مقالات آموزشی

همه چیز در خصوص پیدا کردن اسپانسر پادکست‌ های خود

مفید بود؟

اسپانسر پادکست، آن‌چه برای تولید پادکست به آن نیاز دارید!

در مقاله ی قبل با عنوان ” سرویس ‌های میزبانی پادکست برتر جهان را بهتر بشناسید! ” در رابطه با سرویس های میزبان سخن گفتیم حال می خواهیم درمورد موضوع مهم پیدا کردن اسپانسر برای پادکست حرف بزنیم. یکی از بزرگ‌ترین و هوس‌برانگیز‌ترین روش‌های کسب درآمد از طریق تولید پادکست، پیدا کردن اسپانسر برای پادکست است. این کار می تواند هزینه تولید پادکست را برای شما کاهش دهد.

وقتی پای اسپانسر پادکست وسط می‌آید، صداقت در بیزینس حرف اول را می‌زند. اما چگونه می‌توان این صداقت را در این رابطه‌ی تجاری حفظ کرد؟  راه‌های پیدا کردن اسپانسرهای مناسب برای پادکست‌ها، چیست؟ یا اصلا چگونه می‌توان یک حامی مالی برای پادکست خود جفت و جور کرد؟ خب، دندان بر جگر بگذارید! تمامی سوال‌های شما یک به یک در ادامه‌ی مقاله پاسخ داده خواهند شد.

نکته‌ی مهم‌تری که اول از همه باید در دستور کار قرار دهید، این است که پیش از رفتن به دنبال حامی مالی پادکست، خودتان پادکست خود را ارزیابی و آنالیز کنید. آیا پادکست من آن‌قدر جذاب است که بتواند اسپانسر خوبی به دست آورد؟ خودتان را جای آن تاجر بگذارید و فکر کنید چه ویژگی‌هایی می‌بایست به برنامه‌ی شما اضافه شود؛

تا بتواند ارزش پادکست شما را چنان بالا ببرد که شرکت‌های اسپانسر پادکست، برای تقبل حمایت مالی از برنامه‌ی شما سر و دست بشکنند. پس از آن‌که نقاط ضعف و قوت برنامه‌ی خود را بررسی کردید؛ نوبت آن است که بر روی این نقاط تمرکز نمایید، در صورت لزوم آن را ارتقا و بهبود بخشید و از پادکست‌های خود، چنان برنامه‌ی جذابی بسازید که بتواند توجه هر اسپانسر پادکستی را به خود جلب نماید.

به این وسیله، تعداد اسپانسرهای شما افزایش خواهد یافت؛ و میزان درآمد حاصل از پادکست‌های شما نیز رشد صعودی چشمگیری را مشاهده خواهد نمود. به طور خلاصه می‌توان گفت که کیفیت بالای پادکست‌های شما، به همراه تداوم در ارسال آن و تعداد مخاطبین شما، تاثیر مستقیمی در جلب توجه حامیان مالی پادکست دارد.

اسپانسرشیپ پادکست چیست و چگونه عمل می‌کند؟

اسپانسر پادکست، در قدم اول بر میزان فروش محصولات خود و یا میزان افزایش آگاهی و توجه عمومی به برند خود تمرکز می‌کند. اگرچه همیشه اختلاف نظر بر میزان درآمد و پرداختی میان شما و حامیان مالی، به قوت خود باقی خواهد بود؛ اما بهتر است با دانش خود درباره‌ی CPM یا CPA آن‌ها را شگفت‌زده نمایید. اما این دو عامل چه هستند و چه تاثیری در میزان درآمد شما از پادکست‌ها دارند؟

CPM: میزان درآمد شما به ازای هر هزار بازدید، پخش شدن و دانلود هر اپیزود از پادکست‌های شما را CPM می‌نامند. این لغت شکل مختصر واژه‌ی cost per mille (میزان درآمد به ازای هر 1000 دانلود) است. پس از این مقدار بارگیری، اسپانسر میزان موفقیت برند خود را می‌سنجد و بر سر مبلغ پرداختی با شما به تفاهم می‌رسد. البته در بسیاری از مواقع، میزان مبلغ پرداختی از قبل برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود.

CPA: به میزان فروش یا نشانه‌های تعامل عموم مردم با برند اسپانسر بستگی دارد. اسپانسر پادکست، بر اساس میزان فروش محصول خود، برای شما مبلغی را پرداخت می‌کند. این مبلغ می‌تواند حاوی پورسانت باشد، در مواردی با توجه به افزایش قابل‌توجه فروش محصولات برند اسپانسر، به میزان چشمگیری نیز افزایش پیدا نماید.

