مفید بود؟

سئو منفی چیست؟ اگر در زمینه سئو و بهینه سازی مشغول به فعالیت هستید، قطعا این سوال برای شما نیز پیش آمده است.

به زبان ساده می توان گفت سئو منفی استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه به منظور ضربه زدن به سایت رقبا است.

این جمله به چه معناست؟

پیش از این در مقاله آشنایی با سئو کلاه سیاه و انواع تکنیک های آن، در رابطه با کارهایی که می توانند سایت شما را نابود کنند، صحبت کردیم.

حال تصور کنید که همان تکنیک های نابود کننده سایت را روی یک سایت دیگر اعمال کنید.

قطعا با تکنیک های سئو کلاه سیاه موجب افت رتبه و یا حتی حذف آن سایت می شوید.

به این کار سئو منفی گفته می شود.

سئو منفی یکی از راه های بسیار غیر اخلاقی در امر بهینه سازی سایت است و به هیچ وجه استفاده از آن توصیه نمی شود.

در این مقاله در رابطه با سئو منفی توضیح می دهیم.

و راه کارهای جلوگیری از آن را نام می بریم.

همراه ما باشید.

فهرست مطالب

  • سئو منفی چیست؟
  • انواع تکنیک های سئو منفی
    • ۱٫ مزرعه لینک (Link Farm)
      • راه های مبارزه با لینک سازی مخرب
    • ۲٫ هک کردن سایت
      • تکنیک های مورد استفاده هکرها
      • جلوگیری از نفوذ هکرها
    • ۳٫ فعالیت های مخرب در شبکه های اجتماعی
      • نمونه این فعالیت های مخرب
      • جلوگیری از فعالیت های مخرب
    • ۴٫ کاهش سرعت سایت
      • سخن پایانی

سئو منفی چیست؟

در برخی موارد سایت ها به جای بهتر کردن سایت خود، ترجیح می دهند به سایت شما حمله کنند.

این کار به منظور پایین کشیدن جایگاه شما، صورت می گیرد.

به عبارت دیگر برخی سایت ها به جای استفاده از تکنیک های کلاه سفید جهت افزایش رتبه، به استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه روی می آوردند.

اما منظور آن ها از استفاده کلاه سیاه، بالا کشیدن سایت خودشان نیست.

بلکه هدف آن ها پایین کشیدن سایت شماست.

توجه داشته باشید که سئو منفی، می تواند یک تهدید بسیار جدی محسوب شود؛ بنابراین بهتر است کاملا نسبت به آن هوشیار باشید.

برای اینکه بتوانید سایت خود را از حملات سئو منفی دور نگه دارید، باید در ابتدا رایج ترین تکنیک های آن را بشناسید.

کیورد استافینگ (Keyword stuffing) چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
>>

انواع تکنیک های سئو منفی

  1. مزرعه لینک (Link Farm)
  2. هک کردن سایت
  3. فعالیت های مخرب در شبکه های اجتماعی
  4. کاهش سرعت سایت

در این تکنیک مهاجم سعی می کند بر روی سایت شما لینک سازی مخرب انجام دهد.

الگوریتم پنگوئن گوگل وظیفه شناسایی لینک سازی به شکل اسپم را دارد و در صورت تشخیص، سایت را جریمه می کند.

به همین دلیل است که افراد در سئو منفی از این روش استفاده می کنند.

پنگوئن در لینک سازی به مواردی مانند تعداد لینک، اعتبار، متن لینک یا انکرتکست، بازه زمانی لینک ها و … توجه می کند.

افرادی که از این تکنیک استفاده می کنند، موارد زیر را در نظر می گیرند.

  1. همه آن ها به صورت لینک فالو هستند. همین موضوع باعث شک گوگل می شود.
  2. از سایت هایی با امتیاز دامنه پایین و اسپم اسکور بالا لینک می گیرند.
  3. تعداد زیادی لینک در بازه زمانی کوتاه، به صفحات سایت شما داده می شود.
  4. از سایت های بی ربط با موضوع سایت شما، لینک داده می شود.
  5. از انکرتکست های یکسان و مشابه با کلمه کلیدی به سایت شما لینک می دهند.

راه های مبارزه با لینک سازی مخرب

۱٫چک کردن گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

همیشه سایت خود را با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول بررسی کنید. این ابزار ورودی ها را به شما نشان می دهد. هر کدام از آن ها به نظرتان مشکوک آمد، سریعا آن را حذف کنید.

۲٫افزایش اعتبار دامنه با لینک سازی ارزشمند

تلاش کنید لینک سازی ارزشمند انجام دهید تا اعتبار سایت شما افزایش یابد و تاثیر لینک های اسپم کم شود. در نتیجه این کار، اعتبار سایت شما نسبت به قبل نیز افزایش می یابد.

۳٫استفاده از ابزار Link Explorer

از ابزار Link Explorer در سایت Moz استفاده کنید.

امکانات این ابزار شامل مواردی مانند آنالیز دقیق از لینک های وارد شده، صفحات هدف، عبارت های لینک شده و … را در اختیار شما قرار می دهد.

