ارزیابی فرایندی است که برای تعیین، اندازهگیری و سنجش ماهیت، توانایی و سایر ویژگیهای یک مسئله خاص به کار میرود. اگر دوست دارید درباره نمونههای یک نوع چک لیست جدید یاد بگیرید، باید چک لیست ارزیابی را به لیست خود اضافه کنید. چک لیست ارزیابی در بسیاری از زمینههایی که به نظم بسیار دقیقی احتیاج دارند، مثل کسب و کار، دانشگاه، پزشکی، کشاورزی و غیره بسیار مفید است.
مشاهده بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا
یکی از کاربردهای مختلف چک لیست، به ویژه چک لیست ارزیابی، استنباط با استفاده از مبنای سیستماتیک، دادههای تجربی و سایر اطلاعات متعدد و متنوع است. بسیاری از افراد برای دریافت راهنمایی در زمینهی شغلی خود به این نوع ارزیابی متوسل میشوند، چون به عنوان یک مرجع عالی و ساده عمل میکند.
اگر از خود میپرسید چگونه میتوانیم چک لیست تهیه کنیم، ما در این مقاله شما را با دوازده نمونه از چک لیستهای ارزیابی آشنا میکنیم که میتوانید در مراحل مختلف زندگی شخصی، اجتماعی، شغلی و تحصیلی خود از آنها استفاده کنید.
(می توانید جهت آشنایی با خدمات تولید محتوا و هزینه تولید محتوا این مقاله را مطالعه نماییn)
شماره یک – چک لیست ارزیابی
اولین نوع چک لیست ارزیابی که به شما معرفی میکنیم، سادهترین این نوع چک لیست است. کافی است یک قلم و کاغذ بردارید و این چک لیست ساده را تنظیم کنید.
شماره دو – چک لیست ارزیابی خطر
گاهی برای پروژهها و کارهایی که انجام میدهید نیاز به ارزیابی میزان خطر و ریسک موجود دارد. چک لیست ارزیابی خطر بهترین روش برای این کار است:
چک لیست ارزیابی خطر
شماره سه – چک لیست ارزیابی پرستار دوران بارداری و زایمان
دوران بارداری و زایمان یکی از مهمترین مراحل زندگی است، از این رو پرستاران نقش بسیار مهمی در این دوران ایفا میکنند. بهتر است پرستاران برای اینکه مطمئن شوند همه مراحل مربوط به این دوران را با موفقیت و با دقت گذراندهاند، از چک لیست ارزیابی پرستاری دوران بارداری و زایمان استفاده کنند.
چک لیست ارزیابی پرستار دوران بارداری و زایمان
نام ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ ــــــــــــــــــــ
شماره چهار- چک لیست ارزیابی آسیبپذیری شبکه
آیا شما در کار شبکه و نتورک هستید؟ آیا هربار برای اطمینان از عدم آسیبپذیری کار خود نیاز به ارزیابی دقیق دارید؟ نمونه چک لیست ارزیابی آسیبپذیری شبکه که ما برای شما آماده کردهایم، برای این کار به شما کمک میکند.
شماره پنج – چک لیست خود ارزیابی
در ادامه نمونهای از چک لیست خود ارزیابی را برایتان میگذاریم که بسیار راحت است. فقط کافی است به نمونهای که برایتان گذاشتهایم و مربوط به سطح آموزشی الف زبان است، دقت کنید و چک لیست مخصوص خودتان را بر اساس آن طراحی کنید. البته توجه داشته باشید که نمونهای که ما برای شما گذاشتهایم، مربوط به خود ارزیابی آموزش زبان است، ولی شما میتوانید با استفاده از آن، هر نوع چک لیست مربوط به ارزیابی خود برای سنجش پیشرفتتان در شغل، درس، عادت رفتاری، ورزشی و غیره استفاده کنید.
چک لیست خود ارزیابی نسخه سوییسی
این چک لیستها بر اساس سطوح مرجع مشترک ارائه شده در چارچوب مشترک اروپا تنظیم شدهاند.
ELP سوییس مدعی است از این چک لیست میتوان به دو صورت استفاده کرد:
الف، برای بررسی مهارت کلی فرد در یک زبان خاص قبل از به روزرسانی گذرنامه و در ابتدا یا انتهای دوره یادگیری زبان.
