مقالات آموزشی

نگرشی کلی به طراحی لوگو سه بعدی، جذاب برای مخاطب

مفید بود؟

طراحی لوگو سه بعدی یکی از مهم‌ترین و شاید جدیدترین روش‌های طراحی در دنیای تبلیغات محسوب می‌شود که می‌تواند کارایی خوبی داشته باشد. بسیاری از طراحان حرفه‌ای سعی می‌کنند از این روش برای طراحی لوگو برند استفاده کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است، همیشه این طراحی نمی‌تواند کارایی لازم خودش را داشته باشد. در این مقاله به چرایی این موضوع پرداخته‌ایم.

 بهترین تعریف برای طراحی لوگو سه بعدی چیست؟

در کلام ساده‌تر چه لوگویی را می‌توانیم لوگوی سه بعدی بدانیم؟ سه بعدی در معنی امروز با سه بعدی در طراحی گذشته تفاوت‌های عمده‌ای پیدا کرده است. چندی قبل سه بعدی تنها به این معنی بود که به جز مفاهیم طول و عرض، تصویر یا المان گرافیکی دارای مفهوم عمق نیز باشد. یعنی یک بعد تحت عنوان ارتفاع یا همان Z در طراحی مورد استفاده قرار گرفت.

این طراحی به نوعی توانست عمق میدان زیادی برای مخاطب ایجاد کند و به نوعی مخاطب را به درون طراحی بکشد، اما باید قبول کرد با وجود جذابیتی که برای مخاطب ایجاد کرد نتوانست کارایی خوبی از خود نشان دهد. در تعریف امروز سه بعدی کم متفاوت‌تر شده است.

در تعریف طراحی سه بعدی امروز طراحان از حالت عادی خارج شده‌اند و به نوعی سعی کرده‌اند کاری کنند که لوگو در هر زاویه دید مخاطب به یک شکل دیده شود. این کاری فوق العاده است که می‌تواند بسیار کاربردی هم باشد. گرچه هنوز به طور کامل فراگیر نشده، اما کاربران و صاحبان کسب و کاری که از آن استفاده می‌کنند، رسما برنده بازی هستند.

چرا طراحی لوگو سه بعدی موفق نبود؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد این است که چرا طراحی لوگو سه بعدی به شکل سنتی آن نتوانست چندان موفق باشد و کارایی لازم را نداشت؟
پاسخ به این سوال هم ساده و هم سخت است. اگر بخواهیم از زاویه دید اصول طراحی لوگو به این سوال نگاه کنیم می‌توانیم راه ساده‌ترین برای پاسخ به آن پیدا کنیم.

اطلاعاتی درباره طراحی لوگو

در واقع بر اساس اصول طراحی لوگو، یک لوگو باید طراحی ساده‌ای داشته باشد. در واقع هر چه اطلاعات المان‌ها و تصاویر در لوگو بیشتر باشد کاربر از آن دوری می‌کند و این یک واقعیت طبیعی است. ذهن مخاطب دوست ندارد درگیر اطلاعات پیچیده بشود.

از طرف دیگر انسان‌ها دوست دارند سریع‌تر و ساده‌تر این اطلاعات را به دست بیاورند. از این رو یک طراحی دو بعدی به علت داشتن اطلاعات متناسب‌تر بیشتر مورد توجه قرار دارد. اما در طراحی لوگو سه بعدی عملا یک بعد اضافه شده است و این یک بعد اضافی می‌تواند حجم اطلاعات را بیشتر کند.

اصول طراحی لوگو

اما از طرف دیگر بر اساس همین اصول طراحی، یک لوگو باید جذاب و کارآمد باشد و بتواند مخاطب را جذب کند. لوگوی سه بعدی چیزی نیست که در کوچه و بازار به وفور یافت شود و از طرف دیگر یک اتفاق نوین محسوب می‌شود. از این رو می‌توان گفت که این طراحی می‌توانست جایگاه مناسبی داشته باشد. اما به علت این که اولین شرط کم بودن اطلاعات و متناسب بودن آن است، عملا طراحی لوگو سه بعدی از دور رقابت با سایر انواع طراحی‌ها خارج شد و نتوانست کارایی خوبی از خود نشان دهد.

