مقالات آموزشی

ترفند نوشتن مقاله های عالی بدون استعداد نوشتن

مفید بود؟

هرکدام از وبلاگ‌های مرا که بخوانید، متوجه خواهید شد که من درباره نوشتن زیاد می‌نویسم. چرا؟ دلیل شخصی‌ام آن است که از نوشتن درباره نوشتن لذت می‌برم. اما دلیل دیگر این است که وقتی پای نوشتن بدون استعداد نوشتن به میان می‌آید، من با شما همراه می‌شوم. حقیقت این است که من هم قبلا وقت نوشتن مدام در حال خرابکاری بودم. این است که حالا آنان را که می‌خواهند خوب بنویسند و به خاطرش می‌جنگند را درک می‌کنم. دلیل اصلی که می‌خواهم به کسانی که بد می‌نویسند، کمک کنم این است که آنها را درک می‌کنم.

نوشتن اصلا کار راحتی نیست، چه برسد به نوشتن مقاله‌های درست و حسابی که روز به روز سخت‌تر هم می‌شود. واقعیت این است که من درباره نحوه نوشتن مقاله خوب ‌می‌نویسم، چون می‌خواهم از نویسندگان حمایت کنم و نوشتن کانون اصلی بازاریابی محتواست.

در واقع بازاریابی محتوا

مربوط به هر چیزی است که در آن باید محتوایی تولید شود؛ مقاله‌ها، وبلاگ‌ها و غیره. گفته می‌شود بازاریابی محتوا بیشتر مربوط به وبلاگ، کاغذ و کتاب‌های الکترونیکی است، ولی واقعیت این است که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافی، فیلم و ویدئو می‌توان سراغی از بازاریابی محتوا گرفت. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین حوزه بازاریابی محتوا، پست‌های طولانی وبلاگ‌ها هستن.

نتایج آماری در مورد پست وبلاگ

هر ساله موسسه بازاریابی محتوا برای آگاهی از وضعیت صنعت بازاریابی محتوا، نظرسنجی‌هایی انجام می‌دهد. این موسسه در نظرسنجی سال 2017 خود از شرکت کنندگان این سوال را پرسید: کدام یک از روش‌های بازاریابی محتوا در سال 2017 بیشتر از همه بر موفقیت سازمان شما اثر گذاشته است.

این سوال را می‌توان به این شکل هم تعبیر کرد: مهم‌ترین تاکتیک بازاریابی محتوا در سال 2017 چیست؟

جواب اکثریت قریب به اتفاق این بود: وبلاگ‌ها.

 

حالا متوجه شدید چرا من این همه وقت و منبع برای یاد دادن نوشتن به مردم صرف می‌کنم؟

در واقع من این مقاله را برای کمک به شما برای بهتر کردن نوشتارتان نوشته‌ام. این مقاله بر روی نحوه نوشتن مقاله طولانی برای وبلاگ متمرکز شده است و من می‌خواهم همان فرایندی را به شما نشان بدهم که خودم برای بهتر کردن نوشتنم استفاده کردم. مهم نیست چقدر وبلاگ نویس افتضاحی هستید، یا چقدر نویسنده بدی هستید و یا حتی چقدر دانشتان در زمینه وبلاگ نویسی محدود است و یا از جمله کسانی هستید که مدام در حال پرسیدن این سوال از خودتان هستید که چگونه نویسنده افتضاحی نباشیم، این مقاله برای شما نوشته شده است. اگر تفاوت مقاله با پست وبلاگی را نمی دانید پیشنهاد می کنیم مقاله، تفاوت مقاله و پست وبلاگی را مطالعه کنید.

آیا در نوشتن افتضاح هستید؟

من هیچوقت به هیچکس نمی‌گویم افتضاح می‌نویسد، ولی وقتی نوبت نوشتن می‌شود، مدام در حال شنیدن این هستم که: می‌دانم وبلاگ نویسی خوب است و فوایدی هم دارد، ولی من نویسنده افتضاحی هستم.

