درحالیکه این جمله حقیقت دارد: “اگر محتوای سئو را بسازید، کاربران خواهند آمد ” ؛ اما عملاً باعث ایجاد ترافیک نمیشود؛ زیرا محتوای خوب و باکیفیت همیشه به سطح مطلوب رتبه بندی نمیرسد. همچنین محدودیتهای محتوای شما موجب محدودیتهای رتبه بندی صفحه شما میشود.
به محتوای خود به عنوان یک منبع بالقوه برای رتبه بندی صفحه خود و به استراتژیهای سئوی خود به عنوان مسیر پیشرفت حقیقی برای رتبه بندی صفحه وبسایت خود توجه کنید. باوجود صفحات کاملاً بهینه شده، احتمالاً محتوایی با امتیاز B به کسب رتبه در صفحه 1 گوگل دست نمییابد. از سوی دیگر، محتوایی با امتیاز A+ و بدون سئو ممکن است خیلی سریع تازگی خود را از دست بدهد و در صفحه دوم گوگل قرار گیرد.
وجود اطلاعات در برگه های اکسل، بررسی کلمات کلیدی و راهنماهای بهینه سازی را برای لحظاتی کنار بگذارید تا نکاتی را در مورد جزییات محتوای مناسب سئو که پتانسیل رتبه بندی در صفحه 1 را دارد به شما ارائه دهیم.
نکاتی مهم برای ایجاد محتوای مناسب سئو برای رتبه بندی در صفحه 1 گوگل
1. محتوای خود را متنوع سازید
هیچ وقت دو فرد جستجوگر شبیه هم نیستند. برخی افراد به دنبال متنهای قوی و تخصصی هستند، درحالیکه برخی دیگر به دنبال توضیحات به زبان ساده و جالب هستند. برخی از افراد ویدئو، تصاویر و فایلهای صوتی را دوست دارند، درحالیکه دیگران با دیدن چنین سبکهای محتوا، حواسشان را از موضوع اصلی پرت میشود.
با توجه به صفحه خود و نوع مخاطب هدف آن، ممکن است لازم باشد علاوه بر متن، فیلم یا عکس هم نیز در صفحه خود داشته باشید.
از طرف دیگر سرعت صفحه خود را با فایلهای غیرضروری و غیرمفید کاهش ندهید؛ اما حتماً توجه کنید که با افزایش تنوع در ایجاد محتوا میتوانید اهداف اکثر جستجوگران را برآورده کنید؛ یعنی بهتر است در یک صفحه وبسایت خود هم متن و هم ویدئو قرار دهید و در محتوای خود گزینه هایی متفاوتی را برای هر یک از انواع مختلف شخصیتهای جستجوگران در نظر بگیرید.
تنوع بیشتر محتوا، همراه با متن واضح، روشن و عمیق، موجب افزایش متوسط زمان حضور کاربران در صفحه شما میشود. متوسط زمان حضور بیشتر در صفحه نشان دهنده این است که شما محتوای جذابی را ایجاد کرده اید و تجربه کاربری خوبی را ارائه داده اید. هر چه افراد، بیشتر در سایت شما بمانند، یعنی شانه صفحه شما خوب و باکیفیت است؛ بنابراین شما میتوانید با انتشار انواع مختلف محتوای باکیفیت، مفید و جذاب به این هدف دست یابید.
2. مطمئن شوید که مطالب شما روشن و واضح ارائه شده اند
اغلب مردم فقط حدود 20 درصد از کلمات موجود در یک وبسایت را میخوانند. از آنجا که نمیتوان تشخیص داد آنها کدام کلمات را میخوانند، بنابراین تعیین دقیق تعداد جملات برای افزایش جذب و تعامل کاربران و درنهایت موفقیت در رتبه بندی دشوار است. تمام محتواهای شما باید قابلیت رتبه بندی در صفحه 1 را داشته باشند. همه وبسایتها نمیتوانند تمام مطالب را شفاف و روشن بنویسند؛ زیرا ممکن است برای این کار وقت کافی نداشته باشند.