ب. برای نظارت بر میزان پیشرفت فرد در یادگیری یک یا چند مهارت خاص.
از این چک لیستها میتوان برای برنامهریزی یک دوره آموزشی و شناخت وظایف مربوط به آن دوره آموزشی استفاده کرد.
چک لیست خود ارزیابی
A1
زبان:
از این چک لیست برای ثبت کارهایی که فکر میکنید میتوانید انجام دهید، استفاده کنید (ستون یک: من)
میتوانید از شخص دیگری، مانند معلمتان، بخواهید که آنچه را تصور میکنند شما میتوانید انجام دهید، ارزیابی کنند (ستون دو: معلمم/ دیگری). از ستون سوم برای علامت زدن کارهایی که هنوز نمیتوانید انجام دهید و حس میکنید مهم هستند، استفاده کنید (اهداف). سایر مواردی را که فکر میکنید میتوانید انجام دهید یا برای یادگیری زبان اهمیت دارند، به لیست اضافه کنید.
شماره شش – چک لیست ارزیابی امنیت
چک لیست بعدی لیستی را در اختیار شما میگذارد که برای انجام ارزیابی های امنیتی به آنها احتیاج دارید.
چک لیست ارزیابی امنیتی
چک لیست ارزیابیهای امنیتی انجام شده توسط یکی از مسئولین
- برنامه ارزیابی امنیتی کامل شده است.
- 2 مدرک شناسایی معتبر دولتی (حداقل یکی از آنها باید عکس معتبر داشته باشد)
- مدرک اثبات تابعیت (شناسنامه، گذرنامه، کارت اقامت دائم و غیره)
- مدرک اثبات اقامت (گواهینامه، سند مسکونی معتبر و غیره)
- یا گزارش اثر انگشت یا بررسی سوابق کیفری (بااستفاده از پایگاه داده ملی مرکز اطلاعات پلیس)
- در صورت ارائه اسناد کیفری، باید دو قطعه مدرک عکس دار دولتی ارائه شود.
- گزارش بررسی اعتبار
چک لیست مخصوص مسئولین پذیرش درخواست در برنامه کالاهای کنترل شده برای کارگران موقت، دانشجویان بینالمللی و توریستها
- درخواست کامل شده و امضا شده برای معافیت از ثبت نام – کارگر موقت / دانشجوی بینالمللی
- درخواست تکمیل شده و امضا شده توریست برای ارزیابی امنیتی و معافیت از ثبت نام
- کپی گذرنامه معتبر (فقط صفحه عکس و امضا)؛
- کپی کلیه اسناد هویتی که توسط دولت کانادا یا هر کدام از ایالتها برای کارگر موقت، ویزیتور یا دانشجوی بینالمللی صادر شده است.
- نتایج اصلی بررسی سوابق کیفری در کل کشور توسط مقامات مربوطه در هر کشوری (غیر از کانادا) که در آن کارگر موقت، ویزیتور یا دانشجوی بینالمللی در پنج سال گذشته اقامت داشته است.
- کپی اجازه کار معتبر یا اجازه تحصیل (حسب مورد).
در صورت استفاده از مجوز تحصیل، ارائه سندی از سوی موسسه دانشگاهی که دانشجو در آن مشغول به تحصیل است، نشان میدهد که آنچه شخص برای انجام آن ثبتنام کرده است، با تحصیلات وی هماهنگ است.
شماره هفت – چک لیست اعتبارسنجی
آیا کار شما مربوط به اعتبارسنجی است؟ آیا برای سنجش اعتبار کاری به چک لیست احتیاج دارید؟ این چک لیست به درد شما میخورد:
اطلاعات اعتبارسنجی |
|
عنوان ارزیابی |
تاریخ |
درجه/ عنوان |
نویسنده |
تیم اعتبارسنجی |
دستورالعمل همسو با کیفیت |
6 الی 8 دقیقه |
1 ترازبندی
- به وضوح با شایستگیها و استانداردهای خاص و عادات محتوایی مطابقت دارد.
- کاملاً منطبق با مهارتهای قرن 21 است.
