ساختار صحیح سایت از موارد مهم و تاثیر گذار در سئو است که در این مقاله به طور کامل به بررسی ساختار صحیح سایت پرداخته است.
ساختار سایت به معنای نحوه دسته بندی قسمت های مختلف سایت، اتصال صفحات به یک دیگر و نحوه حرکت کاربر در داخل سایت است. یک ساختار مناسب باعث می شود کار خرنده های گوگل برای ایندکس صفحات راحت شود و این به معنای شانس بیشتر برای رسیدن به رتبه های بالاتر است. همچنین یک ساختار سایت مناسب، سبب درک بهتر موتورهای جست و جو از موضوع سایت و تقویت سئو داخلی می شود.
تحقیق کلمات کلیدی مناسب در کنار یک ساختار سایت مناسب می تواند کمک زیادی به رشد سایت شما در نتایج گوگل شود.
این مقاله از مطالب آموزش سئو مجموعه وب وان است که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.
اهمیت ساختار سایت مناسب
ساختار سایت هم از نظر سئو سایت و هم از لحاظ قابلیت استفاده و تجربه کاربری بسیار مهم است. ساختار سایت باید کاربرپسند، آسان برای پیمایش(حرکت در سایت)، سریع و در خدمت هدف اصلی کسب و کار باشد.
ساختار وب سایت و سئو
یک ساختار مناسب سایت به 3 دلیل برای سئو مهم است:
1- به موتورهای جست و جو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کند
ساختار سایت به خزنده های گوگل کمک می کنند تا وب سایت شما را بهتر و سریعتر ایندکس کنند. روش کار موتورهای جست و جو به شرح زیر است:
آن ها وب سایت شما را پیدا می کنند و سپس شروع به خزیدن در صفحه اصلی سایت شما می کنند و سپس از آن جا همه لینک ها را دنبال می کنند. آن ها سعی می کنند ساختار سایت را بفهمند تا درک بهتری از رابطه بین صفحات شما به دست بیاورند و متوجه خواهند شد که کدام صفحات شما ارزش بیشتری دارند. زمانی که یک ساختار بهینه دارید، این کار برای آن ها آسان تر خواهد بود.
2- یک ساختار مناسب، شانس شما را برای دست یابی به sitelink در جست و جوی گوگل افزایش می دهد که می تواند CTR سایت شما را افزایش دهد.
3- یک ساختار سایت مناسب یک تجربه کلربری عالی و نرخ پرش پایین را فراهم می کند.
بانس ریت یا نرخ پرش معیاری است که نشان می دهد چند درصد از کاربران بدون تعامل(عدم بازدید از صفحات دیگر سایت) صفحه را ترک می کنند. نرخ پرش بالا در برخی شرایط می تواند یک سیگنال بد از سمت سایت شما باشد و روی نتایج شما تاثیر منفی بگذارد.
هنگامی که یک ساختار مناسب دارید، کاربران راحت تر می توانند در وب سایت گردش کنند و آنچه را که دنبال آن هستند پیدا کنند و این باعث افزایش رضایت و مدت زمان حضور کاربر می شود و نرخ پرش سایت شما را پایین می آورد.
بیشتر بخوانید: سئو چیست؟
ساختار ایده آل سایت چیست؟
ساختار ایده آل سایت به شدت با نوع محتوایی که ارائه می دهد، مرتبط است. اگر بخواهیم انواع وب سایت ها را به چند گروه تقسیم کنیم، به چهار گروه اصلی تقسیم می شود.
- وبلاگ ها
- سایت شرکتی
- سایت خبری
- سایت فروشگاهی
که در این مقاله به ساختار دو نوع سایت شرکتی و فروشگاهی خواهیم پرداخت.
ساختار ایده آل یک شرکت شرکتی
هدف اصلی یک وب سایت شرکتی ارائه اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار، محصولات، خدمات و بخش های مختلف شرکت است. ساختار خوب برای سایت شرکتی به شرح زیر است.
ساختار ایده آل یک وب سایت فروشگاهی
ساختار یک سایت فروشگاهی می تواند کمی پیچیده تر از انواع دیگر وب سایت ها باشد، به ویژه هنگامی که محصولات مختلفی را ارائه می دهد. در یک سناریوی معمولی، ساختار خوب یک سایت فروشگاهی می تواند به شرح زیر باشد.
هیچ محدودیتی در ایجالد تعداد Category ها وجود ندارد، اما یک اصل وجود دارد و آن این است که یک صفحه نباید بیش از 3 کلیک با صفحه اصلی سایت فاصله داشته باشد. این باعث ایندکس سریعتر و درک آسان تر خزنده ها از وب سایت می شود و همچنین برای کاربران نیز تجربه کاربری بهتری را فراهم می کند.