خوب است بخوانید: 5 روش کاربردی برای هدف قرار دادن مخاطبان مسن در بازاریابی دیجیتال
آیا برای انتشار یک پست وبلاگ قبل از یک رویداد خاص توسط خودتان و یا شخص دیگری، عجله دارید ؟ برای ایجاد محتوای مناسب سئو، آن را اندکی ویرایش کنید. برنامه های ویرایش، مانند hemingway editor یا grammerly، موارد ساده دستوری و خوانایی متن را اصلاح میکنند. نیازی به خواندن خط به خط محتوا ندارید، فقط بخشهایی را که ویراستاران مشخص کرده است، اصلاح کنید. سپس میتوانید با برداشتن یک گام جلوتر، از پیشنهادهای خاص سئوی ابزارهایی مانند SEMrush’s SEO content template در محتوای خود استفاده کنید
توجه کنید که برای “نگارش واضح و روشن ” محتوا چارچوب خاصی وجود ندارد. وبلاگهای تجاری، وبسایتهای کمدی و مقالات وبسایتهای خبری به لحنها و سبکهای مختلف نگارشی نیاز دارند تا محتوای خود را در حوزه خاص خود متمایز کنند.
اگر میخواهید در فضایی پر از افراد مختلف نفوذ کنید، به سمت ایجاد محتوایی بروید که بین آنها پذیرفته شده است. از جملات طنز، انگیزشی، هوشمندانه، صمیمی، طعنه آمیز یا جذاب در متن خود استفاده کنید. متن را با لحنی راحت و ساده بنویسید و از کاربرد استعاره ها در متن نهراسید.
- برای ایجاد محتوای تعاملی، بین بخشهای مختلف و در جاهای مناسب، قسمتی از مصاحبه صوتی ضبط شده را به متن خود اضافه کنید.
- پاراگرافها را کوتاه کنید و از بالتها استفاده کنید.
- بهتر است نگارش شما با لحنی راحت و آزاد و جالب باشد.
- یک لحن منحصر به فرد و جذاب را پیدا کنید که یک تقلید از زبان عموم افراد جامعه است.
3. هم از محتوای بلند و هم از محتوای کوتاه استفاده کنید
در روزهای اولیه راه اندازی وبسایت خود، محتوای کوتاه 100 کلمه ای به شما کمک خواهد کرد تا کسب سهم بازار بیشتر، به سرعت عملی شود. شما میتوانید تعداد زیادی مقاله را با چند کلمه محدود ایجاد کنید؛ به دلیل سرعت تولید این نوع محتوا، ترافیک زیادی را ایجاد خواهد شد. الگوریتمهای گوگل با شلوغ شدن بیش از حد فضاهای وب و نیازهای جستجوگران، به محتواهای طولانیتر امتیاز بیشتری میدهند و آنها را رتبه بندی میکنند.
اگر هدف شما برآورده ساختن نیاز جستجوگران است و مقاله هایی بین 250 کلمه تا 3000 کلمه دارید، باید بدانید که به طور کلی مقاله 3000 کلمه ای به دلیل اینکه دارای نکاتی است که احتمال زیاد هدف جستجوگر را برآورده میسازد و شانس بیشتری برای رتبه بندی در صفحه 1 دارد. به با این حال، گاهی اوقات هم مقاله 250 کلمه ای پاسخ جستجو گران را بسیار روشن و واضح ارائه میدهد؛ بنابراین نیازی به اضافه کردن 2750 کلمه ندارید؛ زیرا قطعاً آنها خوانده نمیشوند.
بر اساس مجموعه ای از بررسیها، طول محتوای مناسب سئو برای کسب رتبه بالا باید حدود 2000 کلمه باشد. بهتر است که از یک وبسایت مناسب و حوزه مرتبط، شروع به بررسی تعداد کلمات مقاله خود کنید، اما این پیشنهاد، همیشه عالی نیست. شما باید تعداد کلمات محتوا را از طریق بازدیدکنندگان ویژه خود مورد آزمایش قرار دهید تا درک کنید آنها چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند: محتوای کوتاه یا طولانی.
اما پیشنهاد میشود همیشه از ترکیب دو نوع محتوای بلند و کوتاه استفاده کنید، زیرا ممکن است مخاطب شما یک روز به محتوای بلند نیاز داشته باشد، اما در روز دیگر یک محتوای کوتاه را میخواهد. علاوه بر این، پیشنهاد میشود همیشه بررسی محتوا را انجام دهید تا تشخیص دهید اکثر محتواها در گذشته با چه طولی عملکرد بالایی داشتند.