- برای ارزیابی استاندارد با عمق دانش مناسب (DOK) مطابقت دارد. سطح DOK را که در زیر ارزیابی میشود شناسایی و بررسی کنید. به عنوان مثال، یک مقاله اکثراً DOK 3 را ارزیابی میکند، اما ممکن است در برخی از موارد DOK 2 نیز وجود داشته باشد. برای DOK 3 گزینه اکثراً و برای DOK 2، گزینه برخی را تیک بزنید.
DOK 1: یادآوری، حفظ کردن، درک ساده یک کلمه یا عبارت
( اکثراً؛ برخی؛ اصلاً)
DOK2: سطح 1 به بالا را پوشش میدهد؛ پاراگراف بندی، خلاصه، تفسیر، نتیجهگیری، دستهبندی، سازمان دادن، مقایسه کردن و تعریف واقعیت داستان. پاسخ صحیح میتواند مشمول مفاهیم متعددی شود.
( اکثراً؛ برخی؛ اصلاً)
DOK 3: دانشجویان باید با استناد به منابع متنی یا منابع دیگر، از فکر کردن خود دفاع کنند. از آنها خواسته میشود که برای تجزیه و تحلیل فراتر از متن بروند. از این رو به دانش عمیقتری احتیاج دارند. این موارد میتواند نیازمند استدلال انتزاعی، استنباط از لابلای نوشتهها، استفاده از دانشهای قبلی و غیره باشد.
( اکثراً؛ برخی؛ اصلاً)
- ارزیابی هرآنچه مربوط به ارزیابی است و نیز دانستههای دانشجو و آنچه او میتواند در ارتباط بااستانداردها و معیارهای انتخاب شده انجام دهد، را ارزیابی میکند. هرچارچوبی که آماده شود (مثل تقسیم تکلیف به مراحل کوچکتر) آنچه را که ارزیابی میشود، تغییر نمیدهد.
- این ارزیابی که به صورت مناسبی طی سال برنامهریزی میشود، زمان کافی برای تدریس به دانشجویان برای تکمیل موفقیتآمیز درسهای خود میدهد.
- یادداشتهای ارزیابی
- طراحی باکیفیت تکلیف 10 الی 12 دقیقه
2 شفافیت و تمرکز
- به یک مسئله اساسی، ایده بزرگ یا مفهوم یا مهارت اصلی واحد / دوره میپردازد.
- با آموزش مداوم (در یک واحد مطالعه / دوره) مرتبط است.
- دستورالعملها به وضوح نشان میدهند که از دانشجو چه کاری خواسته شده است.
- شامل مواردی است که توسط دانشجو به صورت جداگانه ارزیابی میشود (حتی اگر این یک کار گروهی باشد).
- یادداشتهای شفافیت و تمرکز
3 درگیر شدن دانشجو
- فرصتی را برای مالکیت و تصمیم گیری فراهم میکند، دانشجو را ملزم میکند که به طور فعال درگیر شود.
- روی محتوای قابل توجه تمرکز کرده و به مشکلات و مسائل معتبر دنیای خارج از کلاس میپردازد.
- برای درگیر کردن دانشجویان با محتوا، شامل چندین روش است.
یادداشتهای درگیر شدن دانشجو
4 معیارها و سطوح
- موضوع (ها) یا راهنما(ها)ی امتیازات، امتیازدهی صلاحیت ها و استانداردهای محتوای مشخص شده را ارزیابی میکنند.
- نمونهها یا مدلها انتظارات را مطابق با شایستگیها و استانداردهای مشخص شده نشان میدهند.
یادداشتهای معیارها و سطوح
5 انصاف
- این کار از نظر زبان و طراحی عادلانه و بیطرفانه است.
-
موضوع یا راهنمای امتیازدهی روشن است.
- این مطالب برای دانشجویان گروههای فرهنگی، جنسیتی، زبانی و سایر گروهها قابل فهم است.
- تکالیف کلیشهای نیستند
- همه دانشجویان به منابع (مثل اینترنت، ماشین حساب و غیره) دسترسی دارند.
- شرایط سنجش برای همه یکسان است.
- در شرایط مشخص میتوان این کار را به طور منطقی به پایان رساند.
- با برنامه های IEP/504 امکان اسکان برای دانشجویان فراهم شده است.
