مقالات آموزشی

راهنمای آموزش سئو اپن کارت و بهینه سازی فروشگاه ساز OpenCart

مفید بود؟

OpenCart یک پلت فرم منبع باز است که به کارآفرینان از سراسر جهان اجازه می دهد سایت های تجارت الکترونیکی خود را ایجاد کنند. این مجموعه با ویژگی های فراوانی ارائه می شود. به طوری که برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین نیازی به هزینه های سرسام آور نیست و شما واقعا می توانید با هزینه بسیار کم مالک یک فروشگاه اینترنتی شوید.
شما در این اپلیکیشن بیش از 1300 تم و ماژول در اختیار خواهید داشت؛ به گونه ای که قادر هستید سایت خود را مطابق میل خود و در راستای اهداف تجارت الکترونیکی آن را شخصی سازی کنید.
درست مثل هر وب سایت تجاری دیگری، سرمایه گذاری در SEO برای بالا آوردن فروشگاه OpenCart در صفحه اول گوگل ضروری است. در این مطلب حقایقی در مورد چگونگی SEO به شما کمک می کند تا از تمام ظرفیت فروشگاه تجارت الکترونیک خود برای افزایش فروش استفاده کنید.

راهنمای بهینه سازی فروشگاه ساز OpenCart

نحوه سئو کردن سایت اپن کار فرق چندانی با سایر سایت ها ندارد. کافیست مراحل زیر را گام به گام طی کنید تا ظرف چند ماه به صفحه نخست گوگل برسید.

بهینه سازی هدرها و تگ های عنوان در اپن کارت

اولین قدم ها برای دستیابی به یک سایت SEO-Friendly ، برچسب های عنوان و عنوان هستند.
افزونه SEO Backpack ساده ترین راه را برای کنترل و پیکربندی برچسب های هدر در OpenCart به شما می دهد.

نکته مهم: اطمینان حاصل کنید که از تگ های H1 و H2 خود با سلسله مراتب مناسب و واضح استفاده کرده باشید. یعنی تا زمانی که از تگ H1 استفاده نکرده اید هرگز از تگ H2 استفاده نکنید.
یک روش معمول در فروشگاه های تجارت الکترونیکی اختصاص نام محصول به عنوان H1 و مدل محصول به عنوان H2 است.
البته، تگ های عنوان OpenCart حتی می توانند به صورت خودکار ایجاد شوند.
برای فعال کردن این قسمت وارد قسمت Advanced شوید تا پارامترهای دقیقی را که می خواهید در برچسب های عنوان OpenCart شما اعمال شوند را تیک بزنید. به طوری که همه آنها را به طور خودکار با کلیک روی Generate (فقط عناوین جدید تولید کند) یا Start Fresh ایجاد کنید (همه عناوین را با عناوین جدید بازنویسی می کند).

 

یافتن کلمات کلیدی پرتکرار برای سئو OpenCart

درست است که حضور داشتن در صفحه اول گوگل بسیار عالی است، اما اگر فروشگاه خود را برای کلمات کلیدی مناسب رتبه بندی نکنید هیچ نتیجه ملموسی نخواهید گرفت. از این رو، استخدام یک تیم سئوی قوی که بتوانند پرتکرارترین کلمات کلیدی جستجوگرها پیدا کنند، ضروری است.
البته خودتان نیز می توانید به تنهایی با ابزارهای مختلف این کار را به صورت رایگان انجام دهید:

  • Google Keyword Planner
  • SEMRUSH
  • Ahrefs
  • LongTailPro
  • KWFinder
  • SpyFU
  • SERPStat

لازم به ذکر است که 70 درصد از سرچ های کاربران شامل کلمات کلیدی طولانی می شود، بنابراین آنها را نادیده نگیرید. البته، کلمات کلیدی بلند تنها برای سایر صفحاتی که ممکن است به اندازه صفحه اصلی رتبه بندی نشوند ایده آل است. یعنی سعی نکنید که از آنها برای صفحات مهم خود استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که موفقیت سایت OpenCart شما به میزان رتبه بندی هر صفحه بستگی دارد.

