف ساده داشت: جلوگیری از رتبه بندی وب‌سایت‌های بی کیفیت در نتایج جستجو.

این به روز رسانی، شیوه های نامناسب تولید محتوا یعنی وجود محتوای تکراری و نوشتن متن‏ها باکیفیت پایین را جریمه می‌کند؛ زیرا چنین محتوایی نمی‌تواند راه حل مناسبی را برای سوالات جستجو شده توسط کاربر ارائه دهد.

گوگل به طور مداوم به روز رسانی‌های الگوریتم را منتشر می‌کند و اکنون دستورالعمل‌های E-A-T (تخصص، اعتبار، قابل اعتماد بودن) را ارائه می‌دهد که هر وب‌سایتی باید آن‌ها را دنبال کند. رعایت دستورالعمل‌های E-A-T به شما کمک می‌کنند محتوای ارزشمندی ایجاد کنید و محتوای ضعیف (Thin content) و کم ارزش را حذف کنید.

 محتوای ضعیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• محتوای تکراری (اگرچه برخی از آن‌ها کپی نیستند، اما به دلیل اشتباهات فنی مانند عدم ریدایرکتینگ صحیح HTTP به HTTPS  مناسب نیستند).

• محتوای موجود از وب‌سایت دیگری است (کپی و پیست محتوا که معمولاً با کمی بازنویسی یا تنظیم مجدد محتوا صورت می‏گیرد).

• ایجاد محتوا با ابزارهای خودکار (باوجود فن آوری سطح بالا، هنوز هیچ ابزاری جای نویسنده انسانی نیست، مخصوصاً اگر یک فرد آگاه، متخصص و مسلط به موضوع باشد).

• صفحات وابسته بی ارزش.

• صفحات درگاه (doorway)

صفحات درگاه یک مشکل بزرگ هستند و تشخیص آن‌ها آسان است. گوگل این موارد را به عنوان صفحات درگاه تعریف می‌کند:

• داشتن چندین نام دامنه یا وجود صفحات هدف در مناطق یا شهرهای خاص که کاربران را به یک صفحه هدایت می‌کنند.

• صفحاتی که بازدیدکنندگان را به قسمت قابل استفاده یا مربوط سایت‌های واقعی شما هدایت می‌کنند.

• صفحات کاملاً مشابهی که به نتایج جستجو نزدیک‌تر از سلسله مراتب تعریف شده و قابل مرور هستند.

 

هر یک از موارد بالا همراه با محتوای ضعیف، می‌توانند روی رتبه بندی وب‌سایت شما تأثیر بگذارند. بررسی محتوا اولین قدم برای برگرداندن رتبه بندی منفی صفحه به رتبه بندی مثبت است. بسیاری از جوانب مثبت سئو تنها با ممیزی فنی سئو شروع می‌شوند که برای موفقیت در رتبه بندی جستجو بسیار حیاتی است؛ اما بررسی یک محتوا به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مطلبی مفید است و چه مطلبی مفید نیست.

چگونه می‌توان محتوای سایت خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کرد؟

در ادامه به طور دقیق‌تر به نحوه تجزیه و تحلیل محتوای فعلی وب‌سایت و تشخیص مشکلات آن می‌پردازیم.

یک تصویر کلی از محتوا داشته باشید

با یک رویکرد انسان محور شروع کنید:

• برای مرور سریع محتوایی که دارید از پیشنهادهای اپراتور سایت استفاده کنید.

• بررسی کنید که چند صفحه ایندکس می‌شوند.

به طور گذرا تگ‌های عنوان، توضیحات متا و ساختارهای URL را بررسی کنید.

به یاد داشته باشید که نتایج بررسی اپراتور سایت چندان مهم نیست و گاهی اوقات SERP ها بسیار متفاوت از جستجو بر اساس یک کلمه کلیدی خاص هستند. اکنون اصل 80/20 را اجرا کنید تا بتوانید بیشترین ارزش را نسبت به قبل برای مشتری فراهم کنید. از صاحب کسب و کارها بپرسید صفحات  با بالاترین ROI چیست و روی آن‌ها تمرکز کنید. با استفاده از Google Analytics یا یک ابزار دیگر، صفحات پربازدید را بررسی کنید. شما باید برای شروع هر نوع بررسی محتوا، بر روی این موارد تمرکز کنید.

محتوا را بخوانید:

تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از صاحبان وب‌سایت‏ها در مورد محتوای وب‌سایت‌های خود بی‏خبر هستند. این یک مشکل اساسی است، زیرا پس از جستجوی محتوا مشخص می‏شود که شما واقعاً چه کسی هستید و در چه حوزه ای کار انجام می‌دهید. توجه خود را بر روی کیفیت و تعامل محتوای یک صفحه خاص متمرکز کنید (نه تعداد کلمات).

محتوای طولانی حتماً رتبه بهتری ندارد. بهترین محتوا می‌تواند در 250 چیزی را بیان کند که یک محتوای 2500 کلمه ای قادر به بیان آن نیست. روند فوق به سرعت مسائل و مشکلات عمده محتوا و همچنین مواردی که بیشترین هزینه را برای مشتری دارند، مشخص می‌کند.