- یادداشتهای انصاف
6 رعایت اصول طراحی جهانی
- دستورالعملها بدون الفاظ و اطلاعات بیربط هستند.
- دستورالعملها عاری از کلمات غیرمعمولی هستند که ممکن است دانشجویان درک نکنند.
- قالب / طرح، تمرکز وظایف و محصولات مورد انتظار را نشان میدهد.
- قالب به وضوح نشان میدهد که سوالات و درخواستهای واقعی چیست.
- سوالات با نشانههای گرافیکی (گلوله ها، اعداد و…) مشخص شدهاند.
- قالب سازگار است.
- (یادداشتهای رعایت اصول طراحی جهانی
- تحلیل دادههای کیفی 8 الی 10 دقیقه)
(این بخش فقط در صورت ارائه کار دانشجویی انجام میشود).
7 تجزیه و تحلیل کار دانشجویی
- نمونه کار دانشجویی مهارت / تسلط (با شواهدی از عملکرد سطح 3 یا 4 DoK) در شایستگیها و استانداردهای ارزیابی شده برای سطح و رشته را نشان میدهد.
- اگر ارزیابی یک ارزیابی رایج است یا برای تصمیمات مهم مورد استفاده قرار میگیرد، با استفاده از راهنمای امتیازدهی و اطلاعات ارائه شده، میتوان کار دانشجوان را به طور قابل اعتمادی توسط تمام امتیازدهندگان نمرهگذاری کرد.
- یادداشتهای تجزیه و تحلیل کار دانشجویی
- پیشنهادات تیم اعتبارسنجی 8 الی 10 دقیقه
- تعلیق تایید اعتبار: لطفا نظرات را مرور کرده و اصلاح کنید.
- اعتبارسنجی کامل شد: لطفا نسخه نهایی ویرایش شده را برای مدیر تیم ارسال کنید.
- نظرات کلی
اصول چک لیست ارزیابی
چک لیست ارزیابی چیست؟
چک لیست مورد استفاده برای ارزیابی ابزاری است که در ارزیابی و اندازهگیری با استفاده از معیارهای خاصی استفاده میشود و به فرد امکان میدهد اطلاعات را جمعآوری کند تا در مورد موضوع مورد ارزیابی قضاوت کند. در انجام این نوع فعالیتها، بهتر است از الگوی چک لیست در ورد استفاده کنید، زیرا امکان ویرایش سریع و آسان عناوین خاص و معیارها را فراهم میکند.
با توجه به کیفیت دادههای فردی، ارزیابی به شدت به نوع توصیفکنندهها بستگی دارد. فرمولها و کاربردهای چک لیست در ادامه فهرستبندی شدهاند:
• ابزاری مفید برای خود ارزیابی،
• استفاده به عنوان نمونه معیار برای دانشجویان و اساتید دانشگاهی،
• به وجود آوردن یک ابزار مفید (قالب چک لیست) در ثبت سیستماتیک مخصوصا برای مشاهده و تغییر فرآیندها،
• تعیین نیازها و مشکلات از طریق ثبت در چک لیست.