تولید محتوای غیر کپی بر اساس کلمات کلیدی

فروشگاه OpenCart برای انتقال اهداف و پیام در نظر گرفته شده به مشتریان هدف، باید دارای محتوای ستاره ای متناسب با جایگاه شما باشد. این محتوا باید به دقت توسط یک نویسنده حرفه ای محتوا با تجربه عملی در سئو و نوشتن خلاق ایجاد شود.
توجه داشته باشید که محتوای شما باید کاملا یونیک و غیر کپی باشد. حال زمانی پیش می آید که شما چنین محتوایی را تولید می کنید، اما سایت اپن کارت با مشکل تولید URL اضافی مواجه است.
به آدرس زیر توجه کنید:
Http://Www. poonehmedia.Com
Http://. poonehmedia.Com
دو آدرس فوق شاید به یک صفحه تلاقی پیدا کند، اما از نظر گوگل دو آدرس تکراری محسوب می شود. امری که موجب خشم گوگل و در نتیجه پنالتی شدن سایت به خاطر تولید محتوای تکراری می شود.

– راه حل چیست؟

خیلی ساده باید به پنل مدیریتی هاست خود رفته و فایل Htaccess باز کنید و کدهای زیر را پیدا کنید:
RewriteEngine On
RewriteBase/
پس از یافتن کدهای فوق، کدهای زیر را اضافه کنید:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.+) [NC] RewriteRule ^(.*) http://%1/$1 [R=301,NE,L] کدهای فوق باعث ریدایرکت شدن آدرس Http://Www. poonehmedia.Com به آدرس Http:// poonehmedia.Com می شوند.

سازماندهی و چیدمان وب سایت

یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت اکثر فروشگاه های آنلاین، عدم توجه به ساختار و چیدمان سایت است. ساختار نامناسب سایت موجب تجربه کاربری بد می شود و در نتیجه منجر به ترک مشتریان از سبد خرید سایت می گردد.
با استخدام یک متخصص SEO حرفه ای، می توانید این مشکلات را بشناسید و آنها را از بین ببرید. این متخصص همچنین برای درک نحوه تعامل مشتریان با صفحات مختلف از نرم افزار نظارت پیشرفته استفاده خواهد کرد. با استفاده از این اطلاعات، آنها برای افزایش فروش فروشگاه OpenCart شما توصیه هایی ارائه می دهند و آنها را اجرا می کنند.
به عنوان مثال، ممکن است متخصص تصمیم بگیرد یک یا چند صفحه فرود برای محصولات خاص که تقاضای زیادی دارند یا دارای تخفیف های ویژه هستند، ایجاد کند.

لینک سازی برای فروشگاه اپن کارت

بک لینک یکی از قوی ترین عامل ها در رتبه بندی تجارت الکترونیک گوگل است. هرچه لینک های خروجی بیشتری از سایت های معتبر دریافت کنید، شانس فروشگاه OpenCart شما در رسیدن به صفحات نخست بیشتر می شود.
در کنار دریافت بک لینک، اقدام به لینک سازی داخلی به صورت عمیق نیز تاثیر شگرفی در افزایش رتبه سایت دارد. شما باید به صورت هرمی در سایت خود لینک سازی کنید تا صفحات مختلف به هم متصل شوند.
این کار باعث می شود تا خزنده ای گوگل راح تر صفحات شما را پیدا و ایندکس کنند.

بهینه سازی Url محصولات در سئو اپن کارت

URL های صفحه محصول شما در OpenCart باید هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهینه شود.

لطفا به پیوندهای زیر توجه کنید:
mystore.com/products/iphone-256gb-space-gray

mystore.com/index.php؟route=product/product&product_id=40
درک پیوند نخست هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو بسیار آسان تر است.
نکته مهم: مانند اکثر کارشناسان سئو ، URL ها باید کوتاه و قابل خواندن باشند.
برای خاص تر بودن پیوند باید:

  • توصیفی و بدون هیچ کاراکتر غیر ضروری باشد
  • برای جدا کردن کلمات در URL از “-” استفاده کنید
  • فقط از نویسه های کوچک استفاده کنید
  • از کلمات تعریف مانند “a” ، “an” و “the” خودداری کنید.
  • جزئیات محصول مانند نام تجاری، مدل یا رنگ را اضافه کنید.

 

محتوای تکراری OpenCart را حذف کرده و از URL های متعارف (Canonical) استفاده کنید

اول از همه، شما نباید محتوای سایر سایت ها و منابع خارج از وب سایت خود را کپی کنید. این کار خط قرمز موتورهای جستجو است.
اگر صفحات مشابه با همان مطالب در سایت خود دارید، ممکن است منجر به بروز برخی از مشکلات نظیر ایجاد محتوای تکراری شود.
برای حل این مشکل می توانید از Url های کنونیکال استفاده کنید:
اساسا، پیوند های کنونیکال به عنوان ریدایرکت 301 عمل می کنند و به موتورهای جستجو می گویند که چندین صفحه در سایت OpenCart شما وجود دارد که باید به عنوان یکی در نظر گرفته شوند.

 

به این ترتیب، گوگل متوجه می شود که این صفحات را فهرست نکند تا به رتبه بندی سایت شما آسیب نرسد.

عنوان صفحه اول OpenCart خود را بهینه کنید

به یاد داشته باشید که عنوان صفحه اصلی شما ابتدا باید برای کاربر نوشته شود. نه برای موتورهای جستجو!
به طور پیش فرض، صفحه اصلی OpenCart شما شامل نام تجاری شما است.
برای تغییر آن می توانید از طریق زیر اقدام کنید:
System > Settings > Edit Store > General > Meta Title

نکته مهم: عنوان کامل صفحه اصلی SEO شامل:

  • حداکثر 50 – 60 کاراکتر
  • حداقل 1 کلمه کلیدی
  • نام تجاری

می شود.

اما باز هم باید روی عنوانی تمرکز کنید که منحصر به فرد، جذاب و به راحتی قابل خواندن باشد. برای این کار می توانید ساختار زیر را دنبال کنید:
کلید واژه اصلی | مکان شما (اختیاری) | نام تجاری
مثلا…
تولید محتوا سایت | اصفهان | شرکت دیجیتال مارکتینگ پونه مدیا (59 کاراکتر)

بهینه سازی تصاویر محصولات در سئو OpenCart

تصاویر محصول تاثیر زیادی روی SEO سایت شما می گذارند، خصوصا اگر نام آنها را به درستی بهینه کنید.
نام ایده آل برای تصویر محصول، در واقع نامی است که آن را به خوبی توصیف کند. و همچنین خود تصویر محصول را توصیف می کند.
متن alt متن تصویر (متن جایگزین) – را به عنوان توضیحات متای تصویر در نظر بگیرید. این قسمت برای توصیف تصویر به موتورهای جستجو استفاده می شود و اگر به دلایلی امکان ارائه تصویر وجود ندارد، جایگزین آن می شود.
نکته:

  • کلمات کلیدی را در متن alt هر تصویر محصول در فروشگاه OpenCart خود بگنجانید
  • از 10 تا 15 کاراکتر بیشتر استفاده نکنید و حروف تعریف مانند “و” ، “یا” و غیره را حذف کنید.

عنوان تصویر نیز بسیار مهم است. هرگز عنوان تصویر را مانند IMG123-456-789.JPG رها نکنید. درعوض، نام فایل را برای توصیف تصویر و محصولی که نمایش می دهد، درج کنید. به عنوان مثال iphone-x.JPG.
نکته مهم: بهتر است نام محصول و مدل آن را برای تصاویر اضافه کنید.

اگر از پسوند SEO OpenCart استفاده می کنید، می توانید این کار را به صورت خودکار انجام دهید. تنظیمات پیشرفته به شما امکان می دهد چه چیزی را در تصویر محصول قرار دهید و سپس همه آنها را به طور خودکار در تصاویر بعدی اعمال کنید.
نکته مهم دیگر برای تصاویر محصول، سایز و حجم آن است.

این مسئله ارتباط زیادی با SEO سایت دارد، زیرا اگر تصاویر محصول شما بسیار بزرگ و بهینه نباشند، سرعت بارگذاری صفحه را کاهش می دهند.
نه گوگل و نه کاربران صفحات کند را دوست ندارند، بنابراین این چیزی است که شما باید هنگام بهینه سازی تصاویر خود به آن توجه کنید – برای این کار می توانید از سایت https://compressjpeg.com/ برای کاهش حجم تصاویر و بهینه کردن آنها استفاده کنید.

جلوی ایندکس شدن صفحات غیر ضروری را بگیرید

صفحات زیادی در فروشگاه OpenCart شما وجود دارند که نباید توسط موتورهای جستجو فهرست شوند.
صفحه هایی مانند پنل کاربری، روند پرداخت، نمای سبد خرید و غیره همگی می توانند رتبه سایت شما را پایین بیاورند، زیرا نسبت به سایر صفحات از بازدید بسیار کمتری برخوردارند. برای این کار می توانید از فایل robots.txt بخواهید تا اجازه ایندکس شدن این صفحات را به گوگل ندهد.

افزونه SEO Backpack متداول ترین صفحاتی را به شما نشان می دهد که باید از فهرست شدن در ویرایشگر robots.txt حذف شوند.
به سادگی آنها را در ویرایشگر کپی و جایگذاری کنید، گزینه Save را فشار دهید و منتظر حذف آن ها بمانید.

نقشه سایت خود را تعیین کنید

برای اینکه موتورهای جستجو آسان تر بتوانند حوزه کاری سایت و مطالب را درک کنند، نقشه سایت بسیار مهم است.
نقشه سایت OpenCart شما به فروشگاه شما کمک می کند تا داده های بیشتری را به موتورهای جستجو منتقل کنید.
یک نقشه سایت خوب:
همه URL های سایت شما را لیست می کند. این Url ها شامل تما صفحات سایت می شود. در غیر این صورت موتورهای جستجو نمی توانند آنها را پیدا کنند.
برای ساخت نقشه سایت در اپن کارت باید از طریق مرحله زیر اقدام کنید:
Administration >> Extensions >> Product Feeds
پس از این که وارد product feeds شدید Google sitemap را نصب کنید.
سپس روی گزینه Edit کلیک کرده و Url های سایت را در آن کپی کنید.
اکنون باید به وبمستر تولز گوگل بروید و از طریق Crawl اقدام به معرفی نقشه سایت خود کنید.
برای اضافه کردن Url های سایت از قسمت Add/Test Sitemap اقدام کنید و لینک سایت خود را وارد نمایید. پس از اتمام کار، نقشه سایت شما به گوگل معرفی شده و صفحات شما خیلی زودتر ایندکس می شوند.

سخن پایانی سئو اپن کارت
مراحل فوق شروع خوبی برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل است. برای انجام آنها نیازی نیست که متخصص SEO باشید، به خصوص اگر از ابزار مناسبی برای این کار استفاده می کنید. به یاد داشته باشید که بهینه سازی هوشمند، سایت شما را در رقابت با سایت هایی که هیچ توجهی به سئو نمی کنند پیش خواهند انداخت. سعی کنید هفته ای یکبار تمام مراحل فوق را بررسی کنید تا مبادا مشکلی برای سئو سایت پیش آمده باشد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.