من شما را کاملا درک می‌کنم. اولین بار شروع به نوشتن در وبلاگ خودم Quick Sprout کردم، به معنای واقعی کلمه افتضاح بودم. این یکی از پست‌های من است که ده سال از نوشتنش می‌گذرد. همه ما بدون دانستن روش نوشتن، در نوشتن افتضاح هستیم. مقاله بیش از100 نوع ایده تولید محتوا به شما برای نوشتن بهتر به شما کمک خواهد و ایده‌های بیشتری به ذهن شما خطور خواهد کرد.

 

وبلاگ نویسان به سه دسته اصلی تقسیم می شوند

1. دسته اول که موقعی که می‌نویسند، مدام خودشان را سرزنش می‌کنند و فکر می‌کنند افتضاح هستند. اما واقعیت این است که خیلی هم بد نیستند.

2. دسته دوم برعکس هستند. آنها فکر می‌کنند در نوشتن فوق‌العاده هستند، ولی در واقع افراد زیادی با آنها موافق نیستند.

3. دسته سوم حد وسط این دو قرار دارند. این دسته می‌دانند در نوشتن بدترین نیستند، اما این را هم می‌دانند که بهترین هم نیستند. این گروه جای پیشرفت دارند.

در واقع هر سه گروه جای پیشرفت دارند، ولی چگونه؟

رایج‌ترین راه حل، برون سپاری کل معامله است. یکی از نظرسنجی‌های بازاریابی محتوای CMI نشان داد که 68٪ B2B ها تصمیم گرفته‌اند تولید محتوای خود را خارج از کشور توسعه دهند.

 

برون سپاری توسعه و تولید محتوا هیچ اشکالی ندارد! اما اگر شما یک استارت آپ بدون بودجه بازاریابی محتوا باشید، یا یک شخص باشید که امکان استخدام نویسنده را نداشته باشد، یا خودتان باید این کار را انجام دهید، چه می‌کنید؟

احتمالا تنها راه و بهترین راه بهتر کردن سطح نوشتار خودتان است. مهم نیست در چه سطحی برای نوشتن مقاله هستید، مهم این است که می‌توانید و باید بتوانید که پیشرفت کنید. این همان کاری است که باید انجام دهید.

کشف کنید که چه چیزی برای خوانندگانتان شگفت‌انگیز است

بگذارید بحث خود را رک و راحت پیش ببرم. درست است که شما می‌خواهید تولید محتوای خوب داشته باشید، ولی کسانی که نظرشان واقعا مهم است، خوانندگانتان هستند. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند، یک محتوای شگفت‌انگیز چیست.

ما دوست داریم بیش از حد درباره نوشتن یک محتوای شگفت‌انگیز فکر کنیم. من در این بار مقصر هستم. در حقیقت آن قدر بر روی کیفیت محتوا، بهینه‌سازی، سهولت خواندن، طولانی بودن محتوا و سایر عوامل وسواس دارم که خیلی راحت از یکی از مهم‌ترین چیزها غافل شوم: خود خوانندگان!

یک چیز را به خاطر داشته باشید و آن هم اینکه اگر محتوای شما برای موتور جستجو بهینه‌سازی نشده باشد، اصلا خوانندگان آن را پیدا نمی‌کنند که بخوانند! اما اگر می‌خواهید خوانندگان آن را بخوانند، خیلی سریع نگاهی به مسائل مربوط به سئو و بهینه‌سازی کلی مطالب بیندازید و مطمئن شوید که حتما آنچه می‌نویسید، در موتورهای جستجو نشان داده خواهد شد.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

برای اینکه بتوانید مطمئن شوید که محتوایتان حتما به اندازه کافی بازدید می‌شود و به اصطلاح بازاریابی محتوای مناسبی دارید، من یک روند سه مرحله‌ای را به شما یاد می‌دهم:

1. از الکسا استفاده کنید تا اعداد و آمارهای اساسی خود را بیابید.

2. از تجزیه و تحلیل گوگل استفاده کنید تا بتوانید پربازدیدترین محتوای خود را ببینید

3. از Buzzsumo برای یافتن صفحات برتر به اشتراک گذاشته شده خود استفاده کنید.

اول از همه الکسا

اگر از قبل وبلاگی دارید، می توانید به طریق زیر اطلاعات آماری خود را از طریق الکسا چک کنید.

1. برای استفاده از نسخه رایگان به آدرس Alexa.com/siteinfo بروید.

 

2. آدرس وبلاگ خود را تایپ کنید.

