در طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای دقت در نحوه ی طراحی مراحل پرداخت بسیار مهم است.طراحی سایت فروشگاهی باید به گونه ای باشد که مشتری خرید خود را به طور کامل انجام دهد.
در تجارت الکترونیک به طور متوسط 69.2٪ از صفحه پرداخت آنلاین سایت فروشگاهی خارج می شوند. به نظر می رسد اکثر خریداران بالقوه، فقط کالاها را به سبد خرید اضافه می کنند و هرگز خرید آنلاین خود را تکمیل نمی کنند. واقعا چرا؟
بر اساس یک نظرسنجی، دلایل زیادی وجود دارد، که چرا مشتری در انتهای فرآیند خرید، تصمیمی برای پرداخت ندارد.
دلایلی که بیشتر از همه ذکر شده است شامل:
• هزینه بیشتر (61٪)
• اجبار برای ایجاد حساب کاربری (35٪)
• فرآیند پرداخت پیچیده (27٪)
• عدم مشاهده ی هزینه کل سفارش (24٪)
می باشد.
با استفاده از این اطلاعات، طراحی سایت فروشگاهی به راحتی انجام شده و در نهایت منجر به خرید اکثر مشتریان گشته و موجب افزایش سود می گردد.
با این حال، بررسی های انجام شده در سال 2016 نشان می دهد؛ همانند سال 2013 سبد خرید، کماکان از پرداخت محروم مانده است. فرایند پرداخت، به دلیل نیاز به زمان، برای تکمیل اطلاعات، وقت گیر است و مشتریان را کمی گیج می کند.
شایسته است، در طراحی سایت فروشگاهی به منظور افزایش نرخ تکمیل فرآیند خرید، تلاش مضاعفی داشت.
10روش بهبود فرآیند پرداخت در طراحی سایت فروشگاهی
1-نمایش هزینه کل پس از اضافه کردن تمام اقلام به سبد خرید
بسیاری از مردم فقط برای آگاهی از مبلغ نهایی فاکتورشان سبد خرید را پر می کنند. در قسمت پرداخت طراحی سایت فروشگاهی کاربر را به هیچ وجه مجبور نکنید که ثبت نام کنند یا فرمی را درباره جزئیات اطلاعاتشان پر کنند تا فاکتور نهایی را ببینند.
سایت فروشگاهی booking.com این کار را به شیوه ای زیبا انجام می دهد:
آنها هزینه کل را در همان صفحه تخمین می زنند. هم چنین در صفحه ی پرداخت، نشان می دهد که مبلغ کل شامل چه مواردی می شود.
امکان دیدن کل فاکتور فروش بدون نیاز به ثبت نام یا ورود اطلاعات به سیستم، اعتماد کاربر را جلب می کند. به یاد داشته باشید که شما بدون جلب اعتماد مشتری، نمی توانید بفروشید.
2-شرح جزئیات هزینه
تمام هزینه های اضافی و مالیات را نمایش دهید، حتی اگر هزینه حمل و نقل رایگان است یا اگر درصدی تخفیف قائل شده اید را نیز به تفضیل شرح دهید.
اگر خدمات اضافی ارائه می دهید، هزینه های هر سرویس را در مبلغ کل نشان دهد و آنها را به سبد خرید اضافه کنید.
وقتی خریداران نمی بینند که چگونه قیمت برآورد شده است ممکن است سردرگم شوند که آیا تمام هزینه ها در قیمت کل گنجانده شده است؟ یا خریدشان هزینه های جانبی نیز در بر دارد و باید جداگانه پرداخت کنند.
3.ثبت نام اختیاری
طراحی سایت فروشگاهی سایت Bonobos به گونه ای است که اگر چه خریدار می تواند قیمت کلی اجناس را در سبد خرید خود ببیند، اما تا قبل از این که در سایت ثبت نام نکند، نمی تواند چیزی بخرد.
در مقابل، در سایت Walmart و Cluse با ارائه گزینه ی “سفارش به عنوان مهمان ” مشتریان می توانند خرید کنند حتی اگر نمی خواهد عضو سایت باشند.
4. نمایش قیمت در مکان مناسب
در طراحی سایت فروشگاهی دقت کنید که اگر ارسال محصولات شما به صورت بین المللی می باشد، پس قیمت محصولات برای هر کشور متفاوت است. لازم است به کاربر اجازه دهید کشور مقصد را قبل از نمایش قیمت کامل انتخاب کند.
