مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره نحوه طراحی و استفاده از نظرسنجی در بازاریابی محتوا

مفید بود؟

نظرسنجی در درک بهتر مخاطب به شما کمک می‌کند و موجب بهبود تولید محتوا می‌شود. در این مقاله نکات مهمی را درباره طراحی نظرسنجی در بازاریابی محتوا، به شما خواهیم گفت. هنگام فکر کردن به ایده‌های محتوای خود، آیا درباره علایق خود می‌نویسید، یا عنوان را بر اساس نقاط درد مخاطبانتان طراحی می‌کنید تا بتوانید با درک نیازهای آنها، ارتباط عاطفی بوجود بیاورید؟ آیا نقشه محتوا را بر اساس شناختی که از مخاطبان خود دارید، طراحی می‌کنید یا با این عقیده که مخاطب هم مثل شما فکر می‌کند، و به نظر شما این چیزی است که مخاطب احتیاج دارد، به طرح عناوین محتوا می‌پردازید؟

بازاریابی محتوا به معنی؛

نوشتن مقاله بصورت هفتگی در وبلاگ خود، راجع به چیزی که شرکت شما فکر می‌کند یا انجام می‌دهد و یا نوشتن درباره علایق شما، نیست.اگر قصد پرداختن به یک استراتژی محتوا را دارید، و یا می‌خواهید طرح محتوا را با ایده‌های جدید به روزرسانی کنید، طراحی نظرسنجی در بازاریابی محتوا بهترین نقطه شروع است.

 

جواب‌هایی که از مخاطبان خود دریافت می‌کنید، اطلاعاتی درباره؛

  •  نقاط درد
  •  چالش‌ها
  •  نیازها

 زمینه‌ای برای ایده‌های محتوا

فراهم می‌کند که می‌تواند زمینه‌ای برای ایده‌های محتوا

و برنامه‌های شما باشد. محتوای خود را با علم بر اینکه مخاطب چه ‌چیزی می‌خواهد یا نیاز دارد، تولید کنید، و به گونه‌ای خاص باشد که مخاطب با خود بگوید: این دقیقا همان چیزی است که من احساس می‌کنم. این دقیقا همان چیزی است که من فکر می‌کنم. این فرد واقعا من و درک می‌کند.

نظرسنجی‌ها

و چه بهتر از این، که نظرسنجی‌ها این قابلیت را دارند که محتوای شما را با داده‌های منحصر به فرد تکمیل کنند و اطلاعاتی به شما می‌دهند که می‌توانید با استفاده از آنها با روزنامه‌نگاران ارتباط برقرار کنید و آنها به جای اینکه به شما بگویند، واقعا با خودت فکر کردی که این‌ها انقدر برای من مهم که منتشر کنم؟، خواهند گفت؛ این یک داستان، من این و می‌خوام.

آیا ایده نظرسنجی در بازاریابی محتوا فوق العاده نیست؟

و نکته آخر (به نقل از استیو جابز)، بازاریابی، مکالمه‌ای مداوم و وسیله‌ای برای جذب مشتری است. با ارائه یک نظرسنجی یا پرسش‌نامه، مخاطبان شما می‌توانند نظر دهند، در گفتگو دو طرفه شرکت کنند، و (به این ترتیب) مخاطب، خود را در برند شما سهیم می‌داند و این بسیار ارزشمند است.

آیا ایده نظرسنجی در بازاریابی محتوا فوق العاده نیست؟ من هم اینطور فکر می‌کنم. بیایید شروع کنیم.این مقاله، ابتدا به دو کاربرد اصلی نظرسنجی که مخصوص بازاریابی محتوا است، می‌پردازد و سپس با نکاتی درباره نحوه طرح نظرسنجی و نوشتن پرسش‌نامه‌ها، خاتمه می‌یابد.

1. نظرسنجی در بازاریابی محتوا به درک بهتر مخاطب کمک می‌کند.

