مقالات آموزشی

معرفی سئو داخلی و بررسی جامع ترین چک لیست و آموزش On-Page SEO

مفید بود؟

وزش جامع سئوی داخلی(On page Seo) به همراه تمام نکات کلیدی در زمینه سئوی فنی را در این مطلب مطالعه کنید

این نکته را توجه داشته باشید که داشتن محتوای کیفیت برای کسب رتبه های برتر گوگل کافی نیست و برای هرچه بهتر درک شدن محتوا توسط موتور جست و جو نیاز به اقدامات سئو داخلی است. سئو داخل صفحه از مراحل اولیه و پایه ایی برای افزایش رتبه سایت در گوگل است. در صورت ضعیف بودن سئو داخلی هر چقدر هم که برای سئو خارجی زمان و هزینه صرف کنید، نتیجه مطلوبی نمیگیرید. در این مطلب به تمامی نکاتی که در سئوی داخلی سایت خود باید چک کنید، اشاره می کنیم.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به کلیه اقداماتی گفته می شود که می توان مستقیماً در داخل وب سایت به منظور ارتقاء رتبه خود در نتایج گوگل انجام داد. نمونه هایی از این موارد شامل اقدامات برای بهینه سازی محتوا یا بهبود برچسب های توضیحات متا و عنوان است. برعکس، سئو خارجی به بک لینک و سیگنال های دیگر اشاره دارد. بهنیه سازی سئو داخلی نیاز موثر به ترکیبی از چندین عامل نیاز دارد. اگر قصد بهبود عملکرد خود را به صورت ساختارمند دارید، دو نکته مهم وجود دارد: تجزیه و تحلیل و نظارت منظم. اگر فرآیند در جهت دستیابی به اهداف نباشد و بر اساس ارزیابی دقیق مسائل اساسی ایجاد نشود، بهینه سازی ساختار یا محتوای یک وب سایت سود کمی دارد.

اهمیت سئوی داخلی

سئوی داخلی شامل تمام عناصر سئو است که شما بر آنها کنترل دارید. اگر صاحب یک وب سایت هستید، می توانید مسائل فنی و کیفیت محتوای خود را کنترل کنید. ما معتقدیم شما باید بتوانید همه این عوامل را در دست خود داشته باشید. به یاد داشته باشید: اگر یک وب سایت عالی ایجاد کنید، مطمئناً پتانسیل رتبه بالاتری خواهد داشت. تمرکز بر سئوی داخلی نیز احتمال موفقیت استراتژی سئوی خارجی را افزایش می دهد. ساخت بک لینک با یک سایت مزخرف بسیار سخت است. هیچ کس نمی خواهد به مقاله هایی که بد نوشته شده اند یا سایت هایی که به درستی کار نمی کنند، لینک
بدهد.

مهم ترین بخش های سئو داخلی

هیچ استاندارد کار و گردش جهانی برای سئو داخلی وجود ندارد. با این حال، تجزیه و تحلیل و اقدامات برای پیاده سازی باید تا حد ممکن جامع باشد تا اطمینان حاصل شود که از هر فرصتی برای سئو یا سایر KPI ها استفاده می شود.
حتی اگر هیچ راهنمای گام به گام ساده ای برای بهبود سئو داخلی وجود نداشته باشد، لیست زیر سعی می کند اکثر عناصر رایج را که در چهار حوزه اصلی طبقه بندی شده اند، پوشش دهد:

بهینه سازی فنی

سه بخش اصلی فنی یک وب سایت وجود دارد که می توان آنها را بهینه کرد:
سرعت سرور:
از آنجا که زمان بارگذاری وب سایت توسط موتورهای جستجو به عنوان بخشی از ارزیابی آنها برای رتبه بندی در نظر گرفته می شود، افزایش زمان پاسخگویی سرور بخش مهمی از سئو داخلی است.
کد منبع:
یک کد منبع کارآمد می تواند به بهبود عملکرد وب سایت کمک کند. توابع اضافی یا بخش های کد اغلب می توانند حذف شوند یا عناصر دیگر را می توان ادغام کرد تا ایندکس سایت برای Googlebot آسان تر شود.
آدرس های IP
در حالت ایده آل، شما همیشه باید یک آدرس IP منحصر به فرد برای هر پروژه داشته باشید. این به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما منحصر به فرد ومعتبر است.