 

 

3. بر روی گزینه «پیدا کردن» کلیک کنید.

 

4. صفحه را به سمت پایین رفته و گزینه «کشور» را پیدا کنید.

 

اگر اشتراکی که برای آن پول داده باشید، ندارید، نمی‌توانید معیارهای مربوط به بازدیدکنندگان را مشاهده کنید، ولی می‌توانید ببینید که بازدیدکنندگانتان اهل کجا هستند.

 

باید ببینید بیشتر خوانندگانتان از کدام کشور به سراغ نوشته‌های شما می‌آیند. این قسمت بسیار در فهمیدن آنچه برای خوانندگان شما مهم است، اهمیت دارد.

5. معیارهای تعامل را تحلیل کنید.

 

چرا خوانندگانتان به سراغ سایت شما آمده‌اند؟

معیارهای تعامل برای شما داستان‌های زیادی دارند که تعریف کنند.

نرخ سرک کشیدن: خیلی از خوانندگان وبلاگ من فقط سرک می‌کشند. یعنی چیزی نمی‌خوانند، فقط پاسخ مورد نظر خود را پیدا کرده و بلافاصله می‌روند.

بازدید روزانه از صفحه: یک کاربر عادی قرار است روزانه 1.6 بار به صفحه من مراجعه کند. یعنی اینکه تا حد متوسط به محتوای من علاقمند است به نحوی که روزی یکی دو بار صفحه‌ام را چک می‌کند.

زمان روزانه در سایت: بیشتر کاربران چند دقیقهای در سایت وقت می‌گذرانند. از آنجا که خواندن هر مقاله وبلاگ به طور متوسط 9 دقیقه و 26 ثانیه طول می‌کشد و 69٪ از خوانندگان من فقط سرک می‌کشند، خیلی هم این میانگین، میانگین بدی نیست.

6. کلیدواژه های برتر خود را در نظر بگیرید.

چه کلمات کلیدی مردم را به سمت وب سایت شما سوق می‌دهند؟ در مورد من، الکسا افراد زیادی را نشان می‌دهد که به دنبال عبارت «برنامه‌ریز کلمات کلیدی» آمده‌اند.

 

این عدد تعداد علاقمندان را به شما نشان می‌دهد. مثلا اگر میزان بازدید به خاطر مباحث برنامه‌ریز کلمات کلیدی بیشتر شده است، شاید دلتان بخواهد بیشتر در این باره بنویسید. تمرکز خود را بر روی درک خوانندگان خود بر اساس داده‌هایتان بگذارید.

7. نگاهی به رقبای خود بیندازید.

مهم است که ببینید رقبای شما چه کسانی هستند و چه کاری انجام می دهند.

 

 

در این مورد من خودم را با خودم، Backlinko، Kissmetrics، Moz و Search Engine Journal در حال رقابت می‌دانم. این کار برای بازاریابی محتوا مهم است چون این سایت‌ها محتوایی شبیه محتوای من تولید می‌کنند، اما در عین حال ممکن است کارهای متفاوتی هم انجام بدهند که نتایج متفاوتی داشته باشد. برای یک بازاریابی محتوای خوب من باید به کارهایی که آنها انجام می‌دهند هم توجه کنم تا اگر فرصتی برای پیشرفت به دست آمد، آن را از دست ندهم.

8- داده‌های آماری خود را در نظر بگیرید.

آخرین بخش الکسا که باید نگاهی به آن بیندازید، بخش داده‌های آماری مخاطبان است. این کار کمک می‌کند متوجه شوید که بیشتر مخاطبان شما زنان هستند یا مردان، تحصیل کرده هستند یا خیر، و آیا از محل کار به سراغ سایت شما می‌آیند یا از خانه.

 

البته می توانید تمام این اطلاعات را از منابع دیگری به دست آورید. من برای انجام بسیاری از این داده‌ها از KISSMetrics و Google Analytics استفاده می‌کنم. اما الکسا یک تصویر فوری و راحت از مخاطبین به شما ارائه می‌کنند. در واقع با بررسی الکسا می‌توانید همه آن چیزهایی که خوانندگان فکر می‌کنند برای تولید محتوا جالب است، را فهمیده و درک کنید. اما این فقط شروع کردن است/

برای به دست آوردن اطلاعات پیشرفته‌تر، باید به سراغ Google Analytics برویم.