بزرگ‌ترین چالش شما چیست؟

نظرسنجی در بازاریابی محتوا، اطلاعاتی را درباره عواملی که موجب انگیزه دادن به مخاطبتان می‌شود، برای شما فراهم خواهد کرد.

سوال مهمی که شما باید پاسخ دهید این است که: بزرگ‌ترین چالش آنها چیست؟

اگر شما بتوانید نقطه درد مخاطب را تشخیص دهید و پاسخگوی آن باشید، توجه آنها به شما جلب خواهد شد. وقتی یک استراتژی‌ برای محتوا ایجاد کردم، اطلاعات زیادی را از منابع مختلف جمع‌آوری کردم تا فعالیت‌های مخاطب را زیر نظر بگیرم.

آنالیتیکس و شبکه‌های اجتماعی

آنالیتیکس و شبکه‌های اجتماعی، این امکان را به شما می‌دهند که بدانید کاربر در سایت شما چه می‌کند و چطور برند شما توجه آنها را جلب کرده است. اما شما می‌خواهید بدانید که در ذهن آنها چه می‌گذرد، تنها راه برای اینکار پرسیدن از آنها است.

زمانی که به نقاط درد و علایق مخاطب خود آگاهی داشته باشید، می‌توانید طبق این پایه محکم، مفاهیم و عناوین محتوای خود را تولید کنید.هر قسمتی از محتوا باید با هدف رفع مشکلات مخاطب و یا تاکید بر نقاط درد و چالش‌های آنها باشد. هر چقدر عنوان شما بر هدفی خاص متمرکز باشد، بهتر است.

برای ایمیل‌های ارسال شده، پاسخ خودکار تنظیم کنید.

یکی از بهترین روش‌های شناخت مخاطب این است که به محض برقراری ارتباط و یا هنگام فروش، از هر فرد سوال بپرسید. به محض تکمیل و ثبت اطلاعات ایمیل و یا فرم تماس توسط کاربر، ایمیلی با محتوای یک الی دو سوال به عنوان پاسخگوی خودکار ارسال کنید.

  • به عنوان مثال:

بزرگ‌ترین چالشی که با آن مواجه شده‌اید چیست؟

در حال حاضر کدام یک از محصولات برای شما مفید است؟

اطلاعات بدست آمده به شما کمک خواهد کرد تا سایر افراد در موقعیت‌های مشابه و با چالش‌های یکسان را مورد هدف قرار دهید.بهترین مقاله‌ها، مقاله‌های اختصاصی هستند که اطلاعات درستی را ارائه می‌دهند که به نحوی باعث بهتر شدن زندگی خواننده می‌شود.

 

مخاطبان خود را گروه‌بندی کنید

برای تولید محتوای خاص‌تر، می‌توانید یک نظرسنجی در فرم ثبت نام ایمیل قرار دهید تا بتوانید مخاطبان خود را بخش‌بندی کنید.با استفاده از برنامه MailChimp کار شما بسیار راحت می‌شود، زیرا وقتی از قابلیت گروه‌بندی استفاده می‌کنید، چک باکس‌های از پیش انتخاب شده‌ای به فرم ثبت نام شما اضافه می‌شود. (به یاد داشته باشید اگر مخاطبان اروپایی را هدف قرار می‌دهید، باید از مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) پیروی کنید).

به عنوان مثال، اگر فرم ثبت نامی شما مربوط به خبرنامه بازاریابی محتوا است، می‌توانید اینگونه سوال بپرسید:

  •  آیا برای یک برند داخلی کار می‌کنید؟
  • آیا برای آژانس تولید محتوا کار می‌کنید؟
  •  آیا در یک استارت‌آپ مشغول به کار هستید؟
  • آیا کسب و کار خودتان را دارید؟
  • How to Create & Use Surveys for Content Marketing 

مدیر محتوای داخلی

زمانی که مخاطبان شما گروه‌بندی شدند، شما می‌توانید انتخاب کنید که خبرنامه عمومی مربوط به بازاریابی محتوا را برای همه ارسال کنید یا می‌توانید بر اساس چالش‌های خاصی که یک گروه با آن مواجه است، محتوای بخصوصی را برای آن گروه ارسال کنید.یک مدیر محتوای داخلی، برای شرکت تازه تأسیس یا افرادی که صاحب کسب و کار کوچکی هستند، با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود.

