CTA مخفف عبارت Call to Action به مفهوم دعوت به عمل یا فراخوانی است و روشی است برای ترغیب و دعوت مخاطب به انجام یک عمل. با قرار دادن لینک یا دکمه یا حتی عکس لینک دار و افزودن توضیحات، مخاطب را به کلیک روی آن برای انجام دادن کاری دعوت می کنید. زمان هایی را به یاد بیاورید که در وبسایتی لاگین کرده اید یا نرم افزاری را دانلود نموده اید یا حتی کتابی را از طریق یک لینک باز کرده اید. کدامیک از اینها تحت تاثیر یک فراخوان یا درخواست از شما برای کلیک یا انجام کاری بوده است؟
بسیار اهمیت دارد که مخاطبین خود را از طریق CTA ها به ورود به سفر خریدشان هدایت کنیم. استفاده از لینک یا دکمه هایی که کاربر را راغب به کلیک روی آنها می کند نوعی فراخوانی برای اقدام یا همان استراتژی استفاده از CTA است.
مهمترین کلید تبدیل مخاطبان خود به مشتریان علاقمند استفاده از تکنیک CTA می باشد. همچنین جمع آوری اطلاعات لیدها از میان مخاطبین، یعنی کسانی که رغبت بیشتری به پیگیری کسب و کارتان دارند، از طریق استفاده از همین روش امکان پذیر است. طی یکسری توضیحات از مخاطبی که ایمیلتان را می بیند یا وبسایتتان را می خواند، درخواست می کنید کاری را انجام بدهد. مثلا روی لینک کلیک کند تا نرم افزار مورد نظر ر ادانلود کند، یا از تخفیفی استفاده کند. یا مثلا در وبسایت عضو شود. CTA به صورت یک فرمان نوشته می شود. مثل: “ثبت نام کنید” یا “همین الان خرید کنید.” و اغلب شکل یک هایپرلینک یا دکمه را دارد.
همین استراتژی در ایمیل مارکتینگ هم کاربرد دارد. در ایمیلهایی که برای مخاطبین خود ارسال می کنید می توانید با عباراتی کوتاه به صورت یک فرمان، از کاربر خود بخواهید وارد وبسایت شود یا اینکه به عضویت در خبرنامه درآید یا از تخفیفی که برایش درنظر گرفته اید استفاده کند. در حقیقت CTA یک پاسخ سریع را از بیننده طلب می کند.
اهمیت CTA
وقتی کاربر به وبسایت مراجعه می کند نیازمند آن است که به مسیری هدایت شود و بداند قرار است چکار کند. CTA یک عنصر کلیدی برای این راهبری و هدایت در وبسایت است و به مخاطب می گوید چه عملی را انجام بدهد. بدون یک CTA روشن و شفاف، ممکن است کاربر سردرگم شود و نداند مرحله بعدی برای خرید یک محصول یا عضویت در خبرنامه چیست و بدون اینکه اثری از خود به جا بگذارد وبسایت را ترک می کند.
برای مطالعه بیشتر این مبحث و آشنایی با مثال هایی عملی در این زمینه این مطلب را بخوانید.