بهینه سازی محتوا

در اینجا، محتوا فقط به عناصر قابل مشاهده روی صفحه مانند متون و تصاویر اشاره نمی کند. همچنین شامل عناصری است توسط کاربر قابل مشاهده نیستند: مانند تگ alt یا توضیحات متا.
متن صفحه
برای مدت طولانی، بهینه سازی متن بر اساس چگالی کلمات کلیدی انجام شد. این رویکرد در حال حاضر جایگزین شده است که ابتدا با استفاده از ابزارهای وزن دهی مانند WDF*IDF و در سطح بعدی استفاده از ساختار پیلار کلاستر. هدف از بهینه سازی متن باید همیشه ایجاد متنی باشد که نه تنها بر اساس یک کلمه کلیدی ساخته شده باشد، بلکه ترکیب اصطلاحات و کل کلمات کلیدی را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد. به این ترتیب اطمینان حاصل می شود که یک محتوا موضوعی را به دقیق ترین و جامع ترین شکل ممکن توصیف می کند.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

عناصر ساختاری متن:
این شامل استفاده از پاراگراف ها یا لیست های گلوله ای، برچسب های h-heading و بولد یا ایتالیک شدن عناصر متن یا کلمات می شود. این عناصر باعث افزایش خوانایی محتوا می شوند.
تصاویر
همه تصاویر، عناصر محتوای مهمی هستند که می توانند بهینه شوند. آنها می توانند به افزایش ارتباط محتوا کمک کنند و تصاویر بهینه سازی شده می توانند به تنهایی در جستجوی تصاویر گوگل رتبه بندی شوند. در عین حال، آنها می توانند میزان جذابیت یک وب سایت را برای کاربران افزایش دهند. گالری های جذاب همچنین می توانند زمان استفاده کاربران از سایت را افزایش دهند. نام و alt تصاویر بخشی از بهینه سازی تصویر است.
ویدئو
بیشتر مواردی که در مورد تصاویر صدق می کند در مورد ویدئو نیز صدق می کند. متخصصان سئو باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند که محتوای سمعی و بصری ارائه شده در صفحات آنها در واقع توسط کاربران قابل مشاهده باشد.
متا تگ ها
تایتل و متا توضیحات دو عنصر مهم سئو داخلی هستند که بر CTR صفحات نتایج موتورهای جستجو تأثیر می گذارند. این دو عنصر توسط کاربر در صفحه قابل مشاهده نیستند، اما باز هم بخشی از محتوا محسوب می شوند و باید در کنار متن ها و تصاویر بهینه سازی شوند.

ساختار سایت و لینک های داخلی

لینک داخلی می تواند برای راهنمایی بازدید یک ربات از سایت شما و همچنین بهینه سازی ناوبری برای کاربران واقعی استفاده شود.

ساختار منطقی و عمق خزیدن:

هدف در اینجا ساختار دقیق منوها و اطمینان از این است که سلسله مراتب وب سایت شامل بیش از چهار سطح نیست. هرچه سطوح کمتری وجود داشته باشد، ربات سریعتر می تواند به همه صفحات فرعی دسترسی پیدا کرده و آنها را کراول کند.

لینک داخلی:

لینک داخلی برای بهینه سازی سایت شما بسیار تاثیر گذار است. مهمترین موضوع در لینک سازی داخلی توزیع مناسب وزن کلمات کلیدی در سایت است. پیوند داخلی حتی می تواند در مقالات انجام شود. این نحوه مدیریت و لینک جویس در یک حوزه را تعیین می کند و می تواند به افزایش ارتباط یک صفحه فرعی در مورد یک کلمه کلیدی خاص کمک کند.

جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری

محتوای تکراری یک خطای نسبتاً متداول است که بر سئو سایت تأثیر منفی می گذارد. اگر به الگوریتم گوگل پاندا نگاه کنید می توانید متوجه شوید که گوگل سایت هایی که بر اساس محتوای تکراری بنا شده است را مجازات می کند. Double page به معنای دو صفحه با همان محتوای است. کاری که شما باید در این مورد انجام دهید این است که محتوای تکراری را حذف کنید، این صفحات را از ایندکس خارج کرده و از برچسب “rel canonical” استفاده کنید. راه های اجتناب از محتوای تکراری شامل استفاده مناسب از تگ کنونیکال یا اختصاص صفحات با ویژگی noindex است.

