مقالات آموزشی

تولیدکننده محتوا و انواع محتوای آموزشی مبتنی بر اسلاید

مفید بود؟

انواع محتوای آموزشی امروزه به‌راحتی در دسترس کاربران قرار دارد. بااین‌حال همچنان تولید محتوای آموزشی یکی از مهم‌ترین فرایندهای تولید محتوا است.

انواع محتوای آموزشی را می‌توان به‌راحتی در اینترنت پیدا کرد. حتی محتواهایی که ممکن است باعث خنده شما شود. به‌عنوان‌مثال یکی از پربیننده‌ترین محتواهای آموزشی در یوتیوب آموزش نوشیدن آب است! بااین‌حال می‌توان گفت که پربیننده‌ترین محتوای تولیدشده در اینترنت مربوط به محتواهای آموزشی است.

تولیدکننده محتوا 

اگر شما به عنوان تولیدکننده محتوا سعی در تولید محتوای آموزشی دارید قطعاً با سؤالاتی روبرو شده‌اید. به‌عنوان‌مثال از کجا شروع کنیم؟ چه نوع آموزشی در حال حاضر بیشتر موردنیاز است؟ در چارچوب زمانی و بودجه پروژه چه چیزی امکان‌پذیر است؟ سؤالات زیادی وجود دارد که نیاز به پاسخ دارند، اما یکی از اصلی‌ترین آن‌ها این است که “چه نوع محتوای آموزش الکترونیکی را توسعه خواهید داد “؟

 

در تولید محتوای آموزشی عوامل مختلف نقش دارند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • اندازه تیم شما
  •  مقدار محتوا
  •  موضوع در دست و حالت ایده آل برای ارائه محتوا
  •  دانش مخاطب
  •  اهداف کسب‌وکار شما

حال که با مشکلات و فرآیند تولید محتوای آموزشی آشنا شدید بهتر است به سراغ انواع محتوای آموزشی رفته و آن‌ها را با هم بررسی کنیم. با این کار می‌توانید به‌راحتی تصمیم بگیرید که تولید کدام مورد برای شما بهتر است.

انواع محتوای آموزشی مبتنی بر اسلاید

انواع محتوای آموزشی مبتنی بر اسلاید همان چیزی است که اکثر مردم با شنیدن “آموزش الکترونیکی ” ابتدا به آن فکر می‌کنند. این نوع آموزش شامل گذراندن یک دوره آموزشی است که در آن کاربران اسلایدهایی را به صورت تعاملی و احتمالاً روایت و سایر عناصر چندرسانه‌ای مشاهده می‌کنند. چنین دوره‌هایی اغلب ظاهری شبیه به ارائه‌های پاورپوینت دارند.

این نوع محتوا ممکن است در سناریوهای مختلف ارجح باشد. از این دوره آموزشی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  •  مواد آموزشی موجود در ارائه‌ها، اسناد، فایل‌های PDF یا فرمت‌های دیگر که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را در یک دوره آنلاین تغییر دهید.
  •  مواردی که باید به‌سرعت آموزش‌های آفلاین را در قالب آنلاین دریافت کنید.
  •  مواردی که می‌خواهید کارمند جدید را با وظایفش آشنا کرده و در میز کار خودش قرار دهید.
  •  مواردی که باید به‌سرعت یک آموزش سریع در مورد یک محصول یا خدمات جدید دریافت کنید.

تولید انواع محتوای آموزشی بر اساس آزمون‌ها

تولید انواع محتوای آموزشی بر اساس آزمون‌ها در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. آزمون‌ها، ارزیابی‌ها یا هر چیزی که آن‌ها را نامگذاری کنید، جزء ضروری در دوره‌های آموزش الکترونیکی هستند. آزمون‌ها به شما این امکان را می‌دهند که دانش یادگیرنده خود را ردیابی کنید و اطمینان حاصل کنید که اهداف یادگیری آموزش شما برآورده شده است. آن‌ها همچنین یک راه سرگرم‌کننده و تعاملی برای تجزیه محتوا در ماژول‌های آموزشی شما هستند.

