مقالات آموزشی

راهکاری برای هدایت ترافیک بیشتر به لندینگ پیج‌ها

مفید بود؟

لندینگ پیج ها، یکی از مهمترین صفحات در سایت شما هستند. در ادامه، چند سوال و نکته مهم را مطرح میکنیم که چالش های ذهنی سئو کاران هستند.

  • وقتی ترافیک ورودی در صفحاتی مثل مقالات یا محصول، پخش می شود، چگونه می توانم آن را به صفحات فرود کلیدی خود هدایت کنم؟
  • من سعی می کنم به طور مؤثر کلمات کلیدی بیشتری را در صفحه اصلی سایتم به کار ببرم، تا ترافیک بیشتری را به آنجا هدایت کنم. آیا روشم درست است؟
  • می توانم محتوای صفحات مفید و رتبه دار را حذف کنم و آنها را در صفحه اصلی قرار دهم؟
  • باید صفحات پر بازدید را مطابق با نیازهای خودم تغییر دهم؟

برخی از نکاتی که در بالا به عنوان سوال مطرح شدند، روش های رایجی هستند. به نظر می رسد که دو دلیل باعث میشوند برخی صفحات دیده شوند:

1-کلمات کلیدی استفاده شده در آن صفحات

2- هدف جستجوی مرتبط با متن ها

برای جذب ترافیک بیشتر به صفحات لندینگ کلیدی تان، میتوانید اقداماتی انجام دهید که در ادامه به آنها میپردازیم.

صفحه اصلی شما معتبرترین صفحه سایتتان است، ولی این به ان معنی نیست که تمام تمرکزتان روی جذب ورودی به آن باشد. پیشنهاد میکنیم علاوه بر صفحه اصلی، روی لندینگ پیج ها هم  تمرکز کنید. از طرفی توصیه نمی‌کنیم محتوای صفحاتی که رتبه دارند را حذف کنید و آنها را در صفحه اصلی قرار دهید. به عبارت دیگر، به جای تلاش برای بهینه سازی صفحه اصلی برای همه کلمات کلیدی مهم، بهتر است صفحات لندینگ را برای موضوعات، کلمات کلیدی و هدف خاصتان، بهینه سازی کنید. اصلا مگر صفحه اصلی یک سایت چقدر جا دارد که بتواند تمام کلمات کلیدی را پوشش دهد؟

در ادامه چند روش برای بهبود کارتان ارائه شده است.

1. رتبه بندی ها و کوئری ها را در صفحات بررسی کنید.

باید تعیین کنید که هر صفحه برای چه هدف یا کلمه ای رتبه‌بندی می‌شود و کوئری هایی که با آنها در گوگل رتبه آورده اید را مشخص کنید.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، حتماً رتبه‌های خود را در یک ابزار SEO مانند Semrush، SpyFu، SE Ranking، Rank Ranger، Moz و غیره چک کنید. ممکن است آمارهایی را ببینید که فکرش را هم نمیکردید…

فقط به نمای کلی رتبه هایتان نگاه نکنید، ببینید که هر صفحه برای چه هدفی رتبه بندی می شود.

علاوه بر این، از سرچ کنسول گوگل برای مشخص کردن کوئری های موفق هر صفحه استفاده کنید.

برای این کار در سرچ کنسول، به Performance بروید و بازه زمانی خود را انتخاب کنید. من توصیه می‌کنم طبق شکل زیر، داده‌های سه ماه گذشته را انتخاب کنید و هر صفحه‌ای را که می‌خواهید تجزیه و تحلیل کنید، انتخاب کنید. این تجزیه و تحلیل به شما کمک میکند که دیدگاه گوگل نسبت به سایتتان را  بهتر بفهمید.

آمار سرچ کنسول بر حسب صفحه

برای صفحات لندینگ کلیدی که می‌خواهید ترافیک بیشتری را به آن‌ها هدایت کنید، ببینید آیا کوئری هایی هستند که دقیقا مناسب اهدافتان باشند ولی در آنها رتبه نداشته باشید؟ سپس بر اساس این اطلاعات، به دنبال فرصت هایی برای بهینه سازی بهتر صفحات لندینگ باشید.

به عنوان مثال، ممکن است فقط لازم باشد تیتر صفحه را عوض کنید تا شامل آن کوئری ها شود یا یک پاراگراف و ویدئو به صفحه قبلی اضافه کنید… گاهی لازم است فقط تیتر عوض شود. گاهی هم لازم است اطلاعاتی به صفحه اضافه کنید.