ساختار url

این جنبه شامل بررسی اینکه آیا از URL های مناسب و سئو فرندلی استفاده می شود یا خیر و آیا URL های موجود از نظر منطقی به یکدیگر مرتبط هستند یا خیر. طول URL را می توان به عنوان بخشی از سئو داخلی در نظر گرفت. همچنین وجود کلمه کلیدی در URL تاثیر مثبت دارد.

تمرکز

صفحاتی که حاوی محتوای مفید خاصی نیستند و ارزشی برای کاربر و موتور جست و جو ندارند، باید نوایندکس شوند که از قرار گرفتن آنها در نتایج جستجو جلوگیری می کند.

چک لیست سئو داخلی

قبل از شروع سئو داخلی ، کلمات کلیدی اصلی سایت را انتخاب کنید و یک هسته معنایی ایجاد کنید (لیستی از کلمات کلیدی که در سایت توزیع می شوند، مطابق با آن بهینه سازی انجام شود).

هسته معنایی می تواند در اندازه های مختلف، از لیست های کوچک کلمات کلیدی، به عنوان مثال، 10-100 تا 100000 و بیشتر باشد. برای تدوین یک هسته معنایی، باید انتخاب صحیح کلمات کلیدی صورت گیرد، همچنین کلید واژه های اصلی در سایت توزیع می شود (برای هر صفحه سایت یا بخش 5-25 کلمات کلیدی مطلوب است).
ایجاد هسته معنایی
ایجاد هسته معنایی یکی از مراحل آموزش سئو داخلی است. برای ایجاد هسته معنایی تعیین مسیر ضروری است. سپس شما باید جهت کلمات کلیدی را انتخاب کنید. اگر سایت بزرگ باشد، تحقیق کلمات کلیدی می تواند وقت گیر باشد. علاوه بر این ، به پایگاه داده نیاز دارید تا هسته معنایی ایجاد شده سریعتر و مؤثرتر شود.
اگر سایت آموزشی است، بهتر است ابتدا یک هسته دائمی از کلمات کلیدی ایجاد شود که دائما وارد سایت می شوند و پس از آن کلماتی را جمع آوری کنید که دارای مد روز یا فصلی هستند. هسته معنایی بخشی جدایی ناپذیر از SEO است. 3 مرحله اصلی ایجاد هسته معنایی وجود دارد:

  • تعیین استراتژی اصلی
  • انتخاب کلمات کلیدی
  • توزیع کلمات کلیدی

برای ایجاد هسته معنایی سریع و کارآمد، به دانش، نرم افزار و بانک اطلاعاتی کلمات کلیدی و درک کلیه وظایف و ظرافت های سئو نیاز دارید. علاوه بر این استفاده از کلید واژه طولانی یکی از روش های مفیدی است که در سئو سایت و جذب ترافیک بیشتر تاثیر گذار است.

Title ( یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی)

تگ Title یکی از برچسب های اصلی META است که گوگل به آن توجه می کند و به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته می شود. این برچسب یکی از مهمترین قسمتهای سئو داخلی است. بهتر است که تایتل 70 کاراکتر باشد ، اما می توان آن را حتی بیشتر از 125 کاراکتر نیز نوشت. ویژگی اصلی عنوان این است که عنوان نباید در عنوان از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید.

Description ( توضیحات )

استفاده از توضیحات متا دیسکریپشن مناسب می تواند نرخ CTR سایت شما را افزایش دهد. نکته مهم در این رابطه این است که استفاده درست از کلمات کلیدی می تواند در این رابطه تاثیر گذار باشد.
توضیحات متا باید یک جمله کوتاه و اعلان کننده باشد که از کلمه کلیدی مشابه عنوان صفحه شما استفاده کند. تا حد امکان به محدوده 150 کاراکتر نزدیک شوید تا حداکثر استفاده را از آن بکنید و بازدیدکنندگان را تا آنجا که ممکن است از محتوای صفحه خود مطلع کنید.

کلمات کلیدی

معرفی کلمات کلیدی مانند گذشته در سئو تاثیر ندارد و نوشتن آن لازم نیست. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد تازه کار هنگام بهبود سئو داخلی خود انجام می دهند، “کیورد استافینگ” است. متا تگ های دیگری مانند “Author”, “Refresh”, “Copyright”, “Robots”, “Content-language”, “Content type”. وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و برای تجزیه و تحلیل سئو سایت خودتان و رقبا می تواند مفید باشد. اما به طور کلی دو متا تگی که در ابتدا گفته شد مهم ترین ان ها است.

