تولید محتوا یکی از مشاغل پر درآمد این روزهاست.
بیایید کمی در مورد اینکه چطور با تولید محتوا میتوان کسب درآمد کرد یا به کسب و کارها کمک کرد توضیح دهیم…
فرض کنید میخواهید یک محصول مراقبتی برای پوستتان تهیه کنید. علاوه بر اینکه ممکن است از دوستان خود یا فروشگاههای اطرافتان تحقیق کنید، قطعا در اینترنت هم به جستجو میپردازید. فرض کنید همیشه موقع جستجو کردن در مورد مشکلات مختلف پوستی، گوگل یک سایت خاص را به شما نشان میدهد، شما هم کلیک کرده و همیشه هم شما در آن وبسایت جواب مورد نظرتان را پیدا میکنید. خب… آیا اعتمادتان به مرور به آن وبسایت بیشتر نمیشود؟ مسلما اعتماد بیشتری خواهید داشت و این باعث میشود که حتی از آن سایت خرید هم انجام بدهید…
تولید محتوا چه سودی برای کسب و کار من دارد؟
البته این سوال را جور دیگری هم میشود پرسید: تولید محتوا چه سودی برای سایت کسب و کار من دارد؟
- تولید محتوا باعث میشود شما به عنوان یک مرجع در حوزه کاریتان تبدیل شوید. خب … چه چیزی از این بهتر؟ یک مرجع یعنی اعتماد افراد و در نهایت خرید آنها از سایت
- تولید محتوا به سئو و رشد سایت شما کمک میکند. وقتی محتوای مفیدی تولید کنید، گوگل از سایت شما خوشش میآید و شما را در رتبههای بالا قرار میدهد. رتبه بالای شما در گوگل، یعنی افراد جدیدی به سایت شما جذب میشوند… مانند یک بیلبورد تبلیغاتی در شلوغترین نقطه ی شهر…
- محتوای شما اگر این شرطها را داشته باشد، توسط خود بینندهها و خوانندهها منتشر میشود و این انتشار یک تبلیغ عالی برای شماست…
- کسی که با جستجو به سایت شما میرسد، یک مشتری واقعی است که قصد خرید دارد… در این صورت شما کافیست او را راضی به خرید کنید چون وارد فروشگاه شما شده است…
انواع تولید محتوا چه هستند؟
تولید محتوا را می توان به چند دسته تقسیم کرد:
تولید محتوای متنی
یعنی نوشتن یک مقاله در مورد موضوع مورد نظر. شما در مورد هر موضوعی که در گوگل جستجو کنید، به مقالاتی هدایت میشوید که همان محتواهای متنی تولید شده هستند. محتوای متنی باید نثری جذاب، روان و ساده داشته باشد. که بتواند مفید باشد.
تولید محتوای گرافیکی
یعنی طراحی پوستر، عکس، عکس نوشته، بنر و … اجازه دهید این مورد را با یک مثال توضیح دهیم. یک اینفوگرافیک جذاب، خوشرنگ، ساده و مفید در مورد علایم مشکلات تیرویید که در سایتها یا پیجهای اینستاگرامی به اسم یک متخصص غدد منتشر میشود، نمونه موفقی از تولید محتوای گرافیکی است که این پزشک محترم را به شما معرفی میکند.
تولید محتوای ویدئویی
سازندگان تیزرهای تبلیغاتی، همان افرادی هستند که محتوای ویدئویی تولید میکنند. برخی از این عزیزان، کارشان صرفا تولید تیزر تبلیغاتی است. برخی دیگر هستند که در ابتدا کارشان را با ساخت انیمیشنها یا ویدئوهای جذاب شروع میکنند، و پس از اینکه به اندازه کافی مشهور شدند، یا در تولیداتشان، تبلیغات را جا میدهند، یا اینکه به صورت جداگانه برای کسبوکارها تبلیغات میسازند.
آیا تولید محتوا یک شغل است؟
تولید محتوا یک شغل نیست! تولید محتوا چند شغل است… در ادامه به دستههای کلی تولید کنندگی محتوا میپردازیم.
نویسندهی محتوای متنی
نویسنده ی محتوای متنی، یک نویسنده است که میتواند در مورد موضوعات مختلف و متفاوتی، برای شما مطلب بنویسد. یک نویسنده ی خوب، یک محتوا مینویسد که در آن مطالب مفیدی به خوانندگان آموزش بدهد. محتوای خوب، باید بتواند مخاطب را در صفحه نگه دارد. اگر مخاطب شما پس از دیدن محتوا، قبل از اینکه آنرا بخواند، صفحه را ترک کند، این برای شما یک امتیاز منفی به شمار می آید.
