نرخ پرش چیست و چه تاثیری بر اعتبار و سئوی سایت دارد ؟
در دنیای اعتبار سنجی سایت های اینترنتی حتما با واژه «نرخ پرش » (Bounce Rate) مواجه شده اید . اما در پاسخ به این سوال که نرخ پرش چیست؟ باید گفت روزانه تعداد بسیار زیادی از کاربران به سایت شما مراجعه می کنند . تعدادی از آنها از محتوای سایت و صفحات مختلف آن استفاده می کنند و یا ممکن است از سایت خرید داشته باشند اما عده ای فقط به سایت سرزده و سریع از آن خارج می شوند.
بنابراین چنانچه کاربری به سایتی مراجعه نموده و محتوای سایت به حدی فاقد جذابیت باشد که فرد بدون سر زدن به صفحات دیگر سایت، خیلی سریع از آن خارج شود به بیان ساده مخاطب پریده است. نرخ پرش در واقع نسبت افراد ماندگار در سایت به کل بازدیدکنندگان است و هر چه این نسبت بیشتر باشد یعنی نرخ پرش سایت شما بالاتر است.
بدیهی است این موضوع تاثیر منفی بر محبوبیت سایت شما دارد . درست مانند مغازه ای که مشتریان به آن وارد شده و بدون هیچ سوال و پرسش و انتخاب و خریدی به محض مشاهده ی ویترین از مغازه خارج می شوند حال اگر این موضوع زیاد تکرار شود مسلما آن مغازه وضعیت مطلوبی ندارد و باید به فکر راه چاره بود.
بررسی نرخ پرش چه فایده ای دارد ؟
ممکن است با خود فکر کنید بالا یا پایین بودن نرخ پرش چه اهمیتی دارد ؟آیا بر سئوی سایت تاثیرگذار است ؟ در پاسخ باید گفت خیر. در واقع گوگل صراحتا اعلام کرده که نرخ پرش معیار سنجش سئو نیست چرا که احتمال تقلب در آن بالاست و اصولا امکان سنجش متریک در آن وجود ندارد اما بررسی نرخ پرش این امکان را به شما می دهد که از میزان جذابیت و سودمند بودن سایت مطلع شوید .
افزایش نرخ پرش زنگ هشداری است که به شما می گوید سایت تان نیاز به بازنگری و بهبود محتوا دارد. با بررسی نرخ پرش متوجه می شوید کدام صفحات بازدید بیشتری داشته و کدام صفحات برای کاربران جذاب نیست و از همین طریق به علایق و نیازهای کاربران پی می برید و با تولید محتوا هماهنگ با نیاز کاربران و البته بهبود طراحی سایت می توانید مخاطبان بیشتری پیدا کرده و فاکتور هایی مانند پیج اتوریتی را بالا برده و بالطبع اعتبار و سئوی سایت را افزایش دهید.
از طرف دیگر بررسی نرخ پرش به شما این امکان را می دهد که کلمات کلیدی مناسب تری یافته و کلمات کلیدی غیر سودمند را از فهرست تولید محتوای سایت خارج کنید . پس در یک کلام بالا یا پایین بودن نرخ پرش نشان دهنده ی عملکرد و تاثیر گذاری سایت شماست و کاهش آن اثر مستقیم بر جذابیت و محبوبیت سایت شما دارد .
برای کاهش نرخ پرش چه کنیم ؟
درست است که نرخ پرش معیار سنجش سئوی سایت نیست اما بالا بودن نرخ پرش نشانگر عدم جذابیت سایت شماست . بی توجهی به بالا بودن آن می تواند به مرور سایت شما را از حیطه ی توجه کاربران خارج کند. بنابراین سعی کنید نرخ پرش را کاهش دهید . یعنی باید کاری کنید که مخاطب با سایت شما ارتباط برقرار کرده و تعامل مناسبی داشته باشد .
