همه میدانند که در طول چند دهه گذشته با پیشرفت های دنیای دیجیتال، سبک زندگی مردم در همه حالات از جمله نحوه خرید و فروش اجناس و خدمات، روش های ارتباطی، اشتغال و حتی سرگرمی ها دستخوش تغییرات بنیادی بوده است. طبق تحقیقات، استفاده ثابت از اینترنت در بین بزرگسالان در سه سال منتهی به 2019، 5 درصد افزایش داشته است. انتظار می رود با پیدایش ویروس کرونا و اقبال بی سابقه از دنیای دیجیتال به عنوان یک راه حل موثر در کاهش خطر سرایت، این روال سرعت بیشتری نیز پیدا کند. لازم به گفتن نیست که نقش بازاریابی دیجیتال نیز به تبعیت از این تغییرات روز به روز پررنگ تر می شود.
- بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟
- نقش بازاریابی دیجیتال برای شرکت ها
- انواع بازاریابی دیجیتال
- کار یک بازاریاب دیجیتال چیست؟
- آیا بازاریابی دیجیتال برای همه کسب و کارها یکسان است؟
- فواید بازاریابی دیجیتال
- توصیه هایی برای بازاریابی دیجیتال
- مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال
- چالش های دیجیتال مارکتینگ
- مزیت های آژانس دیجیتال مارکتینگ پونه مدیا
- داده های آماری جالب در خصوص دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟
بدون شک تعاریف زیادی برای بازاریابی دیجیتال مطرح شده است. احتمالاً تاکنون با برخی از آن ها برخورد داشته اید. اما ساده ترین تعریف که جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال را در نظر می گیرد عبارت است از:
“کلیه فعالیت های بازاریابی که از اینترنت و یا هر ابزار دیجیتال دیگری استفاده می کند.”
همینطور که از این تعریف مشخص است، بازاریابی دیجیتال جامع تر از بازاریابی اینترنتی است. در واقع از زمان اختراع رادیو، اولین جرقه های بازاریابی دیجیتال شکل گرفت و در طول سال ها با اختراع تلویزیون، تلفن همراه و سایر وسایل دیجیتال، خود را با ابزار جدید مجهز کرده است. بازاریابی دیجیتال می تواند بصورت آنلاین یا آفلاین باشد. هرچند امروزه بیشتر کسب و کارها ترجیح می دهند بیشتر از ابزار دیجیتال آنلاین مانند موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت ها برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند.
نقش بازاریابی دیجیتال برای شرکت ها
امروزه عجیب به نظر می رسد که یک برند تجاری یا حتی یک شرکت در ابعاد متوسط، هیچ وب سایتی نداشته باشد. حتی در اینصورت هم، تقریباً غیر ممکن است که در هیچ شبکه اجتماعی حضور نداشته باشد. بنابرین خیلی عادی است که مشتریان برای شناخت برندها از این ابزار استفاده کنند و مسئولان کسب و کارها نیز به تبع آن ناچار هستند با آغوش باز به استقبال بازاریابی دیجیتال بروند.
از آنجا که استراتژی ها و ابزار مختلفی متناسب با نیاز و بودجه شما وجود دارد، عرصه بازاریابی دیجیتال فضای کاری زیادی دارد و امکانات گسترده ای برای علاقه مندان فراهم می کند. برای مثال شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالاتیکس، موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی شرکت خود را رصد کنید. چیزی که در روش های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات چاپی و بیلبوردهای تبلیغاتی مقدور نبود.
یک طیف از روش ها و کانال های دیجیتال در زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می گیرند. یک بازاریاب دیجیتال خوب می داند که هر ابزار چگونه می تواند اهداف او را محقق کند و هر یک چه مزایا و معایبی را در بر می-گیرد. برای مثال، بازاریاب دیجیتال یک شرکت ممکن است کارش را با چند پست وبلاگ درباره یک محصول جدید شروع کند، سپس بازاریاب شبکه اجتماعی شرکت از طریق پست های ارگانیک و خریداری شده در حساب های شبکه های اجتماعی شرکت به کمک او می آید. احتمالاً بازاریاب ایمیلی با ارسال ایمیل هایی به مشتریان محصولات مشابه، قسمتی از کار را به عهده خواهد گرفت. مجموعه تلاش این بخش ها و بخش های مرتبط دیگر، بازاریابی دیجیتال شرکت را شکل می دهند.