 

در واقع آزمون‌ها یک نقطه انفصال طبیعی بین موضوعات اصلی ایجاد می‌کنند که به دانش‌آموزان حس پیشرفت در دوره شما را می‌دهد. نحوه و زمان استفاده از آزمون‌ها به نوع دوره‌هایی که می‌سازید، رسمی یا غیررسمی بودن، معتبر بودن یا نبودن آن‌ها و تعدادی از عوامل دیگر بستگی دارد.

تولید انواع محتوای آموزشی بر اساس فیلم‌های آموزشی

امکان ندارد که اقدام به تولید محتوای آموزشی کنید و به سراغ فیلم‌های آموزشی نروید. محتوای ویدیویی محبوب‌تر از همیشه است و دلیل خوبی هم دارد. محتوای ویدیویی همیشه جذاب‌تر از متن یا عکس است. روش‌های مختلفی برای استفاده از محتوای ویدیویی در آموزش الکترونیکی وجود دارد:

مدل‌های مختلفی از انواع محتوای آموزشی بر اساس فیلم‌ها و ویدئو وجود دارد. این مدل‌ها عبارت‌اند از:

  •  فیلم‌های آموزشی مستقل: شما می‌توانید از ویدئو به عنوان تنها نوع محتوا استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک سری ویدیو با مهارت نرم مانند صحبت کردن در جلسات ضبط کنید.
  • ویدیوهای جاسازی‌شده: این ویدئوها در محتواهایی مانند کتاب الکترونیک و نرم‌افزارهای آموزشی استفاده می‌شود. شما می‌توانید ویدیوها را در آموزش الکترونیکی خود جاسازی کنید.
  • ویدئوی دوره‌های آموزشی اختصاصی: این ویدیو می‌تواند محتوایی باشد که خودتان ایجاد کرده‌اید. نکته خوب در مورد این رویکرد این است که می‌توانید از ویدیو برای موضوعات خاص استفاده کنید و عناصر تعاملی بیشتری را در دوره ترکیب کنید.
  • وبینار یا آموزش زنده: این روش بر اساس ارائه آموزش زنده یا مجازی کلاس درس و در دسترس قرار دادن آن‌ها به صورت آنلاین از طریق LMS یا پلتفرم دیگر است. این یک راه عالی و ارزان برای گنجاندن ویدیو در محتوای آموزش الکترونیکی شما است.

تولید یک محتوای آموزشی با استفاده از پادکست

در سال‌های اخیر محبوبیت پادکست‌ها افزایش یافته و تبدیل به شکل اصلی رسانه‌ای شده است که تقریباً برای همه آشنا است. آن‌ها در حال حاضر در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار استفاده می‌شوند، بنابراین سازمان‌ها نیز شروع به استفاده از آن‌ها به عنوان ابزاری مناسب برای یادگیری و توسعه کرده‌اند.

گوشی‌های موبایل 

اصلی‌ترین حامی پادکست‌ها در واقع گوشی‌های موبایل هستند. گوشی‌های موبایل به صورت 24 ساعته در دسترس کاربران و دانش‌آموزان است؛ بنابراین کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند به پادکست‌ها گوش دهند و یاد بگیرند. پادکست‌ها همچنینی یک ویژگی و امکان عالی به کاربران ارائه می‌دهند، پادکست‌ها زمان خاصی برای گوش دادن نیاز ندارند. مخاطبان می‌توانند درحالی‌که فعالیت دیگری انجام می‌دهند به پادکست گوش دهند.

پادکست‌ها برای آموزش‌های غیرقابل ارزیابی، به‌ویژه مهارت‌هایی که حول ذهنیت، انگیزه و سایر «مهارت‌های نرم» می‌چرخند، عالی هستند. همچنین می‌توانند برای ارائه موارد و سناریوهای طولانی‌تر در قالب «داستان‌ها» مفید باشند.