تولید کنندهی محتوای گرافیکی
تقریبا همان طراح گرافیک است . البته ممکن است لازم باشد متن پوستر یا … را خودتان به او بدهید. طراح گرافیک میتواند با یک پوستر زیبا و خلاقانه، کاری کند که آگهی شما بین همه بدرخشد. با توجه به اینکه این روزها افراد زیادی به طراحی گرافیک مشغول هستند، برگ برنده با کسی است که در کارش خلاقیت و تفاوت وجود داشته باشد.
تولید کنندهی محتوای ویدئویی
برای کار در این حوزه، باید با ابزارهای ادیت ویدئو به خوبی آشنا باشید. ابزارهایی مثل پریمیر، افترافکت و … از ملزومات تولید محتوای ویدئویی هستند. تمام تیزرهای تبلیغاتی که در تلوزیون میبینید، تمام کلیپهای اینستاگرامی تبلیغاتی، کار تولید کنندگان محتوای ویدئویی است. اگر به این حوزه علاقه دارید ولی نمیدانید از کجا شروع کنید، میتوانید چند کلیپ بسازید و به عنوان نمونه کار در فضای مجازی منتشر کنید. هرچقدر نمونه کارهای بیشتر و قویتری داشته باشید، مشتریان بیشتری به سراغ شما میآیند. شاید حتی لازم باشد چند کلیپ رایگان هم بسازید… البته که رایگان کار کردن سخت است ولی در نظر داشته باشید که برای شروع گاهی لازم است قدم اول را کوچک برداریم… این قدم کوچک، میتواند شروع راهی عالی برای شما باشد.
برای اینکه یک تولید کنندهی محتوا باشم از کجا شروع کنم؟
همانطور که در بالاتر اشاره شد، تولید محتوا سه قسمت کلی دارد. که باید با توجه به علاقه تان یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر بخواهید طراحی گرافیک یا تولید ویدئو انجام دهید که تکلیف مشخص است . ولی تولید محتوای متنی برای بسیاری از افراد شناخته شده نیست حتی اگر استعدادش را داشته باشند.
اگر انشایتان در مدرسه خوب بوده، تبریک میگوییم!! شما میتوانید یک نویسندهی خوب بشوید… برای شروع کار، کانالهای تلگرامی کاریابی، سایتهای کاریابی مانند جابینجا و جاب ویژن، و سایتهای فریلسنری مانند انجام میدم سر بزنید و به دنبال موقعیت شغلی تولید کننده محتوا بگردید. معمولا در آگهیهای استخدامی، مهارتهای مورد نیاز نوشته میشود و از آن طریق شما میتوانید،موضوعاتی برای جستجو و کسب مهارت پیدا کنید. سایتهای برگذاری وبینار و کلاسهای آنلاین و دورههای غیرحضوری هم مناسب هستند.
پیشنهاد میشود از ابتدا برای این کار هزینه نکنید. اول مقداری تجربه کسب کنید. سپس با توجه به نیازتان و اینکه آیا واقعا مایل هستید این کار را ادامه دهید یا نه، تصمیم بگیرید که برای آموزشتان چقدر هزینه کنید.
مراحل تولید محتوا
اگر برای تولید محتوایتان، استراتژی نداشته باشید، احتمالا هیچ نتیجه ی خاصی حاصل نخواهد شد.
چطور برای تولید محتوا ایده پیدا کنم؟
پیدا کردن ایده برای تولید محتوا راههای زیاد و متفاوتی دارد. من خودم همیشه وقتی قرار است در مورد موضوعی محتوا تولید کنم یا در مورد آن کاری انجام بدهم، آن موضوع ملکه ی ذهنم میشود. بعد هر جا که باشم و نکته یا سوژه ای مرتبط با آن پیدا کنم، آن را در ذهنم بسط می دهم. همین خودش می تواند ایده هایی به من بدهد.
ایده های محتوا می توانند از مکان های مختلف ، چه از درون تیم محتوای شما ، چه از مشتریان شما ، چه از دیگر ذینفعان شرکت شما ، از داده های جدید ، یا از هر چیزی که به شما الهام می دهد ، ناشی شوند حتی ممکن است از یک پیام بازرگانی ایده بگیرید یا حتی تبلیغات کنار زمین های بازی فوتبال.
در اینجا چند روش وجود دارد که می دانیم به خلاقیت شما کمک می کند و به شما در یافتن رویکردهای نوآورانه و موثر در مورد محتواهای بالقوه کمک می کند.
نحوه ایجاد ایده های محتوا
فرصت ها را با تحقیقات کلمات کلیدی پیدا کنید. تحقیقات کلمات کلیدی یک روش عالی برای کشف نحوه فکر کردن و جستجوی مخاطبان در مورد یک موضوع است. علاوه بر این، تحقیقات کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند فرصت های جدیدی را برای محتوا کشف کنید که ممکن است خودتان به آنها فکر نکرده باشید.