 تمام مطالب تکراری را بررسی کنید:

دو ابزار، این کار را برای شما آسان‌تر می‌کنند: Copyscape و Screaming Frog. با استفاده از Copyscape می‌توانید به دامنه وب‌سایت وارد شوید تا به سرعت، بخش‌های تکراری محتوا را تشخیص دهید.مشکل محتوای تکراری همیشه از نگرانی‌های عمده وب‌سایت‌های دارای وبلاگ باکیفیت است. این مشکل برای وب‌سایت‌های خبری که ماهانه صدها داستان پست می‌کنند، بسیار بیشتر می‌شود. هفته ای یک‌بار محتوا را برای تشخیص هرگونه مطلب تکراری بررسی کنید تا بتوانید بلافاصله به این مسئله رسیدگی کنید (معمولاً از طریق قطع ایمیل و لغو مالک سایت).

 

ابزار دیگر Screaming Frog است که وب‌سایت را جستجو می‌کند و داده‌هایی را برای هر URL فراهم می‌کند، مثل عنوان صفحه، توضیحات متا و بخش‌های متعارف دیگر برای ریدایرکتینگ. با این ابزار، می‌توانید تگ‌های عنوان تکراری که سیگنال محتوای تکراری را به موتورهای جستجو می‌فرستند، بررسی کنید.

یک ترفند مناسب دیگر با Screaming Frog مرتب‌سازی محتوا بر اساس تعداد کلمات است. ابتدا بر روی صفحات با کمترین کلمه تمرکز کنید و تعداد کلمات را با عملکرد صفحه موردنظر مقایسه کنید. می‌توانید با این نرم افزار مهندسی معکوس، این‏کار را انجام دهید و اصلاحات در صفحاتی که دارای بدترین عملکرد هستند انجام  دهید و آنها تبدیل به صفحات با بهترین عملکرد کنید. به طور معمول، صفحاتی که کمترین متن را دارند بدترین رتبه را دارند، اما گاهی اوقات یک متن ارزشمند پیدا خواهید کرد که رتبه خوبی دارد. تکمیل مطالب با یک استراتژی کلمات کلیدی قوی می‌تواند به بالابردن سریع‏تر رتبه بندی صفحه کمک کند.

در مورد صفحات با محتوای خودکار و صفحات درگاه، هر کاری را ‏ برای خارج شدن صفحه از این وضعیت بد لازم است، انجام دهید. برای حل این مشکل لازم است بازنویسی محتوای تولید شده خودکار را انجام دهید یا دامنه های دیگر را به وب‌سایت اصلی خود منشن نکنید. تنها با انجام این دو کار، در درازمدت به بالا رفتن رتبه بندی صفحه خود کمک خواهید کرد. همچنین، اگر صفحات وابسته ضعیفی دارید به شرکت وابسته تذکر دهید تا محتوای قوی بنویسد و توضیح دهید این کار برای هر دو طرف بهتر است، به ویژه هنگام افزایش درآمد.

چگونه باید صفحات یا پست‌ها را با محتوای ضعیف اصلاح کنید؟

هنگامی‌که تشخیص دادید کدام یک از صفحات دارای محتوای ضعیف (Thin content) هستند، یک لیست اولویت‌بندی شده از آن‌ها بر اساس میزان بازگشت سرمایه (ROI) ایجاد کنید.

برای صفحه هایی که بیشترین میزان بازگشت سرمایه را دارند محتوا تولید کنید. سپس از صفحه هایی که باید بازدهی بالاتری داشته باشند به صفحات کم اهمیت‌تر بروید. برای وب‌سایت‌هایی که دارای صدها یا هزاران صفحه هستند، این کار ممکن است یک کار بزرگ و دشوار باشد؛ اما باید این کار را به عنوان فرصتی برای تقویت بیشتر سئوی کلی وب‌سایت خود نگاه کنید، زیرا شما در حال اجرای یک استراتژی به روز هستید.

به یاد داشته باشید که سئوی قوی، قدرت و نفوذ کلی برند شما را در نظر مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد؛ زیرا کسب و کارهایی که دارای رتبه بالایی هستند، اعتبار کسب می‌کنند. این مورد را حتماً در نظر داشته باشید که ممکن است نیاز باشد که برخی از مطالب را کاملاً حذف شوند یا دوباره کاملاً بازنویسی شوند. اجازه ندهید که احساس برتر بودن، مانع پیشرفت شود.

اگر بررسی محتوا را تمام کردید و 100 صفحه با محتوای ضعیف را در اولویت قرار دادید، سعی کنید، بر اساس بودجه مشتری، تعامل ایجاد کنید. بعضی اوقات این کار ماه به ماه انجام می‌شود و یا ممکن است به طور یکباره صورت گیرد. در 90 درصد موارد برخی از مسائل مهم را پیدا می‌کنید که می‌توانید از طریق آن‌ها ارزش فوق العاده ای را برای مشتری فراهم کنید.

