چنانچه درنظر دارید محصولات خود را علاوه بر فروشگاه اینترنتی و وب سایتی که خودتان در اختیار دارید در جای دیگری به فروش برسانید و فروش محصولات خود را افزایش دهید هم اکنون زمان آن است و با این مقاله راهکارهای مناسب در این خصوص را مطالعه فرمایید.
فروشگاه اینترنتی همچنان به رشد و افزایش سود بیشتر برای مشتریان جهت خرید محصولات می پردازد.
هرینه های آنلاین کاربران بین سالهای 2013 و 2014 در حدود 13 درصد و در بین سالهای 2014 و 2015 حدود 14.6 درصد افزایش داشته است.
طبق پیش بینی های انجام شده، در سال 2018 میزان فروش در فروشگاههای اینترنتی تقریبا 500 میلیادر دلار تخمین زده شده است.
چنانچه می خواهید فروشگاه اینترنتی خود را توسعه دهید، بهترین روش این است که به آنالیز و تجزیه و تحلیل بازارهای فردی و همچنین افرادی که توانسته اند با حداقل زمان، پیشرفت و سود خوبی داشته باشند، بپردازید.
بدین ترتیب شما می توانید قبل از توسعه فروشگاه اینترنتی خود، استراتژی توسعه و اولویت بندی یک فروشگاه اینترنتی را مورد تست و بررسی قرار دهید.
چرا باید توسعه در بازار و فروشگاههای متعدد را درنظر گرفت؟
بازارهای شخصی دارای سیستم، فرآیند، خصلت و محدودیت های مخصوص به خود هستند که شما برای حرکت در آن نیاز است، این روند و محدودیت ها را یاد گرفته و درنظر بگیرید.
هنگامی که در حال ارزیابی فرایندهای مربوط به توسعه فروشگاه اینترنتی خود هستید، این نکته را درنظر داشته باشید.
1- افزایش فروش خود
یکی از دلایل مهم و اصلی اینکه خرده فروشان فروشگاه اینترنتی، محصولات خود را در بازارهای آنلاین جهانی مانند آمازون، ای بی و … (Amazon – eBay) قرار می دهند، به این دلیل است که میزان فروش خود را افزایش دهند.
44 درصد از مصرف کنندگان جهت یافتن محصولات خود مستقیما به سایت آمازون مراجعه می کنند.
بنابراین قرار دادن محصولاتتان در سایت هایی که دارای پلتفرم های محبوب و مشهور هستند (مانند آمازون، ای بی و …)، خود باعث گسترش فروشگاه اینترنتی شما و افزایش نرخ فروش محصولات می شود.
این نکته را نیز حتما درنظر داشته باشید، قبل از اینکه بخواهید نرخ فروش تان را افزایش دهید، مطمئن شوید که آیا قادر به پاسخگویی و برآوردن سفارشات مشتریان هستید یا خیر.
2- بدست آوردن مشتریان جدید
81 درصد از خریداران قبل از تصمیم گیری برای خرید، در رابطه با محصولات و برند آنها تحقیق می کنند.
چنانچه بتوانید تعامل خوبی با کاربران و مشتریان داشته باشید، باعث افزایش ترافیک و بازدید فروشگاه اینترنتی و سایت خود خواهید شد.
همچنین اگر ماهیت فروشگاه اینترنتی خود را به صورتی قرار دهید که مشتری بتواند “هر چیز مورد نیاز” خود را پیدا کند، باعث افزایش فروش خواهد شد.
3- لیست کردن هزینه هایی که باید پرداخت کنید
علاوه بر هزینه هایی که باید برای میزبانی وب سایت خود (هاست و دامنه) پرداخت کنید، هزینه هایی نیز برای معامله با فروشگاههای اینترنتی مشهور که قرار است محصولات شما در آن قرار گیرد، وجود دارد.
چنانچه درنظر داشته باشید فروشگاه خود را در بازهای آنلاین جهانی مانند آمازون و … قرار دهید، خود شامل هزینه هایی مانند مالیات، هزینه برای هر درصد فروشی که از طریق این سایت ها انجام می دهید، باید پرداخت شود.
ساختار و میزان هزینه ها نسبت به نوع فروشگاه اینترنتی و وب سایت شما متفاوت است و حتی میزان هزینه ها به نوع دسته بندی محصولات نیز بستگی دارد.
شما باید زمانی که قصد دارید فروشگاه اینترنتی خود را توسه دهید، تمام جوانب و هزینه های اضافی را مدنظر داشته باشید.
4- همگام سازی داده ها
شما باید قبل از گسترش فروشگاه اینترنتی خود در رابطه با در اختیار داشتن یک سیستم جامع جهت رسیدگی به سفارشات دریافتی، مدیریت کردن موجودی و انجام صحیح سفارشات مطمئن شوید.
هر فروشگاه اینترنتی اطلاعات موجودی خود را از یک منبع واحد واکشی می کند ولی فروشگاههای اینترنتی مختلف نمی توانند موجودی های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و یا اینکه همگام سازی داشته باشند بنابراین شما به یک سیستم همگام سازی (سینک موجودی) دارید تا بتوانید تمام موجودی های فروشگاه اینترنتی خود را که در جاهای مختلف قرار داده اید، همگام سازی نماید.
دو نرم افزار Ordoro و Sellbriteجهت همگام سازی و ادغام موجودی فروشگاه شما در بازارهای مختلف می تواند به شما کمک کند.
