مقالات آموزشی

توضیحاتی در خصوص لایک و اهمیت آن در آنالیز محتوای پیج

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم به ارائه توضیحاتی در خصوص لایک کردن بپردازیم. در ادامه مقاله لایک یعنی چه با ما همراه باشید. لایک یا like  یک کلمه انگلیسی است که میتواند ترجمه های متفاوتی داشته باشد. لایک را میتوان دوست داشتن ترجمه کرد اما بهترین ترجمه آنرا باید “پسندیدن” دانست. لایک مفهوم آشنایی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و فیسبوک است.

محتوای منتشر شده در سوشال مدیا

تعداد لایک ها میتواند درصد محبوبیت محتوای منتشر شده در سوشال مدیا را نشان دهد. همچین در ابعاد بزرگتر تعداد لایک ها نشان دهنده طرز فکر مردم و سلیقه های شخصی و سیاسی آن هاست. به همین دلیل گاه گردانندگان این شبکه ها در ازای دریافت وجه اطلاعات کلی و جزئی کاربران را در اختیار متقاضیان این اطلاعات قرار دهند. تحلیل شخصیت و رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی از جمله مهمترین کارهایی است که روانشناسان در سالهای اخیر به بررسی آن پرداخته اند.

لایک یعنی چه و نشان دهنده چیست؟

لایک یعنی چه؟ لایک نشان دهنده این است که پست یا استوری منتشر شده مورد پسند واقع شده است. در حقیقت لایک ساده ترین راه برای درک میزان توجه مخاطبان به یک پست است.
اکنون رد پای لایک را میتوان در همه شبکه های اجتماعی دید. عموما لایک را با نماد قلب و یا مشت گره کرده به جز انگشت شست نشان میدهند.

 

در برخی از شبکه های اجتماعی گزینه های دیگری برای بررسی محبوبیت محتوا از دیدگاه مخاطب وجود دارد. برای مثال در یوتیوب کاربران علاوه بر لایک میتوانند از dislike (دیس لایک) نیز استفاده کنند. دیس لایک در نقطه مقابل لایک قرار دارد و نشان دهنده عدم محبوب بودن و مورد توجه قرار گرفتن یک محتواست.

سرعت انتشار محتوا

لایک یعنی چه و چه تاثیری روی الگوریتم شبکه های اجتماعی دارد؟ با لایک کردن پست ها در شبکه های اجتماعی الگوریتم، الگویی از موارد مورد علاقه شما پیدا میکند و محتوایی را برایتان برمیگزیند که بیشتر در مجموعه سلایق تان قرار میگیرد. با توجه به سرعت انتشار محتوا این گزینش شما را از سردرگمی نجات میدهد و کمک میکند تنها مواردی را مشاهده کنید که به آن ها علاقه دارید.
دوستان شما و کسانی که آن ها را دنبال میکنید هم در صورتی که پستی مشابه را مشاهده کنند میتوانند از مورد لایک قرار گرفتن یک پست توسط شما مطلع شوند.

در اینستاگرام لایک یعنی چه؟

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که نخستین بار از طریق اینستاگرام با مفهوم لایک آشنا شده اند. در اینستاگرام برای نشان دادن توجه خود به یک پست میتوانید دوبار روی آن ضربه زده و یا اصطلاحا تپ کنید. با این کار قلب بی رنگی که در زمینه پایینی پست قرار دارد قرمز میشود.

 آیکون قلب 

البته کلیک روی خود آیکون قلب هم عمل لایک کردن را در این شبکه اجتماعی به انجام میرساند. در این برنامه امکان دیس لایک وجود ندارد اما با استفاده از قابلیت هایی مثل ریپورت کردن میتوانید محتوایی که مورد علاقه تان نیست را به الگوریتم گزارش دهید.
در آپدیت های این برنامه هربار قابلیت های جدیدی اضافه میشود. لایک کردن پیام ها در بخش دایرکت و لایک کردن استوری از جمله جدیدترین امکانات این برنامه در بخش لایک هستند.