1. وارد سایت Google Analytics شوید.

2. به بخش 1) رفتار بروید، گزینه 2) محتوای سایت را انتخاب کنید، و بر روی 3) همه صفحات کلیک کنید.

 

3. به ده صفحه پربازدید خود نگاه کنید.

این داده‌ها ساده، اما مهم هستند. آنچه در این صفحه مشاهده می کنید صفحاتی در سایت شما هستند که بیشترین بازدید صفحه را دارند. در مورد سایت من، بیشتر بازدیدکنندگان از صفحه اصلی بازدید می‌کنند. طبیعی است که صفحه اصلی دو برابر تا پنج برابر بیشتر از صفحات بعدی بازدیدکننده داشته باشد.

 

برای یک بازاریابی محتوای خوب نکته مهمی که باید در میان این اعداد به جستجوی آن بپردازیم، این است که کدام مقالات در سایت بازدیدکننده بیشتری دارند؟ اگر در این لیست ده صفحه برتر، مقالاتی هم باشند، معنایش این است که:

o آن مقاله خاص دارای سئو و / یا به اشتراک‌گذاری اجتماعی خوبی است.

o آن مقاله خاص برای خوانندگان شما جذاب است.

می‌بینیم که داریم در کار بازاریابی محتوای خود پیشرفت کرده و لحظه به لحظه به آنچه خوانندگانمان بیشتر دوست دارند، نزدیک‌تر می‌شویم. قرار نیست وسواس زیادی در این کار داشته باشید، ولی نگاه کردن به معیارهای استاندارد، می‌تواند کمک خوبی به شما باشد. در این قسمت به تعدادی از سوالات کلی اشاره می‌کنم که می‌توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل این اعداد استفاده کنید:

o بازدید از صفحه: چند بار از صفحه بازدید شده است؟ (این عدد چندان عدد به درد بخوری نیست، چون فقط کمیت را در نظر گرفته و به شما نمی‌گوید این بازدیدکنندگان از کدام کشورها وارد سایت شما شده‌اند).

o بازدیدهای منحصر به فرد از صفحه: این عدد می‌تواند شما را به تعداد افراد افراد متفاوتی که از صفحه بازدید کرده‌اند، نزدیک‌تر کند.

o میانگین زمان حضور در صفحه: هر خواننده چه مدت وقت خود در صفحه صرف کرده است؟

o ورودی‌ها: آیا این صفحه، اولین صفحه سایت شماست که بازدید کرده‌اند؟

o نرخ سرک کشیدن: چند نفر فقط به این صفحه نگاه کرده و سپس رفته‌اند؟

o درصد خروج: چند نفر این صفحه را به عنوان آخرین صفحه نگاه کرده‎اند؟

با در نظر داشتن این اطلاعات، اکنون وقت آن است که برای دیدن آخرین معیارهایی که به ما کمک می‌کنند تا به سوال خود (به نظر خوانندگانتان محتوای عالی چیست) پاسخ دهیم، به سایت Buzzsumo مراجعه کنیم.

در واقع برای یک بازاریابی محتوای مناسب، ما اطلاعات داده‌ای و تجزیه و تحلیل وب را انجام داده‌ایم و حالا وقت چیست؟

 تجزیه و تحلیل اجتماعی

1. به سایت Buzzsumo.com بروید.

 

2. نام وب سایت خود را وارد کنید.

اگر وبلاگ شما دامنه خاص خود را دارد، در اینجا آن را به کار ببرید. (مثلا به جای اینکه فقط بنویسید example.com، بنویسید example.com/blog).

 

3. بر روی گزینه «Go!» کلیک کنید.

 

4. حالا نگاهی به این بیندازید که کدام یک از مقالات وبلاگتان بیشترین اشتراک اجتماعی را دارند.

 

این عدد مهم است چون، وقتی خوانندگان مقاله‌ای را به اشتراک می‌گذارند، یعنی آن را پسندیده‌اند، بنابراین آن را تبلیغ کرده و با دیگران به اشتراک می‌گذارند. پس حالا نمونه‌ای دارید که چه نوع محتوایی باید تولید کنید. به هرکدام از این مقالات نگاهی بیندازید و آن پنج سوال را بپرسید. من از یکی از مقاله‌های پرمخاطب Quicksprout.com به عنوان نمونه استفاده می‌کنم تا با هم به این سوالات پاسخ دهیم.

