مقالات آموزشی

علت علاقه گوگل به تولید محتوا در سایت‌هایی با دامنه .Gov و .Edu چیست؟

مفید بود؟

در حالی که نمی‌توان منکر رتبه عالی بسیاری از سایت‌ها با دامنه .Gov و .Edu شد، باید گفت که این تقریباً موفقیت هیچ ربطی به این سه حرف در انتهای آدرس آن‌ها ندارد بلکه مسئله اصلی تولید محتواست. حتماً می‌پرسید که چگونه ممکن است؟ پاسخ شما اینجاست! مثل همیشه اجازه دهید تا کار را با یکی دیگر از پرسش‌های مطرح‌شده از سوی کاربران آغاز کنیم:

من در یک پلتفرم مدیریت سفر فعالیت می‌کنم. مدتی است که از نظر سئو و تولید محتوا، دو واژه “Form“، “software” و عبارات مرتبط با آن‌ها را در نقطه تمرکز قرار داده‌ام. اخیراً متوجه شدم که از 10 نتیجه برتر، بیشتر آن‌ها دارای پسوندهای .gov و .edu بوده و همگی مربوط به دانشگاه‌ها یا نهادهای دولتی هستند.

چرا گوگل همواره اهمیت بیشتری برای این نوع از دامنه‌ها با این پسوندهای خاص قائل است؟

شاید شما نیز به عنوان یکی از فعالان حوزه سئو و تولید محتوا تابحال در این مورد دچار تردید شده یا حتی یقین داشته باشید که شکل دامنه بر میزان اهمیتی که موتور جستجو قائل است مؤثر خواهد بود. اما اجازه دهید با دید دقیق‌تری به این مسئله نگاه کنیم. ریشه این کج‌فهمی به گذشته و روزهای ابتدایی ابداع علم و فن سئو بازمی‌گردد؛ آن هنگام که افرادی مانند (Matt Cutts) توصیه‌های جالبی در مورد خرید دامنه از سایت‌های کیفیت بالا داشتند:

از سایت‌ها و مجموعه‌های با کیفیت بالا و قدرتمند مانند .gov و .edu دامنه بخرید.

عجیب است که بسیاری از افراد تنها بخش مربوط به .gov و .edu این توصیه‌ها را می‌شنوند و نه “کیفیت بالا و قدرتمند” را. در حالی که نمی‌توان منکر این موضوع شد که بسیاری از سایت‌های  .gov و .edu رتبه بسیار عالی دارند و دامنه کمک شایانی به رشد آن‌ها  کرده است اما همه‌چیز به  .gov و .edu ربط ندارد. در حقیقت، برخی از دامنه‌های .edu ممکن است حتی تأثیر عکس داشته و به حساب نیایند. پس با این وجود یک پرسش حل‌نشده باقی می‌ماند: چرا لینک‌های .gov و .edu بهتر عمل می‌کنند؟

چرا لینک‌های .Gov و .Edu بهتر عمل می‌کنند؟

همیشه در خاطر داشته باشید که هدف و دغدغه اصلی گوگل، معرفی و بها دادن به سایت‌هایی با قدرت و کیفیت بالاست. در همین راستا آن‌ها هزاران شاخص و نشانه برای تعیین میزان اثرگذاری یک تولید محتوای خوب دارند که باید آن‌ها را بشناسید(دقیقاً هدف اصلی تکنیک سئو همین است).

 با کمی تفکر بیشتر در باب این موضوع متوجه خواهید شد که علت در صدر بودن سایت‌های .gov و .edu چیست! آن‌ها محتواهایی تولید می‌کنند که در اکثر مواقع کاربردی بوده و مورد رجوع کاربران قرار می‌گیرند. در بسیاری از حیطه‌ها و موضوعات هیج اطلاعات و محتوای تولیدی به قدر بیانات و اعلانات رسمی نهادها و ادارات دولتی نفوذ نداشته و معتبر نیستند.

پس طبیعی است که جستجوگران یک موضوع یا مسئله خاص، رجوع بیشتری به محتواهای سایت‌های دولتی داشته و به طور مستقیم باعث بالا رفتن رنکینگ آن‌ها شوند. هیچ جایی به قدر سایت‌های .gov اطلاعات و توضیحات مورد نیاز برای انجام امور اداری مانند پرداخت مالیات یا بیمه را ارائه نمی‌دهند و این طبیعی است که تمام افراد خواهانِ اطلاعات یا خدمات اجتماعی مانند آهنربا به محتواهای آن‌ها جذب شوند.

دیدن اصل موضوع به جای نگرش سطحی؛ به جای دامنه، تولید محتوا

این آسان است که چنین تصور کنیم نوع دامنه به عاملی برای رشد و موفقیت بدل شده است بلکه همانطور که ذکر شد، این نوع محتوا و مخاطبان محتوا در دامنه .Gov و .Edu است که عامل موفقیت شده است. پس با این وجود می‌توان مجدد متوجه اهمیت کیفیت تولید محتوا شد.

گاهاً باید اقرار کرد که غیر از کیفیت تولید محتوا، هیچ چیز دیگری نمی‌تواند ناجی و عامل ترقی سایت شما در رده‌بندی جستجو شود. با این وجود و با توجه به توضیحات یادداشت تا به اینجا، حال این پرسش مطرح می‌شود که چه باید کرد؟ تکلیف سایت شما چیست؟ هنگامی که از قدرت و اثرگذاری لینک سخن به میان بیاید، بسیار سخت است که با یک دانشگاه یا یک نهاد دولتی رقابت کنید.

آن‌ها قدرت زیادی در تولید محتوا داشته و اثرگذاری بسیار بالایی دارند! اما اگر نمی‌توانید در اثرگذاری لینک‌ها رقابت کنید، این هنوز پایان راه نیست و شما می‌توانید بر سر ارتباط و تناسب در تولید محتوا رقابت کنید. هنگامی که بحث از برخی داده‌ها و اطلاعاتی در انحصار دولت و مراکز عملی است، تقریباً می‌توان گفت که شما مجالی برای رقابت در تولید محتوا ندارید اما در اکثر مواقع شما با برخی از ترفندها در تولید محتوا و سئو ، می‌توانید در بسیاری از کلیدواژه‌ها با سایت‌های دامنه .Gov و .Edu رقابت کنید. برای شروع لازم است تا این پرسش‌ها را در ذهن داشته و به آن‌ها پاسخ بگویید:

  • چه کسانی انتظارات خود را با جستجوی کلیدواژه مد نظر برآورده می‌کنند؟
  • این اشخاص دقیقاَ به دنبال چه چیزی بوده و چه چیز آن ها را راضی می‌کند؟
  • آیا من با تولید محتوا می‌توانم گره از مشکل آن‌ها باز کرده یا راه حلی ارائه دهم؟

با پاسخ این پرسش‌ها، مطمئن باشید که متوجه خواهید شد که در تولید محتوا چه باید کرد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *