مقالات آموزشی

راهکاری برای برتری یافتن با استفاده از موضوع محتوا به جای کلمات کلیدی در SERP

مفید بود؟

در این مقاله می آموزید که چگونه با تمرکز بر موضوع محتوا به جای کلمات کلیدی در صفحه نتایج جستجو (SERP) به برتری دست یابید. اگر برای مدتی در زمینه سئو فعالیت داشته باشید، می دانید که کلمات کلیدی نقش مهمی در موفقیت سئو بازی میکنند.

کلمات کلیدی همان کلمات و یا عباراتی هستند که کاربران آن را در موتور جستجو سرچ می کنند تا به محتوای مورد نظر دست یابند. به همین دلیل است که صحبت های زیادی در زمینه کلمات کلیدی و تحقیقات کلمات کلیدی در حوزه سئو انجام شده است.

با اینکه کلمات کلیدی هنوز یکی از معیارهای مهم اندازه گیری موفقیت یک سایت به شمار می رود، اما از نظر ما تمرکز بر موضوع محتوا به جای تمرکز بر کلمات کلیدی نتایج بهتری خواهد داشت.

 موضوع محتوا با کلمات کلیدی چه تفاوتی دارد؟ 

شاید در این مرحله از خود بپرسید که فرق بین موضوع محتوا و کلمه کلیدی چیست، با توجه به اینکه گفتیم کلمات کلیدی یک قطعه مهم پازل سئو به شمار می رود. از نظر من موضوع محتوا نسبت به کلمات کلیدی رویکرد جامع تری دارد. موضوع محتوا میتواند شامل چندین اصطلاح و کوئری باشد که در مراحل مختلف سفر خریدار استفاده می شود.  نوع محتوایی که پیرامون یک موضوع می نویسید، وابسته به هرمی است که سایت شما روی آن ایجاد شده است.

در این زمینه، برخی از سایت ها بر پایه محتوای متفاوتی استوار شده اند، از جمله:

• برخی از سایت ها به محتوای نیاز دارند که موضوعات آنها در مراحل اوایل سفر مشتری باشد.

• برخی دیگر به محتوایی نیاز دارند که دیدگاه کسب و کار را نشان دهند.

• و برخی دیگر محتوایی می خواهند که در مورد محصولات و خدمات و نحوه ارائه راه حل ها باشد

برخی از سایت های کوچکتر به خصوص کسب و کارهای محلی ممکن است به محتوای آموزشی احتیاج داشته باشند و بر محتوایی تاکید کنند که بر محصولات و خدمات و رفع نیازهای مشتری یا کاربر تمرکز کرده باشد.

 با یک استراتژی شروع کنید

مهمترین کاری که می توانید هنگام ایجاد سایت یا بازنگری در ساختار آن انجام دهید این است که یک گام به عقب برگشته و موضوعاتی که باید بر روی آن تمرکز کنید را به صورت استراتژیک در آورید.  با مشاهده جنبه های وسیع تری از موضوع، درک بهتری از نیازهای تولید محتوا به دست می آورید.

بعد از اینکه موضوع اصلی خود را یافتید، آنگاه می توانید به سراغ تحقیق کلمات کلیدی بروید. نکته کلیدی این است که دایره تحقیق خود را گسترش دهید تا اصطلاحات معنادار بیشتری راجع به موضوع و نه فقط کلمات کلیدی اصلی به دست آورید.

نگاهی به زوایای مختلف موضوع اصلی خود بیندازید. از خود بپرسید چه سوالاتی پیرامون موضوع برایتان مطرح می شود. آنگاه تحقیق خود را درباره این سوالات شروع کنید. به دنیای واقعی بروید و از جامعه هدف خود بپرسید که چه سوالاتی در ذهن خود دارند و پیرامون موضوع محتوای شما چه چیزهایی را جستجو کنند.

 

 

در مورد رقبای خود تحقیق کنید

زمانی که دریافت کردید به چه موضوعی برای نوشتن محتوا نیاز دارید، آنگاه شروع به بررسی رقبا در زمینه موضوع محتوای خود کنید. اگر آنها در این زمینه خوب عمل می کنند در حال انجام کار درست هستند. استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد. بنابراین همیشه فضای رقابتی خود را نظارت کنید.

زمانی که رقبایتان را شناختید، به کمک ابزارهایی نحوه عملکرد آنها را در مورد موضوعات مربوطه در طول یک دوره زمانی بررسی کنید. به این شیوه خواهید یافت که آیا نتایج آنها ماندگار است و یا اینکه تنها یک جهش را تجربه کرده اند.

سپس تعیین کنید آیا در این مرحله ارزش بررسی بیشتر را دارند یا خیر. 

