در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره طراحی بنر غذا را با هم بررسی کنیم. بدین منظور ابتدا باید دید بنر چیست و کاربرد آن دقیقا چیست؟ پس از آن به سراغ بنر غذا و نحوه طراحی آن خواهیم رفت. با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم به زبان ساده یک بنر را توصیف کنیم باید گفت بنر، یک تکه پارچه است که معمولا روی آن یک جمله یا نوشته و یا یک شعار است. به عبارتی دیگر بنر که به انگلیسی Banner است پارچهای است که حاوی پیامی برای نمایش است.
امروزه استفاده از انواع بنرها در سطح شهر برای تبلیغات رایج است. بنر حاوی سایزهای مختلفی است و بسته به سفارش مشتری قابل تغییر است. بنر در اماکن مختلف قابل استفاده است. همچنین قابل استفاده به منظور اهداف مختلف است. از جمله این اهداف و یا کاربردها میتوان به همایش، سمینار، کنفرانس، اجلاس و … اشاره کرد. بنر که یک پیام تبلیغاتی است تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. اما هر بنری نمیتواند باعث تاثیر گذاری صد در صدی شود. برای این منظور نیاز به رعایت الگوهای خاصی در طراحی بنر است تا بتواند باعث جذب مخاطب شود. بنرها با اهداف مختلفی تولید و قابل استفاده هستند.
در این مقاله ما قصد صحبت درباره بنر غذا را داریم. طراحی بنر غذا و بنر تبلیغاتی برای رستوران توسط نرم افزارهای مخصوص مانند فتوشاپ امکان پذیر است. بدین منظور رعایت نکات خاصی جهت طراحی بنر غذا و بنر تبلیغاتی برای رستوران واجب است. این نکات عبارت است از:
- هدف از طراحی بنر چیست؟
- مخاطبان بنر شما چه کسی است؟
- نیازهای مخاطب و یا مشتری خود را بشناسید.
- از پیام ساده، روان قابل فهم برای عموم استفاده کنید.
- استفاده از رنگهای درست و جذاب.
- استفاده از تصاویر مرتبط.
- استفاده از کلمههای خوب با قدرت انتقال خوب.
- استفاده از عبارت مخصوص برای جذب مخاطب به منظور دنبال کردن بنر.
- الگوهای حرکت چشم را در نظر داشته باشید.
- وقت مخاطب را هنگام مطالعه بنر را در نظر داشته باشید.
نکات مخصوص هنگام طراحی بنر غذا
در قسمت قبل به رعایت نکات مخصوص هنگام طراحی بنر غذا اشاره شد. در ادامه به شرح این نکات خواهیم پرداخت:
- در قسمت اول باید بدانید هدف از طراحی بنر چیست؟ برای مثال در طراحی بنر تبلیغاتی برای رستوران مشخص است که هدف تبلیغ برای معرفی یک رستوران است. بدین منظور باید از ترکیب المانهای مختلف یعنی یک نوشته، یک تصویر و رنگ استفاده کرد. نوشته باید حاوی یک پیام قابل درک برای همه باشد. این پیام نباید خیلی رسمی باشد بلکه باید به زبان دوستانه باشد.
علاوه بر این، باید در این بنر اهدافی مانند معرفی رستوران در کنار جذب مشتری و افزایش مراجعه به رستوران در کنار هم گنجانده شود.
- به منظور طراحی بنر غذا باید مخاطبان خود را بشناسید. بدین معنا که شناخت فرهنگ، آداب و رسوم و عادات غذایی محلهای که در آن قصد برپایی بنر تبلیغاتی برای رستوران را دارید، از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع اگر بتوانید نیازهای مشتریان خود را به طور واقعی بشناسید و در صدد رفع آنها برآیید، در طراحی یک بنر ده هیچ جلو افتادهاید! برای مثال اگر محلهای دارای رستورانهای لاکچری است و جای خالی فضای سنتی در این میان خالی است، هنگام طراحی بنر غذا برای یک رستوران سنتی، تاکید بیشتری بر سنتی بودن رستوران کند، باعث بیشتر دیده شدن بنر خواهد شد. این مرحله همان مرحله شناسایی نیازهای مخاطب یا مشتری است.
