مقالات آموزشی

علت مهم بودن پادکست‌ و بررسی دلایلی تخصصی‌ آن

مفید بود؟

اهمیت پادکست‌ها؛ تکنولوژی جدید در دستان پادکست‌ها! 

اگر بگوییم که رمز پیشرفت تکنولوژی امروز؛ در دستان پادکست‌هاست؛ به هیچ وجه اغراق نکرده‌ایم. پادکست‌ها شهرت بسیار زیادی را برای خود بر هم زده‌اند و تکنولوژی امروز، کاملا در مشت پادکست‌ها قرار دارد. اهمیت پادکست‌ها آن‌قدر در دنیای امروز زیاد شده است که تقریبا بخش بزرگی از بازاریابی امروزه، به پلتفرم‌های پادکست اختصاص می‌یابد.

از سویی، پادکست‌ها تنها به بازاریابی و تجارت محدود نمی‌شوند و دنیای گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال، حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که سایتی را باز می‌کنید و بلافاصله به ویدیوی کوتاه یا فایلی صوتی درباره‌ی اهمیت خدمات و اطلاعات سایت، یا یک مقاله‌ی خاص لینک می‌شوید.

تحقیقات نشان داده است که مغز از روی بسیاری از جملات، بدون توجه عبور می‌کند. بنابراین ممکن است که شما از روی این متن عبور کرده باشید و حتی برخی از کلمات این چند سطر را در واقع ندیده باشید! از سویی، چشمان شما در حال حرکت بر روی کلمات خسته می‌شود و نمی‌توانید بر روی مقالات یا کتاب‌های بلند تمرکز کنید.

حال چه می‌شود اگر همین متن را یک صدای مخملی و زیبا برایتان بازگو کند؟ مسلم است که توجه شما بیشتر به کلمات جلب خواهد شد؛ چرا که حتی می‌توانید چشم‌های خود را بسته و تنها از جریان سیال کلمات در ذهن خود لذت ببرید! این‌ست قدرت و اهمیت پادکست‌ها!

دلیل اهمیت پادکست‌ها چیست؟ 

ممکن است الان به این فکر بیفتید که ما در حین گوش دادن به حرف‌ها نیز، بخشی از کلمات شنیداری را متوجه نشده یا نمی‌شنویم. درصد این امر را در عمل با خواندن یک متن مقایسه کنید؛ خودتان متوجه خواهید شد که چه تفاوت بسیاری بین گوش دادن به یک متن و خواندن سطر به سطر آن وجود دارد!

حالا که تفاوت بارز و آشکار این امر برای شما آشکار شد؛ نیاز است به این فکر کنیم که چه دلایل دیگری موجب این شده است که در دنیای امروز، پادکست‌ها تا این حد مهم گشته‌اند؟ با وجود این‌که بسیاری خاستگاه پادکست‌ها را فوریه‌ی 2004 و مجله‌ی The Guardian می‌دانند؛ پادکست‌ها در واقع از سال 1930 و با گسترش چشمگیر رادیو به دنیا معرفی شده‌اند.

بسیاری از افراد، پادکست‌ها را خواهران کوچک‌تر برنامه‌های رادیویی می‌نامند. پیش از این درباره‌ی علت این‌که پادکست‌ها “پادکست” نامیده شدند؛ به تفصیل صحبت کرده‌ایم. پس حالا یک گام فراتر می‌گذاریم و با بررسی این‌که چرا باید به پادکست‌ها گوش داد؛ به سراغ مسائل مهم‌تری در حیطه‌ی اهمیت پادکست‌ها خواهیم رفت.

خب چرا پادکست‌ها؟ 

پادکست، دیگر برنامه‌ای نیست که تنها بتوان در آیفون یا آیپد به آن گوش داد. این روزها هر کسی که به نعمت “یک گوشی هوشمند” مجهز شده باشد؛ می‌تواند از موهبت پادکست‌ها بهره بگیرد. برنامه‌هایی مانند Stitcher، SoundCloud و حتی Speaker، سیستم‌هایی برای گوش دادن سهل و آسان به پادکست‌ها را فراهم نموده‌اند.