 

1. مقاله چه نوع عنوانی دارد؟ از این نوع عنوان‌ها برای پست‌های بعدی استفاده کنید.

عنوان مقاله من من عدد محور و البته کمی هیجان انگیز است (نمی‌توانید بدون … زندگی کنید..).

 

 

2. طول مقاله چقدر است؟ یادتان بماند مقالات بعدی یا در همین حد طولانی باشند یا کمی طولانی‌تر.

برای اینکه بفهمم طول مقاله من چقدر است کارهای زیر را انجام می‌دهم:

* کل مقاله را برجسته کنید (نه نظرات، فقط خود مقاله.)

* CTRL + C را فشار دهید تا مقاله کپی شود.

* به سایت WordCounter.net بروید.

* مقاله را در قسمت خود جای گذاری کنید.

* به محض قرار گرفتن کلمات به صورت خودکار شمرده می‌شوند.

 

3. مقاله چند تصویر دارد؟ در پست‌های بعدی از همین تعداد تصویر در همین سبک و نوع استفاده کنید.

می‌توانید پست را مرور کرده و تصاویر را یکی یکی بشمارید. (یا اینکه فایل را به عنوان یک فایل HTML بارگیری کنید و تعداد تصاویر ذخیره شده در پوشه را بشمارید.)

مقاله من بیش از 150 تصویر دارد، بنابراین تعداد مناسب برای هدف قرار دادن مقاله‌های بعدی، حدود 150 عکس است.

4. مقاله وبلاگ با چه موضوعی سروکار دارد؟ در پست‌های بعدی روی موضوعات مشابه یا مرتبط تمرکز کنید.

مقاله من درباره بازاریابی محتواست که البته جای تعجب هم ندارد.

5. مردم چه نوع نظراتی را در مورد مقاله ارائه داده‌اند؟

بعد، تمام نظرات مربوط به مقاله را بررسی کنید. مردم چه می‌گویند؟ آیا آنها از شما شکایت دارند یا تعریف می‌کنند؟

از چه چیزی تعریف می‌کنند؟ این همان چیزی است که برای ادامه دادن به آن احتیاج دارید.

از چه چیزی شکایت دارند؟ این همان چیزی است که باید آن را اصلاح یا حذف کنید.

چه سوالاتی را مطرح می‌کنند؟ اینها همان سوالاتی هستند که باید محتوای بعدی شما به آنها پاسخ دهد.

در بخش مدیریت وبلاگ چیزی به نام غیرفعال کردن نظرات وجود دارد. البته من می‌دانم که چرا مردم از این گزینه استفاده می‌کنند، به هرحال مدیریت صدها نظر کار سختی است، اما فکر می‌کنم نظرات دیگران بسیار مهم و برای بازاریابی محتوا ارزشمند است.

نظرات منبع خوبی برای گفتگو هستند و به ما اجازه می‌دهند تا با مردم در ارتباط باشیم. همچنین کمک می‌کنند تا بفهمیم دقیقا چه نوع محتوایی به درد خوانندگان می‌خورد و چگونه می‌توان محتوای بیشتری در آن مسیر تولید کرد.

من نظراتی مثل این نظر را در مورد مقاله خود می‌بینم:

 

این خواننده از اینکه من نحوه استفاده از ابزارهای به کار گرفته شده را ذکر کردم، خوشش آمده بود. من این نکته را یادداشت می‌کنم چون همان چیزی است که باید در محتواهای بعدی بیشتر به آن بپردازم.

خواننده دیگری گفته است که پست من یکی از طولانی‌ترین پست‌هایی است که خوانده است:

 

خب این مورد هم به من کمک می‌کند تا متوجه باشم که خوانندگانم پست‌های طولانی درباره ابزارها را دوست دارند. پس می‌توانم در این زمینه باز هم ادامه بدهم.

