برای اینکه بدانیم چگونه از تولید محتوا کسب درامد کنیم ، ابتدا علل و انگیزههای تولید انواع محتوا را بررسی میکنیم. تولید محتوا با اهداف گوناگونی صورت میگیرد که برخی به شرح زیر هستند:
- آموزش، توانمندسازی و مهارت افزایی کاربران؛
- اطلاعرسانی و آگاهیرسانی؛
- برندسازی، بازاریابی و تبلیغات؛
- معرفی محصولات و خدمات؛
- و تولید محتوا صرفاً با هدف کسب درآمد.
چگونه از تولید محتوا کسب درامد کنیم
اینکه چگونه از تولید محتوا کسب درامد کنیم ، سؤالی است که ذهن اغلب فریلنسرهای تولید محتوا را نیز به خود مشغول میسازد. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مجازی نیز، اغلب به دنبال راهی برای کسب درآمد از طریق محتواهای خود هستند.
به طور مثال، گرفتن تبلیغ و آگهی یکی از سادهترین راههای کسب درآمد از طریق محتوا است. امروزه بسیاری از سایتهای خبری یا سایتهایی که مبنای فعالیت آنها تولید و انتشار انواع محتواهای مختلف، جذاب و سرگرمکننده است و بازدیدکننده زیادی هم دارند، از طریق درج تبلیغ یا آگهی نسبت به کسب درآمد اقدام میکنند. با این حال، موضوع درآمد تولید محتوا، دغدغه افرادی است که به تولید انواع محتواها اشتغال دارند.
انواع محتواهای باکیفیت
شرکت رایامارکتینگ، به عنوان یک پلتفرم جامع، زمینههای تولید انواع محتواهای باکیفیت را فراهم میکند. همچنین رایامارکتینگ، زیرساختهای کسب درآمد تولید محتوا را از طریق درج تبلیغات در گوگل ادوردز، تهیه بنرهای تبلیغاتی، طراحی لوگو، تولید رپورتاژ و درج تبلیغات در اینستاگرام فراهم کرده است.
میتوانیم روشهای درآمد تولید محتوا را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تقسیمبندی کنیم.
روش کسب درآمد مستقیم از تولید محتوا
درآمد تولید محتوا به روش مستقیم در انواع مختلف امکانپذیر است. در این روش، محتوا مستقیماً به عنوان منبع کسب درآمد محسوب میشود. این روش بیشتر مناسب تولیدکنندگان محتوا و به ویژه افرادی است که به روش فریلنسری به تولید انواع محتوا اشتغال دارند. برخی از این نوع محتواها به شرح زیر هستند:
- تولید انواع مختلف محتوا بر اساس سفارش کارفرمایان؛
- تولید انواع محتوای آموزشی و ارائه آن به متقاضیان؛
- تولید انواع محتوای اختصاصی برای پلتفرمهای انتشار محتوا.
برای اینکه محتوایی که از این طریق تولید میشود، درآمد خوبی به همراه داشته باشد، باید از نظر کیفیت قابل قبول باشد. به طور کلی درآمد تولید محتوا به شکل مؤثر و هدفمند، متأثر از چند عامل کلیدی است که عبارتند از:
- خلاقیت در تولید محتوا؛
- کاربردی بودن محتوا؛
- توجه به نیازهای مخاطبان.
کسب درآمد از طریق تولید انواع مختلف محتوا بر اساس سفارش کارفرمایان
کار تولید محتوا در منزل بر اساس سفارش کارفرما، از جمله روشهای بسیار رایج کسب درآمد به شمار میرود. در این روش، کارفرما نیازهای خود اعم از محتوای متنی، رپورتاژ، محتوای وبلاگی، گرافیکی، تصویری، ویدئویی، پادکست و… را مطرح میکند و فریلنسرها نیز بر اساس سطح توانایی و تخصص خود نسبت به تولید محتوا برای کارفرما اقدام میکنند. مزیت این روش در این است که درآمد مستقیماً در اختیار فریلنسر قرار میگیرد. نکته مهم این است که باید بین فریلنسر و کارفرما، قرارداد یا تعهداتی در خصوص کم و کیف محتوا و نیز میزان مبلغ و دستمزد محتوا منعقد شود.
تولید انواع محتوای آموزشی و ارائه آن به متقاضیان
کسب درآمد از تولید محتوا از طریق تولید و انتشار محتوای آموزشی، از جمله روشهای مستقیم کسب درآمد محسوب میشود. در این سبک از تولید محتوا، محتواهای تولیدی بر اساس موضوعات یا نیازهای مدنظر کاربران و متقاضیان تولید و در قالب فیلمهای آموزشی یا دورههای آموزشی آنلاین منتشر میگردد. برای اینکه بدانیم در این روش، چگونه از تولید محتوا کسب درامد کنیم باید به عوامل زیر توجه کنیم:
- میزان تسلط تولیدکننده محتوا به موضوع؛
- روزآمدی و جدید بودن محتوا؛
- یونیک بودن و کاربردی بودن محتوا؛
- و پلتفرمهایی که نسبت به توزیع و انتشار آن اقدام میکنند.