انواع بازاریابی دیجیتال
1- بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
3- بازاریابی شبکه های اجتماعی
4- تبلیغات کلیکی (Pay-Per-Click)
5- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affilate Marketing)
6- تبلیغات همسان
7- اتوماسیون بازاریابی
8- بازاریابی ایمیلی
9- روابط عمومی آنلاین (Online Public Relations)
10- بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing)
11- محتوای اسپانسری (Sponsored Content)
در ادامه درباره هر یک از این موارد توضیح مختصری ارائه می شود.
• سئو
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو، فرایندی است که طی آن یک سایت تلاش می کند خود را به رتبه اول نتایج موتور جستجو برساند تا ترافیک بیشتری به سمت سایت خود جذب کند.
• بازاریابی محتوا
این اصطلاح به ایجاد، بهینه سازی و ارزیابی محتوا به منظور برندسازی، افزایش ترافیک، ایجاد مشتری راغب و… اشاره دارد. موارد زیر می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا شما نقش ایفا کنند:
پست های وبلاگ
کتاب های الکترونیک و مقالات سفید
گرافیک اطلاع رسان (Infographics)
• بازاریابی شبکه اجتماعی
با توجه به همه گیری استفاده از شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و…، دیگر نقش تبلیغات در این شبکه ها بر کسی پوشیده نیست.
• بازاریابی کلیکی
در این روش شما به یک سایت منتشر کننده تبلیغ (Publisher) به ازای هر تعداد کلیکی که بر روی لینک تبلیغ شما در آن سایت انجام می شود، مبلغی پرداخت می کنید.
• بازاریابی از طریق همکاری در فروش
در این روش یک وب سایت از فروش محصولات و خدمات شرکت دیگر از طریق وب سایت خود، مبلغی به عنوان پورسانت دریافت می کند.
• تبلیغات همسان
در این نوع بازاریابی، تبلیغات با ظاهر و محتوای پلتفرمی که در آن ارائه می شود، هماهنگ است. از آنجا که این نوع بازاریابی دربرگیرنده یک مفهوم کلی است، می تواند انواع دیگر بازاریابی مانند تبلیغات شبکه-های اجتماعی را نیز در خود جای دهد.
• اتوماسیون بازاریابی
این مفهوم اشاره به ابزاری دارد که برای اتوماسیون عملکردهای بازاریابی شما به خدمت گرفته می شود. بنابرین ممکن است از نگاه برخی، یک روش بازاریابی به حساب نیاید. اما فراموش نکنید که برای صرفه-جویی در زمان و نظم بیشتر کار، از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان از آن در مواردی مانند: ارسال ایمیل های تبلیغاتی، برنامه ریزی پست های شبکه اجتماعی، ردیابی فرایندهای بازاریابی و گزارش گیری ها استفاده کرد.
• بازاریابی ایمیلی
مدت زیادی است که شرکت ها از ابزار ایمیل به عنوان راه ارتباطی با مخاطبانشان استفاده می کنند. اغلب این ایمیل ها حاوی متن هایی درباره تخفیفات، رخدادها و اخبار شرکت، خوش آمدگویی به مشتریان جدید، تبریکات مناسبت ها و یا توصیه هایی برای مشتریان آن هاست.
• روابط عمومی دیجیتال
کانال های ارتباطی دیجیتال به شما کمک خواهد کرد تا تلاش های روابط عمومی خود را به حد مطلوبی ارتقا دهید. برای مثال می توانید روابط حسنه ای با فعالان رسانه ای مستقل که در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و… فعالیت می کنند، برقرار کنید. همچنین می توانید به بازخوردها و کامنت های آنلاین مخاطبان خود واکنش مناسب نشان دهید.