همانطور که می‌بینید فرایندی برای درک خواسته‌های خوانندگان و نحوه برآورده ساختن آنها وجود دارد که فقط کمی به بررسی و تحقیق احتیاج دارد. یادتان باشد، قرار نیست در پایان روز همه بگویند که پست شما را پسندیده‌اند. نیازی نیست یک نویسنده فوق عالی باشید. فقط کافی است مخاطبان خود را و آنچه دوست دارند و ندارند را بشناسید و نحوه ارائه محتوای مورد نظر آنها را درک کنید. اگر خوانندگانتان فکر می‌کنند کار شما عالی است، کار بازاریابی محتوای خود را به خوبی انجام داده‌اید و دارید به هدف خودتان می‌‎رسید.

دقیقاً همان کاری را بکنید که بهترین نویسندگان در موقعیت شما انجام می‌دهند

وقتی کودک بودید چگونه راه رفتن، حرف زدن یا غذا خوردن را یاد گرفتید؟ خیلی ساده به تماشای افرادی نشستید که در این کار مهارت داشتند. شما همان کاری را کردید که آنها می‌کردند و در نهایت توانستید خودتان آن را انجام دهید. پس چرا یاد گرفتن نحوه نوشتن مقاله باید متفاوت از یادگیری‌های دوران نوزادی باشد؟

اگر کارهای افراد بزرگ را کپی کنید، حتما متوجه خواهید شد که نویسنده بزرگی درون شما پنهان شده است. احتمالا نویسندگانی در موقعیت شما هستند که در حال تولید محتوای عالی هستند. شاید بتوانید یکی دو نکته را از آنها یاد بگیرید.

در این قسمت می‌خواهم به شما نشان بدهم که چگونه وبلاگ‌های عالی را پیدا کرده و از آنها برای بهبود بخشیدن به نوشتار خود استفاده کنید.

1. رقبای خود را با استفاده از الکسا پیدا کنید.

خبر خوب این است که اگر مراحل بالا را به صورت کامل انجام داده باشید، حالا باید لیستی از رقبایتان هم داشته باشید. در غیر این صورت دوباره به این آدرس بروید: http://www.alexa.com/siteinfo .

نام سایت خود را وارد کنید و روی گزینه «پیدا کردن» کلیک کنید. حالا به پایین صفحه بروید تا بخش «سایت‌های مشابه با همپوشانی مخاطب» را پیدا کنید.

 

اولین کاری که باید با این اطلاعات انجام دهید، بررسی این سایت‌هاست. آیا هرگز درباره آنها چیزی شنیده‌اید؟ همه اینها درباره چه چیزی می‌نویسند؟

اگر قبلاً نام KISSmetrics را نشنیده بودم، به سایت می‌رفتم و کمی در آن می‌چرخیدم تا بفهمم چه نوع موضوعاتی را پوشش می‌دهد، چه مقدار محتوا تولید می‌کند و اطلاعاتی از این دست.

حالا دوباره به سراغ سایت Buzzsumo می‎رویم تا ببینیم که خوانندگان سایت رقیب از چه مقالاتی در این سایت خوششان می‌آید. من آدرس سایت رقیب را در Buzzsumo  کردم و گزینه GO! را زدم.

 

حالا به پنج مقاله برتری که به اشتراک گذاشته شده اند نگاهی می‌اندازم و بعد سعی می‌کنم این اطلاعات را درباره هرکدام از آنها پیدا کنم:

 

 

* موضوع مقاله چیست؟

* عنوان مقاله چیست؟

* طول مقاله چقدر است؟

* مقاله چند تصویر دارد؟

خواندن دقیق مقاله و درک هرچه بیشتر سبک و رویکرد آن برای بهبود بازاریابی محتوای سایت خودم مفید است. با استفاده از این روش می‌توانم از سبک این مقاله‌ها برای مقالات بعدی خودم استفاده کنم. یادتان باشد باید این روند برای پنج رقیب قدرتمند خود انجام دهید. آدرس آنها را از طریق Buzzsumo  جستجو و پنج مقاله برتر به اشتراک گذاشته شده آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

یکی از راه کارهای سایت neilpatel این است که اگر رقبای شما کارشان به خوبی انجام می‌دهند، شما هم باید با روند کار آنها آشنا باشید و حتی خودتان هم آن را امتحان کنید.

