مفید بود؟

تجارت در فضای دیجیتال یکی از بازوهای محرکه اقتصاد در بسیاری از کشورهای دنیاست. در چنین شرایطی، تولید هر شکلی از محتوا یک سرمایه گذاری محسوب می شود. بسیاری از افراد پتانسیل بالای این حوزه از خدمات را جدی گرفته با دنبال کردن آموزش های اصولی و کسب تجربه، امروزه به کارشناسان تولید محتوا حاذقی تبدیل شده اند. کارشناسان تولید محتوا می توانند با همکاری با بخش تبلیغات، بازاریابی و فروش هر برندی، به رشد و نمو آن در فضای دیجیتال کمک کنند. همچنین برون سپاری این امر به شرکت ها و موسسه هایی که به طور خاص در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند، راهکار مقرون به صرفه دیگری است که بسیاری از کسب و کارهای محلی، استارتاپ ها و حتی برند های بزرگ در پیش گرفته اند. با توجه به اهمیت تولید محتوا در دنیای مدرن، ما تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله مراحل تولید محتوا را به دقت مرور کنیم. اگر شما نیز به دنیای رنگارنگ محتوا علاقه‌مند هستید، ما را تا انتها دنبال کنید.

مراحل تولید محتوا: همه چیز از یک ایده آغاز می شود!

تولید محتوا روشی برای جلب توجه کاربران است. یک مقاله جذاب، یک محتوای گرافیکی یا تصویری گیرا و یا یک پادکست دلنشین خیلی زود در یاد و خاطره مخاطب جای می گیرد. فراموش کردن چنین محتوایی دشوار است و این به معنای افزایش شهرت یک برند است. هر چه برند معروف تر باشد، به طور متوسط اعتماد افراد جامعه به آن نیز بیشتر می شود و خیلی زود، موفقیت از راه می رسد. هر محتوای جذابی با یک ایده آغاز می شود اما پیدا کردن یک ایده بکر و درخشان، کار چندان آسانی نیست.

برای آنکه بتوانید محتوایی جذاب خلق کنید و در دریایی از محتواهای تولید شده، خیلی خوب دیده شوید، باید از مخاطبین آغاز کنید. بهترین بستر برای پرورش ایده یک محتوای خاص و گیرا، نیازها و خواسته های مخاطبین است. مخاطبین محتوای خود را بشناسید، با فرهنگ و گفتار روز آن ها و همچنین نیازهایشان آشنا شوید و سپس آن را با المان هایی از ادبیات، سینما، موسیقی، هنر و فرهنگ تلفیق کنید تا ماندگار شود. ایده را با سایر بخش های برند (از جمله بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش) به اشتراک بگذارید تا پرورش یابد و با اهداف و شعارهای برند همسو شود. در نهایت نیز تلاش کنید تا این ایده را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید.

 

کیفیت را فدای کمیت نکنید!

یکی از راهکار های رایج برای بالا نگه داشتن رتبه بندی وب سایت، تولید محتوای مستمر و به روز رسانی دائمی وب سایت است. این روش بسیار موثر است، اما اگر کمیت فدای کیفیت شود، خیلی زود اعتماد مشتریان را از دست خواهید داد. از سویی دیگر، تولید محتوای طولانی برای وب سایت وسوسه برانگیز است، اما قبل از آنکه دست به کار شوید و در خصوص برند قالیشویی و یا مزایای مراجعه به یک کلینیک پوست، یک محتوای 2500 کلمه ای تولید کنید، به این پرسش خوب فکر کنید: خود شما در طول روز چند مقاله 2500 کلمه ای و یا حتی کمتر را مطالعه می کنید؟ محتوای طولانی می تواند به راحتی کاربران را دفع کند. از سویی دیگر، تولید محتوای کوتاه و مکرری که هیچ بار اضافی برای دانش و اطلاعات کاربران نداشته باشد، نیز خیلی زود آنها را خسته و دلزده می کند.

سعی کنید با توجه به پروفایل و داده های آماری کاربران و همچنین شیوه فعالیت وب سایت های رقیب، یک استراتژی تولید محتوا مفید و واقع بینانه طراحی کنید و برای این کار، کیفیت را اولویت قرار دهید.

مراحل تولید محتوا: لحن محتوا را جدی بگیرید!