اما مسئله این‌جا مشخص می‌شود که بسیاری از ما، هنوز نمی‌دانیم که چرا باید به پادکست‌ها گوش داد! بسیاری از ما تنها این‌کار را می‌کنیم، چون دیگران آن را انجام می‌دهند و نمی‌خواهیم از گذر و موج شدید پادکست در دنیای تکنولوژی دور بمانیم.  پیش از آن‌که به طور تخصصی‌تر به امر اهمیت پادکست‌ها بپردازیم؛

بهتر است این موضوع را یادآوری کنیم که گسترش پادکست‌ها، امروز موجب شده است که بسیاری از افراد، از خانه‌های خود و تنها مجهز بودن به یک گوشی و یا کامپیوتر، اقدام به ساخت پادکست می‌نمایند. این دقیقا همان دلیلی‌ست که پادکست‌ها را تک‌خالِ رسانه‌های جمعی می‌کند.

مزایای پادکست

به قطع وبلاگ نویسی، می‌تواند عقاید شما را با دنیا در میان بگذارد! اما بیایید صادق باشیم. در وهله‌ی اول، بسیاری از ما وبلاگ‌ها را نادیده می‌گیریم یا تنها در صورت نیاز سری به آن می‌زنیم و گاهی حتی پست‌های آن را به طور کامل نمی‌خوانیم. از سویی، بسیاری از افراد یوتیوب را یکی از مراکز آنلاین مارکتینگ دیجیتال می‌دانند.

اما مهم‌ترین مسئله این‌ست که شما در حین دویدن، رانندگی، ورزش و حتی تمیز کردن توالت منزل خود، نمی‌توانید پای یوتیوب بنشینید! اهمیت پادکست‌ها در این‌ست که شما می‌توانید در هر جا و مکانی به آن گوش دهید و از مباحث آن لذت ببرید.

از سویی، ژانرهای گوناگون پادکست، باعث می‌شود که به قطع بتوانید پادکست‌های محبوب خود را از میان اقیانوسی مملو از پادکست‌های مختلف بیابید و از مطالب آن بهره مند گردید. حال که تا به این‌جا پیش آمده‌ایم، کم کم بهتر است با مزایا و اهمیت پادکست‌ها، به طور تخصصی‌تر و جزئی‌تر برخورد کنیم. پس در ادامه نیز همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

چرا تمامی بیزینس‌ ها رو به تبلیغات در پادکست آورده‌اند؟

 

دلایلی تخصصی‌تر از اهمیت پادکست‌ها 

اول از همه، شما می‌توانید یک مقاله را در کمتر از چند ثانیه کنار بزنید. ولی برای پادکست‌ها، این امر نشدنی‌ست. با وجود این‌که بسیاری از پلتفرم‌های پادکست، قابلیت پخش چند برابر سرعت را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ باز هم پادکست‌ها ابزاری شنیداری و صوتی هستند.

شما می‌توانید با چند نگاه، سراسر یک مقاله را سبک سنگین کنید و با پیدا کردن چند کلید واژه، به فحوای کلام دست پیدا کنید. منتهی پادکست، فایلی صوتی و شنیداری‌ست. شما نمی‌دانید در ادامه چه چیزی پیش می‌آید، در چه زمانی از پادکست، فلان کلمه را خواهید شنید و حتی نمی‌دانید چند ثانیه بعد، چه کلماتی بر زبان آورده خواهد شد.

به همین دلیل است که پادکست‌ها، این روزها دارند کم کم جای پست‌های متنی را می‌گیرند. پادکست‌ها تنها در چند دقیقه، حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهند. حتما دقت کرده‌اید که گاهی نمی‌توانید جملات را در حین خواندن به درستی متوجه شوید. پس مجبور می‌شوید یک جمله را چند بار بخوانید، رابطه‌ی میان کلمات را هضم کرده و به معنای پنهان در پشت ظاهر منسجم جملات برسید.

اهمیت پادکست‌ها در این حیث، نشان‌دهنده‌ی این‌ست که شما بهتر می‌توانید جملات را در ذهن خود هضم کنید. جمله با لحن و معنای درست، در مغز شما و میان افکارتان طبقه‌بندی خواهد شد؛ سپس درست مانند روغنی که چرخ دنده‌های مغز را به کار می‌اندازد؛ موجب می‌شود که بهتر بتوانید فکر کنید و مقصود متن را درک نمایید.

تاثیر پیشرفت تلفن های همراه در گسترش پادکست ها

یکی دیگر از دلایل اهمیت پادکست‌ها، به عقیده‌ی جف بولاس، نویسنده‌ی وبلاگ‌های معروفی که سالانه بیش از 4 میلیون خواننده دارند، در پیشرفت و گسترش تلفن‌های همراه خلاصه شده است. چه در حال کار کردن با تلفن همراه، کامپیوتر یا آی‌پاد خود باشید، می‌توانید مستقیم به برنامه‌های پادکست محبوب خود متصل شوید و از برنامه‌های محبوب خود لذت ببرید.