شماره هشت – چک لیست مشاهدات ارزیابی شناختی
مشاوران برای بررسی دقیق مشاهدههای خود به چک لیست مشاهدات ارزیابی شناختی احتیاج دارند، ما نمونهای از محتوای چک لیست مربوط به علم شناخت را برای شما آماده کردهایم:
چک لیست مشاهدات ارزیابی شناختی
رفتارهایی که باید هنگام نوشتن گزارش و مراجعه به آنها توجه شود
شماره نه – چک لیست ارزیابی
در ادامه نمونهای دیگر از متن چک لیست ارزیابی برای شما آماده کردهایم که در آن به ارزیابی استاندارد بودن آزمون پرداخته شده است:
چک لیست ارزیابی |
|||
همسویی با استانداردها |
بله |
گاهی |
خیر |
1. تمام موارد ارزیابی با استاندارد (های) مورد نظر در SLO مطابقت دارند. |
|
|
|
2. تمام موارد ارزیابی با هدف استاندارد (ها) مطابقت دارند. |
|
|
|
3. کلیه موارد ارزیابی شامل مهارتها و دانش اساسی است. |
|
|
|
کیفیت آیتم: سوالات چند گزینه ای |
بله |
گاهی |
خیر |
1. همه موارد روشن، مختصر و بدون ابهام هستند. |
|
|
|
2. همه موارد شامل یک اصل هستند که به صورت سوال مستقیم مطرح میشود |
|
|
|
3. در همه موارد کل سوال در اصل آیتم بیان شده است. |
|
|
|
4. استفاده از محرک برای سوالی که به آن مربوط است ضروری است |
|
|
|
5. در پاسخها از عبارات منفی «نفی» و «هرگز» استفاده نشده است. |
|
|
|
6. در پاسخ های آیتم از تکرار کلمات یا عبارات اجتناب شده است |
|
|
|
7. همه عوامل حواسپرتی براساس اشتباهات رایج دانشجویان یا باورهای غلط هستند. |
|
|
|
8. تمام پاسخ های آیتم از نظر طول نوشتار تقریباً یکسان هستند. |
|
|
|
9. هیچکدام از پاسخ های آیتم «همه موارد» یا «هیچکدام» نیست. |
|
|
|
کیفیت آیتم: پاسخ کوتاه و پاسخ مشروح |
بله |
گاهی |
خیر |
1. همه موارد روشن، مختصر و بدون ابهام هستند. |
|
|
|
2. همه موارد شامل یک اصل هستند که به صورت سوال مستقیم مطرح میشود |
|
|
|
3. در همه موارد کل سوال در اصل آیتم بیان شده است. |
|
|
|
4. استفاده از محرک برای سوالی که به آن مربوط است ضروری است |
|
|
|
5. موارد از ارائه سرنخ پرهیز می کنند و پاسخ ها بدون تسلط بر مواد آزمایشی مفهوم نخواهند بود |
|
|
|
6. آیتم ها اجازه پاسخ ذهنی را نمی دهند |
|
|
|
مولفه ها و قالب ارزیابی |
بله |
گاهی |
خیر |
1. همه موارد از قالب کامل استفاده می کنند. |
|
|
|
2. تمام قسمتهای یک سوال آزمون در یک صفحه قرار دارد. |
|
|
|
3. تعداد سوالات یک صفحه مناسب است و صفحه شلوغ نیست |
|
|
|
4. هشتاد درصد موارد چندگزینه ای هستند، 15 درصد پاسخ کوتاه و 5 درصد پاسخ مشروح دارند، آیتم ها حدود 42 تا 46 مورد هستند |
|
|
|
5. در صورت لزوم از نمودار و جدول استفاده میشود. |
|
|
|
6. دستورالعملها روشن و صریح است. |
|
|
|
7. دستورالعملها نحوه بیان پاسخ را نشان می دهند. |
|
|
|
دوره |
بله |
گاهی |
خیر |
1. همه موارد مطابق با طیف کاملی از تفکر شناختی هستند که در Bloom’s Taxonomy یا Webb’s Depth of Knowledge بیان شده است. |
|
|
|
2. موارد مربوط به دانش و مهارتهای پیش نیاز سالهای گذشته و موارد مربوط به سطح / محتوای مناسب است که دانش آموزان با بالاترین عملکرد را به چالش می کشد. |
|
|
|
عناوین، راهنماهای امتیازدهی و کلیدها |
بله |
گاهی |
خیر |
1. ارزیابی شامل عناوین، راهنماهای امتیازدهی و / یا کلیدها است. |
|
|
|
2. عناوین، راهنماهای امتیازدهی و کلیدها واضح و روشن هستند |
|
|
|
شماره ده – چک لیست ارزیابی نیازها
اگر قصد دارید به عرصهای ورود کنید که از قبل باید نیازهای مربوط به آن را ارزیابی کنید، چک لیست بعدی برای شما آماده شده است:
چک لیست ارزیابی نیازها
حمایت مالی عنصری حیاتی است که بر آمادگی واحد و خانواده تاثیر می گذارد.
چک لیست ارزیابی نیازها به شما کمک میکند تا وظایف خود به عنوان حامی مالی را با موفقیت انجام دهید. لطفا هنگام تماس گرفتن با اعضای تازهوارد گروه، برای جمعآوری اطلاعاتی که لازم دارید تا بتوانید در یک اقدام موفق به خانواده کمک کنید، از این چک لیست به عنوان راهنما استفاده کنید.