2. نظرسنجی محتوای شما را تأمین خواهد کرد

محتوای خود را با داده‌های منحصر بفرد، به روز نگه دارید.

هنگام نوشتن محتوا، احتمالا نویسنده برای پشتیبانی از ادعا و یا دیدگاه خود، آنها را به منابع مختلفی پیوند می‌دهد، یا آمارهایی را ارائه می‌کند. اگر شما تحقیقات، داده‌ها و آمارهای منحصر بفردی را برای صنعت و یا بازار متمرکز  خود (نیچه)، ارائه دهید، این یک امتیاز برای شما محسوب می‌شود و سایر نویسندگان مطالب خود را به محتوای شما پیوند می‌دهند.

مجموعه‌ای قوی از داده‌ها و تحقیقات می‌تواند در چندین کانال محتوا مورد استفاده قرار بگیرد تا بیشترین ارزش را بدست آورد:

  •  یک وبینار/ یا گفتگوی صنعتی
  •  دانلود گزارش رسمی و معتبر با دسترسی محدود/ کتاب الکترونیکی
  •  تصویرسازی داده
  •  ارائه اسلایدی (SlideShare)
  • مقاله‌ای دقیق و کامل در سایت
  • نقل قول در رسانه‌های اجتماعی
  • ابزار تبلیغاتی چاپ شده برای بازاریابی

 

چگونه داده‌های منحصربفردی برای برند خودم تولید کنم؟

یک نظرسنجی طراحی کنید که منعکس ‌کننده، وضعیت فعلی صنعت شما باشد – موسسه بازاریابی محتوا به طور منظم اینکار را انجام می‌دهد. همچنین BuzzSumo مرتباً تحقیقات صنعتی دقیقی ارائه می‌دهد.

اطلاعات مشتری خود را مرور کنید، و به دنبال اطلاعات مربوط به رفتار خرید مشتریان باشید.

برای ایجاد فهرست یا نقشه‌ که همیشه مورد استقبال مراکز اطلاع رسانی به ویژه رسانه‌های محلی می‌باشد، می‌توانید از هر چیزی که نشان‌دهنده جهت‌گیری منطقه‌ای است، استفاده کنید.در وهله اول، مجموعه‌ای از فرضیه‌ها یا اطلاعاتی که با ارزش هستند و یا مخاطب شما به آنها علاقه دارد را جمع‌آوری کنید.

به عنوان مثال:

  •  در کجای انگلستان کسب مجوز برنامه‌ریزی آسان‌تر / سخت‌تر است؟
  •  بهترین / بدترین رستوران‌های انگلستان وقتی دچار عدم تحمل گلوتن باشیم، کدامند؟
  • کدام مشاغل بالاترین میزان دستمزد را دارند؟
  • آیا کسانی که سحرخیزند در سالن ورزشی بیشترین درآمد را دارند؟

دیدگاه‌ها و اطلاعات منحصر بفرد

اگر اطلاعات شما بتواند به این سوالات پاسخ دهد، شما می‌توانید محتوای خود را پیرامون آنها تولید کنید و شما داستانی مهم در دست خواهید داشت که می‌تواند توجه روزنامه‌نگاران را جلب کند.روزنامه‌نگاران بیشتر تمایل دارند داستانی را منتشر کنند که حاوی دیدگاه‌ها و اطلاعات منحصر بفردی باشد و گیرایی کافی برای جذب خوانندگان داشته باشد. و این کلیدی خواهد بود برای تأمین پیوند‌های رسانه‌ای که دارای رتبه بالایی هستند.