گسترش چشمگیر و همه‌گیر شدن برنامه‌های آنلاینی مانند آیتونز را هم نمی‌توان در رواج گوش دادن بیشتر به پادکست و دانلود آن نادیده گرفت. پیش از این، به وفور درباره‌ی مزایای پادکست‌ها سخن رانده‌ایم. حال می‌خواهیم به سراغ چند پادکست مشهور و خوش‌نام دنیا برویم و موضوع و درون‌مایه‌ی آن را با هم بررسی کنیم. 

چند نمونه از پادکست‌های محبوب و معروف دنیا! 

1- پادکست “The Human Business Way” از کریس بروگان!

بروگان اعتقاد دارد که پلتفرمی مانند پادکست‌ها، به شدت قدرتمند است. به عقیده‌ی او، اهمیت پادکست‌ها در این است که شما همیشه چیزی برای گفتن دارید و با روش‌های جدیدی که خلق می‌کنید؛ می‌توانید موفقیت بی‌نظیری را در این زمینه برای خود ایجاد کنید.

2- برنامه‌ِ پادکست “Podcast Answerman” از کلیف ریونزکرافت

کلیف که با نام همه‌چیزدانِ پادکست‌ها نیز معروف است، سال‌هاست که ساخت پادکست را تبدیل به شغلی ثابت خود کرده است و درآمد خود را از تدریس نحوه‌ی ساخت پادکست و آموزش آن به دست می‌آورد. اگر هر سوالی درباره‌ی پادکست‌ها و روند ساخت آن داشتید، برنامه‌های کلیف را دنبال کنید و به پاسخ خود برسید. او همیشه جوابی برای شما در چنته خواهد داشت!

از سویی، کلیف در رابطه با اهمیت پادکست‌ها، این‌طور اذعان می‌کند که به عقیده‌ی او، حدود 3 درصد از بازاریابان دنیا این روزها به استراتژی پادکست سازی پی برده‌اند. در سال 2013، طبق نظر کلیف، 32 درصد از مردم دل‌شان می‌خواست که نحوه‌ی ساخت پادکست را یاد بگیرند. در حالی‌که 23 درصد از مردم قصد داشتند که فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی پادکست‌ها گسترده ساخته و افزایش دهند.

از سویی، بلاگر معروف امی پورترفیلد درباره‌ی قدرت و اهمیت پادکستها، عقیده دارد که در صورتی‌که قصد آغاز یک پادکست را آن هم به صورت جدی داریم، می‌بایست دقت کنیم که پادکست‌ها به گونه‌ای به ما در رشد و بلوغ بیشتر کمک می‌کنند؛ که محال است روش دیگری برای بلوغ فکری بهتر بتوانیم پیدا کنیم.

با ساخت پادکست‌ها، شما نه تنها مخاطبین خود را گسترده‌تر خواهید کرد؛ بلکه می‌توانید لیست مخاطبین ایمیل خود را چند برابر کرده، صدای خود را به گوش افراد بسیار بیشتری برسانید و در نهایت تاثیر ساخت پادکست را بر روی حساب بانکی خود هم مشاهده نمایید.

3- همراه با توصیه‌های تجاری مفید کریس داکر در ‘New Business

کریس داکر، یک تاجر موفق است که در زمینه‌ی ساخت برنامه‎ها و محصولات مجازی حرف اول را می‌زند؛ و همزمان یکی از بلاگرهای مشهور، پادکسترهای خوش‌نام و نویسندگان معروف دنیاست. او در این برنامه به تاجران کمک می‌کند تا با نگرشی نو، وارد دنیای تجارت جدیدی گردند که پیرامون عقاید بروز در زمینه‌ی پادکست‌ها ایجاد شده است.

به عقیده‌ی او، پادکست کاملا به انسان اهمیت تولید محتوای صوتی و تصویری و در عین حال تاثیر آن بر روی افراد مختلف را به خوبی نشان می‌دهد. داکر می‌گوید که اهمیت پادکستها زمانی مشاهده می‌شود، که نمای قوی‌تر و مقتدرتری از شما را به رخ خواهد کشید.

شما نه تنها می‌بایست پیام خود را با وضوح کامل انتقال دهید، بلکه می‌بایست با مهارت کامل در صداسازی و مهارت‌های ساخت ویدیوی خود کار کنید تا بتوانید به بهترین نحو، بهترین پادکست‌ها را به جامعه‌ی جهانی عرضه دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.