مثلا در مورد مطالب اظهار نظر کند ، تبلیغات را بازدید کند ، بین صفحات بگردد و مسائلی از این دست؛ اما این به معنی آن نیست که برای کاهش نرخ پرش باید به هر حیله و ابزاری متوسل شد بلکه باید مسیری درست و اصولی در پیش گرفته و همه چیز را دقیق بررسی نموده و نقاط ضعف را برطرف کنید . برای رسیدن به نتایج بهتر می توانید راهکارهایی که در ادامه ارائه می شود را به کار ببندید.
-
دلایل عدم جذابیت سایت را واقع بینانه بررسی کنید
اینکه کاربر حوصله ماندن در صفحات سایت شما را ندارد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد . مهمترین دلیل مربوط به محتوا است. محتوا گذاری جسته گریخته و بی هدف می تواند دافعه ایجاد کند پس از این کار پرهیز کنید . بهتر است نیاز واقعی کاربران سایت را یافته و هم راستا با آن آموزش های رایگان سودمند و محتواهای کاربردی و به روز تولید کنید. محتوای مناسب ، سودمند و جذاب بیش از هر چیزی رغبت کاربران برای ماندن در سایت را افزایش می دهد.
-
ظاهر سایت و نحوه تعامل کاربران را بازنگری کنید
منظور از ظاهر سایت صرفا جذابیت بصری نیست بلکه سایت شما باید به بهترین شکل و در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی نیاز مخاطب باشد . بنابراین دقت ویژه ای به لینک دهی داشته باشید. لینکهای داخلی باید به گونه ای باشد که کاربر را به راحتی به پاسخ مدنظرش هدایت کند . البته توجه کنید که آیا رابط کاربری مناسبی انتخاب کرده اید ؟ به طور کلی هر چه نحوه ی تعامل کاربر با سایت شما مطلوب تر و مفیدتر باشد نرخ پرش کمتر خواهد بود.
-
از قرار دادن تبلیغات زیاد و بی فایده و به کاربردن عناوین جذاب و دروغین واقعا بپرهیزید
بسیاری از سایت ها سعی می کنند با به کاربردن عناوین جذاب حس کنجکاوی کاربر را تحریک نموده و او را به بازدید سایت ترغیب کنند . اما به یاد داشته باشید هر قدر عنوان ها جذاب باشند باز هم چنانچه کاربر با محتوایی غیر مرتبط و غیر مفید مواجه شود خیلی سریع از سایت خارج خواهد شد .
به همین ترتیب تبلیغات زیاد هم دافعه ایجاد می کند . بنابراین هوشمندی ، صداقت و مطالب مفید را در کنار هم قرار داده و سایتی محبوب و جذاب طراحی کنید به گونه ای که کاربر از ماندن در صفحات سایت شما لذت برده و حتی متوجه گذر زمان نشود.
-
به واکنش گرایی سایت اهمیت بدهید
چنانچه سایت شما بر روی ابزار ارتباطی مختلف از قبیل گوشی و تبلت قابل دریافت نباشد مسلما بسیاری از کاربران را از دست خواهید داد بنابراین از همان ابتدا سایتی طراحی کنید که بر روی گوشی هم قابل دریافت بوده و بتواند نیاز مخاطبانی که با موبایل اقدام به ورود به اینترنت می کنند برطرف کند
نرخ پرش به طور طبیعی چقدر باید باشد؟
دریک کلام نرخ پرش هرچه پایین تر بهتر. اما اگر به دنبال نسبت های دقیق هستید باید گفت نرخ پرش حدود 20 درصد می تواند طبیعی تلقی شده و جای نگرانی نیست اما نرخ پرش 50 درصد به بالا یک هشدار جدی است و به شما نشان می دهد که بخش های مختلف سایت نیاز به بازنگری و بهبود دارد پس دست به کار شوید و با بهبود موارد مختلف نرخ پرش را کاهش دهید .