وقتی که نحوه عملکرد واقعی رقبایتان را در نظر گرفتید، آنگاه به چگونگی ساختار محتوا در سایت آنها دقت کنید. ببینید که آنها چگونه محتوایشان را ارائه می دهند و ساختار سایت آنها پیرامون آن موضوع چگونه است. این اطلاعات به شما یک نقشه اولیه برای شروع می دهد.

ناگفته نماند که هرگز محتوای رقبایتان را کپی نکنید، بلکه از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنید. دزدی ادبی نتیجه ای جز ضربه زدن به سایت شما به همراه نخواهد داشت. شاید کلیشهای به نظر برسد، اما شما در حال شناسایی نحوه عملکرد رقبایتان هستید. با این کار می توانید یک پله از آنها جلوتر حرکت کنید.

 نیت پشت هر کوئری را در نظر بگیرید

از آنجا که موتورهای جستجو در سال های گذشته بسیار پیشرفت کرده اند، درک نیت سوالات برای ایجاد محتوا پیرامون یک موضوع اهمیت دارد.  کارهای زیادی وجود دارد که به شما در شناسایی موضوعات و کلمات کلیدی کمک می کند. اما من دریافتم که یکی از بهترین راه ها برای شناسایی نیت پشت هر کوئری جستجوی ساده آن از پنجره معرفت شناختی است.

شاید برایتان تعجب آور باشد. جستجو با یک تک کلمه را آغاز کنید و ببینید چه نتایجی به دست می آورید. به عنوان مثال کلمه چه چیزی …. را سرچ کنید. آنگاه با لیستی از سوالات مواجه می شوید که کاربران آنها را سرچ کرده اند. به این صورت خواهید یافت که چه محتوایی متناسب با نیازهای کوئری ایجاد کنید.

ساختار سایت را فراموش نکنید

تولید محتوا پیرامون یک موضوع تنها یک قطعه از پازل بزرگ است. همواره به یاد داشته باشید که محتوای خود را به گونه ای تنظیم کنید که برای خزنده ها منطقی باشد و نشان دهد که شما در یک موضوع خاص متبحر و معتبر عمل میکنید.

اگر موتورهای جستجو در یابند که محتواهای مرتبط بیشتری پیرامون یک موضوع تولید می کنید، آنگاه نتایج بهتری از شما در مورد اصطلاحات مرتبط با آن نمایش می دهند.  یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن این اعتبار استفاده از breadcrumbs  (مسیریابی) است.

این تکنیک نه تنها برای ناوبری کاربران مفید است، بلکه به خزنده ها کمک می کند که چگونه از نقطه A سایت شما به نقطه B بروند. برد کرامپ یا نان ریزه یکی از عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت و بهینه سازی موتور جستجو است. breadcrumbs همچنین به سایت شما کمک می کند تا بدون تغییر در آدرسURLs ساختار سایت خود را تغییر دهید. این موضوع برای سئو بسیار خطرناک است.

همواره به یاد داشته باشید که رقبایتان را مدنظر قرار دهید و از ساختار سایت آنها الهام بگیرید. 

نیازی به اختراع مجدد چرخ نیست. بلکه ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد نحوه گسترش پوشش موضوعی خود به دست آورید.

 

 زمان تسلط

زمانی که موضوعات خود را شناسایی کرده و نقشه راه را برنامهریزی کردید، زمان اجرای آن فرا می رسد. در این زمینه مهم است که با یک تیم در تولید محتوا و بازبینی استراتژی همکاری کنید.  این اطلاعات به نویسندگان شما کمک می کند در مسیر رسیدن به هدف نهایی قرار داشته باشند و محتوای تاثیرگذاری تولید کنند که متناسب با نیازها باشد. مهمتر از آن این است محتوایی تولید شود که کاربران به دنبال آن هستند، نه محتوایی که تنها هدف آن پر کردن صفحه باشد.

 به سوالات به درستی پاسخ دهید:

به یاد داشته باشید که کیفیت مهمتر از کمیت است. همچنین اطمینان یابید از کلمات کلیدی و عبارات مرتبطی استفاده کنید که به دنبال رتبه بندی برای آنها هستید و آنان را در ابزارهای ردیابی خود قرار دهید.

سپس عملکرد رقبای خود را در نظر بگیرید و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید و به خزنده های گوگل فرصت دهید تا این تغییرات را درک کنند. پس از این کار خواهید توانست با ایجاد نتایج ماندگار و رقبای خود مسلط شوید.

در این مقاله آموختید که چگونه به جای تحقیق در مورد کلمات کلیدی، ابتدا در مورد موضوع محتوا تحقیق کنید و سپس با دید بازتری نسبت به تحقیق کلمات کلیدی اقدام کنید تا بتوانید به نتایج موثرتری دست یابید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.