- پس از مشخص شدن موارد بالا که جزء موارد اصلی و مهم هستند، به سراغ استفاده از رنگها، کلمات و عبارات بروید.
طراحی بنر غذا در شاخههای مختلف
طراحی بنر غذا میتواند در شاخههای مختلفی انجام شود که در زیر به مهمترین آنها اشاره کردیم:
- طرح لایه باز بنر رستوران بیرون بر
- طرح بنر رستوران بیرون بر
- طرح لایه باز تراکت تهیه غذا
طرح لایه باز اصطلاحی است که به فایلهای گرافیکی مخصوص تبلیغات داده شده است که امکان هرگونه ویرایش و یا تغییر در المانها یا فاکتورهای موجود در آن قرار داده شده است. این کار را با استفاده از نرم افزار فتوشاپ میتوان انجام داد. طرح لایه باز در طراحی بنر رستوران، تراکت تهیه غذا و … قابل استفاده است. برای این کار هنگامی که در حال طراحی یک بنر هستید در انتها به منظور ذخیره سازی آن از فرمت PSD استفاده کنید.
حداکثر حجم در نظر گرفته شده برای فایل PSD، 2 گیگا بایت است. این طرح باعث انعطاف پذیری زیادی هنگام طراحی انواع بنر شده است. برای مثال برای رستورانها که دائما در حال تغییر منو و قیمتهای خود هستند، این گزینه انتخاب بسیار خوبی است. این یکی از بارزترین مزایای استفاده از طرح لایه باز رستوران و یا طرح لایه باز تراکت تهیه غذا است. در ادامه یکی از انواع طرح لایه باز رستوران را با هم مشاهده خواهیم کرد:
برای مثال در طراحی این طرح لایه باز تراکت تهیه غذا خیلی مختصر و مفید، نام رستوران و نوع غذاهای قابل عرضه به همراه یک شماره تماس قرار داده شده است. این طرح میتوانست با به کار بردن رنگهای دیگر و همچنین بازی بیشتری با کلمات از سادگی مطلق خارج شود. در واقع این بنر به علت ساده بودن و نداشتن توضیحات بیشتر احتمال درگیر کردن و جذب مخاطب بسیار پایینی دارد.
اما اگر در کنار رنگهای تند استفاده از رنگهای خنثی نیز بهره ببرد، نتیجه کار چشمنوازتر خواهد شد. اما در عکس بعدی، امکان اینکه مشتری با رستوران تماس بگیرد و غذا سفارش بدهد، بسیار بالاست؟ اما علت چیست؟ با نگاهی به تصویر زیر مشخص خواهد شد!
این بنر دارای توضیحات بیشتر در مورد انواع غذاهای ارائه شده به همراه قیمت آنها است. همچنین طراحی رنگ آن نیز بیشتر به دل مینشیند. در واقع استفاده از رنگ قرمز در پیش زمینه آبی کمرنگ کار جالبی از آب درآمده است. اما برای تاثیر بیشتر آن بهتر بود کمی از شلوغی فضا کاسته شود.
همه این مثالها نشان دهنده هوش و استراتژی خاص هنگام استفاده از رنگها و کلمات است. کاری که هر گره تبلیغاتی شاید قادر به انجام آن نباشد. مجموعههای مختلفی مشغول فعالیت در این زمینه هستند. از انواع این مراکز میتوان به رایا مارکتینگ، ملت وب و … اشاره کرد. هر کدام از این مجموعهها با استفاده از طراحان و مهندسان گرافیک مشغول به طراحی بنرهای مختلف از جمله بنر غذا هستند.
در انتها نیز به مزایای طرح لایه باز و همچنین معایب آن اشاره خواهیم کرد. از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان ویرایش طرح و المانهای آن
- صرفه جویی در زمان کار
- آماده شدن طرح در اسرع وقت
از معایب آن نیز میتوان موارد زیر را نام برد:
- امکان خلاقیت نسبت به طرحهای پایه و غیر باز کم است
- امکان سفارشی سازی و یا شخصی سازی برای مشتری کم است.