موتورهای جست و جو ، گذشته،حالا و همیشه – بخش اول
همه ما به نوعی با کسب و کار مبتنی بر اینترنت سر و کار داریم و قطعاً در بازاریابی اینترنتی موتورای جست و جو، پدر این دنیای بزرگ محسوب می شوند.
تقریباً هر روز به یک یا چند دلیل از موتورهای جست و جو استفاده کرده ایم. اشتباه نیست اگر بگوئیم موتورهای جست و جو بخش جدایی ناپذیر هر گونه تجارت و کسب و کاری می باشند.اما آیا تا به حال خواسته اید درباره تحول موتورهای جست و جو اطلاعاتی به دست بیاورید؟ آیا می دانید موتورهای جست جو چگونه در دنیای وب کار می کنند؟
بسایر شگفت زده هستم که این موتورهای جست و جو تمام وب را از همه جای دنیا به هم وصل کرده اند. در این مقاله درباره چگونگی جست و جو و نیز قرار گرفتن در راس نتایج جست و جوی اکثر موتورهای جست و جو سخن خواهیم گفت.
“شروع”
اوایل سال 1990 بود که اولین ابزار جست و جو ظاهر شد.آن ابزار آرچی (archie) نام داشت. این کلمه از archive مشتق شده بود و v خود را از دست داده بود. این ابزار نوپا اجازه دسترسی به فهرست دایرکتوری فایل های موجود در سایت های FTP را داشت. این ابزار یک پایگاه داده ای قابل جست و جو ایجاد می کرد. آرچی توسط گوفر (Gopher) که ابزار تخصصی جست و جوی فایل های متنی بود دنبال می شد. برنامه های جست و جویی چون ورونیکا و jughead در آن گنجانده شده بود. اما همه اینها فقط ابزارهای جست و جو بودند و نه موتور جست و جوی مناسب.
در سال 1993، اولین موتور جست و جو با نام واندکس (wandex) پا به عرصه وب نهاد. در همان سال موتور جست و جوی Aliweb که هنوز هم فعال می باشد خلق شد.
اما آنچه درباره کرالرهای موتورهای جست و جو باید بدانیم چیست؟ اینجاست که وب کِرالر، اولین کرالر کامل متن به وجود آمد. اساس کار این کرالر جست و جوی لغات در صفحات وب بود. پس از این دوران ،موتورهای جست و جو رشد فزاینده ای یافتند. موتورهای جست و جویی چون اکسایت (excite)، INKTOMI، INFOSEEK، NORTHERN LIGHT و آلتاویستا در عرصه وب به رقابت پرداختند. بسیاری از این موتورهای جست و جو با یک دایرکتوری محبوب به نام یاهو وارد رقابت شدند.
در ادامه درباره موتورهای جست و جویی که امروزه بسیار کاربرد دارند و محبوب همگان هستند صحبت خواهیم کرد.