از یک فرمول پیروی کنید

حالا به مهم‌ترین قسمت کار رسیدیم. منظور من چیست که می‌گویم از یک فرمول پیروی کنید؟

خیلی از نویسندگان فکر می‌کنند نوشتن یک امر اتفاقی است که خودش باید اتفاق بیفتد. حتما آنها می‌دانند درباره چه چیزی می‌نویسند و به نظرشان نوشته واقعی از خودش مراقبت می‌کند: مقدمه، بخش‌های مختلف، و جمع کردن قضیه با یک نتیجه گیری و ….

همین!

اما من این روش را توصیه نمی‌کنم. اگر مدام رویکرد و روش خود را عوض کنید، یک چیزی را به صورت تصادفی بنویسید، بعد به سراغ روش تصادفی بعدی بروید، نتایجی که به دست می‌آورید خیلی متغیر خواهد بود و این از نظر بازاریابی محتوا کار اشتباهی است. بهتر است فرمولی را آماده کنید و برای نوشتن همه مقالات خود از آن فرمول استفاده کنید!

فرمول وبلاگ نویسی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های دقیق است که هر زمان وبلاگ نویسی می‌کنید باید آنها را دنبال کنید. مثلا برای نوشتن سایت Quicksprout.com من برای هر پست این فرمول را دنبال می‌کنم:

o عنوان

 مرتبط با موضوع باشد

 به خوانندگان بگوید که چگونه یک مسئله را حل کنند یا به یک هدف برسند

 نحوه انجام آن را به طور دقیق توضیح دهد

 کاملا مفید باشد

o مقدمه: بین 100 تا 150 کلمه باشد

 بین 7 تا 10 پاراگراف

 از چندین پاراگراف یک خطی استفاده شود.

 مستقیم با خواننده صحبت شود.

 از چندین ارجاع اول شخص استفاده شود.

o بین 3 تا 50 عنوان اصلی داشته باشد

 درک و دنبال کردن عناوین آسان باشد – جمله‌ها کامل باشند.

o بدنه

 زبان ساده باشد.

 از کلمات به صورت بزرگ استفاده نشود.

 از پاراگراف‌های کوتاه استفاده شود – بیشتر از سه خط نشوند.

o تصاویر

 حداقل از ده تصویر استفاده شود.

 از عکس‌های متحرک برای بدنه استفاده نشود.

 از تصاویر داده محور، مثل نمودارها و جدول‌ها استفاده شود.

o نتیجه

 با سه تا ده پاراگراف نتیجه گیری شود.

 خط آخر سوالی باشد.

این کل فرمولی نیست که من برای سایت استفاده می‌کنم، اما برای ایده گرفتن برای فرمول وبلاگ نویسی کافی است.

هدف از ایجاد یک فرمول کمک به شما در حفظ استاندارد بالای محتوای شماست. وقتی فهمیدید مخاطبانتان از چه چیزهایی خوششان می‌آید، آن را پیشرفته‌تر کنید.

فرمول الهام یا خلاقیت شما را از بین نخواهد برد، برعکس حتی فضایی فراهم می‌کند که خلاقیت شما شکوفا شود.

من یک سری دستورالعمل‌های دقیق دارم که برای وبلاگ‌های خود رعایت می‌کنم. اما اگر جایی هم لازم باشد، هیچ اشکالی ندارد که قوانین را بشکنم. من هم به دنبال پیشرفته هستم. ولی داشتن این فرمول به من در داشتن تمرکز و تمایل برای تولید محتوای عالی‌تر کمک می‌کند.

نتیجه

نکته پایانی این که از پرسیدن نترسید. از خوانندگانتان بپرسید که دوست دارند چه چیزی در نوشته‌هایتان تغییر کند تا مقالاتتان بهتر شود.

نکته جالب در مورد نویسندگانی که افتضاح می‌نویسند این است که آنها می‌توانند پیشرفت کنند. من یکی از نویسندگان را به شما نشان دادم. من قبلا خیلی افتضاح می‌نوشتم. هنوزم افتضاح می‌نویسم، ولی دیگر حالا کمی پیشرفته کرده‌ام. یادتان باشد هرگز دست از جلو رفتن برندارید، همیشه جایی برای رشد وجود دارند.

حالا نوبت شماست. برای نویسندگانی که می‌خواهند بهتر بنویسند، چه تکنیک‌ها و نکاتی را ارائه می‌دهید؟

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.