محتوا کانالی است که یک برند از طریق آن می تواند اطلاعات مورد نظر خود را مخابره کند. این کانال شکل های مختلفی دارد. شما می توانید از طریق متن، پادکست، ویدویو، تصویر و یا اینفوگرافیک ها، پیام خود را به جامعه مخاطب مخابره کنید. انتخاب بهترین شکل محتوا، به بستری که در آن فعالیت میکند و همچنین جامعه مخاطب شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک استارتاپ در زمینه آموزش نوجوانان هستید، ارائه محتوا در بستر شبکه های اجتماعی بسیار موثر خواهد بود. بنابراین، پیش از آنکه بخواهید به ایده های تولید محتوایی خود جامه عمل بپوشانید، باید شکل محتوا و بستر لازم برای به اشتراک گذاری آن را تعیین کنید.

در این زمینه پیشنهاد میکنیم مقاله تولید محتوا در اینستاگرام چگونه امکان پذیر است؟ را مطالعه نمایید.

 

در قدم دوم، باید لحن محتوای خود را مشخص کنید. منظور از لحن محتوا، شیوه بیان اطلاعات و برقراری ارتباط با مخاطب است. آیا دوست دارید محتوایی خشک و رسمی را به اشتراک بگذارید یا اینکه مخاطبان از اندکی چاشنی شوخی و صمیمیت، استقبال می کنند؟ فراموش نکنید که لحن محتوای تولیدی، خیلی زود به بخشی از هویت برند شما تبدیل می شود. بنابراین، در انتخاب آن دقیق باشید و سعی کنید این اصل را به صورت یکپارچه در تمام کانال های ارتباطی با مخاطب خود، رعایت کنید.

مراحل تولید محتوا: ویراستاری و توجه به جزئیات

هیچ کسی دوست ندارد محتوایی پر از اشتباهات را بخواند یا تماشا کند. یکی از حساس ترین و شاید سخت ترین مراحل تولید محتوا، تصحیح محتوای تولیدی و توجه به تک تک جزئیات آن است. خوشبختانه ابزار مختلفی برای کمک به تولید کنندگان محتوا در بازار وجود دارد. به عنوان مثال، در زمینه تولید محتواهای متنی Grammarly یا Google Docs نرم افزارهای ایده آلی برای بررسی اشکالات تایپی و نگارشی هستند. به شکل مشابه، استفاده از نرم افزارهایی مانند Canva می تواند زمان مورد نیاز برای تولید محتواهای گرافیکی را کاهش داده و میزان خطا و اشتباه کارشناس تولید محتوا را به حداقل برساند. اگر دوست دارید وارد صنعت تولید محتوا شوید، باید با ابزارهای کاربردی و ایده آل در این زمینه آشنا باشید.

به اشتراک گذاری محتوا

به عنوان آخرین بخش از تولید محتوا، شما باید آنچه را که خلق کرده اید به اشتراک بگذارید. این شاید راحت ترین بخش از فرایند تولید محتوا باشد، چرا که با تنها چند کلیک، محتوای شما بارگذاری شده و پیش چشم هزاران کاربر قرار می گیرد. برای به اشتراک گذاری محتوا، به تقویم بارگذاری محتوای خود و همچنین استراتژی های تولید محتوا متعهد باقی بمانید. به اشتراک گذاری محتوا زودتر و یا دیرتر از زمانی که در نظر گرفته اید، سبب گیجی کاربران و سلب اعتماد آن ها می شود. همچنین محتوایی که بارگذاری کرده اید را پیگیری کنید. تعداد لایک ها، کامنت ها و سایر پارامترهایی که می توانند معیاری برای نظر خواننده ها و کاربران باشند را جدی بگیرید. این اطلاعات می توانند به بهبود استراتژی های بازاریابی و تولید محتوای شما کمک کنند.

 

تولید محتوا در کنار وبتو

رایا مارکتینگ مجموعه ای با تجربه و حرفه ای در زمینه تولید شکل های مختلف محتوا است. این مجموعه با بکارگیری بیش از هزاران تولید کننده محتوا، به بسیاری از برند های بزرگ و کوچک ایرانی در داخل و خارج از کشور خدمت رسانی می کند. وبتو در تمامی مراحل تولید محتوا در کنار شماست. کارشناسان این مجموعه می توانند با ایده پردازی، ارائه مشاوره بازاریابی، تولید محتوای ویراستاری شده و مطابق با آخرین استاندارد های سئو، بخش بزرگی از فعالیت های بازاریابی محتوایی برند شما را بر عهده بگیرد. این مجموعه در زمینه آموزش اصول تولید محتوا و همچنین استاندارد های سئو نیز در کشور ایران پیشرو است. بنابراین اگر به دنیای رنگارنگ محتواها علاقه مند هستید و دوست دارید با کسب تجربه و دانش کافی، به این حوزه از صنعت وارد شوید، وبتو می تواند سکوی پرتاب شما باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.