چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟!
چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟!; آیا میدانستید میتوانید محتواهایی تولید کنید که همیشه به درد کاربر بخورند و برایش تازگی داشته باشند؟! بیشتر مطالبی که در وبسایت ها قرار داده میشوند معمولا بعد از مدتی دیگر اعتبار ندارند، مثل قیمت طلا و سکه یا بررسی دوربین موبایل جدید سامسونگ! تمام این نوع مطالب بعد از مدتی دیگر قدیمی میشوند! چون قیمت طلا و سکه دائم بالا و پایین میرود و یا سامسونگ هرساله تغییراتی در سخت افزار و دوربین های گوشی خود انجام میدهد. برای همین این مطالب بعد از مدتی دیگر خواننده آنچنانی ندارند. اما محتوای همیشه سبز اینطور نیست.
محتوای همیشه سبز، همانطور که از نامش پیداست، همیشه سبز میماند و همیشه تازگی دارد. به این صورت اگر شما یک محتوای همیشه سبز را دو سال پیش نوشته باشید، هنوز هم اگر کاربری آن را بخواند برایش مفید است و میتواند از محتویات آن استفاده کند. اسم این نوع محتوا از نام درختی به اسم EverGreen گرفته شده که در همه فصول سبز است و میوه میدهد..!
بدیهی است که این نوع محتوا نسبت به محتواهای معمولی، برای شما ترافیک بیشتری می آورد و رتبه وبسایت شما را بهتر میکند. در این مقاله به محتواهای سبز میپردازیم و یاد میگیریم چگونه آن ها را تولید کنیم..
محتوای همیشه سبز شامل چجور مطالبی میشود؟
تاریخ را در نظر بگیرید.. گذشته را میتوانید عوض کنید؟ اگر کسی که امروز چیزی در مورد نادرشاه افشار میخواند، چند سال بعد هم دوباره بخواند، چیزی عوض میشود؟! مسلما نه..! پس مطالب تاریخی یکی انواع مطالب همیشه سبز میباشد.
در اینجا به انواع مطالب همیشه سبز میپردازیم و نکاتی را به شما میگوییم که از آنها در محتواهای دیگرتان نیز استفاده کنید و تا حدودی آنها را هم تبدیل به محتوای همیشه سبز بکنید و به این ترتیب مطالب شما رفته رفته مخاطب ها را از دست نمیدهند..
1-محتوای تاریخی
همانطور که گفتیم تاریخ، غیر قابل تغییر است و برای همین شما هر محتوای تاریخی تولید کنید نوعی محتوای همیشه سبز حساب میشود. اگر وبلاگ یا وبسایتی دارید که در آن محتوای تاریخی تولید میکنید میتوانید تبدیل به یک منبع همیشگی برای به دست آوردن اطلاعات باشید. فرقی نمیکند این محتوا در چه زمینه ای باشد، شما در هر حوزه ای که باشید میتوانید محتوای تاریخی تولید کنید، برای مثال در زمینه تکنولوژی و کامپیوتر میتوانید در مورد بیوگرافی و زندگی نامه مشاهیر دنیای کامپیوتر را بنویسید، یا در مورد انقلاب کامپیوتر ها بنوسید. این نمونه ها از محتوا هیچوقت کهنه نمیشوند و همیشه کاربران میتوانند از آنها استفاده کنند.
2-محتوای بهره وری
منظور از محتواهای بهره وری، مطالبی است که به افزایش مهارت شما میپردازد!. به عنوان مثال: 7روش برای برنامه نویسی بهتر، 10 روش برای افزایش اعتماد به نفس، 3 نکته برای سئوی بهتر و… این مطالب طرفداران بسیار زیادی دارد و همچنین به نوعی هم شامل محتوای همیشه سبز میشود. ممکن است این مطالب قدیمی بشوند اما همیشه قابل استفاده هستند و اطلاعاتشان به درد کاربرها میخورد. خوبی این نوع محتواها در این است که در هر رشته ای که باشید میتوانید از آنها استفاده کنید و همچنین خواننده ها نیز محتواهای بهره وری را بهتر میخوانند و بازدید وبسایت به طرز چشم گیری بالا میرود. مثلا یک کاربر به کمک این مقاله می تواند مهارت های مورد نیاز برای کار کردن با گیت هاب را کسب کند و این مقاله یک محتوای بهره وری به حساب می آید.
3-محتواهای چک لیست
این محتواها نیز همیشه کاربردی هستند، به عنوان مثال میتوانیم نقشه راه ها را مثال بزنیم!. نقشه راه ها به ما میگویند در هر مرحله چه کاری انجام دهیم و مسلما هر کاربری در هر زمانی بخواهد از آنها استفاده کند، به کارش می آید. شما در هر حوزه ای که فعالیت میکنید میتوانید درمورد انجام مرحله به مرحله کاری، محتوای چک لیست تهیه کنید. همه از این نوع محتواها لذت میبرند! پس چرا محتوایی بر این اساس تهیه نکنید!؟
4-سوالات متداول
در هر حرفه ای که فعالیت میکنید، هستند کسانی که در ابتدای راه قرار دارند و ذهنشان پر از سوال است، مثلا از کدام زبان برنامه نویسی شروع کنیم؟! چقدر طول میکشد؟! چه مهارت هایی باید داشته باشیم؟! و شما ممکن است هر روز به تعداد زیادی از این سوالات پاسخ دهید و کاربران را راهنمایی کنید اما بهتر است برای این سوالات تکراری یک پست با محتوای پرسش و پاسخ تهیه کنید و هر سوال جدیدی که از شما پرسیده میشود را نیز به آن پست اضافه کنید، به این ترتیب شما یک پست برای پرسش و پاسخ در حوزه خود دارید که بسیار جامع است و کاربران همیشه میتوانند از آن استفاده کنند.
5-واژه نامه
واژه نامه ها بسیار کاربردی هستند، برای کسانی که در ابتدای راه قرار دارند و با واژه ها و اصطلاحاتی رو به رو میشوند که برایشان بسیار ترسناک است! پست واژه نامه شما میتواند مثل یک فرشته نجات به کمک آنها بیاید! پس سعی کنید در وبسایت یا وبلاگتان برای حوزه های مختلفی که درآنها فعالیت دارید، واژه نامه تهیه کنید. مطمئنا این پست ها مخاطب های زیادی خواهند داشت. این پست ها هم به نوعی محتوای همیشه سبز شناخته میشوند.
سخن پایانی
همیشه سعی کنید محتواهایی مثل بررسی مدل های گوشی، راهنماهای خرید و یا قیمت سکه و طلا و.. که محتوای همیشه سبز شناخته نمیشوند، دائم به روز نگه دارید و به جای تاریخ انتشار پست در این مدل محتواها از تاریخ آخرین به روز رسانی استفاده کنید. همچنین از مدل محتواهایی که در این مقاله بررسی کردیم هم استفاده کنید چرا که در بلند مدت شما مخاطبین خودتان را از دست نمیدهید و وبسایتتان همیشه مطالب به درد بخوری دارد..!