4. بین اعتبار و اصالت تفاوت قائل شوید
اگر مدتی است که محتوای مناسب سئو را ایجاد نکرده اید، ممکن است متوجه یک تناقض اساسی در توصیه هایی برای ایجاد محتوای مناسب سئو و نحوه رتبه بندی صفحات توسط گوگل، شده باشید. از یک طرف، به شما گفته میشود که برای منابع استناد شده، لینکهای معتبر، توصیه های متخصصان و ادعاهایی که پشتوانه دارند، ارزش قائل شوید.
از سوی دیگر، به شما گفته میشود به تحقیقات اصیل و محتوایی که با ادعاهای جدید ارزش افزوده ایجاد میکنند، اهمیت دهید. به طور کلی، شما باید از اضافه کردن محتوای قدیمی و ادعاهای تأیید نشده، خودداری کنید. به پشتوانه تحقیقات متخصصان به سمت جلو حرکت کنید، اما تلاش کنید از آنها سبقت بگیرید. هرگز لینکها و تحقیقات آنها را بازنویسی نکنید، بلکه مطلبی جدید و اصیل را به مطالب آنها اضافه کنید، زیرا مخاطبان خاص شما به دنبال این نوع محتوا هستند.
شما فقط برای پشتیبانی از مطالب خود به منابع نیاز دارید، اما باید یک داستان جدید و جالب و قابل پذیرش در محتوای خود داشته باشید تا جستجوگران جذب آن شوند.
5. به بهینه سازی نسخه تلفن همراه وبسایت خود فکر کنید؛ اما نسخه دسکتاپ را فراموش نکنید
در ایالات متحده در سال 2018، ترافیک نسخه تلفن همراه 40 تا 60 درصد بیشتر از ترافیک نسخه دسکتاپ بود؛ زیرا تعداد تلفنهای همراه 40 تا 60 درصد بیشتر از کامپیوترها بود. کسب ترافیک تلفن همراه، برای یک کسب و کار مهم است، زیرا جستجوها با تلفن همراه عموماً خاصتر و هدفمندتر از جستجوها با کامپیوترها هستند.
اگر محتوای بلندی دارید که اکثر افراد از روی نسخه دسکتاپ به آن دسترسی دارند، آن را با اطلاعات مفید و کوتاه تر برای کاربران تلفن همراه خود آماده کنید. با این کار، رضایت هر دو گروه کاربر را جلب میکنید. همچنین فقط از یک از نسخه وبسایت شما استفاده نخواهد شد.
6. محتوای خود را در یک قالب مناسب قرار دهید
هیچ قالب موفقی برای طراحی صفحات وب وجود ندارد. قالب محتوا شامل موارد زیر است:
- تعداد کلمه.
- ساختار محتوا.
- لحن بیان محتوا.
- تگهای HTML
- عنوان و تگهای متا.
اگر میدانید محتوای شما میخواهد چه هدفی را دنبال کند و چه نیازی را برآورده سازد، میتوانید قالب صفحه خود با توجه به نوع محتوای خود تغییر دهید. اگر مقاله ای تخصصی درباره لوله کشی یا معاملات سهام دارید، در پاراگراف ابتدایی دقیقاً به هدف مطلب خود اشاره کنید. اگر یک متن کمدی دارید، وقتی مطلب اصلی را با ریتم ملایم و آهسته ارائه دهید، مخاطبان شما بیشتر آن را میپذیرند.
بهترین توصیه گوگل این است که ” صفحات را برای کاربران ایجاد کنید، نه موتورهای جستجو “. ایجاد یک طرح کلی خوب برای محتوای شما قبل از شروع اضافه کردن متن به یک صفحه، موجب ایجاد اطمینان از کامل بودن و درستی مقاله خواهد شد. بهترین مقالات فقط به زیبایی خوانده نمیشوند، آنها مانند یک نقاشی زیبا و شکیل به نظر میرسند و با تگها، عنوانها، فونت مناسب و سرفصلها تبدیل به یک متن منسجم میشوند.