حال کدامیک را باید حین تعیین درآمد پادکست انتخاب کرد؛ CPM یا CPA؟

اگر پادکست‌های شما، طیف مخاطبان کوچک اما وفاداری دارد؛ بهترین شیوه برای معامله با اسپانسر پادکست‌هایتان، روش CPA می‌باشد. در این صورت شما دیگری نیازی به نگرانی بابت رسیدن مخاطبان به حد نصاب 1000 شنونده یا بیشتر نخواهید داشت. چرا که شنوندگان وفادار شما، در هر قسمت به تبلیغات نیز گوش فرا می‌دهند و شما وظیفه‌ی خود را به انجام رسانده‌اید.

منتهی اگر پادکست‌هایی تولید می‌کنید که در هر قسمت، مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کند، بهتر است از روش CPM برای محاسبه‌ی مبلغ پرداختی استفاده نمایید. در این شیوه، میزان دانلود و پخش پادکست‌ها محور اصلی تخمین مبلغ پرداختی خواهد بود.

البته باید دقت داشته باشید که نوع تبلیغات جای‌ گرفته در برنامه‌ی شما، می‌تواند متفاوت باشد و بر اساس فاکتورهای متعددی دسته بندی گردد. حتی اگر از میزان تعامل و واکنش مخاطبین خود به تبلیغات مطمئن نیستید، اما میزان بالایی از دانلود و شنوندگان را به پادکست‌های خود جذب نموده‌اید؛ می‌توانید با اطمینان به روش CPM تکیه نمایید.

انواع تبلیغات در صنعت پادکست سازی!

بسته به نوع پادکست و جای‌گیریِ آن در برنامه‌ی شما، قیمت پیشنهادی بابت آن متفاوت خواهد بود. تبلیغات پادکست‌ها، معمولا به سه دسته‌ی تبلیغات پیش‌نمایشی، تبلیغات میان‌نمایشی و تبلیغات پسانمایشی تقسیم می‌شوند؛ که در ادامه به تفصیل درباره‌ی آن‌ها توضیح خواهیم داد و مبالغ پیشنهادی هر یک را هم در کنار جایگاه‌ آن‌ها خواهیم گنجاند.

تبلیغات پیش‌نمایشی:

قبل از شروع برنامه‌ی اصلی پادکست، به مدت 15 ثانیه محصول، برند و خدمات اسپانسر شما را تبلیغ می‌کند.

• تبلیغات میان‌نمایشی:

میزبان پادکست، جایی در اواسط برنامه حدود 60 ثانیه از زمان خود را به توضیح و شرح کالا، محصول و برند اسپانسر اختصاص می‌دهد.

• تبلیغات پسانمایشی:

طول این مدل از تبلیغات، به 30-15 ثانیه می‌رسد و کمی پیش از پایان برنامه، خدمات و محصول اسپانسر پادکست را توضیح می‌دهد.

اگر در حال چانه زدن با اسپانسر پادکست‌های خود هستید؛ حتما محل قرارگیری تبلیغات برند را هم با وی هماهنگ نمایید. دقت کنید که پادکست‌های شما نباید آکنده از تبلیغات مختلف باشد. چرا که از کیفیت کار خواهد کاست و تعداد شنوندگان شما به مرور زمان با روند نزولی مواجه می‌شود. این امر نه تنها شنوندگان وفادار شما را نیز دلزده خواهد کرد؛

بلکه اعتماد حامیان مالی شما نیز همسو با کاهش واکنش مردمی، از شما سلب می‌شود. میزان استاندارد تبلیغات به ازای هر اپیزود از پادکست، 2 تبلیغ است. بیش از 2 تبلیغ، خطر از دست رفتن شنوندگان شما را چند برابر می‌کند. از یاد نبرید که شنوندگان شما، اولویت اول و آخر شما هستند. پس هر تصمیمی که برای پیشبرد پادکست‌هایتان می‌گیرید، باید بر اساس شنوندگان‌تان و مخصوص آن‌ها لحاظ گردد.

استاندارد هزینه‌ی پادکست‌ها، به ازای هر تبلیغ!

در حال حاضر، استانداردهای خاصی برای پخش تبلیغ در پادکست رعایت می‌شود، که گذر کوتاهی به آن می‌زنیم. اگر تبلیغ شما از نوع CPM یا کسب درآمد به ازای هر 1000 دانلود باشد، به ازای جای‌گیری هر تبلیغ از الگوی زیر استفاده می‌کنیم:

• تبلیغات پیش‌نمایشی 15 ثانیه‌ای: 15 الی 20 دلار به ازای هر 1000 دفعه شنیده شدن اپیزود

• تبلیغات میان‌نمایشی 60 ثانیه‌ای: 20 الی 25 دلار به ازای هر 1000 دفعه شنیده شدن اپیزود

• تبلیغات پسانمایشی 30 ثانیه‌ای: 10 الی 20 دلار به ازای هر 1000 دفعه شنیده شدن اپیزود

و اما اگر از روش‌ دیگر تبلیغی، یعنی CPA بهره می‌برید؛ گزینه‌ی زیر می‌تواند شما را در روند تخمین میزان درآمد یاری کند:

• به ازای هر شخصی که محصول اسپانسر را می‌خرد یا از خدمات وی استفاده می‌کند، 15 الی 30 دلار به جیب شما خواهد رفت.