درآمد تولید محتوا به روش غیرمستقیم
در این روش درآمد تولید محتوا، محتواها نقش واسطه را در کسب درآمد دارند. در صورتیکه محتواها جذاب و پرمخاطب و از نظر اصول سئو بهینه باشند، کاربران زیادی را به خود جذب میکنند و در نتیجه به عنوان عاملی برای کسب درآمد به شمار میروند. در ادامه مثالهایی از روشهای کسب درآمد به روش غیرمستقیم ارائه میگردد.
درآمد تولید محتوا طریق درج تبلیغات
درج تبلیغات از جمله قدیمیترین و پرکاربردترین روشهای درآمد تولید محتوا محسوب میشود. گوگل ادسنس، گوگل ادز و تبلیغات کلیکی از جمله این روشها به شمار میروند. بسیاری از وبسایتها یا صاحبان رسانهها و صفحات اجتماعی پرمخاطب از این طریق کسب درآمد میکنند.
در این روش، به ازای هر کلیک به لینکها و تبلیغات موجود در سایت، درامدی برای مالک وبسایت یا صفحه در نظر گرفته میشود. البته کسب درآمد به این شکل و اینکه چگونه از تولید محتوا کسب درامد کنیم به شرایط خاص و ویژهای بستگی دارد.
اعتبار و رتبه وبسایت در گوگل:
سایتهایی که رتبه و اعتبار مناسبی در گوگل نداشته باشند، شانس چندانی برای درامدزایی ندارند. راهکارهای مختلفی برای ارتقاء رتبه وبسایت وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: بک لینک از سایر سایتها، انتشار محتوای بهینه و سئو و توجه به تولید محتوا بر اساس نیازهای کاربران.
کسب اعتبار برای وبسایت از طریق تولید محتوای موضوعی:
برخی از وبسایتها در یک زمینه موضوعی اختصاصی (مانند فناوری اطلاعات، تلفن همراه، سلامت و بهداشت، فیلم و موسیقی،… ) به تولید محتوا اقدام میکنند و در نتیجه به تدریج به عنوان مرجع اختصاصی در آن حوزه موضوعی شهرت یافتهاند. این وبسایتها کاربران خاص خود را دارند که دائماً برای کسب اطلاعات درباره زمینههای تخصصی مورد علاقه خود به آن مراجعه میکنند.
هر اندازه وبسایت در زمینههای اختصاصی فعالیت خود، بین کاربران از اعتبار ویژهای برخوردار شود، زمینه کسب درآمد از طریق درج تبلیغات در آن وبسایت افزایش پیدا میکند. عمده اسپانسرها و آگهیدهندگان در این وبسایتها نیز از زمینه فعالیت مشابهی برخوردار هستند.
درآمد تولید محتوا از طریق درج رپورتاژ آگهی
درآمد تولید محتوا از طریق درج رپورتاژ، آگهی و تبلیغ محصولات و خدمات از دیگر روشهای کسب درآمد غیرمستقیم از محتوا است. صاحبان کسب و کارها، شرکتها و بنگاههای اقتصادی، از طریق رپورتاژ نسبت به معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات خود اقدام میکنند. این روش مختص وبسایتهای خبری و پرمخاطب یا صاحبان صفحات اجتماعی بسیار پرطرفدار است. نکته مهم این است محتواهایی که به عنوان رپورتاژ آگهی تولید میشود باید منطبق با اصول رپورتاژنویسی تهیه شده باشد و همچنین، قواعد سئو نیز در تولید آنها رعایت شود.
کسب درآمد از تولید محتوا اینستاگرام از طریق اینفلوئنسری
کسب درآمد از تولید محتوا اینستاگرام به عنوان یکی از روشهای پردرآمد از طریق تولید محتوا به شمار میرود. کاربران زیادی روزانه از اینستاگرام استفاده میکنند. این حجم از کاربران، ظرفیت و پتانسیل زیادی برای درآمد تولید محتوا فراهم میکند. برای کسب درآمد از طریق شبکههای اجتماعی و اینکه چگونه از تولید محتوا کسب درامد کنیم توجه به نکات زیر ضروری است:
استفاده از اپلیکیشنها و پلتفرمهای پرطرفدار:
نکته مهم این است که تولید محتوا باید در پلتفرمهای اجتماعی مشهور و پرمخاطب صورت گیرد. اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و فیسبوک از جمله این نوع پلتفرمها به شمار میروند.
تعداد دنبالکنندگان صفحه:
هر اندازه میزان دنبالکنندگان یک صفحه در شبکههای اجتماعی زیاد شود، شانس درآمد تولید محتوا را نیز افزایش میدهد.
تنوع موضوعات محتواها:
همانطور که اشاره شد، محتواها باید به قدری جذاب باشد تا کاربران بیشتری به آن علاقه نشان دهند. لذا محتواهای طنز، سرگرمکننده، انگیزشی، آموزشی و خبری، از جمله این نوع محتواها هستند.
تنوع قالبهای محتوایی:
یکی از جنبههای مثبت فعالیت در شبکههای اجتماعی، امکان انتشار محتواها در قالبها و اشکال مختلف است. اغلب شبکههای اجتماعی پرمخاطب امکان انتشار فیلم، متن و تصویر را فراهم کردهاند. به طور مثال در اینستاگرام هم امکان انتشار اینفوگراف وجود دارد و هم میتوان نسبت به انتشار فیلم و کلیپ اقدام کرد.