چگونه ساختار سایت را بهینه کنیم؟
اکنون با انواع ساختار و اهمیت آن آشنا شده اید، حال باید بررسی کنیم که چگونه می توان یک ساختار مناسب برای سایت ایجاد کرد. مراحل زیر را دنبال کنید:
- ساختار سایت خود را از قبل برنامه ریزی کنید
- از صفحات دسته بندی برای مطالب مرتبط خود استفاده کنید
- صفحات دسته بندی را بهینه کنید
- از برادکرامپ(breadcrump) استفاده کنید
- ساختار URL را بهینه کنید
- به ساختار لینک سازی داخلی خود توجه کنید
- نقشه سایت برای کاربران(HTML) ایجاد کنید.
ساختار سایت خود را از قبل برنامه ریزی کنید
اگر یک طراحی سایت جدید انجام داده اید و یک وب سایت تازه راه اندازی کرده اید، می توانید قبل از آن ساختار آن را برنامه ریزی کنید. در بسیاری از مواقع این مرحله توسط طراحان نادیده گرفته می شود. آن ها تمایل دارند بدون در نظر گرفتن ساختار سایت، روی جنبه های بصری یک وب سایت تمرکز کنند. بهترین راه بریا رسیدن به این امر، استفاده از ساختارهای ایده آل به عنوان راهنما و تنظیم ان با توجه به نیازهای شما است.
وب سایت شما باید دارای ساختار سلسله مراتبی باشد. نقطه کانونی صفحه اصلی سایت است و پس از آن تمام صفحات بر اساس نوع آن ها به گروه های مختلف دسته بندی می شوند. به عنوان مثال مقالات سایت در قسمت blog قرار می گیرند.
سلسله مراتب شما نباید بیش از 2 یا 3 سطح عمق داشته باشد. سلسله مراتب سایت خود را تا حد امکان ساده نگه دارید. تمام صفحات سایت شما باید با کمتر از 3 کلیک از صفحه اصلی قابل دسترس باشد.
اگر از قبل وب سایتی دارید که قبلا توسط گوگل شناسایی و ایندکس شده باشد و دارای رتبه است، ساختار سایت خود را تغییر ندهید، زیرا رتبه های خود را از دست خواهید داد. در ادامه به راه حل این موضوع خواهیم پرداخت.
از دسته بندی ها (category) برای گروه بندی مقالات و محصولات مرتبط استفاده کنید
قوانینی وجود داردکه باید هنگام ایجاد دسته بندی برای محصولات و خدمات و یا وبلاگ خود آن ها را رعایت نمایید.
- اولین قانون این است که شما باید مطالب مختلف سایت خود را دسته بندی کنید. دلایل این امر ساده است:
- پیدا کردن آسان مطالب توسط کاربر و سریع تر ایندکس شدن توسط موتورهای جست و جو
- سعی کنید تعداد دسته بندی های خود را در همان اندازه حفظ کنید. اگر یک دسته بندی شامل محصولات و یا مقالات زیادی می شود، سعی کنید آن را به دو یا سه دسته بندی تقسیم کنید.
- دسته بندی ها را در منوی سایت و صفحه اصلی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دسته های اصلی شما از منو اصلی قابل دسترس هستند و از صفحه اصلی به آن ها لینک شده است.
- از دسته بندی ها برای ایجاد ارتباط محتوا استفاده کنید. به عنوان مثال یک داروخانه آنلاین تمام مقالات در حوزه درمان ریزش مو را در یک دسته بندی قرار دهد. این کار به گوگل برای درک هر چه بهتر موضوع دسته بندی کمک می کند.
صفحات دسته بندی را بهینه کنید
وقتی یک دسته ایجاد می کنید روی سئو آن نیز باید کار کنید. موارد زیر را رعایت کنید:
- تایتل و متا دیسکرسپشن صفحات دسته بندی را بهینه کنید
- یک مقدمه کوتاه بنویسید
- ساختار URL را بهینه کنید
- اطمینان حاصل کنید که دسته بندی در نقشه سایت وجود دارد
- لینک سازی داخلی را برای صفحات دسته بندی انجام دهید
از HTML و CSS برای طراحی پیمایش( navigation) استفاده کنید.
در هنگام ایجاد navigation از javascript و یا ajax استفاده نکنید. بهتر است برای هر چه ساده کراول شدن navigation از HTML و CSS استفاده کنید.
همچنین از تصاویر برای ایجاد پیوند ناوبری استفاده نکنید؛ بلکه از متن استفاده کنید. این بدان معنی است که اگر می خواهید از صفحه اصلی به یک صفحه دسته بندی لینک بدهید، به جای استفاده از تصویر از یک لینک متنی و یا انکرتکست استفاده کنید.
از بردکرامپ(breadcrump) استفاده کنید.