• بازاریابی ربایشی
بازاریابی ربایشی یا بازاریابی درونگرا از مفاهیم نسبتاً جدیدی در حوزه بازاریابی است که امروزه به خوبی جا افتاده است و می توان آن را به این صورت تعریف کرد:
“بازاریابی ربایشی، روشی برای هدایت مشتریان به سمت محصولات و خدمات از طریق بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی، سئو، برندسازی و… است”.
در واقع در این روش فروشنده به دنبال مشتری نمی گردد بلکه با انجام تدابیری مشتریان را در هر گام از سفر مشتری (مراحلی که طی آن یک مشتری بالقوه به مشتری وفادار تبدیل می شود)، جذب و ترغیب می کند. شاید با چند مقایسه ساده بهتر بتوان این مفهوم را شرح داد. زمانی که شما به جای استفاده از تبلیغات بالاپر (pop-up ads) که بسیار آزاردهنده هستند، رو به وبلاگ نویسی و تولید محتوای مناسب می آورید یا اینکه تاکید بیشتری بر بازاریابی ویدئویی دارید تا آگهی های تجاری، از بازاریابی ربایشی بهره می برید.
• محتوای اسپانسری
در این روش اشخاص یا شرکت های دیگر درباره برند شما و خدماتی که انجام می دهید، صحبت می کنند. امروزه کمتر مدیری اهمیت تبلیغات دهان به دهان را نادیده می گیرد. در حوزه بازاریابی دیجیتال استفاده از یک اسپانسر خارجی، نه تنها موثرتر از تبلیغات رسمی شما خواهد بود، بلکه کاراتر نیز هست. از اینرو روشی مانند بازاریابی اینفلوئنسری که گونه ای از بازاریابی محتوای اسپانسری محسوب می شود، بسیار پر طرفدار است. نوع دیگر آن همان مقالات یا پست هایی است که درباره شما در وب سایت های دیگر نوشته می شود.
کار یک بازاریاب دیجیتال چیست؟
بازاریاب دیجیتال قدرتمند با شناخت و تجربه ای که در حوزه ها و کانال های مختلف دیجیتال دارد، در جهت حضور قدرتمندتر برندها و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان اصلی شرکت ها، فعالیت می کند. بازاریاب دیجیتال معمولاً بر روی شاخص های عملکرد کلیدی مختلف (KPI) در هر کانال تمرکز کرده و عملکرد آن را مستقلاً بررسی می کند. برای مثال: ترافیک ارگانیک یک وب سایت تجاری.
آیا بازاریابی دیجیتال برای همه کسب و کارها یکسان است؟
صرف نظر از اینکه شرکت شما در چه صنعتی فعالیت می کند، یا اینکه چه محصولی ارائه می دهید، بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند، نیازهای مشتریان خود را بهتر بشناسید و فعالیت های خود را مطابق آن تنظیم کنید. البته مشخصاً استراتژی بازایابی دیجیتال، برای هر شرکتی متفاوت خواهد بود.
بازاریابی دیجیتال B2B:
اگر شرکت شما خدمات و محصولات به شرکت های دیگر ارائه می دهد، با توجه به بازار هدف شما، کانال هایی که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود. برای مثال احتمالاً نیاز به تمرکز بیشتری بر وب سایت خود خواهید داشت تا شبکه های اجتماعی.
بازاریابی دیجیتال B2C:
اگر شما محصولات و خدمات را به مشتریان حقیقی ارائه می دهید، احتمالاً ترجیح می دهید استراتژی های دیگری را دنبال کنید. برای مثال، بر سفر مشتری تمرکز بیشتری داشته باشید تا فاصله زمانی که مشتری بالقوه وارد وب سایت شما می شود تا زمانی که خرید صورت می گیرد را کاهش دهید. این معمولاً ایجاب می کند که محصولات شما جایگاه بالاتری در بحث قیف بازاریابی (Marketing Funnel) داشته باشد. همچنین ممکن است به فراخوان های عمل (calls-to-action) بهتری نیاز داشته باشید. در این نوع بازاریابی کانال هایی مانند اینستاگرام اغلب مناسب تر از پلتفرم هایی مانند LinkedIn خواهند بود.