سوالاتی که باید پرسیده شوند
- وضعیت خانوادگی: مجرد، تک والد، متاهل، متاهل با فرزندان، سایر اعضای خانواده، هرگونه شرایط یا نیاز خاص
- تعداد و سن فرزندان: علایق خاص کودکان، علاقه به حمایت مالی از جوانان
- حیوانات خانگی خانواده: تعداد، تمهیدات مربوط به سفر، نیازهای مربوط به پانسیون، الزامات قرنطینه وقتی از خانه دور هستند.
- اطلاعات سفر: اتومبیل، هواپیما، تاریخ مشخص ورود، تمهیدات مربوط به حمل و نقل/ استقبال/ دیدارها، نیازهای مربوط به گذرنامه/ ویزا و حمل و نقل اتومبیل
- اطلاعات تماس: تلفن(ها)، ایمیل، آدرس پستی، اطلاعات تماس جایگزین/ اضطراری.
- آیا به اطلاعاتی در موارد زیر احتیاج دارید:
- هزینه زندگی
- ساخت و ساز مسکن
- محله
- اجاره آپارتمان / خانه
- پیش دبستان
- مدرسه ابتدایی
- مدرسه راهنمایی
- مدرسه متوسطه
- تحصیل در خانه
- مدرسه خصوصی
- مراقبت از کودک (وسایل/ مراقبت روزانه در خانه/ سایر گزینهها)
- اشتغال موقت / روزمزد (همسر / استثنائات سایر اعضای خانواده)
- برنامه اعضای خانواده
- صندوق پستی موقت
- آب و هوا
- اطلاعات مربوط به محله (جاذبهها)
- سایر موارد
شماره یازده- چک لیست ارزیابی تکوینی
در ادامه با نوعی دیگر از انواع چک لیست ارزیابی آشنا میشوید که مخصوصا به درد معلمان و اساتید دانشگاه میخورد تا بتوانند هرچه بیشتر دانش شاگردان خود را ارزیابی کنند:
شماره دوازده – چک لیست ارزیابی عملکردی
آخرین نمونه چک لیست ارزیابی که به شما معرفی میکنیم، یکی از بهترین انواع این نوع چک لیستهاست. از طریق این چک لیست اساتید و کارکنان میتوانند به بررسی و ارزیابی عملکرد و رفتار شخص موردنظر پرداخته، مشکلات رفتاری وی را شناخته و به او کمک کنند:
چک لیست ارزیابی عملکردی ویژه اساتید و کارکنان (بخش الف)
مرحله 1 دانشآموز/ کلاس ـــــــــــــــــــــ تاریخ ــــــــــــــــ
مصاحبه کننده: ـــــــــــــــــــــــ پاسخ دهنده(ها): ــــــــــــــــــ
مرحله 2 پروفایل دانش آموز: لطفاً حداقل سه نقطه قوت یا مشارکت دانش آموز در مدرسه را بیان کنید: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحله 3 مشکل رفتاری: رفتارهای مسئلهدار را علامت بزنید.
ــــــ تنبلی ــــــ دعوا/ خشونت فیزیکی ــــــ تخریب ــــــ دزدی ــــــ بیتوجهی ــــــ بددهنی ــــــ نافرمانی ــــــ خرابکاری ــــــ عقب کشیدن ــــــ آزار و اذیت لفظی ــــــ انجام ندادن تکالیف ــــــ بی ادبی زبانی ــــــ آسیب به خود ــــــ سایر موارد مشکل رفتاری را شرح بدهید: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ |
مرحله 4 شناسایی روتین: رفتارهای مشکلساز در کجا، چه زمانی و با چه کسی بیشترین احتمال را دارد.
برنامه (زمان) |
فعالیت |
احتمال بروز رفتار مشکلساز |
رفتار مشکلساز خاص |
|||||
|
|
کم زیاد |
|
|||||
قبل از مدرسه |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
ریاضی |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
نقل و انتقال |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
زبان |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
زنگ تفریح |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
خواندن |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
ناهار |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
علوم |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
نقل و انتقال |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
مطالعات گروهی |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
هنر |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
مرحله 5 روتین 1-3 را برای ارزیابی بیشتر انتخاب کنید: روتین ها را بر اساس (الف) شباهت فعالیتها (شرایط) با رتبهبندی 4، 5 یا 6 و (ب) را بر اساس شباهت مشکلات رفتاری انتخاب کنید. قسمت ب را برای هر کدام از روتین های مشخص شده، تکمیل کنید.
