گوگل آنالیتیکس 4 یا GA4 نسل بعدی گوگل آنالیتیکس است که در اکتبر 2020 توسط گوگل لانچ شده است. برخلاف نسخه ی قبلی یا آنالیتیکس یونیورسال شما می توانید از GA4 برای وبسایت، اپلیکیشن و یا هر دو استفاده کنید.
استفاده از مدل های حرفه ای ماشین لرنینگ گوگل عملکرد بی نظیری در دنبال کردن داده ها ، رفتار مشتری ها و نیاز بازار در اختیار شما می گذارد. پس قطعا در برنامه های بلند مدت بازاریابی شما و محاسبه ی ROI اثر گذار است.
در این پست ما شما آموزش می دهیم چگونه برای اولین بار گوگل آنالیتیکس 4 را راه اندازی کنید و یا به اکانت قبلی گوگل آمالیتیکس یونیورسال اضافه کنید.
چگونه اکانت جدید گوگل آنالیتیکس 4 بسازیم؟
اگر شما تا کنون اکانت گوگل آنالیتیکس نداشته اید، نیاز دارید تا از ابتدا یک اکانت بسازید و گوگل به طور پیش فرض گوگل آنالیتیکس 4 را برای شما راه اندازی می کند.
مرحله ی یک: در اکانت گوگل خود وارید شوید و به آدرس https://analytics.google.com/analytics بروید.
مرحله ی دو: بر روی start measuring کلیک کنید.
مرحله ی سه: نام اکانت یا کمپانی خود را وارد کنید.
مرحله ی چهار: نام property خود را وارد کرده و ناحیه زمانی و ارز را انتخاب کنید.
مرحله ی پنج:برای ساخت همزمان گوگل آنالیتیکس یونیورسال بر روی گزینه ی show advanced option کلیک کنید
مرحله ی شش:گزینه ی تیک را طبق تصویر فعال کرده و در صورت نیاز به آنالیتیکس یونیورسال گزینه را فعال کنید.
مرحله ی هفت: جزئیات کسب و کار خود را وارد کنید. ابتدا زمینه ی صنعتی خود و سپس تعداد کارمندان و در انتها هدف استفاده از گوگل آنالیتیکس را مشخص کنید و به مرحله ی بعد بروید.
مرحله ی هشت: قوانین مربوط به جمع آوری وم پردازش دیتاها را مطالعه کنید و پس از تایید به مرحله ی بعد بروید.
مرحله نه: با تایید قوانین و مقررات شما به صفحه ی مشخصات دیتا استریم ثبت شده می روید. همچنین از مسیر زیر شما قابلیت مشاهده ی Data stream را دارید.
ابتدا از منوی admin وارد بخش Data stream شده و سپس گزینه ی web را انتخاب کنید و بعد از ورود آدرس سایت خود و نام انتخابی میتوانید یک استریم جدید جهت جمع آوری دیتا ایجاد کنید.
در این مرحله اکانت آنالیتیکس شما آماده به کار است و نیاز دارید تا کد زیر را در head سایت کپی کنید.
همچنین در صورت داشتن کد آنالیتیکس در سایت شما قادر هستید تا آیدی جدید را به آیدی قدیمی متصل کنید و یا با استفاده از گوگل تگ منیجر آیدی جدید را فعال کنید.
در انتها فراموش نکنید که راه اندازی گوگل آنالیتیکس 4 تنها شروع راه جهت جمع آوری و تحلیل دیتا می باشد. این ابزار قدرتمند گوگل نیاز به طراحی استراتژی جهت جمع آوری داده ها و نگرش هدفمند جهت تحلیل است. همچنین رفع اشکال مستمر با توجه به انبوه داده های کاربران و به روز رسانی از نکات مهم استفاده از گوگل آنالیتیکس 4 می باشد.