 اینفوگرافیک

با توجه به اطلاعاتی که در دست دارید، می‌توانید یک نمودار یا نقشه تعاملی، اینفوگرافیک (اطلاعات‌نگاشت)، گزارش رسمی یا یک صفحه فرود با عناصر متحرک، ایجاد کنید.زمانی که توجه آنها به شما جلب شد، در اختیار داشتن عوامل تصویری در جهت تایید اطلاعات خود، دومین پشتیبان شما خواهد بود تا بتوانید پاسخ مورد نیاز را دریافت کنید.

نحوه طراحی نظرسنجی در بازاریابی محتوا چگونه است؟

شرایط ایده‌آل، شرایطی است که شما یک لیست ایمیل به عنوان پایگاه داده مشتری در اختیار داشته باشید تا از آن استفاده کنید، زیرا این امکان را فراهم می‌کند که بصورت مستقیم به بازخوردها، نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.

انتخاب من برای طراحی نظرسنجی مشتری، استفاده از پلتفرم SurveyMonkey یا Google Surveys می‌باشد. راه‌اندازی این دو پلتفرم‌ راحت است و هر دوی این‌ها نسخه‌ای رایگان با سوالات محدود و گزینه‌های طراحی شده ارائه می‌د‌هند.

پاسخ‌های با ارزش

در صورت نداشتن پایگاه داده برای هدف مورد نظر، با استفاده از Pollfish به مخاطبان و پاسخ‌های”خرید” دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید کسانی که به شما پاسخ می‌دهند را مورد هدف قرار دهید و گروه‌بندی کنید تا مطمئن شوید پول خود را برای پاسخ‌های نامناسب هدر نمی‌دهید.

یکی از ترفند‌های کارآمد برای پس‌انداز پول، استفاده از سوال مقدماتی است. اگر این سوال را بپرسید (به عنوان مثال، آیا در 12 ماه اخیر، برای کسب مجوز برنامه‌ریزی درخواست داده‌اید؟) بعید است که از افراد زیر 18 سال پاسخی دریافت کنید. بنابراین، نیازی نیست که آنها را در صفحه اول مربوط به مخاطبان هدف، قرار دهید.

ایجاد سوال مقدماتی برای واجدین شرایط، کم هزینه‌تر از گروه‌بندی مخاطبان است.

اگر یک حساب کاربری با تعداد فالوورهای کافی در اختیار دارید، برای دریافت بازخوردهای زیاد، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای نظرسنجی و پرسیدن سوالات استفاده کنید.

من از نظرسنجی‌ها و سوالاتی که در صفحات / گروه‌های مشتریان در فیس بوک مطرح شد، نتایج بسیار خوبی دریافت کردم و این اطلاعات بدست آمده را در به روزرسانی محتواهای خودم به کار گرفتم.

نکاتی برای طراحی سوالات نظرسنجی در بازاریابی محتوا

1. از سوالات بله / خیر استفاده نکنید

به جای اینکه سوال مستقیمی طراحی کنید که جواب آن بله / خیر باشد، هر جا پاسخ دهنده از نظر روانشناختی به جواب “بله” گرایش داشت، برای سوال خود گزینه‌هایی ایجاد کنید.

در لیست سوالات خود پاسخ‌هایی را بگنجانید که می‌خواهید به آن‌ها جواب داده شود:

2. سوالات خود را مختصر کنید

SurveyMonkey در نسخه رایگان خود، برای یک نظرسنجی حداکثر 10 سوال قرار می‌دهد. من همیشه پیشنهاد می‌کنم که در طراحی نظرسنجی در بازاریابی محتوا، 10 سوال یا کمتر مطرح کنید – مگر دلیل خاصی داشته باشید و بخواهید چیزی را بصورت دقیق‌تر ارائه دهید.

با سوالات و گزینه‌های زیاد افراد را خسته نکنید. تا جایی که امکان دارد سوالات خود را صریح و ساده مطرح کنید و از پرسیدن سوالات تکراری خودداری کنید.