چک لیست ارزیابی عملکردی ویژه اساتید و کارکنان (بخش ب)
مرحله 1 دانشآموز/ کلاس ـــــــــــــــــــــ تاریخ ــــــــــــــــ
مصاحبه کننده: ـــــــــــــــــــــــ پاسخ دهنده(ها): ــــــــــــــــــ
مرحله 2 روتین/فعالیتها/زمینه: کدام روتین (فقط یک مورد) از بخش الف ارزیابی شده است؟
روتین/ فعالیتها/ زمینه |
مشکل رفتاری |
ناسازگاری با دوستان |
لقب دادن، اذیت کردن، مسخره کردن |
مرحله 3 جزییات بیشتری درمورد مشکلات رفتاری ارائه کنید:
مشکلات رفتاری چگونه به نظر می رسند؟
مشکلات رفتاری چگونه به نظر می رسند؟ چندبار یک بار این مشکلات رفتاری بروز پیدا می کنند؟ وقتی این مشکل رفتاری رخ می دهد، چقدر طول می کشد؟ شدت/ سطح خطر مشکل رفتاری چقدر است؟
|
مرحله 4 چه حوادثی رخ میدهند که بتوان پیشبینی کرد مشکل رفتاری بروز پیدا خواهد کرد؟
مسائل مرتبط (تنظیم رویدادها) ویژگیهای محیطی
مسائل مرتبط (تنظیم رویدادها) |
ویژگیهای محیطی |
|
ـــــ بیماری سایر موارد ــــــــــــ ـــــ مصرف مواد ـــــ مسائل منفی اجتماعی ـــــ درگیری در خانه ـــــ عدم قبول در مدرسه |
ــــ توبیخ/ اصلاح ــــ نیازهای فیزیکی ــــ انزوای اجتماعی ــــ با همسالان ــــ سایر موارد |
ــــ فعالیتهای ساختاری ــــ وقت تلف شده ــــ بیحوصلگی برای انجام تکالیف ــــ فعالیت بیش از حد طولانی ــــ تکالیف بیش از حد سخت |
مرحله 5 وقتی که مشکل رفتاری باقی میماند، احتمال به دست آوردن کدام نتیجه بیشتر است؟
چیزهایی که به دست می آیند |
چیزهایی که از آنها اجتناب یا فرار میکند |
ــــ توجه بزرگترها سایر موارد ــــــــــــ ــــ توجه همسالان ـــــ فعالیت ترجیحی ـــــ پول/شی |
ــــــ کارهای سخت سایر موارد ــــــــــــ ـــــ توبیخ ـــــ واکنش منفی همسالان ـــــ تلاش فیزیکی ـــــ توجه بزرگترها |
مرحله 6 خلاصه رفتار
تنظیم حوادث و پیشبینیها |
مشکلات رفتاری |
نتایج به دست آمده |
درگیری در خانه + وقت تلف شده |
لقب دادن اذیت کردن مسخره کردن |
توجه همسن و سالان |
مرحله 7 چقدر مطمئن هستید که خلاصه رفتار دقیق است
نه چندان مطمئن بسیار مطمئن |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
مرحله 8 تلاشهای اخیر برای کنترل مشکل رفتاری چه بوده است؟
استراتژیها برای جلوگیری از مشکل رفتاری |
استراتژیهای برای واکنش به مشکل رفتاری |
ـــــ تغییر برنامه سایر موارد ــــــــ ـــــ تغیر صندلی هیچ کدام ــــــــ ـــــ تغییر برنامه درسی |
ـــــ توبیخ سایر موارد ــــــــ ـــــ معرفی به دفتر هیچ کدام ــــــــ ـــــ زندانی کردن |
ارزیابی مقیاس رتبهبندی چیست؟
ارزیابی مقیاس رتبهبندی شاخص بسامد مهارتها، رفتارها و استراتژیهای یک فرد است. این امر به دلایل زیر بسیار اهمیت دارد:
• ارائه طیف گستردهای از سطح عملکرد؛
• ایجاد مجموعهای از پاسخها برای توصیف کیفیت و بسامد یک فرد، به ویژه در مورد کارمندان؛ بنابراین قالب چک لیست کارمندان برای انجام این کار بسیار مورد نیاز است.