ALT

این یک برچسب است که برای تصاویر در نظر گرفته شده است و به معنای متن جایگزین است. هنگام بهینه سازی سایت، بهتر است که ALT را برای تصاویر اصلی و در صورت امکان ، برای همه عکس ها استفاده کنید ( زیرا Google ابزار “جستجوی تصویر” دارد).

H

توصیه شده هر صفحه یک تگ H1 داشته باشد. این برچسب به موتورهای جستجو نشان می دهد که این صفحه چه اطلاعاتی را ارائه می دهد.

Bold ( پررنگ / قوی )

بهتر است کلمه اصلی را 1تا 2 بار جسورانه Bold کنید (اگر بیشتر باشد، اسپم به نظر می رسد)

Text ( محتوای متنی )

محتوای سایت باید در درجه اول برای کاربران سایت نوشته شود شود و دردرجه دوم برای موتور های جستجو بهینه شد. علاوه بر آدرس اینترنتی خود، می خواهید کلمه کلیدی خود را در تمام محتوا اضافه کنید. این شامل عنوان و هدرها شما می شود. کلمه کلیدی خود را در سراسر محتوا و همچنین در جایی که به طور طبیعی مناسب است، توزیع کنید.

Structure ( ساختار )

ساختار سایت در ارتقاء آن بسیار مهم است. اولین کاری که در پیاده سازی ساختار سایت شما باید انجام دهید این است که صفحات سایت را در 4 سطح یا کمتر انجام دهید. برای سایت هایی که تعداد کمی صفحه دارند ، بسیار ساده است. اما اگر ما فروشگاه های بزرگ آنلاین یا سایت های رسانه ای را با صدها هزار صفحه در نظر می گیریم ، قطعاً باید کارهای زیر را انجام دهید:

1) ایجاد نقشه سایت (یا چندین نقشه سایت)
2) پیاده سازی صفحات ویژه برای فهرست بندی صفحات در سطوح مختلف

Usability ( قابلیت استفاده )

طراحی سایت و قابلیت استفاده آن از صفحه اصلی گرفته تا صفحات محصول ، بر میزان سفارشات و خرید و فروش تأثیر می گذارد. هرچه سایت برای کاربر راحت تر باشد ، ساختار و ادراک آن بهتر می شود – شانس ارتقاء آن بیشتر می شود ، زیرا این عوامل برای جذب ترافیک بیشتر سایت تاثیر می گذارد.

کد نویسی مناسب
کد نویسی سایت باید بهینه سازی شود تا سایت سریع کار کند و سرعت بارگیری را کند نکند. سرعت بارگذاری در رتبه بندی تأثیر می گذارد حتی کاربر ها هم از سایت های کند استقبال نمی کنند.
ابزار های بهینه سازی
سایت خود را Google Webmaster Tools ثبت کرده و با استفاده از آن اشکالات سایت را شناسایی و آن ها را رفع کنید.

اضافه کردن لینک خارجی

با لینک خارجی به سایت های معتبر و قابل اعتماد، گوگل متوجه می شود که صفحه شما نیز معتبر و قابل اعتماد است. هم گوگل و هم بازدید کنندگان می خواهند بداند آیا که سایت شما از منابع معتبری استفاده کرده است یا خیر؟

سازگاری سایت برای تلفن های همراه

در سال های اخیر ، کاربران اینترنت به طور فزاینده ای به سمت دستگاه های تلفن همراه تمایل نشان می دهند. ترافیک داده های تلفن همراه به طور مداوم رشد می کند. به همین دلیل در فرایند سئو لازم است ترافیک تلفن همراه را در نظر بگیرید. در حال حاضر بسیاری از سایت ها برای دستگاه های تلفن همراه سازگار شده اند وشما فرصتی دارید که با حداقل تلاش، ترافیک بیشتری کسب کنید. آخرین روند Google SEO اولویت دادن به سایتهای سازگار برای دستگاه های تلفن همراه است. مجموعه این اقدامات را سئو موبایل می گویند.

اگر این روند را در طول سال گذشته ردیابی کرده اید، حتما می دانید که وب سایت های راحت و سریع در نتایج جستجو رتبه های خوبی دارند. سازگاری سایت برای موبایل ها نشان از رشد و توسعه سایت برای پشتیبانی از فناوری های جدید است. ایجاد الگوریتم mobile first index گواه اهمیت نسخه موبایل برای گوگل است.