تولید انواع محتوای آموزشی متنی- کتاب‌های الکترونیکی

انواع محتوای آموزشی که به صورت متنی ارائه می‌شوند همیشه جذاب بوده‌اند. بااین‌حال تولید محتوای کتاب‌های الکترونیک از جذابیت خاصی برخوردار است. این نوع محتوای آموزش الکترونیکی به اندازه‌ای سریع و آسان تهیه می‌شوند که به اشتراک‌گذاری آن‌ها بسیار ساده است.

اگر مطالبی در قالب Word یا PDF دارید که از آن‌ها استفاده می‌شود ولی به سادگی در دسترس دانش‌آموزان (با فرمتی که دسترسی و مناسب آن آسان باشد) قرار نمی‌گیرد، کتاب الکترونیک می‌تواند یک گزینه عالی برای آموزش باشد.

فضای آموزشی اینترنتی

نکته قابل‌توجه در خصوص کتاب‌های الکترونیکی این است که به‌خوبی در گوشی‌های تلفن همراه و تبلت ها قابل‌استفاده هستند. آن‌ها به طور خودکار با اندازه و جهت صفحه نمایش سازگار می‌شوند، بنابراین خواندن آن‌ها در تبلت ها و تلفن‌های هوشمند iOS، Android و ویندوز راحت است. همچنین کتاب‌های الکترونیک حجم بالایی ندارند، شما می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را در یک LMS (فضای آموزشی اینترنتی) آپلود کرده و یا با دانش‌آموزان خود در پیام‌رسان‌ها به اشتراک بگذارید.

 تولید انواع محتوای آموزشی بر اساس تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

انواع محتوای آموزشی الکترونیکی که بتوانند دانش‌آموز را با خود درگیر کنند همچنان کم هستند. بااین‌حال این مشکل با تولید محتوای آموزشی بر اساس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برطرف خواهد شد. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده راه‌های جدید و مؤثری برای ارائه تجربه زندگی واقعی به یادگیرندگان هستند. در واقع VR برای آموزش تعاملات انسانی و آموزش عملی در سناریوهای فیزیکی دنیای واقعی عالی است. شبیه‌سازی به شما امکان می‌دهد سناریوهای زندگی واقعی را تکرار کنید و بهترین راه را برای واکنش در آن موقعیت‌ها تمرین کنید.

 

 

این یک راه عالی برای آموزش افرادی است که سلامت خود را در محل کار در یک محیط امن به خطر می‌اندازند. نمونه این فرآیند در شبیه‌سازی کابین خلبان‌ها برای سال‌ها استفاده شده است. همچنین VR موارد استفاده زیادی در زمینه‌های پزشکی و سلامت و حتی ورزش دارد. برای مثال، شبیه‌سازی پاک‌سازی پاتوژن‌های منتقل‌شده از طریق خون می‌تواند به سادگی انجام شود بدون اینکه زندگی بیمار به خطر بیافتد.

 تولید انواع محتوای آموزشی با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای

یکی از جذاب‌ترین انواع محتوای آموزشی که به‌خوبی می‌تواند باعث آموزش و ارتقا دانش بین کاربران شود استفاده از بازی‌های رایانه‌ای است. البته باید در همین ابتدا بین «گیمیفیکیشن» و بازی‌های جدی‌تر تمایز قائل شویم. گیمیفیکیشن بخشی از فرایند آموزشی ساده در سیستم‌های آموزش الکترونیک LMS است. این نوع بازی‌ها عالی هستند اما اغلب ساده بوده و تنها به یک تابلوی امتیاز بسنده می‌کنند.

 بازی‌های جذاب با گرافیک عالی

صحبت اصلی در مورد بازی‌های جذاب با گرافیک عالی است. این نوع بازی‌ها را می‌توان در کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن و ایکس باکس و حتی رایانه‌ها انجام داد. این بازی‌ها دارای گیمپلی عالی، گرافیک جذاب و مشخصات فنی بالا هستند.