کدامیک از فروشگاههای اینترنتی برای گسترش فروشگاه شما مناسب تر است؟
* آمازون (Amazon)
افرادی که قصد افزودن محصول به لیست محصولات خود و همچنین افزایش بازدید کننده و ترافیک فروشگاه خود هستند، وب سایت آمازون یک انتخاب محبوب و مناسب برای گسترش فروشگاه اینترنتی می باشد.
در اینجا نکاتی در رابطه با وب سایت آمازون در نظر گرفته شده است.
• چنانچه محصولات خاص و منحصر به فرد شما به فروش نمی رود، می توانید آنها در وب سایت آمازون به اشتراک بگذارید.
• شما می توانید مدیریت فروش محصولات خود در وب سایت آمازون را خود شخصا به عهده داشته باشید و یا اینکه این مسئولیت را با پرداخت هزینه بیشتر به آمازون واگذار کنید.
• آمازون ابزار مختلفی برای کمک به فروشندگان جهت بهبود فروش و افزایش تعامل با مشتریان به آنها ارائه می دهد.
• مشتریان آمازون معمولا به دنبال محصولاتی معمولی و برند های عمومی دارند بنابراین فروش محصولات منحصر به فرد و یا صنعتی خاص سخت است.
* ای بی (eBay)
وب سایت ای بی یک فروشگاه اینترنتی گسترده و یک انتخاب خوب جهت توسعه و ارائه محصولات شما در آن می باشد.
چنانچه انتخاب و ترجیح شما برای قرار دادن محصولاتان در این فروشگاه می باشد، نکات زیر را مدنظر داشته باشید.
• این وب سایت بیشتر بر روی نام تجاری متمرکز شده است. بنابراین شما باید وقت بیشتری را به بهینه سازی یک صفحه با نام تجاری و همچنین قرار دادن محتوا اختصاص دهید تا به فروش محصولات و ارتباط با مصرف کنندگان کمک کند.
• یکی از ویژگی هایی که در سایت Ebay خاص بودن آن را نشان می دهد امکان فروش بسیاری از محصولات به صورت مزایده است. البته باید در نظر داشت این ویژگی در همه ی محصولات وجود ندارد و تصمیم با فروشنده محصول است که کالای خود را به یک قیمت مقطوع به فروش برساند یا به صورت مزایده. حالت کلی برای محصولات مزایده ای به این صورت است که فروشنده یک قیمت پایه را برای محصول خود و یک مدت زمان را برای پایان یافتن مدت مزایده در نظر میگیرد. حال در این مدت زمان خریدارهای مختلف میتوانند با ارائه قیمت پیشنهادی خود که بالاتر از قیمت پایه باید باشد نرخ خرید را اعلام کنند و طبیعتا قیمت اعلامی به عنوان نرخ پایه برای شرکت کننده بعدی در نظر گرفته می شود. در نهایت بعد از پایان یافتن مدت زمان مزایده کسی که بالاترین قیمت را برای مزایده پیشنهاد داده است برنده می شود.
• محصولات غیر متعارف در سایت ای بی به دلیل اینکه کاربران به دنبال محصولات منحصر به فرد و خاص هستند، به خوبی به فروش می رود.
• شما شخصا می توانید روند خرید و فروش محصولات خود را در این سایت مدیریت نمایید.
در واقع شما باید زمانی را جهت ارتباط با خریداران و مدیریت آنها داشته باشید تا بتوانید امتیاز خود را به عنوان یک فروشنده خوب حفظ کنید.
* اتسی (Etsy)
سایت Etsy از زمان راه اندازی در دهه اخیر با بیش از 25 میلیون خریدار فعال، رشد قابل توجهی داشته است.
در حالی که این سایت مانند آمازون و ای بی یک فروشگاه اینترنتی می باشد ولی دارای خصوصیاتی است که آنها را از بقیه متمایز می نماید.
• 86 درصد از فروشندگان Etsy معمولا تولید کنندگان محصولات دستی و همچنین خانم ها هستند.
• 96 درصد از فروشندگان در این سایت، محصولات ساخته شده توسط خودشان را قرار می دهند و فروشگاه خود را از راه دور و در خانه مدیریت می کنند.
• در این فروشگاه، محصولات تجاری مارک دار کمتر به فروش می رشد.
• شما می توانید فروشگاه خود را در این سایت مانند سایت آمازون و ای بی، مدیریت و اداره کنید و با خریداران خود ارتباط برقرار کنید.
توجه داشته باشید قبل از اینکه تصمیم بگیرید محصولات خود را در کدامیک از فروشگاههای اینترنتی قرار دهید، مزایا و معایب مربوط به هر کدام از فروشگاهها را مورد بررسی و سنجش قرار دهید.
عواملی که شما باید درنظر داشته باشید عبارتند از:
– اگر سودی وجود دارد،
– اگر آن فروشگاه همانجایی است که می توانید مشتریان ایده آل خود را پیدا کنید،
– اگر یک واسط برای مدیریت کانال های متعدد خود دارید و
– اگر محصول شما برای این فروشگاه مناسب است.
به استراتژی و رویکرد گسترش یک فروشگاه اینترنتی نزدیک و شما فروشگاه اینترنتی مناسب را برای قرار دادن محصولات خود در آن پیدا کرده اید.