آیا لینکسازی و ایجاد لینکهای داخلی، در صورت مرتبط ساختن صفحات دارای ارتباط محتوایی، به موتور جستجو کمک میکند تا شناخت بهتری نسبت به سایت شما داشته باشد؟ آیا در مجموع این کار باعث بهبود دید موتور جستجو گوگل نسبت به سایت شما خواهد شد؟
این موضوعی است که قصد داریم تا در ادامه به آن بپردازیم. پس اگر شما نیز یکی از صاحبان سایتها یا علاقمندان به حوزه سئو و تولید محتوا هستید، پیشنهاد میکنیم تا انتها با ما همراه باشید.
اثر غیر مستقیمی دارند
وقتی ما در مورد لینکها بر مبنای فاکتور رتبه صحبت میکنیم، در واقع مشغول به طرح مبحث در مورد لینکهای خارجی هستیم. هرچند لینکهای داخلی نیز میتوانند در این زمینه ارزشمند محسوب شوند. لینکهای داخلی (Internal links) یک سایت کمک میکنند تا موتور جستجو درک بهتری از موارد زیر داشته باشد:
- حیطه مورد پوشش محتوای سایت چیست؟
- محتواها بر چه مسئلهای تمرکز بیشتر و نسبت به چه موضوعاتی کمتر تخصصی هستند؟
- نحوه چیدمان سایت به چه شکل است؟
یادداشتها و محتواهای مرتبط، همیشه با قرار گرفتن در رابطه با یکدیگر، چه از نظر سئو و چه از نظر بهبود تجربه کاربری سایت، مثمر ثمر هستند. این یادداشتها در صورت داشتن یک رابطه زنجیروار محتوایی، کمک میکنند تا سیگنالهای مثبتی مبنی بر چیدمان معنادار محتواها به موتور جستجو ارسال شود.
به سه مورد از تجربیات مختلفی که ما اخیراً با آن روبرو شدیم دقت کنید:
ما اخیراً در ارتباط با یکی از کاربران که سابقه یک عملکرد عالی و کاملاً بهروز را در حیطه تولید محتوا داشت اما متأسفانه اغلب محتواهای سایت او مرتبط و دارای زنجیروارگی نبودند. مشاهدات ما در همان تماس اول نشان داد که این بهروز بودن و کوشش زیاد کاربر در تولید محتوا ، به همین خاطر نتوانسته بود مثبت ظاهر شود و منجر به بهبود رتبه یا عملکرد سایت شود.
این در حالی است که در یکی دیگر از سایتهایی که اخیراً به ما مراجعه کردند، با صفحاتی مملو از کلمات لینکشده به سایر محتواها روبرو بودیم و در آن سایت نیز چون زنجیروارگی بین محتواهای لینکشده وجود نداشت، باز هم نتیجه مثبتی حاصل نشده بود.
سایت دیگری هم وجود داشت که در عمل با انبوهی از پرسشهای مهم و کلیدی کاربران و لینکها را به سمت خود میکشید اما در عمل پاسخی برای پرسشها نداشت و به جای آن تلاش میکرد تا محصولات خود را بفروشد. این سایت هم لینکها و تولید محتوای مفیدی نداشت.
یک مثال ملموس در این حیطه
میخواهید بدانید چه موارد غیر مفید دیگری در این حیطه وجود دارند؟ محتواهایی که مرتبط هستند اما با انبوهی از متنهای کوتاه و بریده پر شدهاند. جملاتی که بریده بریده و در ظاهر بودن ارتباط منطقی هستند. در ذهن داشته باشید که جملات کوتاه و بریده کاربردی نیستند مگر اینکه خلاصه مقاله را شامل شوند و بدون گیج کردن مخاطب به او مسیر را نشان دهند. به متن تبلیغاتی زیر دقت کنید:
آیا ماشین شما برای تابستان آماده است؟ این شما و این لیست مواردی که باید چک کنید کمربندها و شیلنگها
شما احتمالاً این مورد را از پدر خود هم شنیده باشید که مالک یک بیوک مدل 75 بوده است و سخنش در حال حاضر نیز درست است اگر…
به متن فوق که به صورت موردی از یک وبسایت انتخاب شده است دقت کنید. حال سعی کنید به این پرسش پاسخ دهید که آیا متن فوق قصد دارد لیستی از موارد مهم در چک کردن خودرو ارائه دهد یا این یک یادداشت در مورد تجربه کار با خودروی بیوک مدل 75 است و قصد ایجاد نوستالژی نسبت به گذشته را دارد؟
آیا پاسخ قطعی در این مورد دارید؟ میبینید متن بدون ایجاد ارتباط معناداری بین جملات و کلمات کاملاً فلج، ناتوان و بیمعنی است. پس سعی کنید با اجتناب از این مورد، تا سرحد امکان برای کاربر و سؤالات او مفید باشید!
یک جمعبندی در مورد ایجاد لینک و ارتباط
با در نظر داشتن مورد فوق که در قالب مثال و تجارب کاری مطرح شدند، باید دقت داشت که مسئله اصلی ارائه پیوندهایی مرتبط در یک صفحه یا یادداشت است. شما باید بتوانید در متن به کاربر کمک کنید که مسئله را بهتر درک کند، پاسخ پرسشهای خود را بیابد و بداند که شما قصد انجام چه کاری را دارید.
لینکسازی و ایجاد لینکهای داخلی نیز بدون در نظر داشتن این مسئله نمیتواند مثمر ثمر واقع شود. در غیر این صورت شما به یک ماشین غیر هوشمند تبدیل خواهید شد که فقط برای ربودن دل موتور جستجو و الگوریتمهای آن تلاش میکند؛ تلاشی که بدون ایجاد بهبود در تجربه کاربران و مراجعان سایت، پشیزی ارزش ندارد!