از مشتریان بخواهید به شما بارخورد بدهند: ممکن است پرسیدن از مشتریان راهی ساده برای به دست آوردن ایده باشد، اما یک راه دیگر هم وجود دارد: اغلب سوالات بی پاسخی در مورد محصول یا فضای کارتان وجود دارد که می توانید به آنها پاسخ دهید. ایجاد محتوا در مورد آن سوالات تأثیر مستقیم و معنی داری بر مشتریان فعلی شما خواهد داشت.
خود را جای مخاطبانتان خود بگذارید. به عنوان یک بازاریاب یا یک محتوا نویس، اولین مسئولیت شما درک مشتری است. بنابراین، وقتی به دنبال ایده های جدید هستید، به این فکر کنید که مشتری شما چه چیزهایی را جذاب ، جالب یا مفید می داند. سپس بررسی کنید که چگونه میتوانید این ایده ها را با استراتژی محتوایتان تطابق دهید. برای پیدا کردن موضوعاتی که افراد در زمینه تخصص شما می پرسند، می توانید از سایت هایی مانند Quora دیدن کنید.
• با گروههای بزرگتر در سازمانتان، طوفان فکری راه بیاندازید. دانش کل اعضای سازمان شما ابزاری قدرتمند است که می توانید هنگام ارائه ایده های محتوای جدید از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، تیم پشتیبانی مشتریان، اطلاعات زیادی در مورد مشکلات روزمره مشتریان شما دارد. تیم فروش، دانش زیادی در مورد راه حل هایی دارد که مشتریان احتمالی از شما می خواهند یا می خواهند بیشتر در مورد آنها بدانند. استفاده از گروه های دیگر در سازمان شما به پیدا کردن ایده های محتوایی کمک می کند که نیازهای مشتریان (مشتریان معمولی و مشتریان بالقوه) را برآورده می کند.
• ببینید رقبایتان درباره چه چیزی مطلب می نویسند. به عنوان یک تولید کنندهی محتوا، شما همیشه باید از موضوعاتی که رقبای (چه مشهور چه ناشناس ) شما می نویسند آگاه باشید. درک نحوه برخورد رقبای شما با یک موضوع به شما کمک می کند تا لحن ، رویکرد و محتوای برند تجاریتان را از آنها متمایز کنید، شکاف های استراتژی های آنها را پیدا کنید و بتوانید از این طریق، محتوای کاملی بنویسید که نرخ تبدیل بالاتری دارد.
هنگامی که مرحله ایده پردازی را به پایان رساندید و دانستید در مورد چه موضوعی می خواهید بنویسید ، گام بعدی این است که برنامه ریزی کرده و آنچه را که قصد ایجاد آن را دارید دقیقتر طراحی کنید.
برنامه ریزی
اولین قدم برای برنامه ریزی محتوایی این است که تصمیم بگیرید که می خواهید محتوایتان چه شکلی و در چه قالبی باشد. اگر برخی از ایده ها به صورت محتوای تصویری نمایش داده شوند، بهتر اثر میکنند. سایر قسمتهای محتوا ممکن است برای متن ساده مناسب باشد. ممکن است بهترین فرم نمایش برای این محتواها، پست وبلاگی، مقاله یا کتاب الکترونیکی باشد.
با بررسی انواع محتواهایی که قبلاً در مورد موضوع شما ایجاد شده است، می توانید اطلاعات زیادی کسب کنید. به عنوان مثال، ایده موضوع (یا کلمه کلیدی) خود را در گوگل سرچ کنید و ببینید چه نوع محتوایی در صفحه اول ظاهر می شود. آیا فیلمی هم در این زمینه وجود دارد؟ آیا کسی در این زمنیه اینفوگرافیک هم ساخته است؟ آیا تصاویر در SERP ظاهر می شوند؟ دانستن اینکه از قبل کدام نوع محتوا در مورد موضوع شما وجود دارد، میتواند به تصمیم گیری شما در مورد نوع محتوا کمک کند.
علاوه بر این ، در طول مراحل برنامه ریزی شما می خواهید مطمئن شوید که. هنگام ایجاد محتوا، باید یک کلمه کلیدی را برای هدف انتخاب کنید تا بتوانید هنگام نوشتن محتوا، کلمه کلیدی را به طور مناسب در آن استفاده کنید.
گام بعدی این است که در مورد مقیاس پروژه محتوایی خود تصمیم بگیرید. اگر ایده محتوای شما خاص و محدود است ، ممکن است فقط به یک پست وبلاگی ، فیلم یا مقاله نیاز داشته باشید تا کامل آن را پوشش دهید.