• و ثبت مشاهدات و استنباطها در خود ارزیابی.
نحوه نوشتن چک لیست ارزیابی
یک چک لیست ارزیابی، به عنوان بخشی جداییناپذیر از فرآیند تعیین دستیابی به اهداف در نظر گرفته میشود. به همین دلیل ایجاد و نوشتن چک لیست ارزیابی باید به دقت بسیار زیادی احتیاج دارد، زیرا تأثیر زیادی در تصمیمگیری در میزان نمرات، نیازهای آموزشی، جایگزینی و سایر جنبههای پیشرفت خواهد داشت (بنابراین قالبهای چک لیست دانشجویی به صورت دقیق و جداگانه مورد نیاز هستند). در زیر فهرستی از دستورالعملها و نکات مربوط به نحوه نوشتن چک لیست ارزیابی وجود دارد:
• قبل از هر کار دیگری، نسبت به استفاده از یک قالب چک لیست ارزیابی ساده و آسان، شبیه به قالبهای چک لیستی که ارائه کردیم، تصمیم بگیرید.
• از چک لیستها، مقیاسهای رتبهبندی یا اصطلاحات / معیارهایی استفاده کنید که کاملاً با استانداردها و نتایج مرتبط هستند.
• یادتان باشد که توصیفکنندگان باید بتوانند مشاهدات خود را به صورت آسان و واضح توصیف کنند.
• چک لیست خود را کاملا شبیه به یک پرسشنامه تصور کنید که معیار مشخصی دارد و جوابهایش با بله و خیر مشخص شده است.
• فضای خالی مناسب برای ثبت و یادداشت نقل قولها، سخنان و نظرات در نظر بگیرید.
• هنگام استفاده از قالبهای چک لیست، از قالبهایی استفاده کنید که برای افرادی که مورد ارزیابی قرار میگیرند، شناخته شده و آشنا باشند.
• این امر اختیاری است، ولی بهتر است برای افرادی که قرار است مورد ارزیابی قرار بگیرند، یک چک لیست ارزیابی جایگزین تهیه کنید تا آنها هم به روش خودشان از چک لیست استفاده کنند و به این ترتیب راهنما داشته باشند.
لازم به ذکر است شما می توانید جهت مطالعه این محتوا در منبع اصلی به لینک زیر مراجعه نمایید.
کلیک کنید
از این نمونهها چه استفادههایی میتوانید بکنید؟
چک لیستهایی که با هم نمونههای آنها را دیدیم، میتوانند در زندگی فردی، اجتماعی و شغلی هر فرد و یا شرکتی مورد استفاده قرار بگیرند. در صورت لزوم و علاقه میتوانید آنها را دانلود کرده یا از آنها الگوبرداری کنید. البته که چک لیستها میتوانند تنوع موضوعی و ظاهری بیشتری داشته باشند، شما میتوانید چک لیستهای ارزیابی را خودتان درست کنید و از آنها برای ارزیابی عملکرد خود، همکاران، شاگردان و اطرافیانتان استفاده کنید، میتوانید رفتارها، عادات و برنامههایتان را از طریق این چک لیستها بشناسید و در مورد آنها برنامهریزی کنید، میتوانید قدرت یادگیری خود اطرافیانتان را سنجیده و به این ترتیب دقیقتر به سمت اهداف خود پیش بروید.
در ادامه نیز می توانید با مطالعه مقاله استراتژی تولید محتوا
اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید
اگر در این مورد سوالی دارید و یا ترجیح میدهید طراحی و تهیه چک لیستهای موردنیازتان به صورت حرفهای انجام بگیرد، میتوانید از رایا مارکتینگ کمک بگیرید. فقط کافیست برای تهیه چک لیست، در سایت ثبت سفارش تولید محتوای متنی داده و در قسمت توضیحات خواستهها و نیازهای خود را مطرح کنید. رایا مارکتینگ توانایی تولید هرگونه محتوای متنی را دارد.