طراحی لوگو سه بعدی جدید!

اما در طراحی سه بعدی نوین بدون آن‌که به شکل مشخصی این بعد دیده شود، طراح کاری می‌کند که المان‌ها از هر زاویه دیدی به سمت مخاطب باشد. به بیان دیگر این طراحی لوگو سه بعدی به نحوی انجام گرفته است که گویی لوگو متحرک است و به هر سمتی که کاربر می‌رود خودش را می‌چرخاند.

 

یک نکته اساسی این نوع طراحی در این است که عملا در برابر ذهن یک اتفاق جدید رخ می‌دهد و ذهن سریع به آن واکنش نشان می‌دهد. پس از نظر جلب نظر مخاطب بسیار خوب عمل می‌کند. از طرف دیگر ظاهرا هیچ اتفاق خاصی روی المان‌ها رخ نداده است و هیچ اطلاعات اضافی وجود ندارد. تمام این‌ها باعث می‌شود که طراحی لوگو سه بعدی نوین کارایی به شدت بالایی داشته باشد و عملا به عنوان یکی از بهترین‌های طراحی در جهان شناخته شود.

چگونه می‌توانیم طراحی لوگو سه بعدی جدید را داشته باشیم؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که طراحی لوگو سه بعدی بیشتر از این که به طراح و روش‌های طراحی او بستگی داشته باشد، به نوع چاپ و دستگاه چاپ وابسته است. در کلام ساده‌تر این نوع طراحی لوگو (Logo design type) با سه بعدی کردن در فتوشاپ صورت نمی‌گیرد، بلکه بر اساس تکنولوژی جدیدی اتفاق می‌افتد که بر روی دستگاه چاپ قرار دارد.

 واکنشی سریع به طراحی لوگو!

از طرف دیگر این تکنولوژی هنوز به صورت عمومی در جهان توسعه پیدا نکرده است و تنها در اختیار چند کشور محدود قرار دارد. از این رو عملا فعلا نمی‌توان به این نوع طراحی دسترسی داشته باشیم. اما جای نگرانی نیست. هیچ وقت علم و فناوری در یک نقطه درجا نزده است و به زودی این فناوری و طراحی نیز در دسترس همه قرار می گیرد. اما شما یک قدم از دیگران جلوتر هستید.

شما امروز می دانید که قرار است با چه چیزی رو به رو شوید و می دانید که می‌توانید از آن در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید. این موضوع می‌تواند باعث شود شما واکنش سریع از خود نشان بدهید و به محض ورود این تکنولوژی از آن استفاده کنید و تا مدت‌ها به عنوان اولین و تنها برند در این زمینه شناخته شوید.

فاکتورهای مهم دیگر در طراحی لوگو سه بعدی

مهم‌ترین فاکتوری که در طراحی لوگو سه بعدی قدیمی و جدید وجود دارد این است که هر دو به شیوه خاص خودشان بعدی دیگر از طراحی را به ما نشان می‌دهند. در طراحی لوگوی سه بعدی سنتی این بعد در دل همان دو بعد دیگر ایجاد می‌شود و در طراحی لوگو سه بعدی نوین این بعد در موقعیت‌های مختلف جابه‌جا می‌شود و کاربر یا مخاطب همواره با دو بعد درگیر است. اما درهرصورت در این حالت هم یک بعد دیگر به مخاطب نمایش داده می‌شود.