 

این نوع بازی‌ها بر اساس نوع و رند بازی به بازیکن‌ها امتیاز می‌دهند. به‌عنوان‌مثال بازی‌های تاکتیکی تیراندازی برای شبیه‌سازهای نیروی‌های ویژه استفاده می‌شود. بازیکن‌ها در موقعیت‌های شبیه‌سازی شده قرار می‌گیرند و باید تصمیمات تاکتیکی مهمی را اتخاذ کنند که موفقیت و یا شکست تیم‌ها به این تصمیمات بستگی دارد.

نکاتی در مورد توسعه محتوای آموزش الکترونیکی

اکنون که انواع مختلف محتوای آموزش الکترونیکی را که ممکن است با آن کار می‌کنید را درک کردید، اجازه دهید نگاهی به چند نکته و بهترین شیوه‌ها بیندازیم. با این کار اطمینان حاصل می‌کنیم که محتوای شما مطابق با انتظارات شما و فراگیران است.

  • شکاف‌ها را مشخص کنید: قبل از شروع توسعه محتوای خود، نظرسنجی از مخاطبان خود را در نظر بگیرید تا در مورد سوابق و سطح تجربه آن‌ها بیشتر بدانید.
  •  یک استراتژی برای تولید محتوای آموزشی ایجاد کنید: اگر با یک شرکت کوچک و متوسط کار می‌کنید، احتمالاً اطلاعات بسیار بیشتری از آنچه نیاز دارید به دست خواهید آورد – بنابراین باید در برنامه‌ریزی کوشا باشید. فهرستی از موضوعات مهم و نکات فرعی ایجاد کنید و آن‌ها را به 3 دسته تقسیم کنید:

1. آنچه یادگیرندگان تصمیم دارند که بدانند – محتوایی که برای دستیابی به نتایج یادگیری حیاتی تلقی می‌شود.

2. آنچه یادگیرندگان باید بدانند – محتوایی که مفاهیم کلیدی را پوشش می‌دهد که فراگیران باید به عنوان بخش اصلی آموزش بدانند.

3. آنچه یادگیرندگان می‌توانند بدانند – محتوایی که می‌تواند به درک فراگیران از موضوع آموزش چیز بیشتری اضافه کند، اما بخش مهم یا سنگ بنای اصلی نیست. این نوع محتوا همچنین می‌تواند به عنوان دانش “خوب است ” طبقه‌بندی شود.

  •  یک موجودی محتوا ایجاد کنید: خوب است بدانید قبلاً دقیقاً چه چیزی از نظر محتوای آموزشی ایجاد شده است؛ بنابراین دیگر نیازی به دوباره‌کاری نیست. این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را بررسی کنید:
  • مطالب قدیمی، مطالب نادرست و مطالب ناقص را پیدا کنید.
  •  بازخوردهای دریافت شده در مورد نحوه استفاده از محتوای موجود قبلی و نحوه عملکرد آن‌ها مطالعه کنید.
  •  مشکلاتی که ممکن است باعث شود برنامه فعلی عملکردی کمتر از حد مطلوب داشته باشد را شناسایی کنید.

استفاده از شرکت‌های تولیدکننده محتوای آموزشی

شما می‌توانید برای تولید محتوای آموزشی از خدمات ارائه شده در مجموعه رایا مارکتینگ استفاده نمایید. این مجموعه با استفاده از نیروی جوان و فنی خود می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن انواع محتوای آموزشی را که مدنظر شما است، با قیمت مناسب تهیه و در اختیار شما قرار دهد. نکته قابل‌توجه این است که محتواهای تولیدشده توسط این مجموعه کاملاً یونیک بوده و از لحاظ نگارشی و دستوری در بالاترین حد ممکن هستند.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.