اما اگر میخواهید در مورد یک موضوع سخت و پررقابت بنویسید. به ویژه چیزی که در ارزش پیشنهادی یا حوزه تخصصی کسب و کار شما متمرکز است ، ممکن است نیاز به ایجاد چندین محتوا حول این ایده واحد داشته باشید. تولیدکنندگان موفق محتوا موفق قبل از شروع به نوشتن یک محتوا، خیلی دقیق تصمیم میگیرند که پروژه نهایی شان چطور باشد.
چند سوال که به برنامه ریزی شما کمک میکنند.
در اینجا چند سوال دیگر برای شما آماده شده که توصیه می کنیم در مرحله برنامه ریزی از خودتان بپرسید:
با این محتوا چه شخصیتی را هدف قرار می دهم؟
این محتوا در کدام مرحله از سفر مشتری، قرار میگیرد ؟
از نظر زمانی و مالی چقدر میتوانم برای ایجاد این محتوا سرمایه گذاری کنم؟
به چه کمک یا منابع اضافی (طراح برای ایجاد اینفوگرافیک ، تهیه کننده ویدئو برای فیلمبرداری فیلمنامه و غیره) برای تولید محتواهای تصویری نیاز دارم؟
آیا محتوایی که ایجاد می کنم به موقع (از نظر زمانی جدید) است؟ یا این قطعه محتوا همیشه سبز است؟
این محتوا چگونه در طرح استراتژی محتوای من قرار می گیرد؟
این محتوا به کدام مخاطبان یا گروه از مشتریان کمک خواهد کرد؟
این محتوا در سازمان من به چه افراد یا تیم هایی کمک خواهد کرد؟
بعد از اینکه برنامه خود را آماده کردید ، می توانید شروع به ایجاد محتوای خود کنید.
نوشتن و خلق محتوا
تبریک!! در این مرحله میتوانید محتوایتان را بنویسید… من خودم به عنوان یک نویسنده، این بخش را شیرین ترین بخش کار میدانم. در این قسمت، میتوانید و البته باید تمام برنامه هایی که در مراحل قبل ریخته اید و ایده هایی که به ذهنتان رسیده بود، برای تولید محصول نهایی پدیده ای استفاده کنید.
اگر مراحل 1 و 2 را درست انجام داده باشید، حالا باید برای نوشتن یک محتوای فوق العاده آماده باشید چون همه چیز را در اختیار دارید. بجز تجربه که آن هم کم کم به دست می آید.
البته اینجا پایان کار نیست… موقع نوشتن، فیلمبرداری ، طراحی یا تولید محتوا ، به خاطر داشته باشید که تولید محتوا یک فرایند زنده است. اگربین کار متوجه شدید که زاویه ی دید یا روند کارتان اشتباه است، آن را عوض کنید… از اینکه بخواهید اشتباهتان را اصلاح کنید نترسید… اجازه دهید با یک مثال کوچک پیش برویم: فرض کنید میخواهید از اهواز به سمت دزفول بروید، بین راه متوجه می شوید که اشتباهی دارید به اندیمشک می روید… حالا به مسیرتان به سمت اندیمشک ادامه میدهید یا برمیگردید تا در مسیر درست دزفول قرار بگیرید؟
هرجا متوجه شدیم اشتباه کرده ایم باید اشتباهمان را اصلاح کنیم… حالا یا لازم است به اول مسیر برگردیم، یا اینکه از راههای میانبر، به مسیر درست برویم.
بعدش چی؟
وقتی که بالاخره روز انتشار فرا می رسد و محتوای خود را در دنیای گسترده ی اینترنت منتشر می کنید، یک نفس عمیق و طولانی بکشید. اما فراموش نکنید که سفر ایجاد محتوا ، از ایدهی اولیه تا انتشار آن، ادامه دارد. یک استراتژی محتوای خوب دارای یک فرآیند ساخت مستحکم و قوی و یک برنامه تبلیغاتی برای قبل و بعد از انتشار است. وظیفه شما به عنوان بازاریاب محتوا این است که هر قطعه ای از محتوا را در طول این پروسه، کامل ببینید. در این میان ممکن است بخواهید در محتوای تولیدی تغییری ایجاد کنید. ولی اجازه ندهید فرآیند ساخت و نوشتن محتوا، از برنامه و استراتژِی اولیه تان منحرف شود. این استراتژی به اندازه ی همان نوشتن محتوا مهم است.
و مثل همیشه ، از موفقیت ها و اشتباهات خود درس بگیرید. هر محتوایی که می سازید یک تجربه است. از طریق نظارت و سنجش مناسب عملکرد آن، می توانید متوجه شوید چه کاری یا چه قسمتی از سایتتان برای مخاطبان بهتر است. از این اطلاعات موقع نوشتن محتواهای بعدی و تدوین استراتژیتان استفاده کنید. این قسمت همان مرحلهی تکامل است.