هدف طراح لوگو

این بدین معنی است که عملا اطلاعات کامل‌تری را می‌توان در این نوع طراحی جاسازی کرد. اطلاعاتی که می‌توانند ذهن مخاطب را در اختیار ما دربیاورند و به نوعی باعث شوند که ذهن آن‌ها در برابر اطلاعات تسلیم شوند.
مخاطب نمی‌تواند به سادگی در برابر اطلاعات تازه مقاومت کند. اگر نظرش به سمت یک طرح جلب شود اطلاعات با سرعت تمام به مغز و ذهن او وارد می‌شوند. حال این که این اطلاعات چه تاثیری در ذهن مخاطب بگذارد بستگی به طراح شما و هدفی که دنبال می‌کنید دارد. اما دقت داشته باشید همیشه هم هدف شما قرار نیست محقق شود.

طراحی لوگو شمشیر دو لبه

در دنیای تبلیغات مفهومی تحت عنوان تبلیغات معکوس وجود دارد. در این حالت عملا آن چیزی که صاحب کسب و کار یا طراح می‌خواستند به فرد منتقل نمی‌شود و یا اتفاق برعکسی رخ می‌دهد و تمام مفاهیم به شکل وارونه به ذهن مخاطب القا می‌شوند. این اتفاق می‌تواند تمام و کمال به ضرر مخاطب باشد. از این رو به نظر می‌رسد بهتر است در این موضوع بسیار حساس باشید و سعی نکنید که اتفاقات را ساده نگاه کنید.

به هر حال تبلیغات و طراحی لوگو می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. ممکن است این شمشیر دو لبه خودتان را هدف قرار دهد! پس در نوع طراحی اطلاعات بسیار دقت داشته باشید. یکی از مهم‌ترین دلایلی که گفته می‌شود سعی کنید از کمترین المان‌ها و اطلاعات استفاده کنید دقیقا همین موضوع است. تداخل اطلاعات و تغییر آن‌ها مهم‌ترین مسئله‌ای است که ممکن است در طراحی لوگو سه بعدی نیز رخ بدهد.

کارایی طراحی لوگو

به طور کلی ما در این مقاله سعی کردیم دیدی روشن از طراحی لوگو سه بعدی را به شما ارائه دهیم. باید واقعیت را قبول کرد طراحی لوگو سه بعدی امروز چندان کارایی ندارد و کمتر کسب و کاری سعی می‌کند از این نوع طراحی استفاده کند. برندهای بزرگ را نگاه کنید. کدام یک از آن‌ها راغب به استفاده از طراحی لوگو سه بعدی هستند؟ این برندها سالانه لوگوی خودشان را به نحوی تغییر می‌دهند. اگر قرار بود طراحی لوگو سه بعدی اثر گذار باشد شک نکنید امروز اثری از آن در این برندها می‌دیدید.

ابعاد دیگری از لوگوی

اما مسئله دیگری که به بیان آن پرداختیم اشاره به تکنولوژی بود که هنوز به طور کامل در دنیای اقتصاد و تبلیغات مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. طی این تکنولوژی لوگوی شما به صورت چاپی و نه تصویری به شکل سه بعدی طراحی می‌شود. در این حالت کاربر با حرکت زاویه دید خود می‌تواند به ابعاد دیگری از لوگوی شما دست پیدا کند.

طراحی لوگو سه بعدی جدید

این کار برای کاربران می‌تواند بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. نکته مهم اینجاست که در این حالت اطلاعات در هر زاویه بر اساس دو بعد منتقل می‌شود و عملا اطلاعات اضافی به کاربر نمی‌رسد. در حالی که در روش سنتی عملا یک بعد دیگر به این اطلاعات اضافه شده بود و این علت اصلی ناکارآمدی این روش محسوب می‌شود.
در پایان می‌توان گفت اینگونه تصور نکنید که استفاده از طراحی لوگو سه بعدی جدید می‌تواند شما را در چشم مخاطب برای همیشه عزیز نگه دارد. این طراحی هر چقدر هم جدید و جذاب باشد باز هم برد مشخص و یکسانی دارد و شما نمی‌توانید صرف تکیه بر آن به موفقیت خودتان امیدوار باشید. پس سعی کنید تمام مراحل اقتصادی و کسب و کاری را به درستی بگذرانید تا به مشکل اساسی و عمده‌ای برخورد نکنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.