نکته‌ی مهمی که در رابطه با این نرخ‌ها وجود دارد، این است که قیمت‌های پیشنهادی همگی جزئی از استانداردهای جهانی‌ست. در اتاق مذاکره شرایط کاملا متفاوت خواهد بود و مبلغ توافقی می‌تواند بسته به تفاهم شما و اسپانسر پادکست‌ها کمتر یا بیشتر باشد.

از کجا برای پادکست‌های خود اسپانسر پیدا کنم؟

شما از روش‌های مختلفی می‌توانید به دنبال اسپانسر پادکست بگردید. گزینه‌های زیر می‌توانند یاری‌گر شما در این امر مهم باشند:

• شبکه‌های پخش کننده‌ی پادکست‌ها:

ممکن است یک کمپانی یا چند کمپانی این شبکه‌ها را اداره کنند. پادکست‌های شما در این شبکه‌ها در دید عموم قرار می‌گیرند و در مقابل، این شبکه‌ها بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به میزان دانلود یا شنیده شدن فایل‌های شما، مبلغی را به شما پرداخت می‌کند.

گاهی این روند متفاوت است. این شبکه‌ها با پخش پادکست‌های شما، مسیر دیده شدن آن توسط حامیان مالی را برایتان هموار می‌کنند. به این وسیله، می‌توانید اسپانسر پادکست مناسب خود را بیابید. یکی از این شبکه‌های معروف پادکست‌ها، PodcastOne است.

• خدمات هاستینگ پادکست:

پلتفرم‌هایی که به شما اجازه‌ی پخش پادکست می‎دهند؛ معمولا تبلیغاتی را در برنامه‌ی شما می‌گنجانند؛ که در مقابل آن هزینه‌های معینی را برای شما پرداخت می‌کنند. شگرد هر پلتفرم با دیگری متفاوت است. حین نام نویسی و شروع کار در یک پلتفرم، شرایط پرداختی و سایر اطلاعات مربوط به آن را کاملا بررسی کنید تا از این امر مطلع شوید.

• شبکه‌های خارجی تبلیغاتی:

منظور از شبکه‌های خارجی تبلیغ، شبکه‌هایی‌ست که به طور مستقل فعالیت می‌کنند و بر اساس آمار و تحلیل‌های مربوط به هر برنامه و میزان شهرت آن، به آن برنامه جذب می‌شوند. اگرچه پیدا کردن اسپانسر پادکست، گاهی از شکستن شاخ دیو سپید هم سخت‌تر به نظر می‌رسد؛ به مرور زمان و بسته به تلاش شما برای بهتر دیده شدن برنامه، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

• خودتان به دنبال اسپانسر پادکست بگردید!:

بسیاری از بیزینس‌های محلی و کوچک‌تر، به دنبال فرصتی برای دیده شدن می‌گردند. چنین شرکت‌هایی برای همکاری با پادکست‌های کوچک‌تر بی‌نظیر هستند. یکی دیگر از شگردهای کسب درآمد در حین تولید پادکست، این است که به دنبال شرکت‌هایی بگردید که به زمینه‌ی برنامه‌ی شما مربوط هستند. این ترفند، شانس دیده شدن برند اسپانسر پادکست را به شدت بالا برده، اعتماد حامی مالی شما را افزایش می‌دهد و تجربه‌ی بهتری از معامله با وی خواهید داشت.

برای پیدا کردن چنین شرکت‌ها، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و حتی مجلاتی؛ می‌توانید از یک جستجوی ساده در گوگل شروع نمایید. در عین حال، می‌توانید به طور مرتب به ارسال و ارتقای پادکست‌های خود ادامه دهید، به این امید که با افزایش شهرت برنامه‌ی شما، خودِ اسپانسرها به سوی شما بشتابند. البته اگر صبر و طاقت کافی برای منتظر ماندن را داشته باشید!

از دیگر مواردی که باید به خوبی در آن خبره و وارد باشید، توانایی مذاکره و ارتباط برقرار کردن با اسپانسرهای شماست. دقت داشته باشید که پیش از آن‌که شنوندگان شما بخواهند از محصول یا خدمات برند اسپانسر لذت ببرند یا به آن جلب شوند؛ خود شما باید به آن اعتماد کرده و از تبلیغ آن لذت ببرید. پس در این روند حتما جوانب احتیاط و دقت را رعایت کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.