فواید بازاریابی دیجیتال
• بازاریابی دیجیتال نسبت به روش های بازاریابی سنتی، مخاطب بیشتری را جذب کرده و مشتریان احتمالی که ممکن است روزی از محصولات و خدمات شما استفاده کنند را هدف قرار می دهد. در روش های سنتی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی یا تبلیغات تلویزیونی، نمی توانید انتخاب کنید چه کسی تبلیغات شما را مشاهده کند. بنابرین نمی توانید تبلیغات خود را برای مشتریان خاصی، شخصی سازی کنید. سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، علاقه مندی ها و… ویژگی های مخاطبین شماست که می-تواند در انتخاب استراتژی بازاریابی شما تاثیرگذار باشند.
• غالباً به صرفه تر از تبلیغات سنتی است و به شما بازخورد سریع تری از موفقیت بازاریابی می دهد. به زبان ساده زمانی که شما از یک کانال دیجیتال خاصی استفاده می کنید و نرخ بازگشت سرمایه ROI مناسبی حاصل نمی شود، می توانید درباره ادامه فعالیت خود در آن کانال تصمیم گیری کنید. اگر شما یک کسب و کار کوچک با بودجه محدودی را اداره می کنید، احتمالاً بر روی شبکه های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو بیشتر سرمایه گذاری خواهید کرد زیرا با کمترین هزینه، ROI بیشتری حاصل می شود.
• بازاریابی دیجیتال به شما اجازه می دهد از رقبای بزرگتر صنعت خود پیشی بگیرید. در روش های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، شما نمی توانید به اندازه رقبای بزرگتر خود هزینه کنید. اما برای مثال در زمینه سئو، با انتخاب کلمات کلیدی بهتر و محتوای با کیفیت بالاتر، می توانید رتبه بندی بهتری در نتایج موتورهای جستجو بدست آورده و مطمئن شوید، بازدیدکنندگان از سایت شما بازدید می کنند.
• قابل اندازه گیری است. بازاریابی دیجیتال به شما یک دید جامع از پارامترهایی مانند: تاثیرگذاری، اشتراک ها، بازدیدها، کلیک ها، ترافیک سایت و حتی زمانی که بازدیدکننده در یک صفحه گذرانده است، می دهد.
توصیه هایی برای بازاریابی دیجیتال
– اهداف خود را تعیین کنید.
– مخاطب هدف خود را مشخص کنید.
– برای هر کانال دیجیتال، بودجه مشخصی تعیین کنید.
– یک تعادل بین استراتژی های دیجیتال رایگان و هزینه ای برقرار کنید.
– از نتایج آماری برای ارتقا استراتژی های خود استفاده کنید.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال
می توان CRM را به این صورت تعریف کرد:
“مدیریت ارتباط با مشتریان، مجموعه اقداماتی است که به منظور مدیریت و تجزیه و تحلیل کلیه تعاملات و ارتباطات یک شرکت با مشتریان گذشته، حال و آینده آن صورت می گیرد.”
بعد از آنکه با کمک بازاریابی دیجیتال مشتریان راغب خود را جذب کردید، مهم است که نیازهای آن ها را کاملا درک کرده و همواره با آنها ارتباط داشته باشید. همچنین باید در جایی که بیشترین آمادگی را دارند، اطلاعات مورد نظر خود را منتقل کنید. انجام این امور ساده نیست و نیازمند مدیریت ارتباط با مشتریان قدرتمند است. همچنین CRM به شما کمک می کند تا فرصت های بازاریابی دیجیتال را شناسایی کرده، مشتریان را براساس جغرافیا، نیازها و ویژگی های مختلف دیگر دسته بندی کنید. CRM برای ردیابی نتایج بازاریابی دیجیتال نیز مفید است.