موارد مهم mobile friendly

  • محتوا را می توان به راحتی و بدون بزرگنمایی خواند.
  • سایت باید یک منوی پیمایش تلفن همراه داشته باشد.
  • با استفاده از برچسب “viewport” سایت را برای انواع سایزهای صفحه نمایش تلفن همراه ریسپانسیو کنید.
  • از فونت ها و اندازه متن مناسب استفاده کنید.
  • اگر اندازه عناصر خیلی کوچک باشد، تماس با آنها بر روی دستگاه تلفن همراه دشوار خواهد بود.
  • اندازه عناصر فعال را افزایش دهید.

مهم ترین موارد افزایش سرعت بارگیری در موبایل

  • برای ترکیب و فشرده سازی کدهای JS و CSS.
  • تمام عناصر سایت استاتیک را در حافظه پنهان (cach) قرار دهید و بار را در سرور خود کاهش دهید.
  • فشرده سازی تصاویر بدون از دست دادن کیفیت.
  • در صورت امکان از تغییر مسیرهای JS و 301 استفاده نکنید.
  • با افزایش قدرت، زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهید.

این نکات به شما کمک می کند تا سایت شما در اسرع وقت ممکن در هر دستگاه تلفن همراه بارگیری شود. از آنجا که موتورهای جستجو به سایتهای بهینه در موبایل اولویت می دهند، سئو شما بهبود پیدا خواهد کرد.

اشتباهات رایج در هنگام سئو داخلی سایت

در بعضی موارد ، بهینه سازی داخلی با خطاهایی انجام می شود که مانع از ایندکس شدن می شوند و از پیشرفت آن جلوگیری می کنند. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • Navigation با استفاده از اسکریپت ها: برای لینک دادن به صفحه سایت دیگر استفاده می شود که طبق قوانین سئو صحیح است. اما گاهی اوقات از Flash ، JavaScript یا فناوریهای دیگر برای این منظور استفاده می شود. روباتهای جستجو از طریق پیوندهای مکنده عبور نمی کنند، بنابراین اگر می خواهید سئو داخلی خوبی داشته باشید، نباید از آن استفاده کنید.
  • ریدایرکت های پی در پی: ریداریکت های شما نباید به صورت زنجیره وار انجام شود و صفحات مستقیم ریدایرکت شوند.
  • صفحات کپی: هر صفحه سایت باید فقط در یک آدرس فیزیکی موجود باشد و اگر اینگونه نباشد لازم است صفحه را حذف کرده یا آن را از طریق robots.txt نوایندکس کنید.
  • Cloaking پنهان کاری: از روش ها سئو کلاه سیاه که منجر به مشاهده صفحه متفاوت موتورهای جستجو و بازدید کنندگان می شود. با استفاده از این شیوه هرگز نمی توانید نتیجه مطلوب بگیرید.
  • صفحات خالی: برای سئو موفق توصیه نمی شود تعداد زیادی صفحه خالی یا صفحات با مقدار کمی محتوا (کمتر از 500 نویسه یا 1 تصویر)را در سایت بارگذاری کنید.
  • خطای 404: اگر صفحه وجود ندارد و یا حذف نشده است، باید صفحه خطای 404 را به آن وصل کنید. مهم است که پاسخ سرور (HTTP / 1.1 404) را بررسی کنید. در غیر این صورت، چنین صفحه ممکن است توسط موتورهای جستجو فیلتر شود.

نتیجه گیری

ما در مورد مهمترین عوامل سئو داخلی صحبت کرده ایم. اول از همه، مطمئن شوید که وب سایت شما به درستی کار می کند و سئو تکنیکال شما در حد مطلوب است. ثانیاً، محتوایی ایجاد کنید که کاربر محور باشد و بر کلمات کلیدی مناسب تمرکز کند. ثالثاً، روی قابلیت استفاده و سرعت سایت خود کار کنید تا به کاربران و موتورهای جستجو در وب سایت شما کمک کند.
از آنجا که این عوامل همگی بخشی از سایت شما هستند، می توانید روی آنها کار کنید تا مطمئن شوید که سئوی داخلی شما درجه یک است! با توجه به این موارد، به یاد داشته باشید که سئو خارجی خود نیز کار کنید.
این مقاله از مطالب آموزش سئو مجموعه وب وان است که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.
منابع:
https://yoast.com/what-is-onpage-seo
https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/33655/a-step-by-step-guide-to-flawless-on-page-seo-free-template.aspx

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.