منوهای بردکرامپ برای سئو مهم هستند. گوگل بارها به مدیران سایت ها را به داشتن منوی بردکرامپ در تمام صفحات برای گردش راحت کاربران در سایت، توصیه کرده است. منوی بردکرامپ ساختار سایت شما و تمام سطوح تا رسیدن به صفحه اصلی را نشان میدهد.
یک ساختار URL مناسب برای سئو به کار ببرید
هنگام ایجاد ساختار سایت خود، باید به ساختار خود نیز توجه کنید. هدف ایجاد آدرس های مناسب برای سئو است که با ساختار سایت شما مطابقت داشته باشد.
نکته مهم: ساختار منطقی سایت را با URL های صفحات دسته بندی و محصولات و مقالات اشتباه نگیرید. به عنوان مثال نیازی نیست نام یک دسته بندی در آدرس آن ذکر شود. زیرا هرچه دسته آدرس کوتاه تر برای سئو نیز بهتر خواهد بود. گوگل ساختار یک سایت را از طریق بردکرامپ و نقشه آن سایت متوجه می شود.
به ساختار لینک سازی داخلی خود توجه کنید.
یکی از راه های تقویت ساختار سایت، استفاده صحیح از لینک های داخلی است. لینک داخلی به 5 دلیل برای سئو مهم است:
- نرخ پرش و زمان حضور در سایت را افزایش می دهد.
- به گوگل برای یافتن صفحات بیشتر از سایت کمک می کند
- روشی برای انتقال Pagerank از صفحات قوی به صفحات ضعیف است.
- به گوکل برای شناخت موضوعات صفحات کمک می کند.
- راهی برای پیاده سازی ساختار سایت است.
هنگام ایجاد لینک های داخلی موارد زیر را رعایت کنید:
- برای صفحات دسته بندی سایت خود لینک داخلی ایجاد کنید. این به خزنده های گوگل کمک می کند تا این صفحات را بهتر ایندکس کنند و ارتباط بین صفحات را درک کنند.
- با ارزش ترین صفحات خود را مشخص کنید و از صفحات مرتبط دیگر سایت به آن ها لینک بدهید. این صفحات می بایست بیشترین لینک داخلی را دریافت کنند.
- نکته: می توانید از طریق سرچ کنسول و قسمت گزارش لینک های داخلی، تعداد لینک های داخلی صفحات را مشاهده کنید.
- برای لینک های داخلی می توانید از انکرتکست بهینه استفاده کنید.
- مطمئن شوید تمام صفحات سایت شمااز طریق لینک داخلی قابل دسترس باشند. به عبارتی تمام صفحات شما با از طریقصفحه اصلی قابل دسترس باشد.
- یک نقشه HTML که متفاوت از نقشه XML است ایجاد کنید. می توانید لینک این نقشه را در فوتر سایت قرار دهید.
چگونه ساختار یک وب سایت را تغییر دهیم؟
یکی از چالش های پیش روی وب مسترها، تغییر ساختار سایت است بدون آنکه رتبه های آن از دست برود.
در صورت تغییر نام یا حذف دسته ها با تغییر URL می بایست از ریدایرکت 301 استفاده کنید. ریدایرکت 301 به موتورهای جست و جو اعلام می کند که آدرس صفحه تغییر کرده است.
پس از انجام تغییرات نقشه سایت را آپدیت کنید و مجددا به گوگل معرفی کنید. در صورتی که بخواهید تغییرات را گوگل سریعتر متوجه شود، می توانید از قسمت Fetch as google درخواست ایندکس دستی بدهید.
هنگام انجام تغیرات باید این نکته را در نظر داشته باشید که سئو یک فرآیند زمان بر است و ممکن است چندین هفته و یا ماه طول بکشد تا نتیجه تغییرات را مشاهده کنید. زیرا پردازش این تغییرات زمان بر است.
نتیجه گیری:
امروزه یک ساختار خوب مهم تر از همیشه است. ساختار سایت می بایست سلسله مراتبی و آسان برای استفاده شود. نقطه شروع صفحه اصلی است و بقیه صفحات باید در دسته بندی های مرتبط قرار بگیرند.
در یک ساختار خوب، کاربران می توانند با دنبال کردن لینک های صفحه اصلی به هر صفحه از سایت برسند. دسته بندی ها کاملا بهینه شده اند و به منوی ناوبری اضافه شده اند. لینک های داخلی با ارزش ترین صفحات را به موتورهای جست و جو معرفی می کنند و همچنین به آن ها در تشخیص ساختار سایت کمک می کنند.
شما می توانید برای ارتقای دانش سئو خود دیگر مقالات webto را نیز مطالعه بفرمایید و برای آموزش حرفه ای سئو می توانید در دوره جامع آموزش سئو شرکت کنید.