پیشتر در رابطه با اهمیت وجود یک راهنما برای طراحی صحبت کردیم. در اینجا بیشتر در رابطه نحوه ایجاد یک راهنمای سایت توضیح خواهیم داد. هنگامی که شما یک راهنما برای طراحی خود داشته باشید، قادر خواهید بود تا میان پروژه هایی که انجام داده اید تمایز ایجاد کنید و در صورت بازگشت به یک پروژه پس از چند ماه یا چند سال خواهید توانست مراحل و روش کار خود را به خاطر آورید. برای ایجاد چنین راهنمایی باید علائم و دستوراتی را که نیاز است در آن گنجانده شود را بشناسید. به یاد داشته باشید که تهیه یک راهنمای طراحی مساله ای زمان بر نمی باشد، در عوض بسیار در وقت شما صرفه جویی می کند.
راهنمای طراحی برای هر برندی، بسته به میزان پیچیدگی آن متفاوت می باشد. راهنمای طراحی به این موضوع نیز بستگی دارد که چه میزان مواد بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود برای تهیه یک راهنمای طراحی عناصر پایه یکسانی برای همه برندها وجود دارد.
عناصر پایه برای راهنمای طراحی شامل موارد زیر می باشد:
فونت ها: هر برندی باید شامل مجموعه ثابتی از فونت ها باشد که برای مواد بازاریابی آن مورد استفاده قرار بگیرد، چه در بازاریابی آنلاین چه در بازاریابی آفلاین. تهیه لیستی از این فونت ها، به همراه نمونه ها و مجموعه الفبای آن از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. به خاطر داشته باشید شما در ظاهر فقط فونت را مشاهده می کنید. بنابراین باید در این لیست اندازه سایزهای ویژه ای چون سایز تیترها و یا نوشته های عنوان عکس ها را نیز ذکر نمایید. همچنین در صورتی که جایگزینی برای فونتی وجود دارد نیز باید در این لیست نام برده شود.
رنگ ها: رنگ ها اهمیت زیادی دارند، بنابراین تا آنجا که ممکن است باید جزئیات آن ذکر شود. شما نباید تنها کد Hex را بنویسید، بلکه باید به CMYK و حتی رنگ پانتون برای چاپ نیز اشاره شود. همه رنگ ها قابلیت آن را ندارند که میان وب و چاپ به یک صورت تبدیل شوند، بنایراین یک ایده خوب چنین است که رنگ های مورد نظر را مشخص نمایید تا در نهایت با این مساله مواجه نشوید که رنگ شما با طراحی اصلی بسیار در تناقض باشد.