۴٫استفاده از ابزار Disavow Tool

این ابزار که توسط سرچ کنسول معرفی شده است، لینک های مخرب را به شما نشان می دهد.

وب سایت چیست و چه کاربردی دارد؟
>>

با استفاده از این ابزار می توانید صفحات و دامنه هایی را که به شما لینک داده اند و اسپم اسکور بالا و اعتبار پایینی دارند، به گوگل معرفی کنید.

با این معرفی، این لینک ها تاثیر خود را از دست خواهند داد.

بهتر است همزمان با این روش، از روش های لینک سازی به شیوه کلاه سفید نیز استفاده کنید.

۲٫ هک کردن سایت

هکرها کسانی هستند که به سایت های دیگر به منظور تخریب آن ها، حمله می کنند.

زمانی که امنیت یک سایت بالا باشد، کسی نمی تواند به شما حمله کند.

اما زمانی که سایت شما از امنیت مناسبی برخوردار نباشد، هکرها تا جای ممکن آن را بهم می ریزند.

تکنیک های مورد استفاده هکرها

  1. استفاده از محتواهای ضعیف
  2. تولید صفحات کم ارزش و بی کیفیت
  3. حذف عکس های سایت
  4. کپی کردن محتوای سایت های دیگر
  5. نمایش محتوایی متفاوت به گوگل و به کاربران که یکی از روش های کلاه سیاه است.
  6. حذف کردن لینک های سایت
  7. لینک سازی برای سایت های مخرب از سایت شما
  8. و موارد این چنینی

جلوگیری از نفوذ هکرها

حفظ و افزایش امنیت سایت از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. مواردی که می تواند به افزایش امنیت سایت شما کمک کند، شامل موارد زیر است.

  1. پلاگین  Google Authenticatorبرای شما پسورد دو مرحله ای تولید می کند.
  2. از پسوردهای قوی استفاده کنید و بعد از مدتی آن ها را تغییر دهید.
  3. از فایل های سایت خود بک آپ بگیرید.
  4. پسورد خود را ذخیره نکنید.
  5. از افزونه های امنیتی معتبر مانند IT Security برای بالا بردن سطح ایمنی خود استفاده کنید.
  6. از ابزارهایی مانند Cloud flare برای حفظ امنیت سرور یا هاست خود استفاده کنید.

۳٫ فعالیت های مخرب در شبکه های اجتماعی

ممکن است افراد شبکه های اجتماعی ای را به نام برند شما ثبت کنند.

سپس به فعالیت مخرب بپردازند.

این کار جلوه سایت و برند شما را خراب می کند و ممکن است در رتبه سایت شما نیز اثر گذار باشد.

نمونه این فعالیت های مخرب

  • انتشار مقالات منفی در فروم ها و وبلاگ ها
  • ارسال نظرات منفی در صفحه محصولات شما
  • انتشار مقالات تحلیلی مقایسه برند شما با یک برند دیگر به صورت یک طرفه
SSL چیست؟ روش های فعال کردن SSL
>>

جلوگیری از فعالیت های مخرب

در درجه اول بهتر است که برای شبکه های اجتماعی خود یک اکانت بسازید و به همه اعلام کنید که این اکانت رسمی شماست و در صورت مشاهده اکانت های دیگر به شما اطلاع دهند.

علاوه بر آن توجه داشته باشید که در صورت جلب اعتماد مشتریان و کاربران خود، دیگر روش تخریب برند کارساز نخواهد بود.

جلب اعتماد افراد کاری سخت و زمان بر است؛ اما در صورتی که بتوانید آن را انجام دهید، دیگر حملات دیگران جهت خراب کردن چهره برند، نمی تواند به شما آسیبی بزند.

۴٫ کاهش سرعت سایت

سرعت هر سایتی یکی از عوامل بسیار مهمی است که در دیدگاه کاربران، نرخ بانس ریت و … تاثیر گذار است.

برخی افراد برای این که سرعت سایت شما را کاهش دهند، کدهای مخربی را ارسال می کنند.

به خاطر داشته باشید که حتما سرعت سایت خود را بررسی و عوامل کاهش آن را پیدا کنید.

سپس برای رفع عوامل کاهش سرعت سایت، اقدامات لازم را به عمل آورید.

سخن پایانی

موتور جستجوی گوگل، به شدت با سئو منفی مبارزه می کند.

به همین دلیل است که گوگل ابزارهای بسیاری را جهت چک کردن ایرادات سایت در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می دهد.

توجه داشته باشید که به عنوان یک متخصص سئو، همیشه باید موارد مختلف مربوط به سایت خود را بررسی کنید تا از حمله افراد دیگر در امان بمانید.

همچنین بهتر در فکر استفاده از سئو منفی برای سایت های رقبا نباشید.

زیرا نه تنها این کار بسیار غیر اخلاقی است، بلکه اگر سرمایه، انرژی و زمان خود را برای سئو کلاه سفید سایت خود مصرف کنید، بسیار سریع تر و بهتر به نتیجه خواهید رسید.

استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه و سئو منفی، نتایج زودگذری را در پی خواهند داشت.

در این مقاله به سئو منفی، تکنیک های آن و راه های جلوگیری از آن پرداختیم.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.