3. سوالات ماتریکس را محدود کنید

ثابت شده که ارائه گزینه‌های زیاد باعث ناتوانی در تصمیم‌گیری می‌شود. پاسخ‌دهندگان به احتمال زیاد دوست دارند در صورت امکان از سوالات بگذرند یا روی هر چیز دیگری کلیک کنند تا به مطلب مورد نظر برسند– به این ترتیب نتایج شما نادرست خواهد بود.برای سوالات پیچیده‌ای که به جواب ماتریکس نیاز دارد، حداکثر 5 گزینه قرار دهید و در هر نظرسنجی فقط از یک یا دو سوال ماتریکس استفاده کنید.

4. سوالاتی که جواب را به همراه دارند، پرسیده نشود، سوالات باز مطرح کنید.

پرسیدن سوالاتی که راهنمایی می‌کند و بر جواب پاسخ‌دهنده تاثیرگذار است، نتایج درستی ارائه نمی‌دهد و ممکن است پس از بررسی رد شود.

سوالات ابتدایی خود را بصورت باز طراحی کنید.

سپس، اگر پاسخ مورد نظر را دریافت کردید، سوال دیگری طرح کنید تا جزئیات بیشتری از جواب‌های داده شده، بدست بیاورید.

5. مطمئن شوید که تمام گزینه‌ها را برای پاسخ‌دهنده فراهم کرده‌اید.

شما با تمرکز بیش از حد روی جواب‌های مورد نظر، فراموش خواهید کرد که تمام گزینه‌های جایگزین را برای سوالات فراهم کنید.

با اضافه کردن “نمی‌دانم،” “مطمئن نیستم،” “مانند قبلی” یا سایر گزینه‌ها، می‌توانید مطمئن باشید که جواب‌ها درست و دقیق هستند و پاسخ‌دهنده روی یک گزینه فقط به این خاطر که گزینه مورد نظرش وجود نداشته است، کلیک کرده باشد.

6. سوالات را واضح طراحی کنید

نکته حائز اهمیت این است که از زبان شفاف و دقیق استفاده کنید، بدون هیچ ابهامی.مردم غلط و به سرعت می‌خوانند، و مفهوم را نخواهند فهمید.وظیفه شما این است که مطمئن شوید، چیزی که از آنها پرسیدید تا حد امکان شفاف باشد.

سوالات طرح شده را بارها و بارها مرور کنید تا زمانی که واضح و بدون هیچ کلمه اضافی باشد – این قسمت بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد، سخت است.و تصحیح غلط‌های املایی را فراموش نکنید – زیرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه تعداد پاسخ برای اینکه داده از نظر آماری دقیق باشد، مورد نیاز است؟

اگر قصد دارید با روزنامه‌نگاران ارتباط برقرار کنید یا توسط گزارش‌های رسمی که منتشر کرده‌اید، اعتبار بدست بیاورید، بسیار مهم است که بتوانید نتایج نظرسنجی را از لحاظ آماری توجیه کنید. این امر به اندازه جمعیتی بستگی دارد که قصد ارائه آن را دارید.

 

اگر اطلاعات را در نظرسنجی سراسری منتشر می‌کنید، شما به پاسخ‌های بیشتری نسبت به یک نظرسنجی که برای آژانس‌های بازاریابی محتوا است و دفتری در شهر لیدز دارد (بله، خودم)، نیاز خواهید داشت.

هر داده‌ای که در نظرسنجی سطح کشوری است، باید بر پایه 1000-2000 پاسخ باشد، درحالی که یک نظرسنجی دقیق‌تر (نیچه) با 300 پاسخ هم قابل قبول است.

SurveyMonkey یک محاسبه‌گر

با یک معادله ریاضی شما قادر خواهید بود تعداد پاسخ‌های مورد نیاز برای دقت داده‌های آماری، محاسبه کنید (Pollfish این قابلیت را دارد که وقتی شما نظرسنجی خود را طراحی کردید، این محاسبه را برای شما انجام می‌دهد).

SurveyMonkey یک محاسبه‌گر برای نمونه ایجاد کرده است و در مورد چگونگی محاسبه نظرسنجی در بازاریابی محتوا پاسخ‌های دقیقی ارائه می‌دهد که می‌توانید در اینجا بخوانید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.