 

ممکن است چند صفحه با محتوای برجسته داشته باشید اما از کلمات کلیدی به درستی استفاده نکرده اید، هیچ عنوان فرعی ندارید و هیچ پیوندی داخلی در ارتباط با متن هم ندارید. صفحات دیگر هرکدام حدود 50 کلمه متن دارند که در بهترین حالت، ممکن است توسط یک فرد تازه کار، اما هوشمند نوشته شده باشد. البته، هر صفحه شرایط منحصر به فرد خود را دارد و با توجه به اولویت‌بندی صفحات بر اساس نرخ بازگشت سرمایه بالا به پایین، به یک استراتژی خاص نیاز دارید. علاوه بر ایجاد محتوای واقعی، در این بخش چند فن آوری برتر ارائه شده است که می‌توانند سیگنال‌هایی را از محتوای ضعیف به موتورهای جستجو و نحوه حل مشکل آن‌ها، ارسال کنند.

• www در مقابل URL های بدون www: باید فقط یک URL اصلی وجود داشته باشد که برای طرفداران سئو بسیار مهم به نظر می‌رسد اما بعضی اوقات نادیده گرفته می‌شود. همیشه نسخه ناخواسته کد 301 را به نسخه متعارف ترجیحی هدایت کنید.

• HTTP در مقابل: HTTPS شرایط مانند مورد بالا است، اما اطمینان حاصل کنید که تمام پیوندهای داخلی HTTP به نسخه HTTPS هدایت می‌شوند.

• دسته بندی صفحات ضعیف: برخی از شرکت‌های مبتنی بر محصول صدها صفحه دسته بندی شده دارند و ممکن است برخی از آن‌ها فقط دارای چند محتوای ضعیف در موتورهای جستجو باشند. می‌توانید تعداد صفحات دسته بندی شده خود را کم کنید یا آن را noindex کنید.

• چاپ صفحات: اگر وب‌سایت، صفحات مناسب چاپی را ارائه می‌دهد، به دلیل ایجاد URL های چاپی مناسب، می‌تواند محتوای تکراری ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که URL های چاپ را با استفاده از robots.txt یا یک تگ متا robots مسدود کنید.

• صفحه بندی نظرات: طبق رتبه بندی بر اساس میزبانی وب‌سایت، 1.83 میلیارد وب‌سایت آنلاین وجود دارد. وردپرس با داشتن 4/60 درصد از سهم بازار، بر سیستم عامل‌های مدیریت محتوای (CMS) تسلط دارد. مشکل اصلی وردپرس این است که اجازه صفحه بندی نظرات را می‌دهد، به این معنی که برای هر نظر جدید در یک مقاله یک URL جدید ایجاد می‌کند. رفع این مشکل ساده است این حالت را خاموش کنید. هرگز اجازه صفحه بندی نظرات در WordPress یا هر CMS دیگری را ندهید، یا اطمینان حاصل کنید که یک تگ استانداردی وجود دارد که به URL مقاله اصلی هدایت می‌شود.

• وب‌سایت مخصوص موبایل: اگرچه طراحی این نوع وب‌سایت مربوط به گذشته است، اما تقریباً همه کسب و کارها دارای وب‌سایت مخصوص موبایل هستند. برخی از وب‌سایت‌ها از دامنه های فرعی برای کاربران موبایل استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد محتوای تکراری شود. اگر این مشکل را دارید، اطمینان حاصل کنید که تگ‌های استاندارد مناسب که محتوا را به نسخه دسکتاپ بازمی‌گردانند، وجود دارند.

 

جمع بندی

وجود محتوای ضعیف (Thin content) می‌تواند مشکلات بزرگی را برای وب‌سایت‌ها ایجاد کند، هم برای وب‌سایت‌های دارای ده ها صفحه و هم هزاران صفحه. اکنون که دقیقاً متوجه شدید محتوای ضعیف چیست و در مورد آن، چه‌کاری  باید انجام دهید، می‌توانید مشکلات وب‌سایت خود را تشخیص دهید و به اصلاح آن بپردازید. همان‌طور که این صفحات ضعیف گسترش می‌یابند، زمان آن رسیده است که یک استراتژی محتوای به روز شده بر اساس بررسی کلمات کلیدی به روز داشته باشید.

همچنین، ممیزی محتوا را بخشی از یک عملیات سالانه خود قرار دهید. ممکن است مشکلات مهمی وجود داشته باشد که باید برای اولین بار رفع شوند، اما این کار از بروز مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری می‌کند.

برای سایت‌های بزرگ‌تر، ممکن است بخواهید محتوا را به صورت سه ماه یک‌بار بررسی کنید و به دنبال فرصت‌هایی برای نو کردن مطالب با جدیدترین داده‌ها و پیوندهای جدید باشید. با تجزیه و تحلیل مداوم، شما قادر خواهید بود که خطرات جدی ناشی از محتوای ضعیف را قبل از اینکه به رتبه بندی و اعتبار وب‌سایت شما آسیب برسانند، تشخیص دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.