 سیو کردن یک پست

در پاسخ به این سوال که در اینستاگرام لایک یعنی چه؟ باید گفت لایک در اینستاگرام همانند سایر برنامه ها نشان دهنده میزان توجه به یک پست است. البته برای کاربران حرفه ای این برنامه معیارهای بیشتری جهت بررسی محبوبیت محتوای منتشر شده وجود دارد. سیو کردن یک پست یکی دیگر از نشانه های مهم بودن آن برای کاربران است. با سیو کردن یک پست در بخش کالکشن اینستاگرام کاربران امکان رجوع دوباره به آن را دارند.

 

و پستی که ارزش بازدید دوباره و چند باره توسط یک کاربر را داشته باشد، احتمالا پستی مفید و مورد پسند است. همچنین تعداد کامنت هایی که هر پست دریافت میکند، میتواند نشان دهنده محبوبیت آن باشد. کامنت نظری است که مخاطبان درباره هر پست ارائه میکنند. میزان به اشتراک گذاری یا بازنشر یک پست یکی دیگر از فاکتورهای بررسی اهمیت، محبوبیت و ارزش آن است.

professional account

حال ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چطور از تعداد سیو و بازنشر ویدیو آگاه شویم؟ تعداد لایک ها و کامنت های هر پست برای تمام کاربران قابل مشاهده است. البته انتشاردهنده میتواند قابل مشاهده بودن تعداد لایک و ویوها را غیرفعال کند. برای این که بتوانید تعداد سیو و بازنشر پست را بررسی کنید کافی است اکانت فعلی خود را به یک حساب حرفه ای یا professional account تغییر دهید.

قابلیت های اینستاگرام

در نظر داشته باشید که با این تغییر حساب کاربری شما دیگر نمیتواند خصوصی یا private باشد. همچنین این کار به شما تنها امکان بررسی و آنالیز پست های منتشر شده در صفحه خودتان را میدهد.
این ویژگی یکی از قابلیت هایی است که توسط INSTAGRAM  برای کاربران حرفه ای تر مثل بلاگرها، فروشنده ها و تولید کنندگان محتوا توسعه داده شده است. با داشتن حساب حرفه ای امکان آنالیز دقیق تر پیج و مخاطبان آن برای شما وجود خواهد داشت. به طور مثال میتوانید از میانگین سنی، جنسیت و نیز شهر محل زندگی مخاطبان باخبر شوید.

لایک و اهمیت آن در آنالیز محتوای پیج

شاید اگر صاحب یک پیج کاری در شبکه های اجتماعی معروف باشید مقاله لایک یعنی چه به صورت متفاوتی برایتان اهمیت داشته باشد. لایک به شما نشان میدهد کدام یک از محتواهای منتشر شده توسط شما بیشتر مورد توجه مخاطبان بوده است. با در نظر داشتن این گزینه میتوانید صفحه تان را به سمتی جهت دهید که جذب مخاطب بیشتر شود و محتوای مناسب و مورد علاقه کاربر تولید شود. برای مثال در یک صفحه فروشگاهی احتمال خرید محصولی که تعداد لایک بیشتری دارد بالاتر است.

محتوای جذابی

البته تمام موارد ذکر شده در صورتی است که از روش های غیر اخلاقی برای لایک گرفتن استفاده نشود. روش های غیر اخلاقی در لایک یعنی چه؟ یکی از این روش ها خرید و فروش لایک و فالور است. البته که این برنامه ها در سالهای اخیر هوشمند تر شده اند و امکان تمییز افراد و صفحات فیک را از سایرین دارند اما هنوز هم خرید و فروش لایک و فالوور از جمله فعالیت های رایج برای صفحاتی برشمرده میشود که محتوای چندان جذابی برای ارائه ندارند.

لایک کردن گاه جنبه معامله میگیرد 

لایک کردن گاه جنبه معامله میگیرد و افرادی که از این شبکه ها استفاده میکنند بدون این که خود بخواهند به جهتی سوق داده میشوند که سردمداران سیاسی، اجتماعی و مدیران چنین شبکه هایی میخواهند. گاه بی پایه ترین عقاید در قالب های جذاب و کادوپیچ شده به مخاطب تلقین میشوند.

استفاده از شبکه های اجتماعی و لایک کردن در این فضا بد نیست اما نباید شما را از خود واقعی تان فاصله دهد و طرز فکرتان را بی جهت عوض کند.در پایان امیدواریم مقاله “لایک یعنی چه و آموزش لایک در برنامه های مختلف” اطلاعات مناسب و مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.