چالش های دیجیتال مارکتینگ
گسترش کانال های دیجیتال: مصرف کنندگان برای برطرف کردن نیازهای مختلف خود از ابزار مختلف با مشخصات و پروتکلهای متفاوت استفاده می کنند. بنابرین لازمه ی بازاریابی دیجتال موفق، اشراف به تمامی ابزار، کانال ها و رویه ها است.
رقابت ارزان کانال دیجیتال : رقابت در کانال های دیجیتال نسبت به ابزارهای سنتی ارزان تر و وسیع تر است و برای هر کسب و کاری با هر اندازه ای به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی کارآمد است. بنابراین جلب توجه مشتریان نسبت به قبل سخت تر شده است.
انفجار حجم داده ها : مصرف کنندگان دنباله ای از اطلاعات را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند بنابراین مدیریت تمام داده ها بسیار سخت است . و به سختی می توانید حجم زیادی از پیام را به صورت پایدار در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
آژانس دیجیتال مارکتینگ پونه مدیا چه کمکی به شما می کند؟
ما در پونه مدیا با بهره گیری از تجربه چندین ساله خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ، بیشترین پیشنهادات را با توجه به نوع کسب وکار شما ارائه خواهیم کرد. برخی از خدمات ما شامل سئو، بازاریابی محتوا، بهینه سازی شبکه اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… می باشد.
(پونه مدیا با استفاده از تجربه چند ساله خود در دیجیتال مارکتینگ همواره بهترین پیشنهاد را با توجه به کسب و کارتان برای شما ارائه می دهد. که برخی از خدمات دیجیتال مارکتینگ پونه مدیا شامل سئو ، بازاریابی محتوا ، مدیریت استاندارد شبکه اجتماعی در راستای اهداف کسب و کار ، ارسال ایمیل و… است)
مزیت های آژانس دیجیتال مارکتینگ پونه مدیا
* افزایش بهره وری کسب و کار شما
* ارائه راهکارها و مشاوره جهت توسعه هر چه بهتر کسب و کار و برندینگ شما در دنیای دیجیتال
* پشتیبانی و ارائه آموزش به منظور بهره وری حداکثری از امکانات موجود
داده های آماری جالب در خصوص دیجیتال مارکتینگ
- بر اساس داده های آماری Statista (شرکت آلمانی فعال در زمینه بازاریابی و اطلاعات مشتریان)، بودجه بازاریابی شرکت ها در فوریه سال 2020 ، 13 درصد رشد داشته است در حالی که این عدد در آگوست 2019، تنها 8/11 درصد بوده است.
- در سال 2020 در هر ثانیه به طور متوسط تنها 83787 جستجو در موتور جستجوی گوگل صورت گرفته است.
- سئو ارگانیک به مراتب موفق تر از تبلیغات جستجوی هزینه بر عمل کرده است.
- اهمیت ویدئو به مراتب بیشتر شده است و تنها 20 درصد افراد متن های صفحات را مشاهده کرده و حدود 80 درصد ویدئوها را تماشا می کنند.
- تنها 8 درصد امکان دارد ایمیل های بدون آمار باز شوند.
- هنوز بیشتر مشتریان B2B ترجیح می دهند از طریق ایمیل در تماس باشند و تنها 17 درصد از چت آنلاین استفاده می کنند.
- در سال 2020 بیش از 600 میلیون وبلاگ وجود دارند که 20 درصد از آن ها متعلق به وردپرس هستند.
- بروزرسانی اطلاعات یک وب سایت قدیمی می تواند تا 74 درصد در نتایج جستجوی آن سایت اثر گذارد.
- افراد به طور متوسط 37 ثانیه برای خواندن یک پست در وب سایت ها زمان می گذارند.
- سه تاکتیک برتر بازاریابی محتوا عبارتند از وبلاگ نویسی (%67)، شبکه های اجتماعی (%73) و مطالعات موردی (%82).
- پیش بینی می شود در سال 2021، 54 درصد همه خریدها از طریق تلفن هوشمند انجام شود.
- 89 درصد کاربران تلفن های هوشمند از اپ ها استفاده می کنند، در حالیکه تنها 11 درصد آن ها از وب سایت های رسمی استفاده می کنند.