مثلا در طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای برای وب سایتی که حمل و نقلش در انگلستان رایگان است، قیمت نهایی محصول 22 پوند ارزان تر از ارسال محصول به کشور ازبکستان خواهد بود.
5-نمایش تخفیف در صفحه پرداخت
به خریدار ثابت کنید که خرید از شما تصمیم درستی است.
نشان دهید که در همین لحظه، چقدر تخفیف گرفته و چگونه در هزینه هایش صرفه جویی کرده است.
برای مثال می توانید از عبارات زیر استفاده کنید:
نمایش قیمت با کسر (درصد تخفیف) همراه با قیمت اصلی محصول
حمل و نقل رایگان
پشتیبانی رایگان
و…
6-نمایش محصولات تکمیلی
گاهی اوقات هنگامی که یک محصول را از سایت فروشگاهی خریداری می کنید، ممکن است فراموش کرده باشید لوازم جانبی که برای محصول مورد نیاز است، خریداری کنید.
یادآوری سریع و نمایش این هشدار که “آیا خرید چیزی را فراموش کرده اید؟” درست قبل از پرداخت، می تواند مفید باشد.
به علاوه، اگر هزینه حمل و نقل را به ازای مبلغی از خرید، رایگان در نظر گرفته اید؛ یادآوری این موضوع می تواند مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کند.
از آخرین صفحه ی پرداخت نیز می توانید برای نمایش تبلیغات، پیشنهاد محصولات مکمل و محصولاتی که در همان لحظه شامل تخفیف شده است، استفاده کنید.
7-طراحی سبد خرید کشویی
طراحی یک سبد خرید قابل دسترس و قابل مشاهده در طراحی سایت فروشگاهی به خریداران کمک می کند تا قبل از اینکه به صفحه پرداخت متصل شوند، در یک نگاه سفارشات خود را ببینند.
این امکان را فراهم کنید، که بدون خروج از صفحه ی پرداخت، مشتریان بتوانند لیست سبد خرید خود را ببینند.
اطمینان حاصل کنید که کار با وب سایت فروشگاهی شما برای مشتریان آسان است و آنها می توانند در یک لحظه محصولاتی که به سبد خرید اضافه کرده اند و اقلامی که فراموش شده است را یک جا ببینند.
8- تجربه ای خوب از خرید هدیه دهید
هنگامی که مشتری با یک فیلد خالی که باید کد وارد کند روبرو می شود. ممکن است احساس سردرگمی کند و در وب سایت شما یا ایمیل خود به دنبال کد بگردد، اگر نتواند کد را پیدا کند، سبد خرید را رها کرده و پرداخت را به طور کامل انجام نمی دهد.
بدتر از همه، مشتری بالقوه به وب سایت دیگری می رود که کالای مشابه را با قیمت مناسب و یک کد ثابت برای همه ی محصولات ارائه می دهد.
9. مراحل متعدد برای پرداخت
مشتریان، گذر از چندین مرحله ی کوتاه تا پرداخت نهایی را به یک مرحله ی طولانی ترجیح می دهند.
بنابراین در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، شما می توانید یک فرم طولانی را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. استفاده از یک فرآیند چند مرحله ای کوتاه، برای کاربران آسان تر است.
در ضمن، این امکان را فراهم کنید تا در هر مرحله، اطلاعات ورودی مرحله ی قبلی، قابل ویرایش باشد.
10. اطلاعات بیش از حد نخواهید
برای وقت مشتریان ارزش قائل باشید. مراحل ثبت نام را طولانی نکنید و از کاربرانی که تا به حال از شما خرید نکرده اند اطلاعات اضافی مانند تاریخ تولد و… نخواهید و در ابتدا برای ثبت نام حداکثر شش فیلد ورودی در نظر بگیرید.
برای مثال می توانید از یک فیلد با عنوان «نام کامل» به جای دو فیلد جداگاه ی «نام» و «نام خانوادگی» استفاده کنید.
مطالعات نشان می دهد که 42٪ مشتریان در ابتدا نام کامل خود را در قسمت “نام “می نویسند و سپس اشتباه خود را متوجه می شوند. ترکیب نام و نام خانوادگی در یک فیلد به شما این امکان را می دهد که تعداد فیلدها را کاهش داده و روند پردازش را ساده تر کنید.
اگر مطمئنید که مشتریان شما مجددا باز می گردانند، ورود به مرحله ی پرداخت را برای آنها آسان کنید تا برای خرید مجدد مجبور نباشند اطلاعات را دوباره وارد کنند.