2. هدف مخاطبان از جستجو را تعیین کنید

نویسنده ی این مقاله، اخیرا به این نتیجه رسیده که هدف افراد از جستجو و سرچ، یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در سئو است. البته این هدف، مفهوم جدیدی نیست، اما به نظر می رسد که روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. حالا سوال مهم اینجاست، چطور هدف مخاطب را متوجه شویم؟ در واقع آنقدرها هم سخت نیست.

هنگامی که پرس و جوها/کلمات کلیدی را که می خواهید برای صفحه هدف قرار دهید پیدا کردید، تحقیقات بیشتری انجام دهید تا ببینید گوگل پشت هر یک از این کلمات، چه چیزی را به عنوان هدف میبیند.

“اینجاست که ابزارهای سئو دوباره وارد می شوند.”

اکثر ابزارها برای هر کلمه کلیدی، صفحات برتر در نتایج جستجو را به شما نشان می دهند. آنالیز صفحات برتر یک روش عالی برای مشخص کردن روش های بهبود کارتان است. می توانید ده صفحه ی اول را بررسی کنید.

آیا این صفحه ها مقاله هستند؟ هدفشان و محتوایشان دادن اطلاعات به کاربر است؟

آیا صفحه ی محصول هستند؟

یا لندینگ ؟ یا حتی صفحه ی اصلی؟

مطمئن شوید صفحه ای که می خواهید بهینه سازی کنید با هدف مد نظرتان مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر یک کلمه کلیدی را هدف قرار می دهید و صفحات  برتر همه از نوع اطلاعاتی و مقاله هستند، صفحه شما هم باید مثل آنها (چه بسا کاملتر) باشد.

حال، اگر صفحه دسته بندی محصولی داشته باشید که بخواهید به جای مقاله، آن را رتبه بندی کنید، چه کار می کنید؟ جواب این سوال به خلاقیتتان بستگی دارد. به طور مثال:

  • قسمتی به عنوان سوالات متداول، شامل سوالات مربوط به آن دسته ی خاص
  • ویژگی های مشترک محصولات دسته
  • نقد و بررسی کلی در مورد کل دسته
  • نکاتی کلیدی جهت انتخاب بهترین محصولات در آن دسته

این کار شانس شما برای بافتن کلمات کلیدی بیشتر را  هم بهبود میبخشد. فرض کنید دسته ی شما: گوشی شیائومی است. وقتی نقد و بررسی کلی در مورد گوشی های شیائومی مینویسید، کلمات کلیدی مانند، معایب شیائومی، مزایای شیائومی، نقد و بررسی گوشی شیائومی و … هم در متن به کار می برید و گوگل آن را به عنوان یک متن جامع تر و تخصصی تر در نظر می گیرد. تمام این ها جدای از این است که مخاطب مطلب مفید بیشتری برای خواندن خواهد داشت و نرخ پرش شما کاهش می یابد.

3. لینک سازی داخلیتان را به روز کنید.

آیا از انکر تکستهای کلمات کلیدی برای لینک دادن به صفحات داخلی سایت استفاده می کنید؟

این رویکرد به شما کمک می‌کند ساختاری واضح در سایت بسازید. علاوه بر این، باعث میشود بتوانید مخاطب را به سمت موضوعاتی ببرید که می خواهید از لندینگ ها به آنجا برود. اینکه گوگل و مخاطب بدانند سایتتان یک نظم و ساختار دارد و مطالب مرتبط در آن به هم دیگر وصل هستند، احساس خوبی خواهد داشت.

هنگامی که این مراحل را دنبال کردید، به نظارت بر رتبه بندی هر صفحه و همچنین کلیک ها و پرس و جوها در کنسول جستجوی گوگل ادامه دهید.

ممکن است لازم باشد تنظیمات بیشتری را انجام دهید تا این ترافیک هدفمند به صفحات لندینگ کلیدی شما برسد. برای اینکه این کار را بهتر انجام بدهید، میتوانید از ابزارهای لینک سازی داخلی مانند interlinks و … استفاده کنید. این ابزار بر حسب کلماتی که در صفحه وجود دارد، بقیه ی مطالب سایتتان را به شما پیشنهاد میدهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.